Jeg fant, jeg fant!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    orso skrev:
    Hvorfor være så bastant. Dette kommer jo i stor grad ann på rommet og høyttalerne. MBL trekkes frem som noe fantastisk, men veldig mange har også opplevd dårlige demoer der lyden ikke hang sammen med MBL.

    I et rom med god avstand til vegger, så kan det sikkert låte veldig bra uten noe form for demping. Men hvor mange har slike rom? Linkwitz sin modell vil ikke la seg gjennomføre for de fleste. Utifra hva jeg har lyttet til hjemme hos folk, vil jeg si de aller fleste først og fremst trenger noe absorpsjon i refleksjonspunktene.

    vg: Forøvrig er jeg usikker om på om du snakker om innspillingsstudio eller hjem. Eller blander disse sammen.
    Orso - ditt siste spørsmål er interessant.
    Mitt inntrykk er at HiFi har utviklet et ideale der lytterommet skal ha et innspillingsstudios (eller snarere, mikserommets) egenskaper. Og der man skal sitte og lytte til mikroelement i lydbildet, uten at refleksjoner skal forstyrre disse.
    En annen retning er at lytterommet skal ha de klangegenskapene man ville ønsket i et rom der det skal spilles med ekte instrumenter.

    Som enkelte vet har jeg en gang intervjuet Hélène Grimaud. Hun fortalte om hvor forferdelig det hadde vært å gjøre en innspilling i et lydstudio i London (yes, dét lydstudioet). Hun hadde vært i et rom uten klang, og hatt store problemer fordi hennes stil er å arbeide med klangen i fremføringsrommet når hun spiller, og derfor trenger hun feedback. Til sammenligning var Siemens villaen som DG bruker som å befinne seg inne i et tilleggsinstrument, som gjorde hennes spill rikere og bedre.

    Enig i at man ikke skal være bastant. Her handler det om preferanser, ulike valg, og diametralt motsatte filosofier. Er man katolsk, ser og hører man lite i protestantismen som man liker, og omvendt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En agnostisk tilnærming er nok å foretrekke, ja.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    mbl låter ræv, imho.
    iaff de (få) gangene jeg har ramlet over disse rare produktene på messer og slikt.

    men vår venn mbare ser ut til å elske det.

    derfor er vredensgnags siste setning, den om katolsk vs. protestant, fornuftige ord.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke inntrykk av at det er mange som mener idealet for et lytterom i heimen er et dødt rom. Svanå som er populært går motsatt vei og bruker stort sett bare diffusjon. De fleste som jobber med akustikk har jeg inntrykk av anbefaler en kombinasjon av absorpsjon og diffusjon. Og så masse bass absorpsjon. Å bruke bare rockwool plater, kan være veldig drepende. Utfordringen er å finne en middel gyldenvei. For mye absorpsjon fjerner ambience. ASC har for eksempel derfor utviklet produkter som gjør begge deler. Men så koker det også ned til hvilke høyttalere man har. Akustikk er vanskelig. ::)

    Diffusjon burde vel være interessant å prøve til Belolab 5?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg legger inn et bilde av Linkwitz rom. Han ønsker refleksjonene fra vindusglasset på begge sider, og foretrekker bakre lytteposisjon som ligger i førsterefleksjonenes fokuspunkt.

    Så det er helt klart at vi snakker om helt forskjellige lydfilosofier. F.eks. har jeg sett mbl-anlegg som er satt opp i rom uten naturlige refleksjonsflater, og da tviler jeg ikke på at det kan lyde underlig og ubalansert. Med slike høyttalere er symmetri meget viktig.
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    F.eks. har jeg sett mbl-anlegg som er satt opp i rom uten naturlige refleksjonsflater, og da tviler jeg ikke på at det kan lyde underlig og ubalansert. Med slike høyttalere er symmetri meget viktig.
    Nå må vi nesten kalle inn psykologen her, men:
    Mbare rapporterte en veldig mørk, uvant mørk klang blant hifianlegg, fra det anlegget han hørte på.
    Dette er ikke helt i tråd med hva andre rapporterer fra messer og slikt. Jeg har ikke hørt mye på MBL, men kjenner ikke igjen den mørke egenskapen.

    Hvordan var rommet som anlegget ble hørt i Mbare? Var det likt det i bildet til VG?

    R
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    F.eks. har jeg sett mbl-anlegg som er satt opp i rom uten naturlige refleksjonsflater, og da tviler jeg ikke på at det kan lyde underlig og ubalansert. Med slike høyttalere er symmetri meget viktig.
    Nå må vi nesten kalle inn psykologen her, men:
    Mbare rapporterte en veldig mørk, uvant mørk klang blant hifianlegg, fra det anlegget han hørte på.
    Dette er ikke helt i tråd med hva andre rapporterer fra messer og slikt. Jeg har ikke hørt mye på MBL, men kjenner ikke igjen den mørke egenskapen.

    Hvordan var rommet som anlegget ble hørt i Mbare? Var det likt det i bildet til VG?

    R
    Å skrive om lyd er vel som å mime smaken av øl? ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. SOm kjent sier jo et bilde mer enn tusen ord... ::)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    bjornh skrev:
    Hehe. SOm kjent sier jo et bilde mer enn tusen ord... ::)
    Det må du gjerne gå i detaljer om. Kanskje er vi for hurtig avvisende i denne hobbyen, når noe går imot det oppleste og vedtatte?
    Eller er vi der hvor Linkwitz skal avfeies som en undermåls idiot? ;D

    Som innehaver av HiFi-huset i Tromsø har du kanskje noen egne tanker om hvordan et lytterom skal konstrueres? Linkwitz er meget opptatt av å få avspillingen til å fungere i et flerbruksrom, det er kanskje en klok målsetning.

    Her har vi det absolutte motstykket til Linkwitz rom. Dette rommet er ekstremt lite egnet for høyttalerne som er avbildet.
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Her har vi det absolutte motstykket til Linkwitz rom. Dette rommet er ekstremt lite egnet for høyttalerne som er avbildet.
    Kremt, har du vært i et Svanå-rom?

    R
     
    M

    musicus

    Gjest
    Det rommet der har man da visserligen lyttet i, riktig nok med annet oppsett...

    mvh
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Her har vi det absolutte motstykket til Linkwitz rom. Dette rommet er ekstremt lite egnet for høyttalerne som er avbildet.
    Kremt, har du vært i et Svanå-rom?

    R
    Jeg har vært i det rommet. Det er et suverent rom, for høyttalere og anlegg der man skal dempe refleksjoner og ønsker å lytte til direktelyden.
    Men det er altså ikke tanken bak mbl-høyttalerne. Selv om radial-laminatene skal erstatte deler av rominteraksjonene, ved å skape naturlige akustiske refleksjoner i elementet, så er også samhandlingen med reflekterende vegger viktig for å få mest mulig ut av den designen.

    Så du behøver ikke å kremte i det hele tatt. Som sagt, forskjellige prinsipper - forskjellige løsninger. Det er alltid best å forfølge et prinsipp kompromissløst, uten å blande kategorier, dersom sluttresultatet skal bli best.

    Ellers kan det være nyttig å sette seg inn i mbls tenk:
    http://www.vxm.com/mbl101Dpaper.html

    Som HiFi-skribent burde du kanskje heller spørre deg selv hvordan det er mulig at Linkwitz (deler av hvis teoriarbeid mbl bygger på i sitt høyttalerdesign, se linken) bruker sitt rom til målinger, mens man i bildet med mbl-høyttalerne ser en helt annen type rom.

    Kremt.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Her har vi det absolutte motstykket til Linkwitz rom. Dette rommet er ekstremt lite egnet for høyttalerne som er avbildet.
    Kremt 2, her Atkinson om MBL 111B:

    "In a sparsely furnished room with lively acoustics, it's possible that the 111Bs might sound tilted-up. After some experimentation, I ended up with a high-frequency balance that sounded neutral, if rather laidback, but the sound got distinctly brighter when I moved to the speakers' sides—which emphasizes the need for the sidewalls in the vicinity of the speakers to be fairly well-damped."

    R
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Her har vi det absolutte motstykket til Linkwitz rom. Dette rommet er ekstremt lite egnet for høyttalerne som er avbildet.
    Kremt 2, her Atkinson om MBL 111B:

    "In a sparsely furnished room with lively acoustics, it's possible that the 111Bs might sound tilted-up. After some experimentation, I ended up with a high-frequency balance that sounded neutral, if rather laidback, but the sound got distinctly brighter when I moved to the speakers' sides—which emphasizes the need for the sidewalls in the vicinity of the speakers to be fairly well-damped."

    R
    Atkinson blander kategorier. Du setter ikke et flygel i et kott.

    Han kan også kikke bak på høyttalerne:
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Roda, jeg syns vi skal følge mbares oppfordring, og søke å være konstruktive her.

    Det finnes ikke noe riktig eller galt - det finnes preferanser, og det finnes prinsipper/filosofier. Disse må gjerne divergere vilt.

    Se på Wilsons Alexandria høyttalere. Etter lang tids høyttalerkonstruksjon med rettet og kontrollert stråling, er Wilson kommet til at han må implementere et element som genererer romtone i lyden, fordi romrefleksjonene er essensielle for troverdigheten i resultatet, i følge ham.

    Så her har vi altså Linkwitz, Wilson, teamet bak mbls Radiahlstrahlers og utviklerne av Bolzano-Villetris løsninger, pluss Dave Moulton/Danny LaCarruba med den akustiske linsen -- og alle ønsker bidrag av romrefleksjoner i lyttingen. Enten ved å aktivere rommet, eller ved å simulere rommets bidrag.

    I find that interesting.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    F.eks. har jeg sett mbl-anlegg som er satt opp i rom uten naturlige refleksjonsflater, og da tviler jeg ikke på at det kan lyde underlig og ubalansert. Med slike høyttalere er symmetri meget viktig.
    Nå må vi nesten kalle inn psykologen her, men:
    Mbare rapporterte en veldig mørk, uvant mørk klang blant hifianlegg, fra det anlegget han hørte på.
    Dette er ikke helt i tråd med hva andre rapporterer fra messer og slikt. Jeg har ikke hørt mye på MBL, men kjenner ikke igjen den mørke egenskapen.

    Hvordan var rommet som anlegget ble hørt i Mbare? Var det likt det i bildet til VG?

    R
    Vet ikke om 101B har de samme innstillingene som vredensgang nevner. Det er en gammel modell. 101F er den som er i produksjon i dag. Atkinson har målt 101E: http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/1004mbl/index4.html
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har Stereofil flere enn ett "hellig" rom?
    Jeg har vært i et av dem og jeg oppfattet det som overdempet fra øvre mellomtone og opp. Men det var en kort lytteseanse for et par år siden.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det er mulig jeg oppfattes som en killjoy nå, men det får våge seg. Jeg oppfatter at denne tråden er totalt kuppet. Mbares intensjoner var å legge opp til en opplevelsestråd. En positiv tråd hvor vi kunne dele historier og lytteopplevelser som flyttet grenser for oss. Gudene skal vite at det trengs. "Det klarer vi vel"? var trådstarters forsiktige spørsmål. Han hørtes ikke helt overbevist ut. Det forstår jeg godt. Det hadde jo vært forfriskende å for en gangs skyld snakke om opplevelsene vi har i lytterommet, i stedet for å diskutere lytterommet for gud vet hvilken gang? Det hevdes at å skrive om lyd er som å mime smaken av øl. Riktig morsomt. Kanskje ikke rart de fleste ikke tør prøve engang?


    Er det kanskje så altfor mange her inne som synes å ha mistet det Mbare har funnet? Synd.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Har Stereofil flere enn ett "hellig" rom?
    Jeg har vært i et av dem og jeg oppfattet det som overdempet fra øvre mellomtone og opp. Men det var en kort lytteseanse for et par år siden.
    Nytt rom på "utsiden" tilegnet MBL esklusivt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Det er mulig jeg oppfattes som en killjoy nå, men det får våge seg. Jeg oppfatter at denne tråden er totalt kuppet. Mbares intensjoner var å legge opp til en opplevelsestråd. En positiv tråd hvor vi kunne dele historier og lytteopplevelser som flyttet grenser for oss. Gudene skal vite at det trengs. "Det klarer vi vel"? var trådstarters forsiktige spørsmål. Han hørtes ikke helt overbevist ut. Det forstår jeg godt. Det hadde jo vært forfriskende å for en gangs skyld snakke om opplevelsene vi har i lytterommet, i stedet for å diskutere lytterommet for gud vet hvilken gang? Det hevdes at å skrive om lyd er som å mime smaken av øl. Riktig morsomt. Kanskje ikke rart de fleste ikke tør prøve engang?


    Er det kanskje så altfor mange her inne som synes å ha mistet det Mbare har funnet? Synd.
    Tråder tar gjerne bidragsyternes retning.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg ser den, Valentino...og jeg synes den er rimelig lettkjøpt. Når en tråd så til de grader starter med en oppfordring til bidragsyterne, burde ikke disse respektere den? Slik jeg ser det, er det ikke mange her som har bidratt til tråden. De har skapt en annen. En gjøkunge. Det synes jeg er dårlig stil, men det er meg. Dette er nok et eksempel på at hfs beveger seg i en retning som får i alle fall meg til å gjespe oftere og oftere.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Du er nok ikke alene om det, Impulse. Jeg synes også det er svært trist når tråder som denne blir "ødelagt".

    Lf
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Mbare har en opplevelse med mbl.
    Andre angriper mbl - med karakteristikker som helt ræva.
    Jeg påpeker at disse og andre ht engasjerer rommet.
    Dette hogges det ned på, for rommet skal ikke være med, mener enkelte.
    Jeg har hatt samme opplevelse av mørke og stofflighet som den mbare beskriver (men hvem vet om vi snakker om det samme - mime øl).

    Selv ville jeg likt å diskutere opplevelsen, men det får man ikke anledning til om man avviker et pøkk fra dagens hifi-dogmer. Og det illustrerer denne tråden ganske godt.
    Beklager, mbare. Var ikke meningen å kuppe noe som helst, men min erfaring er at haifai er inne i en logisk feilslutning, og at enkelte ht produsenter forsøker å kompensere.

    Og Impulse får ha meg unnskyldt, men jeg hadde lyst til å beskrive noen ht-erfaringer som er "ukonvensjonelle", men gode.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Ja, tråden har skildd ut. Men det har blitt en tråd jeg leste med interesse. Ofte sklir jo tråder ut i møkk.

    Uansett, så tror jeg ikke det skal mer enn en god beskrivelse av en skjellsettende lytteopplevelse for å få tråden tilbake på den kursen Mbare opprinnelig staket ut.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Mbare har en opplevelse med mbl.
    Andre angriper mbl - med karakteristikker som helt ræva.
    Jeg påpeker at disse og andre ht engasjerer rommet.
    Dette hogges det ned på, for rommet skal ikke være med, mener enkelte.
    Jeg har hatt samme opplevelse av mørke og stofflighet som den mbare beskriver (men hvem vet om vi snakker om det samme - mime øl).
    Jeg synes nå tråden var fin jeg, med spennende diskusjoner om høyttalerprinsipp og opplevd lyd.
    Selvfølgelig penser man innpå hva som er "rett og galt" i gjengivelse.

    Grunnen til at tråden ikke tok retningen som Mbare håpet på er jo at ingen kommer med sine opplevelser.... :D

    R
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    100-0 til deg som vanlig, Impulse. Jeg syntes det startet særegent bra, en meget sjelden tråd på denne sentralen, som i horisonten kunne skimtes som noe annet enn en kabel, rom eller måletråd.
    Rakk ikke engang å legge til et innlegg før den plutselig bare var en hifi-tråd hvor ting skal diskuteres i hjel, og ingenting skal deles. Takk til trådstarter, og kondolerer samtidig.

