Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23

    Ikke spilt på lenge - ga bort den første jeg hadde til en DIY kompis i Munchen - måtte rebestilles selvsagt! Rått & upolert, slik vi liker det.

    jc.jpg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En liten vask i maskina, og vips;

    Buster Williams; Something more
    Med stjernelag

    Buster Williams Something more.jpg


    Tror dette er en av mine favorittskiver innen jazzen, som er spilt inn etter 1975.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45

    Ikke spilt på lenge - ga bort den første jeg hadde til en DIY kompis i Munchen - måtte rebestilles selvsagt! Rått & upolert, slik vi liker det.

    Vis vedlegget 309015

    den krever sine tweetere for å si det slik!
    vanvittig kroppslig opptak med enorm kraft i diskanten og....
    kjøpte den fra et lite selskap i usa.....uten limitere og kompresjon...raka rør ! :cool:
     

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.110
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Noen som vet noe om denne utgivelsen?
    Har ikke funnet stort, men ser gruppen er representert på Norsk Jazz 1960-1980.


    DSC_1080[1].jpg
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet noe om denne utgivelsen?
    Har ikke funnet stort, men ser gruppen er representert på Norsk Jazz 1960-1980.


    Vis vedlegget 309230
    Andresen, Bergheim, Hammer, Pastor'n, Pedersen og Moreite. Jo den kjenner jeg. Var med som publikum da de spilte inn den første plata på Down Town. Har begge platene. Selv om den du har lagt ut bilde av her kun inneholder låter av Erik Andresen, broren min, så synes jeg den første live innspillingen er friskere. Erik var foruten jazzmusiker også solo-klarinettist i Oslo Filharmoniske Orkester. Han arret alt Appaloosa Mainstream Ensemble spilte. På denne har han både komponert og arret. Han hadde også egen kvartett som spilte mer moderne jazz. Gunnar Moreite (trommer) var initiativtaker til å få i gang orkesteret.
    Mvh FrankA
     
    Sist redigert:

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.110
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Noen som vet noe om denne utgivelsen?
    Har ikke funnet stort, men ser gruppen er representert på Norsk Jazz 1960-1980.




    Andresen, Bergheim, Hammer, Pastor'n, Pedersen og Moreite. Jo den kjenner jeg. Var med som publikum da de spilte inn den første plata på Down Town. Har begge platene. Selv om den du har lagt ut bilde av her kun inneholder låter av Erik Andresen, broren min, så synes jeg den første live innspillingen er friskere. Erik var foruten jazzmusiker også solo-klarinettist i Oslo Filharmoniske Orkester. Han arret alt Appaloosa Mainstream Orchestra spilte. På denne har han både komponert og arret. Han hadde også egen kvartett som spilte mer moderne jazz. Gunnar Moreite (trommer) var initiativtaker til å få i gang orkesteret.
    Mvh FrankA
    Hei
    Tusen takk for informasjon!
    Skal klippe ut og legge i coveret.

    mvh
    Stein
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2

    Erik Andresen
    Altsaksofonist, klarinettist, arrangør,
    Oslo 21.03.1941 - 08.08.1991.

    Debuterte som 15-årig klarinettist i The Modern Swing Group (1956), spilte på Amerikabåten allerede 1958-59 (med spesialtillatelse fordi han var så ung), debuterte i radio 1959 i en kvintett sammen med Bjørn Johansen, samme år som han ble engasjert i Kjell Karlsens storband.

    Som yrkesmusiker var han ansatt i Forsvarets Stabsmusikk 1961-67, Den Norske Blåsekvintett og Filharmonisk Selskaps orkester 1967-91 (soloklarinettist). Som jazzmusiker (med tilnavnet «Gorki») spilte han altsax hos Kjell Karlsen til 1964 (pl.innsp. 1963), i Frode Thingnæs kvintett fra 1961 (pl.innsp. 1963, Montreux 1969), sporadisk med Eilif Holm, Bernt Steen, Roy Hellvin o.a., foruten at han spilte fast med Helge Hurum storband på 60-tallet og Østereng/Hurum (Radiostorbandet) fra 1964 til midt på 1980-tallet, var lektor på Musikkhøyskolen (til 1978) og leder av skolens storband.

    I 1969-72 ledet han en egen suksessfull kvartett, den var jamband både i Kongsberg og Molde 1970 og spilte samme år inn LP-en «Gip». Også senere ledet han egne kvartetter, bl.a. 1979-85, ved siden at han deltok i konsertband til Arild Boman og Fred Nøddelund, EBU Big Band (1973), George Russell/Jan Garbarek (1979), spilte fast med Appaloosa Mainstream Ensemble 1977-85 (platene «Live at Downtown» 1978 og «Andresen songbook» 1979 – den siste med bare egne komposisjoner), Atle Hammer kvintett 1980-85, og gjorde innspillinger med Norwegian Big Band (1976), Laila Dalseth (1978), Rolf Jacobsen/Egil Kapstad (1978) og Helge Hurum (1987). Opptak fra EBU Big Band (1973) ble utgitt på Helge Hurums CD «Spectre» i 2007.

    Norsk Jazzarkiv/Januar 2009
     
    Sist redigert:

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet noe om denne utgivelsen?
    Har ikke funnet stort, men ser gruppen er representert på Norsk Jazz 1960-1980.


    Vis vedlegget 309230
    Andresen, Bergheim, Hammer, Pastor'n, Pedersen og Moreite. Jo den kjenner jeg. Var med som publikum da de spilte inn den første plata på Down Town. Har begge platene. Selv om den du har lagt ut bilde av her kun inneholder låter av Erik Andresen, broren min, så synes jeg den første live innspillingen er friskere. Erik var foruten jazzmusiker også solo-klarinettist i Oslo Filharmoniske Orkester. Han arret alt Appaloosa Mainstream Orchestra spilte. På denne har han både komponert og arret. Han hadde også egen kvartett som spilte mer moderne jazz. Gunnar Moreite (trommer) var initiativtaker til å få i gang orkesteret.
    Mvh FrankA
    Første gang jeg er inne på tråden og så er det første som møter meg er dette coveret. Morsomt!
    Mvh FrankA
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.494
    Antall liker
    35.346
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Flott behagelig album og artist.
    35281_130159959632_coverstor2.jpg

    Sinne Eeg - Kun En Drøm
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Duke Ellington og Johnny Hodges - Play the Blues Back to Back:

    Back to Back.jpg


    En plate faren min spilte så ofte da jeg var ungdom, at jeg fikk den i vrangstrupen - men noe må likevel ha påvirket underbevisstheten. 40-50 år senere er den en stadig gjenganger her hjemme. Pussige greier.........
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.211
    Antall liker
    3.146
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Og akkurat nå går det i denne.
    Er på label Black Lion, veldig bra lydkvalitet på disse utgivelsene synes jeg.

    Ben Webster - Bill Coleman.png
     

    K◡kera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.09.2010
    Innlegg
    188
    Antall liker
    164
    Ray Brown - Some of My Best Friends Are... Singers

    IMG_20150307_134119.jpg


    [video]https://www.youtube.com/playlist?list=PLZZNK5O1y6JnuoSprnY00c5VDlK0q23cV[/video]
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn