Gemini13
Overivrig entusiast
Eva Cassidy - Songbird
vinyl
vinyl
Vedlegg
-
43.4 KB Visninger: 246
En flott plate. Den er heller ikke ødelagt av loudness war, slik at lyden er veldig bra.Gemini13 skrev:Eva Cassidy - Songbird
vinyl
Er det Speakers Corner utgivelsen du har kjøpt? Har den kun på cd og har vurder å skaffe den på vinyl.slowmotion skrev:Denne har jeg hatt siden den kom ut i 1972 eller så.
Platen ble litt slitt etterhvert,
så jeg kjøpte den i nyutgivelse også.
Men lyden er bedre på den gamle.
Uansett, jeg liker musikken.
Har bevisst ikke kjøpt 45rpm da jeg synes det er litt lite musikk på hver side. (er jo generelt ikke så lang spilletid på disse jazzplatene)rico skrev:Holder også på med noen 45`ere; Wayne Shorter fra Music Matters og Herbie Hancocks klassiker Maiden voyage fra AP. Maiden låter veldig bra, klart bedre enn 180 grammeren fra BN sin Connoisseur serie fra 90 tallet som jeg synes er litt tam, AP sin er klart åpnere, klarere og ikke minst stillere. WS låter slik som BN innspillingene utpå 60 tallet etter min mening gjør; de er tammere, tettere og flatere enn perlene fra 50 tallet, heller ikke samme dynamiken som 50 talls innspillinene, sier ikke at den er dårlig, bare ikke fullt så bra. Håper forøvrig at AP eller MM kommer med Et Cetera plata.
Må jo være enig i mye av dette, selv har jeg prøvd å kun kjøpe titler som jeg ikke har fra før men så er det nå engang slik at det ble gitt ut en del udødelig plater på BN så jeg har hatt noen sprekker slik at noen dubletter er det blitt. Har jo en del fra før og ikke minst finnes det jo veldig mye BN utgivelser i Mosaic boksene fra 90 tallet som jeg har en god del av.Minutten skrev:Har bevisst ikke kjøpt 45rpm da jeg synes det er litt lite musikk på hver side. (er jo generelt ikke så lang spilletid på disse jazzplatene)rico skrev:Holder også på med noen 45`ere; Wayne Shorter fra Music Matters og Herbie Hancocks klassiker Maiden voyage fra AP. Maiden låter veldig bra, klart bedre enn 180 grammeren fra BN sin Connoisseur serie fra 90 tallet som jeg synes er litt tam, AP sin er klart åpnere, klarere og ikke minst stillere. WS låter slik som BN innspillingene utpå 60 tallet etter min mening gjør; de er tammere, tettere og flatere enn perlene fra 50 tallet, heller ikke samme dynamiken som 50 talls innspillinene, sier ikke at den er dårlig, bare ikke fullt så bra. Håper forøvrig at AP eller MM kommer med Et Cetera plata.
Bestilte nettopp de to siste Costello platene fra MoFi (en er 45 rpm) samt en Nirvanaplate jeg manglet fra ORG og tok med min første 45rpm fra AP. ( Skal vel og nevnes at jeg rett og slett ikke har råd til å kjøpe alle de jeg kunne tenkt meg av disse, og det er en hel del.) Kjøper jeg flere av disse blir det noen som ikke er tilgjengelig fra Classic , SC ,PP osv.
Det er vel derfor vi har opptil flere av hver tittel...Minutten skrev:Den der er en av de som jeg kunne kjøpt...
Tidligere så må jeg innrømme at jeg syntes at ikka at det var så stor forskjell på rimelige re-utgivelser og "audiofile", men jeg har nok lurt meg selv litt der. (og oppgradert til en P9) Er det noen av disse 45rpm du kan anbefale spesielt? Juju som jeg har er vel en av dem som ikke har fått helt topp anmeldelser med hensyn på lyd, og Big Beat er vel heller ikke en av de med best lyd fra Blue Note. Har Someday My Prince Will Come fra AP i bestilling.
Har nettopp spilt side 1 av Moanin' fra en nyere Blue Note utgivelse, og nå samme side fra Classics utgivelse og jeg jeg begynner å angre litt på den "haugen" av nyere utgivelser jeg har kjøp de siste året.
Tomcat er i bestilling fra Audio Wave (XRVD24), Paul Chambers er vel den som frister mest på lista di.rico skrev:Det er vel derfor vi har opptil flere av hver tittel...Minutten skrev:Den der er en av de som jeg kunne kjøpt...
Tidligere så må jeg innrømme at jeg syntes at ikka at det var så stor forskjell på rimelige re-utgivelser og "audiofile", men jeg har nok lurt meg selv litt der. (og oppgradert til en P9) Er det noen av disse 45rpm du kan anbefale spesielt? Juju som jeg har er vel en av dem som ikke har fått helt topp anmeldelser med hensyn på lyd, og Big Beat er vel heller ikke en av de med best lyd fra Blue Note. Har Someday My Prince Will Come fra AP i bestilling.
Har nettopp spilt side 1 av Moanin' fra en nyere Blue Note utgivelse, og nå samme side fra Classics utgivelse og jeg jeg begynner å angre litt på den "haugen" av nyere utgivelser jeg har kjøp de siste året.
Classic sine er også veldig bra synes jeg.
Juju er nok den 45`eren av de som jeg har som har tammest lyd, flat, kjedelig og grå i forhold til de andre.
I farten kan jeg komme på
Paul Chambers-Whims of Chambers (Mono), nydelig plate, kanonlyd
Lee Morgan-LeeWay
Lee Morgan-Tomcat (en av mine favoritter..)
Art Blakey-Caravan (Riverside, AP), også alle AB platene på BN egentlig...
Sonny Rollins-Vol 2
Art Taylor-Delight
++
Også Bill Evans boksen da, fantastisk!! (jeg bare måtte...)
Ja den Chambers plata er kanonbra og vel verdt pengene.Minutten skrev:Tomcat er i bestilling fra Audio Wave (XRVD24), Paul Chambers er vel den som frister mest på lista di.rico skrev:Det er vel derfor vi har opptil flere av hver tittel...Minutten skrev:Den der er en av de som jeg kunne kjøpt...
Classic sine er også veldig bra synes jeg.
Juju er nok den 45`eren av de som jeg har som har tammest lyd, flat, kjedelig og grå i forhold til de andre.
I farten kan jeg komme på
Paul Chambers-Whims of Chambers (Mono), nydelig plate, kanonlyd
Lee Morgan-LeeWay
Lee Morgan-Tomcat (en av mine favoritter..)
Art Blakey-Caravan (Riverside, AP), også alle AB platene på BN egentlig...
Sonny Rollins-Vol 2
Art Taylor-Delight
++
Også Bill Evans boksen da, fantastisk!! (jeg bare måtte...)
Baby Breeze er vel ingen samleplate? Det er en av hans mest legendariske fra sekstitallet, spilt inn i en av hans bedre perioder. Nå tar jeg dette fra hukommelsen, men jeg mener at den originalt ble utgitt i 1965. Det spesielle med den platen her er at like før innspillingen ble Chets trompet stjålet. Han hevdet i alle fall det selv. Jeg tror nok heller han pantet den for et par skudd.mikefish skrev:Hører lite jazz sommerstid,tross festivaler både på Molde,Kongsberg og andre steder.Synes musikksjangeren hører best til høst og vinter med stearinlys og dunkel atmosfære,men denne godbiten fant veien til platesamlingen i våres.En av de bedre samlere med Baker.
Chet Baker - baby breeze
mvh. s,
Hvor mye jazz-tobakk må man røyke før man kommer på slike platetitler? 8)RBN skrev:Heisan
Første gjennomlytting av Cæcilie Norby - Slow fruit.
Har man røkt jevnlig og lenge nok så er vel dette bare naturlig :baluba skrev:Hvor mye jazz-tobakk må man røyke før man kommer på slike platetitler? 8)RBN skrev:Heisan
Første gjennomlytting av Cæcilie Norby - Slow fruit.