Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Skulle gjerne vært på denne konserten, fås på vinyl fra Hubro.

    Møster.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Første innspilling med Wayne Shorter og Art Blakey's Jazz Messengers fra 59'. Denne ble ikke utgitt før i 79' (lp) og 98' (cd)

    blakey_art~_africaine_101b.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Enda en som ikke ble gitt ut før i 79', Hank Mobley A Slice of the Top. Litt uvanlig besettning med euphonium og tuba ( som birth of the cool).

    Hank+Mobley+-+A+Slice+Of+The+Top+-+LP+RECORD-532795.jpg
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Pat Metheny`s debut på ECM, kun 21 år gammel. Med Jaco Pastorius på bass. Flott LP fra den tiden da Metheny lagde spennende musikk. Synes ECM årene er de desidert beste fra ham. Analog inspilling fra Tonstudio som låter flott.



    R-812821-1373050257-5569.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: G95
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Mer ECM. Ralph Towner sin LP "Open letter", solo plate med hjelp av Peter Erskine på noen kutt. Veldig bra plate som aldri blir kjedelig selv om det er akustisk solo med litt synth oppå. Kuttene med Erskine grenser til tøffe, av en eller annen grunn så låter det litt rocka samme hva/hvem han spiller med. Rainbow/Kongshaug `92.

    http://ecmreviews.com/2012/06/15/open-letter/


    open-letter1.jpg
     
    Sist redigert:
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Noe helt anderledes. Joachim Kühn-I´m not dreaming. Solo flygel med innslag av cello, slagverk/cymbaler, trombone. Kanskje ikke ren jazz men mer mot samtidsmusikk, det er noe Zappa´skt over det, tenker da på Yellow shark plata. CMP ´83, og som vanlig fra CMP veldig god lyd.


    R-2412623-1282661010.png
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Enda en på CMP. Repercussion unit-In need again. Som navnet tilsier så er det en perc. gruppe med 6 stk. percussionister som spiller melodiøs og tøff musikk. De basser med synth, resten er perc. instrumenter. Med bl.a. perc. guru John Bergamo og ex. Zappa percussionist Ed Mann. Hvis du har hørt Ed Mann sine soloer på CMP så er ikke dette så ulikt. Nydelig utbrettcover noe som ikke var vanlig på CMP sine LP utgivelser. Zound Ztudio Zerkal med Quintus bak spakene, utgitt i ´87 og låter fantastisk bra!

    http://www.discogs.com/Repercussion-Unit-In-Need-Again/release/1727080


    R-1046796-1293973175.jpeg
     
    Sist redigert:
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Denne er tøff! Moderne norsk jazz med innslag av afrikanske og latinske rytmer (N`Doye og de Carvalho). En av mine favoritt LP`er på Odin, ikke et svakt øyeblikk her. Med bl.a. Bugge Wesseltoft, Sveinung Hovensjø, Ole Hamre++. Lyden er veldig bra, spesielt trommelyden er tøff. Ole Hamre spiller bra her.


    R-3002229-1311188366.jpeg
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    En rytmisk og velspilt LP fra Michael Shrieve, ex Santana trommis. Vanskelig å sette den i noen spesiel bås men jeg liker den i hvertfall godt, ikke helt ulikt noen av Isham sine soloer. Med god hjelp av David Torn, Andy Summers, Mark Isham og Terje Gewelt. Låter meget fint. BGM ´89.


    R-538754-1129069201.jpeg
     
    Sist redigert:
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Holder på her. Som alle de intereserte vet så ga trioen Rypdal, Vitous, DeJohnette ut 2 LP`er på ECM på slutten av 70/begynnelsen av 80. Her den første av dem. Begge er veldig bra og et must for fan av Rypdal (og de andre to..). Meget dyktige musikere som spiller veldig bra i sammen. Talent/Kongshaug `78 (utgitt 79..), en meget god analog innspilling.


    rvd.jpg
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Har bare To be continued, men Rypdal hadde knapt nok en dårlig utgivelse på 70- og 80-tallet. Må nok inn i samlingen når anledningen byr seg. Her går det i denne:

    6974f6b6jw1e9j6nktkppj20dw0dwwem.jpg


    Rykende fersk Jarrett, riktgnok innspilt i heimen 1986 på to Tandberg kasettspillere. Han spiller alle instrumentene selv: Gitarer, Fender bass, piano, tablas, slagverk, trommesett og vokal. Har bare hørt den en gang, men stykkene (20 i tallet) gir litt samme opplevelsen som Can’s EFS . Veldig underfundig musikk, men jeg tror nok den forstås best kontekstuelt….
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Den K.J plata der har jeg ikke fått med meg, må nok sjekke den ut tenker jeg. Apropos Can, har du fått med deg denne som er på vei? 17 LP boks...kan fort få tiden til å gå da. Hvordan man har det mentalt etter 17 LP`er med Can er en annen sak.

    Can-Can-Vinyl Box Sets | Acoustic Sounds

    Lørdagen har tatt tak og da må vi ha noen tøffe saker på spilleren. Dbl LP fra Humcrush (Ståle Storløkken og Thomas Strønen)-Rest at worlds end. Denne er i hvertfall vanskelig å sette i bås men jeg synes det er tøffe saker, Storløkken i fri utfoldelse. Veldig bra lyd. Rune Grammofon `08.

    http://www.runegrammofon.com/artists/humcrush/rlp-3081---humcrush_-rest-at-worlds-end-_2lp_/


    R-1690254-1264669705.jpeg
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Hvordan man har det mentalt etter 17 LP`er med Can er en annen sak.
    ;D

    Den er bestilt. Ryktene sier at de har gjort seg flid med mastering og pressing, så det kan være fornuftig å kjøpe den om en sitter med gamle eksemplarer eller disketter.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Den boksen skal jeg ha.

    Denne på spilleren nå, dbl LP spilt inn`01. En utrolig bra plate som jeg synes er deres beste, sier ikke lite. Den er kanskje for ung til å kalles klassiker enda men den blir det. Analogt innspilt hvis jeg ikke husker feil. Eneste som er "feil" med denne er at det er en av de få platene der det blir umulig å finne på hva en skal spille etterpå, det blir ofte den siste den dagen. Veldig bra lyd. Rune Grammofon `03.

    Rune Grammofon RLP 3029 - Supersilent: 6 (2LP) (SOLD OUT!)

    R-353572-1381340692-5662.jpeg
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Blir aldri lei denne. Giant Steps av Coltrane him self. Vinyl ofc!

    John-Coltrane_Giant-Steps.jpg
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Giant Steps er en av de virkelig store og spilles rimelig ofte her i huset.

    Her en plate fra en av de flotteste gruppene i norsk jazz i moderne tid; Masqualero sin "Re-enter", deres siste og den eneste LP`en som kvartett. Alle platene deres er veldig bra, selv synes jeg kanskje "Bande à part" er den beste men denne er også virkelig bra. ECM `91


    re-enter1.jpg
     
    Sist redigert:
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Litt mer Arild Andersen. Han ga ut noen fine LP`er siste halvdel av 70 tallet med norske/svenske musikere, på denne LP`en har han imiddlertid fått med seg et internasjonalt A-lag; Kenny Wheeler, Steve Dobrogosz (han spiller nydelig på denne plata..) og Paul Motian. Dette er en flott plate med moderne jazz som man hører er på ECM.... Talent/Kongshaug `80, utgitt `81. Veldig bra lyd.

    Edit; har sagt det før men disse siste analoginnspillingene hos Talent før det ble Rainbow og digitalt låter alldeles fortreffelig.


    lifelines3.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Fortsetter med en klassiker, ikke helt samme lydkvalitet som på Elvin Jones platene (som er meget bra +) men for en plate dette er.

    McCoyTyner-TheRealMcCoy.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Åpnet denne i dag, og det blir den siste platen i kveld.

    pete la roca basra.jpg
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    coltraneCrescent.jpg


    Har litt ambivalent forhold til ”mosjonsplater” på 45 RPM og når 40 min. fordeles på fire sider så bør musikken være av det ekstraordinære slaget. Heldigvis er den det på denne ORG utgivelsen, og ”Wise One” må være blant noe av det beste Coltrane skrev. Tidstypisk opptak med semmer pianolyd, men dynamikken er storslått.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Blir ikke helt enig med meg selv om jeg liker disse 45 rpm, gikk nettopp på en liten smell om har noen på vei i posten nå. ( for det meste Blue Note)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Lars Andreas Haug Band: Conrairo, åpnet denne i dag men den er dessverre skjemmet av elendig vinylkvalitet.

    Lars Andreas Haug Band- Conrairo.jpg
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Melody Gardot på vinyl. Kvinne med gåsehudstemme!

    mel.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Enda mer norsk på vinyl:Moskus. Salmesykkel

    .
    moskus-salmesykkel_2_2012-09-04-12-08-36.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Litt friere jazz i dag. Åpnet noen pakker fra NoBusiness records som har ligget i hylla en stund.
    Fabric Trio “Murmurs”

    Fabric Trio “Murmurs”.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Har litt sansen for Mats Gustafsson og har et par nye plater av han liggende, men først en fra i fjor.

    Neneh Cherry and The Thing - The Cherry Thing.jpeg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Correction with Mats Gustafsson “Shift” (kun gitt ut på vinyl)

    Shift.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn