Diverse Jeg fikk et spørsmål...

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
540
For min del er nok stereo den mest naturlige måten å forsøke å gjenskape riktig musikkgjengivelse på hjemme.
Er jeg på en blues eller jazz konsert kommer lyden fra scenen, og det er det jeg vil ha hjemme.
Noen vil forsterke dette med kunstig tilflyt av lyd rundtomkring og dem om det.
Hver sin smak.

Stereo rocker Vis vedlegget 783179
Amen!

Blir bare surr med en kunstig tilflyt av lyder og effekter rundt omkring, jeg blir bare irritert av det og finner det svært lite naturlig, intet i musikken å gjøre i alle fall - men jeg skjønner at det tilføyer noe til film.
 
S

Syncrolux

Gjest
For min del er nok stereo den mest naturlige måten å forsøke å gjenskape riktig musikkgjengivelse på hjemme.
Er jeg på en blues eller jazz konsert kommer lyden fra scenen, og det er det jeg vil ha hjemme.
Noen vil forsterke dette med kunstig tilflyt av lyd rundtomkring og dem om det.
Hver sin smak.

Stereo rocker Vis vedlegget 783179
Så du hører aldri ambience eller romklang fra lokalet?
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Der er vi uenige, da dette ekstra ofte ikke har noe med musikk å gjøre, i alle fall ikke slik jeg synes at musikk skal låte.

Men altså, om du vil oppleve for eksempel Katie Melua sin stemme gjenngitt både forfra, bakfra og gjerne ovenfra også og gjerne ilagt effekter, ja så deg om det... Men det er ikke slik jeg ønsker å høre henne gjengitt.

Det er musikken, ikke effektene jeg vil fenges av. Det enkle er da det beste synes jeg,
Men har du egentlig hørt et godt multikanal lydoppsett? Det er ikke Melua sin stemme bakfra som er greia, det er ambient lyd som øker realismen. Man får mer og bedre rominformasjon fra der opptaket faktisk ble gjort, det låter mer live.
Så har man også opptak som f.eks 2L, hvor man faktisk plasseres midt i orkesteret. Man kan sikkert avfeie slike opptak som unaturlige, men da jeg hørte det hos Lindberg Lyd så var det svært fengende.
 
S

Syncrolux

Gjest
2L synes jeg er helt på jordet, men det er nå så.

BIS har mange veldig gode opptak i 5-kanals på SACD. Man legger ikke merke til at det er surround, men det låter bare mer naturlig.
 

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
663
Antall liker
691
Sted
Rogaland
Ble presentert musikk i surround hos Soundgarden. Det var som å ha på seg en hjelm av høytalere, virket veldig unaturlig. Dette skyldes nok ikke bare surround i seg selv. Men jeg vil heller oppleve musikk som om å se noen spille ,altså forfra, type konsertsetting.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Jeg har et åpent sinn og rister på hodet av lite, kanskje med unntak av hvordan noen som er interessert nok i stereo til å bruke tid på dette forumet kan mangle forståelse for at andre kan være interessert i å prioritere god lyd til film. Vi snakker ikke epler og pærer, vi snakker om Summerred eller Gravenstein.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det virker som noen tror at surround bare handler om film. Det er så feil det kan få blitt.
 

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
663
Antall liker
691
Sted
Rogaland
Men har du egentlig hørt et godt multikanal lydoppsett? Det er ikke Melua sin stemme bakfra som er greia, det er ambient lyd som øker realismen. Man får mer og bedre rominformasjon fra der opptaket faktisk ble gjort, det låter mer live.
Så har man også opptak som f.eks 2L, hvor man faktisk plasseres midt i orkesteret. Man kan sikkert avfeie slike opptak som unaturlige, men da jeg hørte det hos Lindberg Lyd så var det svært fengende.
Det gir mer mening, høres ikke dumt ut
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Nå har jeg brukt en god del mer enn snittet på HiFi da, de fleste har jo lydplanker og billige plastprodukter, så litt har jeg tross alt lagt i HiFi. Men klart, jeg har måttet gjøre prioriteringer og kompromisser da alt har vært vurdert, hva får jeg igjen kontra hva jeg gir.
Synes selv at jeg har tatt noen gode valg, som definitivt føles riktig for egen del.
Det er nettopp det, for "egen" del. Og slik er det jo. At noen har dyre forsterkere, hjemmekino dill og dall er helt fint. Og når det gjelder "kring-lyd" er Syncrolux sitt helt rått. Uten bruk av bling eller tull, bare pragmatisk kunnskap. Så det burde du besøke en gang :)
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
2L synes jeg er helt på jordet, men det er nå så.
Jeg er usikker på hvordan jeg hadde likt 2L opptakene over tid, men en diskusjon rundt hvordan man bør lage multikanal musikkopptak er langt mer interessant enn om det i det hele tatt har noe for seg. Jeg er overbevist om at multikanal gjort riktig er overlegent stereo, både på musikk og film.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ
S

