Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    41R97Ab4LmL.jpg


    Mahavishnu Orchestra - Inner Mounting Flame

    Første plata i dag, nyter den sammen med en Nøgne Ø Bitter,
    og snart er middagen klar!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En av tidenes jazz-bassister ble tatt frem i lyset igjen:

    Niels-Henning Ørsted Pedersen; Jaywalkin'

    Ørsted Pedersen jaywalkin`.JPG


    Dette er hans første soloplate - 1975
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt storband på "tidligkvelden" - pop/fusion/jazz storband
    Gordon Goodwin`s Big Phat Band; - Act Your Age

    51DZ4PgfGTL.jpg


    "Litt" deilig med mange (38stk) hurtige elementer og 8 stk 10" på slik musikk også............
     
    M

    mfufu

    Gjest
    Esperanza Spalding...
    Men venter på Diana Krall Live In Paris 45rpm, det skal vistnok være en perle ifm innspilling og kvalitet, glede seg! :)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Men venter på Diana Krall Live In Paris 45rpm, det skal vistnok være en perle ifm innspilling og kvalitet, glede seg! :)
    Er det lov å spørre hvor du får tak i Diana Krall på vinyl nå til dags? Skulle gjerne hatt Live in Paris på vinyl selv.
    Mvh.
     
    M

    mfufu

    Gjest
    Jepp stemmer bra :) Jeg bestillte derfra. Var første (og eneste) stedet jeg fant denne. Kommer på ca kr 540,- for plate med frakt. Men jeg satser på at det er verdt det :)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En av mine kolleger - en eldre gitarist, har forsynt meg med diverse vinylripper av skiver han setter pris på.
    Har lagt inn noen velvalgte ord om at jeg bør få kjøpe vinylplatene hans. Han bruker dem ikke mer. Og der er det mye snacks skal jeg si dere.
    Har hatt det moro med denne kvartetten under her siden juni.
    (jeg lette, fant og kjøpte det jeg kom over med dem - vinyrippingen hans var så som så....)
    Nå hører jeg på:
    Ruby Braff / George Barnes Quartet; to Fred Astaire with Love

    Braff-Barnes.JPG


    Disse platene inneholder noe av det beste samspill jeg har hørt, uansett genre. Braff og Barnes innehar en teknikk som er.... så uanstrengt og naturlig.
    Råmoro og lærerikt.

     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Jepp stemmer bra :) Jeg bestillte derfra. Var første (og eneste) stedet jeg fant denne. Kommer på ca kr 540,- for plate med frakt. Men jeg satser på at det er verdt det :)
    Ok, takk for tipset. Du må vel også regne med norsk moms oppå dette(?). Men jeg har en mistanke om at du har rett i at det ikke finnes andre muligheter for kjøp nå, så jeg får vurdere. Jeg fisket ut det som var det siste eksemplaret av Love Scenes hos Big Dipper i Trondheim i sommer, og den låter bra selv på 33 rpm. F.eks. en mye saftigere bass enn det som er vanlig i min platesamling (nå kan det kanskje sies at bassen kommer ekstra tydelig fram akkurat på Love Scenes-plata).
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Innen jazz-fusion er dette ei super skive og en helt grei start på dagen:

    Lee Ritenour; Gentle Thougths
    1977
    Dette er hans andre soloplate. Fin pressing/utgivelse fra JVC

    Ritenour GentleThoughts.JPG


    Helt grei bande han har med seg her....
    Ritenour GentleToughts2.JPG
     
    M

    mfufu

    Gjest
    Jepp stemmer bra :) Jeg bestillte derfra. Var første (og eneste) stedet jeg fant denne. Kommer på ca kr 540,- for plate med frakt. Men jeg satser på at det er verdt det :)
    Ok, takk for tipset. Du må vel også regne med norsk moms oppå dette(?).
    Ja moms kommer nok i tillegg, det glemte jeg og legge på. Fikk forresten beskjed at den var "backordered" så da vil den vel la vente på seg noen ekstra uker. Men... den som venter på noe godt osv.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne har jeg sett etter på mine vandringer i vinylsjapper etc. Nå er denne fra salige Mulligan i hus.
    Gerry Mulligan; The age of steam
    1972

    Mulligan the age of steam1.JPG
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hørte på Marius Müller tidligere i dag. Så fra en gitar"helt" til en virkelig èn:
    Thorgeir Stubø; Flight

    Thorgeir Stubø Flight.JPG
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke hvor slikt blir kjøpt nytt - har hatt mine Stubø-skiver i mange år.
    Eneste håpet er vel å ramle over dem ett eller annet sted... ;)
    Flight er utgitt på Hot Club Records
    Notice er utgitt på Odin

    Spillte denne i samme slengen:
    Thorgeir Stubø; Notice

    Thorgeir Stubø Notice.JPG
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ei skive som av og til ramler ned på spilleren, når jeg få lysst på sløyt storband m kvinnelig vokal:
    Dee Dee Bridgewater; Dear Ella

    51alioUXZXL._SL500_AA500_.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Der var postmannen innom med dagens fangst - en ny CD med en av mine yndlingspianister; Ahmad Jamal! Studioopptak dette. Ahh!!!

    AJ.png


    AJ rygg.png


    Sjekk laget; Reginald Veal på bass, Badrena på percussion..​
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Super skive det der slowmo. Helge S. er en genial musiker, komponist og arrangør.

    Her tok jeg endelig mot til meg og åpnet denne i går kveld. Begynte å bli lyst, før jeg kom i seng...
    Arve Henriksen; Solidification

    Arve Henriksen Vinyl-boks.JPG
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Prøv også den siste plata hans fra RG, nydelig plate med veldig fin lyd. De første med hvit vinyl og CD....Hør på siste kuttet med Erik Honorè på vokal, nydelig sang med "listepotensiale" faktisk...Honorè og Jan Bang er forøvrig veldig sentrale på denne plata, så sentrale at det strengt tatt ikke er en ren AH plate vil jeg påstå..

    Rune Grammofon RLP 3147W - Arve Henriksen: Places Of Worship (white vinyl L

    Sort vinyl...http://www.runegrammofon.com/artists/arve_henriksen/rlp-3147-arve-henriksen-places-of-worship-lp/

    rlp-3147w-arve-henriksen-places-of-worship-white-vinyl-lp_19_2013-08-03-21-31-16.jpg
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Miles tidlig 80 tilbake etter noen års pause. Tøffere "lørdagsplate" skal man lete leeenge etter, ikke sant slow? Veldig bra liveopptak med noen unge og fremadstormende Miller, Evans, Stern og sånn..Denne er obligatorisk i alle hyller. Jeg har en Hollansk CBS som låter kanonbra som jeg kjøpte da den kom ut men ser at MOV har gitt den ut på nytt nå.

    BTW; spilles høyt, veldig høyt.

    AMOV_207__87469__11192012112335-4119.jpg
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    2 av mine favoritt LP`er på ECM har fått rundene i kveld. Colin Walcott (Oregon ++..) solo Grazing dreams og John Abercrombie, Jack DeJohnette og Dave Holland-Gateway. Musikalsk ganske så forskjellige plater fra midten av 70 tallet. Walcott nydelig og melodiøs, bare det og høre på Don Cherry er en nytelse mens Gateway er en ganske heftig sak og er ikke i nærheten av den lyriske Abercrombie, denne er ganske kompromissløs og til tider ganske heavy. Begge har fantastisk bra lyd, analoge kvalitetsopptak som man dessverre ikke gjør lengre.

    Collin Walcott: Grazing Dreams (ECM*1096) | between sound and space


    grazing-dreams1.jpg



    Gateway (ECM*1061) | between sound and space


    gateway1.jpg
     

    Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Takker Jim.I.Hendriksen for gode plateforslag.
    "Grazing Dreams" er hentet fram og spiller flott her i lyttebua:)
    Mye mulig jeg finner frem "Gateway" også.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Værsgo`.:)

    Selv om man er på hytta så må man jo spille litt musikk. I dag stod det i jazzrocken og ikke minst i Tommy Bolin sitt tegn. De fleste som liker jazzrock har et forhold til Billy Cobham (Mahavishnu Orchestra) sin Spectrum plate, en jazzrockperle. Tommy Bolin spiller fantastisk bra på denne plata, veldig tøft samspill med Jan Hammer bl.a. Jeff Beck har jo uttalt at gitarspillingen på denne plata var den direkte årsaken til at han dreiet mot jazzrocken selv. Bolin var vel sånn ca. +20 år på denne plata men gjør likevel ting med gitaren som ikke var direkte vanlig på disse tider.

    Tommy Bolin Archives | Billy Cobham's Spectrum

    pic_cover_spectrum_300w.jpg




    En annen plate som Bolin var sentral på var på Alphonze Mouzon (Weather Report) sin Mind Transplant (Blue Note), her deler han gitararbeidet med bl.a. Lee Ritenour men det er Bolin sin spilling som er den mest fremstående og tøff. Denne plata er vel kanskje ikke så vanlig å se der ute men kan anbefales hvis den dukker opp.

    Tommy Bolin ble kun 25 år og man kan bare spekulere i hvor god han egentlig kunne blitt. Han gjorde også andre ting men det passer best i andre tråder.:)

    Tommy Bolin Archives | Alphonse Mouzon's MInd Transplant


    pic_cover_mind_translant.jpg
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Særs bra liveopptak på NRK Jazz, akkurat nå. Storbandfestival fra Romerike.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn