Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt25555

    Gjest
    Lar denne gå noen runder til, den seiler opp som en av de mest spennende skiver på en bra stund! :cool:



    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest


    An ECM debut from Masabumi Kikuchi and a last session from the great Paul Motian. Motian and Kikuchi were friends for many years and Paul understood the idiosyncracies and the wayward charm of the Japanese pianist’s highly personal style perhaps better than anyone. The trio - completed by Zen bassist Thomas Morgan - makes new art out of the interactive free rubato ballad. A strangely beautiful album.
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Sitere og hører/ser på Lisa Nilson og DR Big Band på DR2 nå, bra spilt og sunget Men det låter som en dårlig mp3 fil..
    Noen som opplever det samme?
    Har Telenor kvalt lyden på siste oppdatering av TV boksen?

    mvh J.O
     
    Sist redigert:

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    6.678
    I kveld ble denne trukket ut fra hyllen igjen. Mye snadder her som jeg fremdeles nyter til fulle enda jeg har hørt det ørten ganger før.
    Det er noe med de gamle klassikerne. For meg går de i alle fall aldri av moten selv om jeg til vanlig hører vel så mye på mer moderne saker.


     
    Sist redigert:
    U

    utgatt25555

    Gjest


    This far-reaching double album, recorded and mixed in three days in Lugano, introduces a new group with Tigran Hamasyan, Arve Henriksen, Eivind Aarset and Jan Bang. The Norwegians had played in diverse configurations on ECM - Jan Bang on Eivind Aarset’s Dream Logic, for instance, and Bang and Aarset on Arve Henriksen’s Cartography - but with Hamasyan at the centre of the sound, bringing with him ancient folk melodies transfigured in the compositions of Komitas, other inspirations come into play. All four players are at a creative peak here, whether freely reflecting upon Armenian themes or spontaneously shaping atmospheric soundscapes together.

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest


    A shifting cast of characters, with live sampling man and album co-producer Jan Bang at the centre, provides a series of soundscapes, an ambient-experimental map of moods, for the uniquely liquid, singing trumpet lines of Arve Henriksen to scale and explore. Some tracks are recorded live in concert, others are studio creations. Singer David Sylvian reads his own poetry on two cuts.

    mvh
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Begynner den regnfulle søndagen med denne cd-boksen med 25 klassikere. Louis Armstrong er først ute. Svinger bra dette.
    D6ABA516-C006-41BC-98E0-8AE3916F9174.jpeg
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Mer Arve Henriksen ”Places of worship”..



    Worship can come in many forms, and can happen in many different kinds of place. Music can make its church anywhere. With Places Of Worship, Arve Henriksen moves into the front rank of world class musicians. The Norwegian trumpet player has made his mark over many years, not only as the horn player with the consistently challenging and long lived group Supersilent, but also as the purveyor of exquisite and distinctive solo work that.....Deeply rooted in the sublime geology of his Norwegian homeland, Henriksen's music has developed into something beautifully at one with natural habitats and reflecting the hybrid, cosmopolitan environments of the twenty-first century. On Places Of Worship, he inhabits the space between these two worlds, in a series of tone poems and mood pieces located around religious buildings and ruins. These still, silent quarters and abandoned houses of the holy can be where we experience our deepest moments of reflection, silence and occasionally fear.

    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Hegge: Norsk Jazz for folk som liker jazz. Vidunderlig driv hele veien, i en tradisjon som har røtter tilbake til ‘60-tallet.

    heggecover.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.200
    Antall liker
    101.661
    Torget vurderinger
    23
    OBS OBS!!!

    To flotte jazzdokumentarer i kveld, for de som får dansk tv. Anbefales!

    2020-07-19 14_58_13-TV-guide fra VG - dette går på TV i dag.png

    2020-07-19 15_03_32-TV-guide fra VG - dette går på TV i dag.png
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    En go gammel en....



    Angel Song represents the uniting of four exceptional improvisors with unique artistic identities. This beautiful recording features the legendary Kenny Wheeler, Lee Konitz, Dave Holland and Bill Frisell coming together for the very first time. This unique drummerless quartet performs a program of all Kenny Wheeler compositions and has the undefinable hallmarks of a classics.

    mvh
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2

    an evening with herbie hancock & chick corea in concert
     
    U

    utgatt25555

    Gjest


    Through the night with Michael Wollny: 14 Jazz-Nocturnes in a new trio setting: reduced to the essence, mysterious, magical & lyrical

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Ramla inn på og ut fra Bengans med denne idag!



    The members of the original Joshua Redman Quartet-Redman (saxophone), Brad Mehldau (piano), Christian McBride (bass), and Brian Blade (drums) - reunite with 'RoundAgain', the group's first recording since 1994's 'MoodSwing'. The album features seven composed songs: three from Redman, two from Mehldau, and one each from McBride and Blade.


    mvh
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    20200726_132614.jpg


    Lytter til Paul Bley nå. Med Berry Altshul og Steve Swallow. Mye fri jazz. Fra 1965. ESP-DISK. Eneste plateselskap jeg vet som har informasjon på esperanto på omslaget.
    Ellers kan de som vil lære seg esperanto, prøve å få tak i platen ^Ni kantu en esperanto^.
    Hadde vært interessant også å høre platen Turn on. Tune in. Drop out. Timothy Leary, Ph.D speaks on LSD. 😃 mono.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.387
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    En småpen og litt rolig trio bestående av sax, piano og bass. Flott skive og lyden er heller ikke å kimse av(y)

    E899FD5B-0DB9-448A-9B95-E0ABF2C79D10.jpeg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2

    andreas ihlebæk - a night at studio paradiso
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    En liten runde i platebutikken i dag ga noen fine kjøp, deriblant Svarta får med Arne Domnérus og Rune Gustafsson.
    Innspilt i 1974, nydelig lyd produsert av Sonet.

    DSCF9120.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.723
    Torget vurderinger
    4
    En sak jeg ble minnet om i spilletråden til Jim, så jeg måtte på Balke-jakt.

    Mye godlyd og ikke minst mye spennende musisering. Det er vart, men også mye dynamikk som frister til å skru til volum i samme posisjon som klokken. Kanskje ikke så rart med 4 musikere som slår på ting og 6 musikere som blåser i ting, pluss Balke selv på tangenter. Det hele festet til minnebøkene av Kongshaug. Musikalsk er det vel et sted i skjæringspunktet mellom ECM og Curling Legs.

    314F5B19-33C1-4CD2-9E97-C4E45B94775C.jpeg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Min første Tone Poet plate er i hus, Morgans femte Blue Note innspilling i en alder av 19 år.
    Jeg hadde knapt lappen da jeg var 19, og var så umusikalsk at jeg fikk selv bilhornet til å høres surt ut når jeg tutet på jentene. Nuvel.
    Jeg leser om ulike erfaringer med disse innspillingene, både hva gjelder hastighet og kvalitet på selve platen. Ikke så mye å utsette på mitt eksemplar, foruten en liten ansamling av striper/krusseduller i åpningssporet som får nålen til å kneppe litt, låter det aldeles pent.
    DSCF9127.jpg
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.475
    Torget vurderinger
    1
    Denne kom i posten i dag, passe ukjent for meg. Men som denne dama kan synge !!!
    Madeleine.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn