Politikk, religion og samfunn Jeg er rasende!

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.075
Antall liker
2.535
Dødsstraff er det mest overlagte av alle drap.
Det viser ingen effekt på drapsstatistikkene.
Det hender at folk blir feilaktig dømt, og retur til livet er relativt sjelden.
Det er et tilbakeskritt til blodhevn, og bibelske, bakstreverske tankesett.

Hvorfor ønsker noen å plukke fra hverandre vår sivilisasjon? Enten det er ved å skyte folk en ikke liker på gata, eller ved å ønske seg tilbake til barbariet. Jeg forstår det ikke.
Hvorfor biter du på alltid?
 
S

Spyd

Gjest
Enkelte her på forumet er så dyktige og har svar på hva alle skal mene . Slike folk gjør meg kvalm. Du treffer på slike overalt i samfunnet .
De er den politisk elites støttespillere. De er slike folk som gjør at en del aldri sier sin mening av frykt for å bli hakket på.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Enkelte her på forumet er så dyktige og har svar på hva alle skal mene . Slike folk gjør meg kvalm. Du treffer på slike overalt i samfunnet .
De er den politisk elites støttespillere. De er slike folk som gjør at en del aldri sier sin mening av frykt for å bli hakket på.
Enkelte her på forumet argumenterer for meningene sine. Du kan jo prøve det samme hvis du er uenig med dem. Argumenter for meningene dine.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.487
Antall liker
8.018
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Enkelte her på forumet er så dyktige og har svar på hva alle skal mene . Slike folk gjør meg kvalm. Du treffer på slike overalt i samfunnet .
De er den politisk elites støttespillere. De er slike folk som gjør at en del aldri sier sin mening av frykt for å bli hakket på.

Hva med som ikke klarer å presentere sammenhengende argumenter da? Eller folk som presenterer ting som bare er sprøyt og løgn og konspirasjonsteorier? Er ikke de litt kvalme også?
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.603
Antall liker
10.133
Enkelte her på forumet er så dyktige og har svar på hva alle skal mene . Slike folk gjør meg kvalm. Du treffer på slike overalt i samfunnet .
De er den politisk elites støttespillere. De er slike folk som gjør at en del aldri sier sin mening av frykt for å bli hakket på.
Det er jo hele konseptet med å delta i debatter. Argument - motargument.
Skriver du noe andre er uenig i, eller fremlegger du f.eks. udokumenterbare påstander, så er det motdebattantenes rolle å spørsmålsstille, samt fremlegge sine synspunkter. Det du kaller "hakking" eller "nedsabling", er det som kalles "argumenter" blant andre deltakere i debatten.

Plages du av å bli argumentert i mot, kan du slippe å hevde dine synspunkter, vet du! :)
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.603
Antall liker
10.133
Hans intensjon var å ta langt flere, jeg tror vi var heldige i at det bare ble to. Mange skadd. Dette var et alvorlig angrep og det nest verste i Norge. Start en tråd om høyreekstremisme siden det bare er det du bryr deg om. Makan til skylapper skal en lete lenge etter.
Det er helt sikkert slik at dette kunne utviklet seg til noe mye større, hadde det ikke vært for heltmodige folk på gata i Oslo.

Men den kollektive hukommelsen er kort.
I Kongsberg senhøstes i fjor drepte en forvirret mann 5 mennesker og såret flere
I Farsund skjøt og drepte en ung einstøing 4 mennesker og såret minst to i august 1988
I 1833 utryddet Nils Narumseie en hel familie på 8 mennesker ved Randsfjorden, deriblant 4 barn mellom 3 mnd. og 9 år
Finnes sikkert flere, men poenget er at psykopatiske / sprø / fantatiske mennesker har eksistert til alle tider.

Vi har også noen seriedrapsmenn i Norge, Arnfinn Nesset tilsto 31 drap på sykehjemmet der han jobbet, og ble dømt for 25 av dem. I Tistedal drepte Roger Haglund 4 mennesker i 1991 - 92. Edgar Antonsen voldtok og drepte minst 4 kvinner (minst to av dem var barn) på 70-tallet, halvbroren hans hevdet at han også hadde drept flere mens han var i utenriksfart, men dette ble aldri fulgt opp. Han tok livet av seg på slutten av 80 tallet etter å ha voldtatt den 10 år gamle datteren til sin tilsynsfører.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.254
Antall liker
9.079
Takk for meg , det har ikke vært en glede.
Jeg er litt forvirret. Før denne tråden kom hadde du skrevet 119 innlegg på sånn ca. 13 år her på HFS, i denne tråden alene har du 8 innlegg på ett døgn så dette må være noe som engasjerer deg. Men du har ikke bidratt med annet enn å «disse» medforumister så det hadde vært interessant å se hva som ligger så sterkt på ditt hjertet i denne saken, for noe er det.
 
Sist redigert:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Er det bare jeg som synes det er litt merkelig at religioner og religiøse er så fryktelig opptatt av folks seksualitet?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Er det bare jeg som synes det er litt merkelig at religioner og religiøse er så fryktelig opptatt av folks seksualitet?
Det er sikkert noen som faktisk kan noe om dette som kan svare også, men jeg har tidligere lest at kontroll over andres seksualitet kan være noe som stammer helt tilbake til steinalderen når menneskene levde i klaner og stammer som var avhengig av antall for å klare seg, både mtp. arbeidskraft og å være mange nok til å kunne forsvare seg mot rivaliserende stammer. Derfor ble atferd som ikke produserte barn tabubelagt. Akkurat som onani også omtales negativt i bibelen, for det produserer jo ikke barn.

Sammenhengene er sikkert mye mer komplekse og nyanserte enn dette, men det er iallfall en teori jeg har lest.

Også er det jo dette med at mange rett og slett syns det er ekkelt med f.eks. to menn som har sex med hverandre.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.650
Sted
Liten by
Men det har da ingenting med religion å gjøre?
Selv om han var nabo med Batthi som nettopp hadde skrevet et innlegg om å drepe homofile og at han selv hadde en ekstremist blog...

Selvsagt har det med religion å gjøre, blandet med det som ser ut som et vanskelig liv i fattigdom og en lett påvirket psyke.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.413
Jeg er litt forvirret. Før denne tråden kom hadde du skrevet 119 innlegg på sånn ca. 13 år her på HFS, i denne tråden alene har du 8 innlegg på ett døgn så dette må være noe som engasjerer deg. Men du har ikke bidratt med annet enn å «disse» medforumister så det hadde vært interessant å se hva som ligger så sterkt på ditt hjertet i denne saken, for noe er det.
"Spyd" er nok bare en av flere kontoer til samme person. Det er noe kjent med språk og budskap til "Spyd"
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
syns det er ekkelt
Hva som er ekkelt er i veldig stor grad sosialt konstruert. Mary Douglas bruker metaforen «dirt is matter out of place», i betydningen «det skitne/ekle/moralsk gale er ikke skittent i seg selv, men fordi det skjer utenfor de normene vi forventer at det skal skje innenfor». I antikkens hellas spilte homoseksualitet en politisk og militær rolle, for eksempel. Leser du Sokrates‘ Symposiet finner du Sokrates‘ venn Alkibiades som full og kåt klager over at Sokrates ikke vil ligge med ham, som en helt vanlig (men litt masete) ting å si på fest.

De som synes det er ekkelt, har lært det et sted, og det er sannsynligvis som du sier fra en religiøs idé om at seksualitet som lager unger er det eneste verdifulle.
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.075
Antall liker
2.535
Men det har da ingenting med religion å gjøre?
Selv om han var nabo med Batthi som nettopp hadde skrevet et innlegg om å drepe homofile og at han selv hadde en ekstremist blog...

Selvsagt har det med religion å gjøre, blandet med det som ser ut som et vanskelig liv i fattigdom og en lett påvirket psyke.
Javel, så er det religion, now what?
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.650
Sted
Liten by
Javel, så er det religion, now what?
For all del, la de holde på. Så ser vi hvor mange som dør før noe skjer?
Jeg tenker at første steg er å frigjøre seg fra all religion i offentlig sektor, så er neste steg å ta vekk alle spesielle rettigheter for religion og religiøse. Så må vi slutte å unnskylde religiøse for alt tullet de driver med. Det er vel bare å se over dammen, hvor galt det kan gå!
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.915
Antall liker
19.769
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det er på tide å minne om, nok en gang, at høyreekstreme, etniske nordmenn står bak de langt fleste terrorangrep i Norge. 1.mai toget i 1979, Utøya, Manshaus osv. Det er altså de som ser seg selv som beskyttere av vår kultur, som er de vi trenger og beskyttes mot.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det er på tide å minne om, nok en gang, at høyreekstreme, etniske nordmenn står bak de langt fleste terrorangrep i Norge. 1.mai toget i 1979, Utøya, Manshaus osv. Det er altså de som ser seg selv som beskyttere av vår kultur, som er de vi trenger og beskyttes mot.

Lurer på om jeg ikke ser ekstrem islamisme også som en form for høyre-ekstremisme jeg, altså. Hvis man tenker over det har de ubehagelig mye til felles både når det gjelder antisemittisme, anti-LGBTQ, generell intoleranse og en klokkertro på at nettopp deres verdenssyn og trossystem er det rette.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hva som er ekkelt er i veldig stor grad sosialt konstruert. Mary Douglas bruker metaforen «dirt is matter out of place», i betydningen «det skitne/ekle/moralsk gale er ikke skittent i seg selv, men fordi det skjer utenfor de normene vi forventer at det skal skje innenfor». I antikkens hellas spilte homoseksualitet en politisk og militær rolle, for eksempel. Leser du Sokrates‘ Symposiet finner du Sokrates‘ venn Alkibiades som full og kåt klager over at Sokrates ikke vil ligge med ham, som en helt vanlig (men litt masete) ting å si på fest.

De som synes det er ekkelt, har lært det et sted, og det er sannsynligvis som du sier fra en religiøs idé om at seksualitet som lager unger er det eneste verdifulle.
Fascinerende tema, hvordan sosiale rammer og konstruksjoner som dette har oppstått. Dessverre later det ikke til å ha vært noen forståelse eller framsyn ifht. hvor skadelig det er å innføre samfunnsmekanismer som direkte illegitimerer så mange menneskers medfødte legning og personlighetstrekk som er en del av hvem man er.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.226
Antall liker
9.462
Torget vurderinger
2
Hvor er dit ? Hvordan har du tenk att utsendelse av en norsk statsborger skal foregå I regi av Norske stat ?
Der hadde kanskje værtmulig å nekte ham innreise ved returene til Norge fra studieturene hos Taliban?Fare for rikets sikkerhet osv, men det er lite håp om noe sånt, Han slapp unna med en dom for guttestreker , og ikke terror da han stod bak skytingen mot synagogen i Oslo. I dag hadde dommen kanskje blitt alvorligere. Han slipper unna gang på gang , en gjennombarket kriminell og islamist . Han lar seg hverken rehabilitere eller stoppe. Får bare håpe at han blir skutt i et gjengoppgjør
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.603
Antall liker
10.133
Hva som er ekkelt er i veldig stor grad sosialt konstruert. Mary Douglas bruker metaforen «dirt is matter out of place», i betydningen «det skitne/ekle/moralsk gale er ikke skittent i seg selv, men fordi det skjer utenfor de normene vi forventer at det skal skje innenfor». I antikkens hellas spilte homoseksualitet en politisk og militær rolle, for eksempel. Leser du Sokrates‘ Symposiet finner du Sokrates‘ venn Alkibiades som full og kåt klager over at Sokrates ikke vil ligge med ham, som en helt vanlig (men litt masete) ting å si på fest.

De som synes det er ekkelt, har lært det et sted, og det er sannsynligvis som du sier fra en religiøs idé om at seksualitet som lager unger er det eneste verdifulle.
Litt usikker på om det utelukkende er tillært, jeg tror også noe er genetisk, da en del "ekle" ting, kanskje oppleves ekkelt fordi det er farlig for oss?

Videre, selv om man på alle mulige måter er for likhet og rettigheter for homofile, kan det ikke være at man helt utilsiktet ikke klarer å forhindre en naturgitt reaksjon om man ser det i praksis? (Jeg spør for en venn! :D) Det jeg mener er altså at om man har en naturgitt eller instinktiv reaksjon på noe, har man lov å analysere det, og selv bestemme seg for om dette er objektivt "ekkelt", eller om det er noe en selv må utrede, uten å plage andre med det. Det er ikke de to kyssende mennenes skyld dersom en eller annen ikke vil se at de kysser, og det er den som ikke vil se, som i så fall får snu seg eller lukke øynene. Det skal ikke gå ut over de kyssende, de viser tross alt bare at de er glade i hverandre.
 
Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.603
Antall liker
10.133
Men det har da ingenting med religion å gjøre?
Selv om han var nabo med Batthi som nettopp hadde skrevet et innlegg om å drepe homofile og at han selv hadde en ekstremist blog...

Selvsagt har det med religion å gjøre, blandet med det som ser ut som et vanskelig liv i fattigdom og en lett påvirket psyke.
Kommer vel litt an på øyet som ser. Det er overveiende sannsynlig at noen benytter religion som verktøy når de skal forklare sitt forkvaklede og hatefulle verdenssyn, men er det reelt sett religiøst betinget?

Hva da med dette her?

Og hva med dette?
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.650
Sted
Liten by
Kommer vel litt an på øyet som ser. Det er overveiende sannsynlig at noen benytter religion som verktøy når de skal forklare sitt forkvaklede og hatefulle verdenssyn, men er det reelt sett religiøst betinget?

Hva da med dette her?

Og hva med dette?
Islamsk råd tok også sterkt avstand fra en masse som de på skjult kamera sa det motsatte av. Så jeg er ikke så sikker på om jeg tror på noe de sier.
Så lenge det finnes religiøse tekster som kuer og straffer, så vil det finnes folk som forfekter det. Og når det også finnes religiøse ledere som bekrefter deres syn, så får vi triste saker som dette.

Vi trenger ikke se lenger enn Qatar (og/eller USA) for å skjønne hvor dypt dette stikker.

Nå er det ikke bare religion som har skylden i dette tilfellet, kan det se ut som. Men at det betyr noe, det er jeg helt sikker på!
 
Sist redigert:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Fascinerende tema, hvordan sosiale rammer og konstruksjoner som dette har oppstått. Dessverre later det ikke til å ha vært noen forståelse eller framsyn ifht. hvor skadelig det er å innføre samfunnsmekanismer som direkte illegitimerer så mange menneskers medfødte legning og personlighetstrekk som er en del av hvem man er.
Tror nok ikke dette er noe som har oppstått på rasjonelt vis, nei :)

Litt usikker på om det utelukkende er tillært, jeg tror også noe er genetisk, da en del "ekle" ting, kanskje oppleves ekkelt fordi det er farlig for oss?

Videre, selv om man på alle mulige måter er for likhet og rettigheter for homofile, kan det ikke være at man helt utilsiktet ikke klarer å forhindre en naturgitt reaksjon om man ser det i praksis? (Jeg spør for en venn! :D) Det jeg mener er altså at om man har en naturgitt eller instinktiv reaksjon på noe, har man lov å analysere det, og selv bestemme seg for om dette er objektivt "ekkelt", eller om det er noe en selv må utrede, uten å plage andre med det.
Ingenting er bare tillært eller bare genetisk – det tillærte kunne bare læres fordi genetikken tillot det, og genetikken tilpasser seg den verdenen den blir plassert i. Den erkjennelsen er egentlig ikke så kontroversiell i vitenskapen, selv om noen stadig krangler om hvordan vektingen er. Jeg tenker at hele skillet mellom natur og kultur er gammeldags, for det vi kaller "natur" er et begrep vi ikke kunne hatt om vi ikke hadde språk, vitenskap – kultur – og det vi kaller "kultur" er noe som finner sted og har oppstått i verden, i naturen. Natur og kultur går i hverandre og er aspekter av hverandre. Det kan være objektivt sant at noen synes en ting er ekkelt, og årsaken til det kan være kompleks, men det betyr ikke at det er en nødvendighet at det vil være det for alle. Jeg heller mot den siste leddsetninga di: Om jeg har en reaksjon på noe, så er det mitt problem og privilegium å finne ut av hva den innebærer og betyr, og hva jeg vil gjøre med den.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Nå har jo PST allerede informert oss om at islamistmiljøet er for stort til at de kan følge med på alle, er det mer de burde informere om nå politiet nok en gang anmoder om at dette ikke blir gjennomført?

 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.915
Antall liker
19.769
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Trussenivå på "ekstraordinært", uten at det foreligger noe konkret. Dette minner om "føre var- prinsipp". Det har vi hatt mer enn nok av de siste årene!

Selvsagt gjennomføre, så får politiet gjøre jobben sin med å beskytte.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Trussenivå på "ekstraordinært", uten at det foreligger noe konkret. Dette minner om "føre var- prinsipp". Det har vi hatt mer enn nok av de siste årene!

Selvsagt gjennomføre, så får politiet gjøre jobben sin med å beskytte.
Da burde korpsdirigenten ringe PST og fortelle de hvordan jobben skal gjøres.
NB - husk å minne den om 1. mai toget i 1979.

 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.915
Antall liker
19.769
Sted
Hades
Torget vurderinger
0

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det holder nok at militær-eksperten mener noe annet, tror du ikke, din arrogante j*vel?
Litt sint i dag?
Du får ta samarinen din der oppe i høyborgen, og heller akseptere at PST vurderer at "bare 2 døde som du skrev" er grunn til å heve beredskapen.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.915
Antall liker
19.769
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
^ Vi kan ikke la oss skremme til å gå i hi, uansett hva PST måtte mene. Da vinner ondskapen.

Og arroganse besvares, uansett hva du måtte mene.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.915
Antall liker
19.769
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det var da veldig så ufin du var i dag Lars Erik :(

mvh
Jaha?

Komme med vås om "korpsdirigenten", som ledd i en hersketeknikk der målet er å opptre arrogant og å latterliggjøre?

Be my guest! Arroganse er eneste dekkende ord for slikt.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
^ Vi kan ikke la oss skremme til å gå i hi, uansett hva PST måtte mene. Da vinner ondskapen.

Og arroganse besvares, uansett hva du måtte mene.
Nå har vi nettopp hatt en terroraksjon der gjerningsmannen skjøt mot en folkemengde med automatvåpen.

Da synes jeg det er uklokt å oppfordre til å bryte politiets anbefaling om å ikke samles igjen, og avspore debatten med at risikoen for muslimsk terrorisme er liten. Akkurat nå, i Oslo - så er den trusselen ikke liten ifølge politiet - og det er det vi må forholde oss til.

Dette er ikke tid og sted for kritisere PST - det kan vi eventuelt gjøre i etterkant, når situasjonen er mer oversiktlig. Pride kan uansett utsettes til august - datoen er ikke det viktige for den markeringen, da er det viktigere at ingen blir unødvendig skadd/drept.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.122
Antall liker
7.753
Sted
Oslo
Datoen er viktig, i natt er det årsdagen for Stonewall som startet det hele.
Ville du sagt det samme om 17. mai?
Kan jo like gjerne feire den i september?
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.915
Antall liker
19.769
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Datoen er viktig, i natt er det årsdagen for Stonewall som startet det hele.
Ville du sagt det samme om 17. mai?
Kan jo like gjerne feire den i september?
Ikke sant?

Å gi etter for frykten, er å la ondskap vinne. Politiet får kalle ut det de har av mannskap, og vise at vi lar oss ikke kue.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.915
Antall liker
19.769
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det er absolutt på sin plass å kritisere en hver myndighetsinnstans i sanntid, når deres handlinger, anbefalinger, råd, regler, krav er gale.

Ved å "anbefale" at paraden ikke gjennomføres- uten konkrete trusler å vise til, gjør de to bortimot utilgivelige feil;

De legger ansvaret på arrangøren. Enten får PST forby paraden, ellers får politiet stille opp!
For det andre lar de ondskapen vinne. Her har man en unik mulighet til å benytte denne ugjerningen til å markere at "vi lar oss aldri kue!". Pride og resten av samfunnet burde utnytte denne muligheten til å faktisk vise at denne mannen og hans ugjerninger førte til mer samhold, mer respekt for ulikheten. Da hadde slike handlinger og holdninger tapt.

Dersom paraden ikke gjennomføres, vinner terror, kravet om konformitet og undertrykkelse.
 
Topp Bunn