Syncrolux

Gjest
Helt enig. BIS f.eks er veldig gode på det der.

2L har jeg til gode å høre noe bra fra.
 
2

2xJ

Gjest
Se på eldre "feite" oppsett, da gjerne med en kanal i midten (en fra L og R)
Gir mening.
Og jeg er enig med Syncro.... multikanals oppsett done right har jeg stor tro på til musikk!!!
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Skulle gjerne hatt surround for min egen del, siden jeg er veldig glad i film og egentlig hører mest på musikk på bilstereo eller pc når jeg sitter og surfer. Men føler at jeg får mye mer kvalitet igjen for å legge et begrenset budsjett i to kanaler, framfor fem eller flere. Det er også noe med det estetetiske og plassen flere høyttalere tar.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Så du hører aldri ambience eller romklang fra lokalet?
Joda, men lyden kommer fra scenen. Å tilsette kunstig lyd og etterklang fra et tilfeldig bra eller dårlig lokale øker imo ikke opplevelsen.
Men som sagt, dette får bli opptil hver enkelt.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.511
Antall liker
102.798
Torget vurderinger
23
Klassisk musikk på SACD 5.1 tilfører en ekstra dimensjon som er meget besnærende. og krever heller ikke mye av det lille som behøves av ekstra utstyr. Det er i det store og hele rominformasjon det handler om i tilleggskanalene.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
540
Men har du egentlig hørt et godt multikanal lydoppsett? Det er ikke Melua sin stemme bakfra som er greia, det er ambient lyd som øker realismen. Man får mer og bedre rominformasjon fra der opptaket faktisk ble gjort, det låter mer live.
Så har man også opptak som f.eks 2L, hvor man faktisk plasseres midt i orkesteret. Man kan sikkert avfeie slike opptak som unaturlige, men da jeg hørte det hos Lindberg Lyd så var det svært fengende.
Opptak hvor jeg har vært plassert midt i orkester har jeg hørt demo på sprøtt dyrt oppsett, noe slik hadde jeg ikke en gang dratt i hus mot betaling for å ha det her. Hva gjelder surround i seg selv, så kan jeg ikke bedømme hvor godt eller dårlig det jeg har hørt har vært, men dyrt var det i alle fall... Og en gang ble det spilt Pink Floyd over et slikt anlegg, og det er definitivt ikke slik jeg ønsker å få deres musikk presentert da det utelukkende var unaturlig å høre på og nei jeg ble ikke imponert... Hadde jeg blitt det så hadde jeg søkt mot musikk i surround, jeg advarer heller om det og anbefaler stereo for musikk.

La surround være noe for film, om man da ikke liker å få musikken servert forvrengt og unaturlig, i så fall er det bare å omfavne kringlyd.
 
  • Haha
Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Opptak hvor jeg har vært plassert midt i orkester har jeg hørt demo på sprøtt dyrt oppsett, noe slik hadde jeg ikke en gang dratt i hus mot betaling for å ha det her. Hva gjelder surround i seg selv, så kan jeg ikke bedømme hvor godt eller dårlig det jeg har hørt har vært, men dyrt var det i alle fall... Og en gang ble det spilt Pink Floyd over et slikt anlegg, og det er definitivt ikke slik jeg ønsker å få deres musikk presentert da det utelukkende var unaturlig å høre på og nei jeg ble ikke imponert... Hadde jeg blitt det så hadde jeg søkt mot musikk i surround, jeg advarer heller om det og anbefaler stereo for musikk.

La surround være noe for film, om man da ikke liker å få musikken servert forvrengt og unaturlig, i så fall er det bare å omfavne kringlyd.
Du har virkelig mye godt i vente om du TØR oppsøke de anleggene som er gode på dette. Men såklart, full respekt for ståsted valgt. Det forekommer bare litt snevert...
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
540
Joda, men lyden kommer fra scenen. Å tilsette kunstig lyd og etterklang fra et tilfeldig bra eller dårlig lokale øker imo ikke opplevelsen.
Men som sagt, dette får bli opptil hver enkelt.
Noen er på villspor og vil gjerne også forville seg inn i noe der de hører lyd fra alle kanter, men naturlig blir det jo absolutt ikke, det er og forblir for de som vil ha mer lyd for pengene heller enn å ha fokus på musikken som gjengis synes jeg.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
540
Ble presentert musikk i surround hos Soundgarden. Det var som å ha på seg en hjelm av høytalere, virket veldig unaturlig. Dette skyldes nok ikke bare surround i seg selv. Men jeg vil heller oppleve musikk som om å se noen spille ,altså forfra, type konsertsetting.
Tilsvarende opplevelser har jeg, det ble utelukkende noe som virket helt unaturlig og det ble rett og slett så mye at det ikke var ørevennelig... Man kan jo høre på det en stund, men savner raskt stereo som høres vesentlig mer naturlig ut.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
540
Du har virkelig mye godt i vente om du TØR oppsøke de anleggene som er gode på dette. Men såklart, full respekt for ståsted valgt. Det forekommer bare litt snevert...
Jeg er åpen for det, så hvor kan dette skje? Bor på Østlandet så må jo være her ett sted.

Men har minimalt med troen på at jeg skal bli overbevist altså, vi snakker om til musikk.

Hva gjelder å se film er en helt annen sak, selvfølgelig blir kringlyd da noe som gir noe ekstra, hva gjelder film så er det stereo som blir et kompromiss naturlig nok... Til film vil jeg også ha kringlyd, men til musikk er det så langt jeg har opplevd bannlyst for egen del.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS
S

Syncrolux

Gjest
Klassisk musikk på SACD 5.1 tilfører en ekstra dimensjon som er meget besnærende. og krever heller ikke mye av det lille som behøves av ekstra utstyr. Det er i det store og hele rominformasjon det handler om i tilleggskanalene.
Du har skjønt det. Velkommen etter til alle dere andre !
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg er åpen for det, så hvor kan dette skje? Bor på Østlandet så må jo være her ett sted.

Men har minimalt med troen på at jeg skal bli overbevist altså, vi snakker om til musikk.

Hva gjelder å se film er en helt annen sak, selvfølgelig blir kringlyd da noe som gir noe ekstra, hva gjelder film så er det stereo som blir et kompromiss naturlig nok... Til film vil jeg også ha kringlyd, men til musikk er det så langt jeg har opplevd bannlyst for egen del.
Som sagt, du kan be om audiens hos @Syncrolux. Det er et anlegg uten noe tull og med klare kvaliteter. Turen går fra Hadeland til rett mellom Hamar og Elverum. Og syncro et en hyggelig fyr :)
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
540
Som sagt, du kan be om audiens hos @Syncrolux. Det er et anlegg uten noe tull og med klare kvaliteter. Turen går fra Hadeland til rett mellom Hamar og Elverum. Og syncro et en hyggelig fyr :)
Liler å tro at jeg er en hyggelig fyr jeg også, selv om jeg er over snittet glad i å kverulere og sette ting litt på spissen. I alle fall har det vært koselig å møte likesinnede til alle tider, og har jo med årene fått en del bekjentskaper gjennom denne interessen.

Folk er velkommen innom for demo her også, noe jeg synes at er verdt turen da jeg har noen spennende høyttalere, øvrige jeg har her er helt ordinært og ikke verdt å ta turen for (men naturlig nok nødvendig for å få liv i høyttalerne).
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.544
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hva med multikanal der alle kanaler er foran deg?
F.eks sider, front(omtrent som vanlig) og to i senter?
Har aldri sett eller hørt om noe slikt, men for meg virker det mer naturlig enn at musikken kommer fra alle kanter.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Liler å tro at jeg er en hyggelig fyr jeg også, selv om jeg er over snittet glad i å kverulere og sette ting litt på spissen. I alle fall har det vært koselig å møte likesinnede til alle tider, og har jo med årene fått en del bekjentskaper gjennom denne interessen.

Folk er velkommen innom for demo her også, noe jeg synes at er verdt turen da jeg har noen spennende høyttalere, øvrige jeg har her er helt ordinært og ikke verdt å ta turen for (men naturlig nok nødvendig for å få liv i høyttalerne).
Hadeland og sautjuver er ikke så langt unna for min del. Så når det bråner litt så kan det fort være jeg tar en tur. Er temmelig altetende både ifht musikk, bokser og høyttalere.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Noen er på villspor og vil gjerne også forville seg inn i noe der de hører lyd fra alle kanter, men naturlig blir det jo absolutt ikke, det er og forblir for de som vil ha mer lyd for pengene heller enn å ha fokus på musikken som gjengis synes jeg.
Hvis du sitter i en konsertsal så hører du jo lyd fra alle kanter. Det meste forfra selvfølgelig, men du hører jo også refleksjoner og ambient lyd fra alle kanter. En mest mulig korrekt gjengivelse av musikken får en jo med flere mikrofoner, så potensiale er mye større med mer enn 2 kanaler. At noen opptak ikke er smakfullt gjort er en annen sak. Tilgjengelighet av gode surround opptak av musikk en liker må selvfølgelig vurderes hvis man tenker i de baner, men potensiale er i hvertfall større enn med stereo.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg hadde surround med IMF RSPM, TLS80 og 2stk Compact II som senter, blev fort trøtt av det gitt, etter å ha hørt Dark Side og Avalon hadde jeg liksom opplevd det og det tok aldrig fyr. Desuten hadde jeg dette i kjelleren, med crt prosjektor men kona ville aldrig ned å se en film dernede så den ballen blev lagt død. Surround er ikke interessant for meg mere...
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
540
Hadeland og sautjuver er ikke så langt unna for min del. Så når det bråner litt så kan det fort være jeg tar en tur. Er temmelig altetende både ifht musikk, bokser og høyttalere.
Vil være hjemme hver dag de neste 4 ukene, sykemeldt men dessverre ikke veldig mobil selv, så mulighetene er mange fremover (og også når jeg er tilbake på jobb etter det)...
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.739
Antall liker
21.609
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Denne tråden har allerede bydd på så mye rart at jeg har vanskelig for å se at det kan bli rarere utover kvelden
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.430
Antall liker
1.981
Torget vurderinger
8
Jeg har snakket om min interesse for HiFi med noen kolleger, han ene av dem lurte på hvorfor ikke jeg kjøpte meg et surround-oppsett når jeg har lagt ut såpass mye på stereo som det jeg har, å ha lyd i bare to kanaler virket ikke å gjøre inntrykk på han. Mitt svar ble at jeg prioriterer musikken, at film og tv-lyd ikke har særlig betydning for min del og at jeg synes at filmopplevelsene blir storslagne selv med lyd i bare to kanaler (hvorvidt en filmopplevelse er bra eller dårlig kommer for min del av hvor bra jeg liker filmen, ikke hvordan effektene i filmen er).

Har jo grublet på dette i ettertid, personlig forstår jeg ikke dem som vil gjøre kompromisser på musikk-opplevelsen, som det nær sagt alltid blir når folk velger mange kanaler fremfor stereo. Det er når det gjengis musikk lydopplevelsen blir viktig for min del, når det gjelder film er ikke lyden like vesentlig for min del. Så jeg fatter i grunn ikke de som prioriterer annerledes og som regel også vil preges av det valget, da det i nær samtlige tilfeller (kanskje med noen få unntak) medfører at den viktige musikk-opplevelsen blir dårligere enn hva den kunne blitt.

Men for all del, vi er frie mennesker og har like individuelle prioriteringer, musikk betyr ikke like mye for enhver og filmopplevelser kan vært viktigere for noen. I så fall blir jo mange kanaler og å omringes av lyd og effekter riktig, og en rompe-rister kan sikkert også ha sin funksjon for de som prioriterer film fremfor musikk... For min del er det musikken som står desidert i sentrum, og derfor også mine prioriteringer.

Skulle kanskje utdypet dette mer til min kollega, det gjorde jeg derimot ikke. Men har invitert han hit for å høre mitt oppsett, og håper jo at han tar turen innom, da håper og tror jeg at han bedre vil forstå hvorfor jeg har valgt som jeg gjorde.
Hadde stor intresse av filmlyd tidligere men nå er det musikk i to kanaler som gjelder, skal sies at mine La Scala spiller stort opp på film 👍 har et mindre surroundoppsett i 2 etg men da kun til film!
Husker jeg hadde en del blu-ray plater med musikk men det falt aldrig i smak, musikk skal nytes i to kanaler. Ser også en del klage over lyden i anleggene sine så kjører de med receiver 🙈
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
540
Hva med multikanal der alle kanaler er foran deg?
F.eks sider, front(omtrent som vanlig) og to i senter?
Har aldri sett eller hørt om noe slikt, men for meg virker det mer naturlig enn at musikken kommer fra alle kanter.
Dersom det naturtro er målet, satt på spissen så hadde det rette da blitt et anlegg bestående av flere forskjellige høyttalere (som alle spilte i mono) og et opptak i flere kanaler blitt det mest naturtro.

Jeg våger påstanden at en liten LS3/5A er en bedre stemmeformidler enn de aller fleste høyttalere, i alle fall de store høyttalerne som gir en "larger than life" lydgjenngivelse, så en liten tass til stemme på en kanal og det ville lurt flere til å tro at det var en virkelig person som stod foran dem enn hva "larger than life" høyttalere klarer, hvor man raskt hører at det ikke er snakk om en person. Personens plassering i rommet ville da også blitt ganske naturlig, småtassen er knallgod på stemme og det oppleves ganske realistisk.

Stortromme er en annen sak, der trenger man en høyttaler med større element og mer fysisk størrelse, for at det skal bli realistisk.

Og slik er det jo med enhvert instrument, det finnes høyttalere som gjengir dem mer eller mindre realistisk i et rom. Men med en samling av diverse høyttaler, hvor instrumentene var spilt inn på hver sin kanal - det ville være et spennende prosjekt og så kunne dette samspilt...

Jeg tror ikke man kan få bedre realisme enn det...

---

Men da dette er upraktisk og ganske komplisert å få til, det er jo derfor man har musikk i stereo og en illusjon om at man har artistene foran seg (ikke rundt seg da det synes jeg at blir litt feil), man sitter ikke midt i et orkester og dersom man gjør det så blir det like fult ikke slik lyden blir på opptak som forsøker å gi en slik illusjon.

Så da er man tilbake til stereo, som jo er et kompromiss det også, men det mest naturlige en musikkelsker velger å dra inn i sin egen stue. Dessverre har det også der tatt litt for mye av med effektbruk, noe som jo ødelegger litt med tanke på at det skal låte naturtro... Men som jeg har vært inne på tidligere, det naturtro er nok heller ikke et mål for de fleste hifi-folk, snarere tvert imot imponeres de fleste mer dersom de får servert litt mer enn det naturlige (men ikke så mye at de omringes av lyd, fysj!)
 

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
663
Antall liker
691
Sted
Rogaland
Hva med multikanal der alle kanaler er foran deg?
F.eks sider, front(omtrent som vanlig) og to i senter?
Har aldri sett eller hørt om noe slikt, men for meg virker det mer naturlig enn at musikken kommer fra alle kanter.
Quattro systemer? Populært på 70 tallet? Kanskje noen fra eldre garde vet?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Quadrofoni ble aldri noen suksess av flere årsaker, - mangel på nok programmateriale, teknologien litt for dårlig, for få ville ha nyvinningen.. etc. etc
Man har også forsøkt 4K matriser, hvor bakkanalene er hhv V-H og H-V, uten at det har vært noen suksess....
For mange år siden eksperimenterte jeg litt med M-S stereo, hvor man i dekodingen til H-V selv kan styre bredden ved å forandre signalstyrken på S-signalet i dekoderen.. kanskje et vel så interessant system, men også her er det ikke programmateriale...
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.309
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Jeg evner såvidt å sammenstille et duganes tokanalsystem. Flere kanaler...nei ungdommen får styre med det. Jeg har blitt gammal og satt
 
Topp Bunn