    Unnskyld meg, mens jeg kryper tilbake til vennetråden jeg krøp utifra. Jeg skulle nok bare holdt meg der.

    edit: tror nok både undertegnede og andre var temmelig nær å dele litt opplevelser. Det er bare så inn i hampen lite lystbetont når neste innlegg skal forklare det samme du akkurat har skrevet, men i den versjonen skal det plutselig være rommet som er årsaken til ens opplevelser. Eller noe annet, som ikke har med musikkopplevelsen å gjøre.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Mbare har en opplevelse med mbl.
    Andre angriper mbl - med karakteristikker som helt ræva.
    Jeg påpeker at disse og andre ht engasjerer rommet.
    Dette hogges det ned på, for rommet skal ikke være med, mener enkelte.
    Jeg har hatt samme opplevelse av mørke og stofflighet som den mbare beskriver (men hvem vet om vi snakker om det samme - mime øl).
    Jeg synes nå tråden var fin jeg, med spennende diskusjoner om høyttalerprinsipp og opplevd lyd.
    Selvfølgelig penser man innpå hva som er "rett og galt" i gjengivelse.

    Grunnen til at tråden ikke tok retningen som Mbare håpet på er jo at ingen kommer med sine opplevelser.... :D


    R


    Er det så selvfølgelig da, Rolf? Det er jo netopp det trådstarter IKKE vil med tråden! Han håper vi greier å lage en opplevelsestråd, og sier klart og tydelig at diskusjonstråder om prinsipper, hva som er "best" osv er det drøssevis av fra før. Han truer endog med å lage "bråk" om noen kupper tråden. Likevel uteblir oplevelseshistoriene. Han tok feil. Vi greier det faen ikke. Om ingen evner å dele opplevelser knyttet til avspillingen av plater, sier ikke det noe om at vi er ute og sykler her inne? Og hva gjør folk i det hele tatt i denne tråden om de ikke har noe å bidra med som har med trådens for trådstarter dyptfølte tema å gjøre?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    MaHa skrev:
    100-0 til deg som vanlig, Impulse. Jeg syntes det startet særegent bra, en meget sjelden tråd på denne sentralen, som i horisonten kunne skimtes som noe annet enn en kabel, rom eller måletråd.
    Rakk ikke engang å legge til et innlegg før den plutselig bare var en hifi-tråd hvor ting skal diskuteres i hjel, og ingenting skal deles. Takk til trådstarter, og kondolerer samtidig.

    Unnskyld meg, mens jeg kryper tilbake til vennetråden jeg krøp utifra. Jeg skulle nok bare holdt meg der.

    edit: tror nok både undertegnede og andre var temmelig nær å dele litt opplevelser. Det er bare så inn i hampen lite lystbetont når neste innlegg skal forklare det samme du akkurat har skrevet, men i den versjonen skal det plutselig være rommet som er årsaken til ens opplevelser. Eller noe annet, som ikke har med musikkopplevelsen å gjøre.

    Ærru inni hue mitt eller, Magnus? ;D Som om jeg skulle ha sagt det selv.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Be afraid, impulse. Be very afraid ;D Sorry for ot.




    impulse skrev:
    MaHa skrev:
    100-0 til deg som vanlig, Impulse. Jeg syntes det startet særegent bra, en meget sjelden tråd på denne sentralen, som i horisonten kunne skimtes som noe annet enn en kabel, rom eller måletråd.
    Rakk ikke engang å legge til et innlegg før den plutselig bare var en hifi-tråd hvor ting skal diskuteres i hjel, og ingenting skal deles. Takk til trådstarter, og kondolerer samtidig.

    Unnskyld meg, mens jeg kryper tilbake til vennetråden jeg krøp utifra. Jeg skulle nok bare holdt meg der.

    edit: tror nok både undertegnede og andre var temmelig nær å dele litt opplevelser. Det er bare så inn i hampen lite lystbetont når neste innlegg skal forklare det samme du akkurat har skrevet, men i den versjonen skal det plutselig være rommet som er årsaken til ens opplevelser. Eller noe annet, som ikke har med musikkopplevelsen å gjøre.

    Ærru inni hue mitt eller, Magnus? ;D Som om jeg skulle ha sagt det selv.
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Hehe. SOm kjent sier jo et bilde mer enn tusen ord... ::)
    Jeg har sett mange bilder, men ennå ikke hørt dem si noe ??? :D
     

    Vinmono

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    5
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Beste tråd jeg har lest på lenge! -All ære til trådstarter, som deler herlige inntrykk av god lyd! ;D
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Vittula skrev:
    Beste tråd jeg har lest på lenge! -All ære til trådstarter, som deler herlige inntrykk av god lyd! ;D
    Helt enig og jeg er samtidig veldig glad for de som prøver å forstå og følge opp det trådstarter har ment å formidle og ønsker vi skal snakke om. Å ikke prøve å forstå eller ikke klare å strebe seg litt etter å lage tråden der etter, dette er for meg helt merkelig. Men det er jo mange jeg ikke helt fortstår meg på da.


    amademus.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    jeg fant jeg fant
    H6 klonene spiller så engasjerende at jeg får rocke fot å tendenser til luftgitar flere ganger under hver lytte seanse.
    Spiller ingen rolle om det ikke er Hifi korrekt det gir jeg F i for nå hører jeg på musikken og gleder meg storveis.
    Målet til artisten er jo å formidle noe til meg gjennom musikken ,og det skjer hver gang via H6 klonene.
    Så derfor er jeg så fornøyd om dagen har liksom oppdaget musikken hvordan den engasjerer. uten å ha fokus på flat frekvensgang
    første refleksjoner å mye annet hifi stuff. :)
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Fra et par tre år tilbake....

    "Glem alt du tidligere har lært, nå bare ER musikken der! Det aller råeste er hva denne himmelske kilden kan gjøre med resten av anlegget ditt. Effektforsterkeren er i denne konstellasjonen blitt til den sterkeste, strammeste, luftigste, vakreste og mest vellydende forsterkeren ever! For ikke å snakke om hva høyttalerne er i stand til! De kan nå sette storstua i bevegelse, og innbille deg at overflaten på veggene i den samme stua er laget av stein fordi opptaksrommet til musikken du lytter til akkurat da er en steinkirke. Det er ikke super romgjengivelse vi snakker om, vi snakker om at du befinner deg midt i opptaksrommet! Dette er himmel og helvete på en gang! Himmel fordi det kan få din hermetiserte musikk til å virke så til de grader levende, og helvete fordi det koster så vanvittig mye penger…"

    Herlig med slike grensesprengene opplevelser!!

    R
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    RoDa skrev:
    Fra et par tre år tilbake....

    "Glem alt du tidligere har lært, nå bare ER musikken der! Det aller råeste er hva denne himmelske kilden kan gjøre med resten av anlegget ditt. Effektforsterkeren er i denne konstellasjonen blitt til den sterkeste, strammeste, luftigste, vakreste og mest vellydende forsterkeren ever! For ikke å snakke om hva høyttalerne er i stand til! De kan nå sette storstua i bevegelse, og innbille deg at overflaten på veggene i den samme stua er laget av stein fordi opptaksrommet til musikken du lytter til akkurat da er en steinkirke. Det er ikke super romgjengivelse vi snakker om, vi snakker om at du befinner deg midt i opptaksrommet! Dette er himmel og helvete på en gang! Himmel fordi det kan få din hermetiserte musikk til å virke så til de grader levende, og helvete fordi det koster så vanvittig mye penger…"

    Herlig med slike grensesprengene opplevelser!!

    R

    hvem hva hvor?
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    impulse skrev:
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Mbare har en opplevelse med mbl.
    Andre angriper mbl - med karakteristikker som helt ræva.
    Jeg påpeker at disse og andre ht engasjerer rommet.
    Dette hogges det ned på, for rommet skal ikke være med, mener enkelte.
    Jeg har hatt samme opplevelse av mørke og stofflighet som den mbare beskriver (men hvem vet om vi snakker om det samme - mime øl).
    Jeg synes nå tråden var fin jeg, med spennende diskusjoner om høyttalerprinsipp og opplevd lyd.
    Selvfølgelig penser man innpå hva som er "rett og galt" i gjengivelse.

    Grunnen til at tråden ikke tok retningen som Mbare håpet på er jo at ingen kommer med sine opplevelser.... :D


    R


    Er det så selvfølgelig da, Rolf? Det er jo netopp det trådstarter IKKE vil med tråden! Han håper vi greier å lage en opplevelsestråd, og sier klart og tydelig at diskusjonstråder om prinsipper, hva som er "best" osv er det drøssevis av fra før. Han truer endog med å lage "bråk" om noen kupper tråden. Likevel uteblir oplevelseshistoriene. Han tok feil. Vi greier det faen ikke. Om ingen evner å dele opplevelser knyttet til avspillingen av plater, sier ikke det noe om at vi er ute og sykler her inne? Og hva gjør folk i det hele tatt i denne tråden om de ikke har noe å bidra med som har med trådens for trådstarter dyptfølte tema å gjøre?
    Litt off topic!

    @Høvdingen...Hifisentralen burde opprette en egen avdeling for opplevelsestråd med ”klokkeklare” regler, så blir det lettere å nyte Mbare og andre sin lytteopplevelse!

    Forøvrig, masse fin informasjon i tråden/spennende lesning, men som Impulse korrekt påpeker…fortæres av kuppmakere og enkelte Gjøk unger!

    Mvh,

    TAS
     
    M

    musicus

    Gjest
    impulse skrev:
    Det er mulig jeg oppfattes som en killjoy nå, men det får våge seg. Jeg oppfatter at denne tråden er totalt kuppet. Mbares intensjoner var å legge opp til en opplevelsestråd. En positiv tråd hvor vi kunne dele historier og lytteopplevelser som flyttet grenser for oss. Gudene skal vite at det trengs. "Det klarer vi vel"? var trådstarters forsiktige spørsmål. Han hørtes ikke helt overbevist ut. Det forstår jeg godt. Det hadde jo vært forfriskende å for en gangs skyld snakke om opplevelsene vi har i lytterommet, i stedet for å diskutere lytterommet for gud vet hvilken gang? Det hevdes at å skrive om lyd er som å mime smaken av øl. Riktig morsomt. Kanskje ikke rart de fleste ikke tør prøve engang?


    Er det kanskje så altfor mange her inne som synes å ha mistet det Mbare har funnet? Synd.
    Bifalles meget sterkt. Dette har man også luftet gjentatte ganger, men akk, på stedet hvil.
    Forsøk så bare trekke pusten uten at det er teknisk begrunnet på tech hjørnet så blir man straks minnet på hvor man er, slik som dette har utviklet seg bør det startes egen tråd der, noen steder burde det jo være lov å dele erfaringer uten at det skal kuppes av alt tech pratet og finnes alternative løsninger på opplevelsen man får av ett godt anlegg.
    Dessverre tror jeg også det blir sjeldnere og sjeldnere noen våger seg på å legge noen ord om hva de opplever, hvorfor er denne tråden ett "godt" eksempel på, dessverre :-[ .

    mvh
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    RoDa skrev:
    Fra et par tre år tilbake....

    "Glem alt du tidligere har lært, nå bare ER musikken der! Det aller råeste er hva denne himmelske kilden kan gjøre med resten av anlegget ditt. Effektforsterkeren er i denne konstellasjonen blitt til den sterkeste, strammeste, luftigste, vakreste og mest vellydende forsterkeren ever! For ikke å snakke om hva høyttalerne er i stand til! De kan nå sette storstua i bevegelse, og innbille deg at overflaten på veggene i den samme stua er laget av stein fordi opptaksrommet til musikken du lytter til akkurat da er en steinkirke. Det er ikke super romgjengivelse vi snakker om, vi snakker om at du befinner deg midt i opptaksrommet! Dette er himmel og helvete på en gang! Himmel fordi det kan få din hermetiserte musikk til å virke så til de grader levende, og helvete fordi det koster så vanvittig mye penger…"

    Herlig med slike grensesprengene opplevelser!!

    R
    Innlegget ditt kan minne om sutring kamuflert som ironi Roda :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Nå kan dere jo legge inn erfaringer istedefor hvor ubrukelig tråden er da
    så kanskje vi kommer på sporet igjen :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn