Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    En av mine absolutte favoritt-live-innspillinger det der!.
    Det kokte bra på Club 7 den sommerkvelden og Kongshaug som stod for opptaket foreviget stemningen så man omtrent lukter sommersvetten fra sidemann.

    Og orginal da gitt ?! Den går for så luftige priser at jeg nøyde meg med reissuen fra 2007.

    B8C763E1-75DA-4ECF-8F2F-A327BCFB6AA2.jpeg
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    633
    Antall liker
    1.921
    Torget vurderinger
    1
    Enda lengre bak i arkivet er fusionjazzen. Det var her det startet for min del.
    IMG_20220527_200243.jpg

    God helg

    Atle
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    27E38FD8-AD27-43ED-AE37-A04909ECA5F2.jpeg


    Stemningen denne platen gir, passer godt en regnvåt kveld i Mai-
    Manabu Ohishi Trio - Nebula
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.429
    Torget vurderinger
    23
    Coltrane's beste.
     

    steefan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2021
    Innlegg
    338
    Antall liker
    589
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Łoskot - Śmierdzące kwiatuszki ( live in Pstrąg ) yass fra Polen

    20220527_232826~2.jpg

    20220527_232929~2.jpg

     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Ikke helt Saturday evening ennå men litt utpå dagen tross alt.
    Paris 1949, Sidney Bechet i storform.

    20220528_075828.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    For noen uker siden skrev jeg om Chet Baker live in Paris to kvelder i hhv. 1983 og 1984. Formen var mildt sagt ikke helt på høyden, selv ikke tatt i betraktning Chet sin livsstil.

    Da jeg for noen dager siden oppdaget at den lokale Platesjappa.no hadde fått inn Chet Baker at Onkel Pö 1979 ble jeg litt i tvil om jeg trengte det, men når mørkemetallsjappa til sine egen overraskelse har fått inn denne som forsinket RSD så hvem skal kjøpe den om ikke jeg forbarmer meg over den? Dessuten er opptaket ved NDR. Norddeutscher Rundfunk. Altså tysk rikskringkastning. Det bør jo borge for at fagfolk stod for jobben ! Og merkelig nok er det kun 5 låter på hele 4 platesider. Det er ikke standard Chet.

    Onkel Pö's Carnegie Hall lå på er gatehjørne i Hamburg og hadde plass til 200 gjester. 300 når det var trangt. 400 når det var stappfullt og ingen dørvakt. Når Rundfunk'en hadde rigget seg til var det stappfullt med 200 den kvelden. Og la meg være klar på det med en gang, - Rundfunk'en gjorde en framifrå jobb! Nesten som Jan Erik Kongshaug eller Sven Erik Børja på den tiden, bare med mer utstyr. Det låter helt nydelig.

    Jeg har en liten rekke Chet Baker album etterhvert, men noen utfyllende kunnskap om mannen har jeg på ingen måte. Dog, jeg har aldri hørt han som dette. De åpner med Love For Sale. Vi nordmenn kjenner jo Siri's Svale Band sin bassgroovy versjon, men at Chet Baker skulle swinge med en funky bassgroovy versjon av denne hadde jeg aldri trodd. Richie Beirach fortalte i linernotes til Paris-konsertene at han midt i en konsert ble satt på plass av Chet. "You're playing too loud, kid!" Det var tydeligvis ikke noe problem hos Onkel Pö for med denne kvartetten er bassist og trommis fremtredende uten å legge bånd på seg. Love For Sale åpner med et funky bassgroove som bærer låta gjennom 18 fulle minutter. Også i de roligere låtene er Chet mer uptempo med mer energi i hornet enn siden bebop-tiden i hans tidlige tyveår. Han høres regelrett glad ut! Forskjellen fra den første Paris-konserten 4 år senere er slående. Han er mulig påvirket at han har et fantastisk band i Phil Markowitz (piano), Jean Louis Rassinfosse (bass) og Charlie Rice (trommer). Tidvis lar Chet de tre spille minutter alene uten han, og det bærer de helt utmerket.

    Jeg tror dette er femte gang jeg spiller gjennom alle fire platesider siden jeg fikk det i hus onsdag ettermiddag, så ja, dette er å betrakte som en klar anbefaling. ;)
    A0685703-0884-431C-B92D-8632F26E7CC2.jpeg
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    703
    Antall liker
    1.548
    Torget vurderinger
    3
    For noen uker siden skrev jeg om Chet Baker live in Paris to kvelder i hhv. 1983 og 1984. Formen var mildt sagt ikke helt på høyden, selv ikke tatt i betraktning Chet sin livsstil.

    Da jeg for noen dager siden oppdaget at den lokale Platesjappa.no hadde fått inn Chet Baker at Onkel Pö 1979 ble jeg litt i tvil om jeg trengte det, men når mørkemetallsjappa til sine egen overraskelse har fått inn denne som forsinket RSD så hvem skal kjøpe den om ikke jeg forbarmer meg over den? Dessuten er opptaket ved NDR. Norddeutscher Rundfunk. Altså tysk rikskringkastning. Det bør jo borge for at fagfolk stod for jobben ! Og merkelig nok er det kun 5 låter på hele 4 platesider. Det er ikke standard Chet.

    Onkel Pö's Carnegie Hall lå på er gatehjørne i Hamburg og hadde plass til 200 gjester. 300 når det var trangt. 400 når det var stappfullt og ingen dørvakt. Når Rundfunk'en hadde rigget seg til var det stappfullt med 200 den kvelden. Og la meg være klar på det med en gang, - Rundfunk'en gjorde en framifrå jobb! Nesten som Jan Erik Kongshaug eller Sven Erik Børja på den tiden, bare med mer utstyr. Det låter helt nydelig.

    Jeg har en liten rekke Chet Baker album etterhvert, men noen utfyllende kunnskap om mannen har jeg på ingen måte. Dog, jeg har aldri hørt han som dette. De åpner med Love For Sale. Vi nordmenn kjenner jo Siri's Svale Band sin bassgroovy versjon, men at Chet Baker skulle swinge med en funky bassgroovy versjon av denne hadde jeg aldri trodd. Richie Beirach fortalte i linernotes til Paris-konsertene at han midt i en konsert ble satt på plass av Chet. "You're playing too loud, kid!" Det var tydeligvis ikke noe problem hos Onkel Pö for med denne kvartetten er bassist og trommis fremtredende uten å legge bånd på seg. Love For Sale åpner med et funky bassgroove som bærer låta gjennom 18 fulle minutter. Også i de roligere låtene er Chet mer uptempo med mer energi i hornet enn siden bebop-tiden i hans tidlige tyveår. Han høres regelrett glad ut! Forskjellen fra den første Paris-konserten 4 år senere er slående. Han er mulig påvirket at han har et fantastisk band i Phil Markowitz (piano), Jean Louis Rassinfosse (bass) og Charlie Rice (trommer). Tidvis lar Chet de tre spille minutter alene uten han, og det bærer de helt utmerket.

    Jeg tror dette er femte gang jeg spiller gjennom alle fire platesider siden jeg fikk det i hus onsdag ettermiddag, så ja, dette er å betrakte som en klar anbefaling. ;)
    Vis vedlegget 821640
    Herlig lesning!!😊
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.203
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    For noen uker siden skrev jeg om Chet Baker live in Paris to kvelder i hhv. 1983 og 1984. Formen var mildt sagt ikke helt på høyden, selv ikke tatt i betraktning Chet sin livsstil.

    Da jeg for noen dager siden oppdaget at den lokale Platesjappa.no hadde fått inn Chet Baker at Onkel Pö 1979 ble jeg litt i tvil om jeg trengte det, men når mørkemetallsjappa til sine egen overraskelse har fått inn denne som forsinket RSD så hvem skal kjøpe den om ikke jeg forbarmer meg over den? Dessuten er opptaket ved NDR. Norddeutscher Rundfunk. Altså tysk rikskringkastning. Det bør jo borge for at fagfolk stod for jobben ! Og merkelig nok er det kun 5 låter på hele 4 platesider. Det er ikke standard Chet.

    Onkel Pö's Carnegie Hall lå på er gatehjørne i Hamburg og hadde plass til 200 gjester. 300 når det var trangt. 400 når det var stappfullt og ingen dørvakt. Når Rundfunk'en hadde rigget seg til var det stappfullt med 200 den kvelden. Og la meg være klar på det med en gang, - Rundfunk'en gjorde en framifrå jobb! Nesten som Jan Erik Kongshaug eller Sven Erik Børja på den tiden, bare med mer utstyr. Det låter helt nydelig.

    Jeg har en liten rekke Chet Baker album etterhvert, men noen utfyllende kunnskap om mannen har jeg på ingen måte. Dog, jeg har aldri hørt han som dette. De åpner med Love For Sale. Vi nordmenn kjenner jo Siri's Svale Band sin bassgroovy versjon, men at Chet Baker skulle swinge med en funky bassgroovy versjon av denne hadde jeg aldri trodd. Richie Beirach fortalte i linernotes til Paris-konsertene at han midt i en konsert ble satt på plass av Chet. "You're playing too loud, kid!" Det var tydeligvis ikke noe problem hos Onkel Pö for med denne kvartetten er bassist og trommis fremtredende uten å legge bånd på seg. Love For Sale åpner med et funky bassgroove som bærer låta gjennom 18 fulle minutter. Også i de roligere låtene er Chet mer uptempo med mer energi i hornet enn siden bebop-tiden i hans tidlige tyveår. Han høres regelrett glad ut! Forskjellen fra den første Paris-konserten 4 år senere er slående. Han er mulig påvirket at han har et fantastisk band i Phil Markowitz (piano), Jean Louis Rassinfosse (bass) og Charlie Rice (trommer). Tidvis lar Chet de tre spille minutter alene uten han, og det bærer de helt utmerket.

    Jeg tror dette er femte gang jeg spiller gjennom alle fire platesider siden jeg fikk det i hus onsdag ettermiddag, så ja, dette er å betrakte som en klar anbefaling. ;)
    Vis vedlegget 821640
    Må si meg enig i at dette er en noe "uvanlig" fremtreden av Chet ja. Har en del plater med han :)
    Men plata synes jeg er veldig bra ja.

    Men en annen bra fra Onkel Pö's er med Freddie Hubbard. Anbefales den også.
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Verkar ekstremt utilgjengeleg her til lands? Kva er dette for noko?
    Kjøpte denne fra USA for 7-8 år siden (tror det var fra Elusive Disc eller Acoustic Sounds)

    Det er en pianotrio med Manabu Ohishi på piano, Yasasushi Yoneki på bass og Dairiki Hara på trommer. Innspilt i Japan.

    -Så kjekt å bli spurt om denne! Jeg bruker «hva spiller du nå» trådene her på sentralen for å oppdage nye artister og bli påmint om «glemte». Synes det er veldig givende, flott hvis jeg kan bidra litt selv også.

    Jeg kjøpte LPén på bakgrunn av en anbefaling om pianotrio jazz, om ikke lik Bill Evans sine trio fra 60 tallet, så kanskje i samme type sjanger… Rett på meg om dette virker litt på jordet. 😁
    Jeg var da og er fortsatt en nybegynner i Jazz. Pianotrio og Bill Evans var min «gateway drug»

    Dette albumet «Nebula» har vokst på meg, om ikke perfekt så har den en viss god klang og stemning. Så lik Bill Evans vil jeg ikke si, men man hører jo så forskjellig…

    Det ser ut som den bare er tilgjengelig på vinyl, pussig nok. Prøvde nylig å søke etter dette albumet for å streame, men uten hell. Pianisten Manabu Ohishi har en hjemmeside der man kan kjøpe musikk, så det kan være en mulighet for digitalt.

    Her er noen bilder med info fra LPén:

    1AAB5E30-3A22-4E15-B030-AC81EB7D3DC3.jpeg

    277AC36C-A370-49A8-A812-D652E814651C.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.429
    Torget vurderinger
    23

    Denne kom inn døra i dag!
    Ai Kuwabara, Steve Gadd og Will Lee 😊

    Låter av Michel Petrucciani, Bill Evans, Bob Dylan (!!!) samt en god del egne komposisjoner. Snodig format på coveret, 16-17 cm. i firkant...

    Men musikerne har et langt større format....

    20220530_234634.jpg

    20220530_234540.jpg

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn