JBL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.363
    Sted
    Sunndalsøra
    656288.jpg

D3S_4907-inside-0600.jpg

Her vises hva Stax har gjort for kjølinga. Meget vellydende forsterker. Så er det Stax DA-300 som er en drøm :) Eller godt å høre at du vil ta var på forsterkeren din. Jeg er også en JBL fan, og har noen flere prosjekt på ønskelisten. Har noen komponenter liggende. Litt reconing blir det også.

Beretta67

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2024
    Antall liker
    706
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 1149782
    Vis vedlegget 1149783
    Her vises hva Stax har gjort for kjølinga. Meget vellydende forsterker. Så er det Stax DA-300 som er en drøm :) Eller godt å høre at du vil ta var på forsterkeren din. Jeg er også en JBL fan, og har noen flere prosjekt på ønskelisten. Har noen komponenter liggende. Litt reconing blir det også.
    Så fint ut👍

Beretta67

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2024
    Antall liker
    706
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    1
    Fikset en liten skade på det ene hjørnet. Resultatet ble bra😀 pusset like så godt ned fronter og bak og malte/lakket i Ral 9005 silkematt. Så nå håper jeg snart deler til musical fidelityen dukker opp så jeg får koplet den opp igjen😁
    IMG_6913.jpeg
    IMG_6914.jpeg
    IMG_6911.jpeg

Beretta67

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2024
    Antall liker
    706
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpt en gammal Adyton. Blir spennende å høre hvordan den spiller på jbl’ene. 😊🎶🎶 Litt mer kraft i denne kontra fidelityen.
    IMG_7099.jpeg

Beretta67

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2024
    Antall liker
    706
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    1
    Disse er fine, koster litt men fungerer veldig bra. Den lille tomgangs susen blir helt borte🙏
    IMG_7178.jpeg
    IMG_7179.jpeg

Beretta67

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2024
    Antall liker
    706
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    1
    Har fått tunet litt i DSP`en og syntes den gamle Adyton forsterkeren spiller fint. Den gjør ikke så mye ut av seg, ganske nøytral behagelig og dynamisk lyd. Måtte ta bort mye i bass området i DSP. Minus 7db ved 30 Hz q på 0,6. Da ble det fin mellombass!! Og det er jo det som er gøy!! Liten bevegelse på elementer😎
    Viften ble festet med nye skruer da disse manglet, el kopling til vifta ble fikset skikkelig og chassiset fikk også nye skruer. Gikk også over noen loddinger inv i forsterkeren. Men det så veldig bra ut og den er SKIKKELIG solid bygget. Viften støyer ikke mye, (ABM Papst) vet ikke om jeg egentlig trenger å bruke den. Måler 36 grader på kjøleribber begge sider etter 2-3 timers spilling på 90 db uten vifte i drift. Mulig denne får noen nye kondensatorer. Det koster bare noen hundrelapper i deler fra Farnell. Fikk skjema fra en hyggelig kar her inne på sentralen. Jbl 4430 trives godt sammen med transistor. Var vel det de tunet de inn på den gang de ble konstruert på 80 tallet....

Sist redigert:

Beretta67

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2024
    Antall liker
    706
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    1
    Ikke noe å si noe på kreftene i Adyton 😅 appen er sikkert ikke helt riktig men høyt var det. Ingen røde lamper som blinket, full kontroll på bassene. Var såvidt bevegelse i dem🙏. Men det får bli med den ene testen. Spiller stort sett på moderate volum 80-85 db😊 (van morrison, Blunerry Hill)
    IMG_7199.jpeg

Beretta67

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2024
    Antall liker
    706
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    1
    Har laget noen akustiske paneler, 10cm hunton. De hvite på 1200x600 skal opp i taket. Kona har tilbudt seg å kjøpe nye blå gardiner å puter som passer litt bedre til den knæsje blå fargen. Dempet godt bare de bak så blir vel ok når jeg får opp i taket også. Speil og første refleksjon eller er det ikke så kritisk? Må passe litt i stendere også i taket så det blir litt hold😀
    IMG_7225.jpeg
    IMG_7248.jpeg
    IMG_7251.jpeg
    IMG_7255.jpeg
    IMG_7256.jpeg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.631
    Torget vurderinger
    10
    Fin hund. Hvilken «variant» er det? 😀

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.631
    Torget vurderinger
    10
    Tenkte det. Akkurat sånn vi snuser på 😍

Beretta67

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2024
    Antall liker
    706
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    1
    Det ble veldig bra. Fornøyd så langt. Konfigurerte til ett annet filter i lyngdorfen. Istedenfor BW 2 ordens så valgte jeg LR 4 ordens. Syntes det «strammet opp» lydbilde og det ble litt mere snert i lydbildet😃

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.631
    Torget vurderinger
    10
    Kjørte en RP selv nå og det forbedrer helt klart. Ikke veldig mye når man gjør hjemmeleksa først men det lille ekstra og det er den rette metoden tenker jeg.

Beretta67

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2024
    Antall liker
    706
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    1
    Kjørte en RP selv nå og det forbedrer helt klart. Ikke veldig mye når man gjør hjemmeleksa først men det lille ekstra og det er den rette metoden tenker jeg.
    Det er bra at du blir fornøyd. Har også satt voicing i global og ikke fokus. Det fungerer fint her.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.631
    Torget vurderinger
    10
    Noen kommentarer etter gårsdagens visitt:

Rommet:

Den store dype heldekkende absorberende veggen på den ene siden av rommet var en svært effektiv bassfelle. To flåter i taket og meget god bredde i rommet generelt sørger for at det ikke var noen førsterefleksjoner som irriterte. Noe demping bak hodet i sofaen fungererte også. Det har blitt et kjempebra rom med stor ro. Eneste problemet var at vi spilte høyere og høyere …. og høyere. The proof is in the pudding. Det orker man ikke med et dårlig rom. Terningkast 6.

JBL 4430 høyttalerne:

Oj de var større enn jeg trodde. Stilige. Så store bassreflekskasser med kapabel 15 tommer ga bedre bass en mange subwoofere klarer, også spilte de mellomtone bra også. For et headroom og for en dynamikk. Jeg tror vi hadde 30 Hz inroom og vel så det. En tommers kompresjonsdriverne spilte uanstrengt uten flisete metall lyd. Det var smooth på krevende ting som syngedamer og kor. Spilte bra på lav styrke og. Midbassen hadde en definisjon og smekk som lignet frontladede midbasshorn, men her tror jeg du er veldig heldig med rom og plassering også.

Justering av DSP og aktiv deling:

Lyngdorf TDAI 1120 har full toveis dsp funksjonalitet (men ikke separat justering av venstre og høyre). Jeg hadde kun med meg housecurve på telefonen men det gikk veldig bra. Vi delte ved 1000 Hz akkustisk slik det er originalt. 24 dB Linkwitz elektrisk som blir en del brattere akkustisk. Trenger ingen delay da driverne er fysisk på linje. Vi skal ta en grundigere runde med ARTA siden men allerede nå låter det fenomenalt bra.

Og, tada!! Vi brukte IKKE Roomperfect 😎

IMG_8367.png
    IMG_8368.png
    IMG_8369.png

IMG_8374.jpeg
    IMG_8375.jpeg

Sist redigert:

Beretta67

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2024
    Antall liker
    706
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    1
    Noen kommentarer etter gårsdagens visitt:

Rommet:

Den store dype heldekkende absorberende veggen på den ene siden av rommet var en svært effektiv bassfelle. To flåter i taket og meget god bredde i rommet generelt sørger for at det ikke var noen førsterefleksjoner som irriterte. Noe demping bak hodet i sofaen fungererte også. Det har blitt et kjempebra rom med stor ro. Eneste problemet var at vi spilte høyere og høyere …. og høyere. The proof is in the pudding. Det orker man ikke med et dårlig rom. Terningkast 6.

JBL 4430 høyttalerne:

Oj de var større enn jeg trodde. Stilige. Så store bassreflekskasser med kapabel 15 tommer ga bedre bass en mange subwoofere klarer, også spilte de mellomtone bra også. For et headroom og for en dynamikk. Jeg tror vi hadde 30 Hz inroom og vel så det. En tommers kompresjonsdriverne spilte uanstrengt uten flisete metall lyd. Det var smooth på krevende ting som syngedamer og kor. Spilte bra på lav styrke og. Midbassen hadde en definisjon og smekk som lignet frontladede midbasshorn, men her tror jeg du er veldig heldig med rom og plassering også.

Justering av DSP og aktiv deling:

Lyngdorf TDAI 1120 har full toveis dsp funksjonalitet (men ikke separat justering av venstre og høyre). Jeg hadde kun med meg housecurve på telefonen men det gikk veldig bra. Vi delte ved 1000 Hz akkustisk slik det er originalt. 24 dB Linkwitz elektrisk som blir en del brattere akkustisk. Trenger ingen delay da driverne er fysisk på linje. Vi skal ta en grundigere runde med ARTA siden men allerede nå låter det fenomenalt bra.

Og, tada!! Vi brukte IKKE Roomperfect 😎

Vis vedlegget 1168094 Vis vedlegget 1168095 Vis vedlegget 1168096

Vis vedlegget 1168098 Vis vedlegget 1168099
    Takker igjen. Fikk spilt litt plater etter du dro i går og det fungerte veldig bra det også🎶🎶😊 Var nære på å kvitte meg med 4430 men er glad du fikk orden på både Høytallere og hodet mitt🙏

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.631
    Torget vurderinger
    10
    Som nevnt så ville jeg (anbefaler Hunsbedt) bygget et lite identisk kabinett som settes på toppen med JBL 2405 diskant i. Da får du den lille ekstra brede deilige spredningen (100 grader 😎) og luften i lydbildet.

Du trenger ikke gjøre noen endringer da denne fases førsteorden passivt inn med en spole på hornet og en kondensator på diskanten. Her blir det ingen faseskift. Resten fikses i dsp i Lyngdorf.

Da får du smaken av: https://www.audioheritage.org/html/profiles/jbl/everest.htm

Men kanskje bare unødvendig 🙄🤭

IMG_8378.jpeg

Eller en sånn løsning:

Sist redigert:

Beretta67

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2024
    Antall liker
    706
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    1
    Som nevnt så ville jeg (anbefaler Hunsbedt) bygget et lite identisk kabinett som settes på toppen med JBL 2405 diskant i. Da får du den lille ekstra brede deilige spredningen (100 grader 😎) og luften i lydbildet.

Du trenger ikke gjøre noen endringer da denne fases førsteorden passivt inn med en spole på hornet og en kondensator på diskanten. Her blir det ingen faseskift. Resten fikses i dsp i Lyngdorf.

Da får du smaken av: https://www.audioheritage.org/html/profiles/jbl/everest.htm

Men kanskje bare unødvendig 🙄🤭

Vis vedlegget 1168100

Eller en sånn løsning:

De Everest er nok flotte saker😀

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn