Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    John Coltrane Giant Steps

    Virkelig en flott utgivelse av Rhino. Innpakkingen og pressingen er førsteklasses, og lydmessig den beste versjon jeg har hør selv om den ikke er helt på nivå med de beste Blue Note utgivelsene.
     

    Vedlegg

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.406
    Antall liker
    3.197



    Denne har jeg hatt siden den kom ut i 1972 eller så.
    Platen ble litt slitt etterhvert,
    så jeg kjøpte den i nyutgivelse også.
    Men lyden er bedre på den gamle.

    Uansett, jeg liker musikken.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    slowmotion skrev:
    Denne har jeg hatt siden den kom ut i 1972 eller så.
    Platen ble litt slitt etterhvert,
    så jeg kjøpte den i nyutgivelse også.
    Men lyden er bedre på den gamle.

    Uansett, jeg liker musikken.
    Er det Speakers Corner utgivelsen du har kjøpt? Har den kun på cd og har vurder å skaffe den på vinyl.

    -Minutten
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.406
    Antall liker
    3.197
    Tror jeg kjøpte den på Elusive?
    Det er ikke Speakers Corner utgivelse, tror jeg?
    Det står i hvert fall ikke SC på den.
    Det står Columbia på etiketten.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Det står normalt ikke SC på disse platene. Dersom du betalte ca.$35 så er det vel sannsynligvis en SC.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.406
    Antall liker
    3.197
    Jeg gikk inn på sidene til SC og sjekka.
    SC sin er Columbia KC 31067.
    Min er Columbia PC 31067.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.406
    Antall liker
    3.197
    Da legger vi den neste på platespillern.



    Dette var den første Mahavishnu plata jeg hørte.
    Musikken gikk rett i skallen og har ikke kommet ut ennå.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.406
    Antall liker
    3.197
    Inspirert av tidligere post litt lenger opp:



    Rhino long playing unbreakable vinyl. ;)
     

    Gemini13

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.08.2007
    Innlegg
    708
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    1
    Ray Brown - The Red Hot Ray Brown Trio


    vinyl :)

    The Red Hot Ray Brown Trio (Concord, 1987) employed Mickey Roker and Gene Harris and was recorded at the Blue Note in New York City, November-December 1985. Mastered from the original Concord analogue masters! The Red Hot Ray Brown Trio features two musical giants, the late Ray Brown and the late Gene Harris. Ray Brown leaves us in no doubt why he was always regarded as the jazz world’s No1 bass player. Gene Harris demonstrates his ability to bring the ‘blues’ feel that is the very essence of jazz, to his performance of any tune on the album.
     

    Vedlegg

    R

    rico

    Gjest
    Holder også på med noen 45`ere; Wayne Shorter fra Music Matters og Herbie Hancocks klassiker Maiden voyage fra AP. Maiden låter veldig bra, klart bedre enn 180 grammeren fra BN sin Connoisseur serie fra 90 tallet som jeg synes er litt tam, AP sin er klart åpnere, klarere og ikke minst stillere. WS låter slik som BN innspillingene utpå 60 tallet etter min mening gjør; de er tammere, tettere og flatere enn perlene fra 50 tallet, heller ikke samme dynamiken som 50 talls innspillinene, sier ikke at den er dårlig, bare ikke fullt så bra. Håper forøvrig at AP eller MM kommer med Et Cetera plata.
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    rico skrev:
    Holder også på med noen 45`ere; Wayne Shorter fra Music Matters og Herbie Hancocks klassiker Maiden voyage fra AP. Maiden låter veldig bra, klart bedre enn 180 grammeren fra BN sin Connoisseur serie fra 90 tallet som jeg synes er litt tam, AP sin er klart åpnere, klarere og ikke minst stillere. WS låter slik som BN innspillingene utpå 60 tallet etter min mening gjør; de er tammere, tettere og flatere enn perlene fra 50 tallet, heller ikke samme dynamiken som 50 talls innspillinene, sier ikke at den er dårlig, bare ikke fullt så bra. Håper forøvrig at AP eller MM kommer med Et Cetera plata.
    Har bevisst ikke kjøpt 45rpm da jeg synes det er litt lite musikk på hver side. (er jo generelt ikke så lang spilletid på disse jazzplatene)
    Bestilte nettopp de to siste Costello platene fra MoFi (en er 45 rpm) samt en Nirvanaplate jeg manglet fra ORG og tok med min første 45rpm fra AP. ( Skal vel og nevnes at jeg rett og slett ikke har råd til å kjøpe alle de jeg kunne tenkt meg av disse, og det er en hel del.) Kjøper jeg flere av disse blir det noen som ikke er tilgjengelig fra Classic , SC ,PP osv.
     
    R

    rico

    Gjest
    Minutten skrev:
    rico skrev:
    Holder også på med noen 45`ere; Wayne Shorter fra Music Matters og Herbie Hancocks klassiker Maiden voyage fra AP. Maiden låter veldig bra, klart bedre enn 180 grammeren fra BN sin Connoisseur serie fra 90 tallet som jeg synes er litt tam, AP sin er klart åpnere, klarere og ikke minst stillere. WS låter slik som BN innspillingene utpå 60 tallet etter min mening gjør; de er tammere, tettere og flatere enn perlene fra 50 tallet, heller ikke samme dynamiken som 50 talls innspillinene, sier ikke at den er dårlig, bare ikke fullt så bra. Håper forøvrig at AP eller MM kommer med Et Cetera plata.
    Har bevisst ikke kjøpt 45rpm da jeg synes det er litt lite musikk på hver side. (er jo generelt ikke så lang spilletid på disse jazzplatene)
    Bestilte nettopp de to siste Costello platene fra MoFi (en er 45 rpm) samt en Nirvanaplate jeg manglet fra ORG og tok med min første 45rpm fra AP. ( Skal vel og nevnes at jeg rett og slett ikke har råd til å kjøpe alle de jeg kunne tenkt meg av disse, og det er en hel del.) Kjøper jeg flere av disse blir det noen som ikke er tilgjengelig fra Classic , SC ,PP osv.
    Må jo være enig i mye av dette, selv har jeg prøvd å kun kjøpe titler som jeg ikke har fra før men så er det nå engang slik at det ble gitt ut en del udødelig plater på BN så jeg har hatt noen sprekker slik at noen dubletter er det blitt. Har jo en del fra før og ikke minst finnes det jo veldig mye BN utgivelser i Mosaic boksene fra 90 tallet som jeg har en god del av.

    Når det gjelder spilletiden pr. side så plager det ikke meg, verre var det på 45`erene Classic ga ut, der var det musikk kun på èn side og da ble det litt mye gåing synes jeg.

    Alt i alt så blir jo dette snakk om prioritering og som deg så prioriteres f.eks. SC veldig høyt, ja helt der oppe, det kjøpes aldri noe her i huset på bekostning av SC utgivelser som jeg vil ha.

    Men følelsen av og åpne et cover f.eks. fra en ORG eller MM utgivelse gir ihvertfall meg en god følelse og er en del av helheten som jeg setter veldig stor pris på.

    Hører forresten på denne nå, 45 fra MM...
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Den der er en av de som jeg kunne kjøpt...

    Tidligere så må jeg innrømme at jeg syntes at ikka at det var så stor forskjell på rimelige re-utgivelser og "audiofile", men jeg har nok lurt meg selv litt der. (og oppgradert til en P9) Er det noen av disse 45rpm du kan anbefale spesielt? Juju som jeg har er vel en av dem som ikke har fått helt topp anmeldelser med hensyn på lyd, og Big Beat er vel heller ikke en av de med best lyd fra Blue Note. Har Someday My Prince Will Come fra AP i bestilling.

    Har nettopp spilt side 1 av Moanin' fra en nyere Blue Note utgivelse, og nå samme side fra Classics utgivelse og jeg jeg begynner å angre litt på den "haugen" av nyere utgivelser jeg har kjøp de siste året.
     

    Vedlegg

    R

    rico

    Gjest
    Minutten skrev:
    Den der er en av de som jeg kunne kjøpt...

    Tidligere så må jeg innrømme at jeg syntes at ikka at det var så stor forskjell på rimelige re-utgivelser og "audiofile", men jeg har nok lurt meg selv litt der. (og oppgradert til en P9) Er det noen av disse 45rpm du kan anbefale spesielt? Juju som jeg har er vel en av dem som ikke har fått helt topp anmeldelser med hensyn på lyd, og Big Beat er vel heller ikke en av de med best lyd fra Blue Note. Har Someday My Prince Will Come fra AP i bestilling.

    Har nettopp spilt side 1 av Moanin' fra en nyere Blue Note utgivelse, og nå samme side fra Classics utgivelse og jeg jeg begynner å angre litt på den "haugen" av nyere utgivelser jeg har kjøp de siste året.
    Det er vel derfor vi har opptil flere av hver tittel... :)
    Classic sine er også veldig bra synes jeg.

    Juju er nok den 45`eren av de som jeg har som har tammest lyd, flat, kjedelig og grå i forhold til de andre.

    I farten kan jeg komme på
    Paul Chambers-Whims of Chambers (Mono), nydelig plate, kanonlyd
    Lee Morgan-LeeWay
    Lee Morgan-Tomcat (en av mine favoritter..)
    Art Blakey-Caravan (Riverside, AP), også alle AB platene på BN egentlig...
    Sonny Rollins-Vol 2
    Art Taylor-Delight
    ++

    Også Bill Evans boksen da, fantastisk!! (jeg bare måtte...)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Sam Rivers :Involution
    Flott papirkvalitet på coverert på denne dobble re-issue utgivelsen, kjipe innercover men dem er enkle å ersatte, lyden er og bra.



    Edit:Første plate fra denne var en positiv overraskelse, NM vinyl, bra lyd og bra musikk dersom man liker slik, og de gjør jeg jo.
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    rico skrev:
    Minutten skrev:
    Den der er en av de som jeg kunne kjøpt...

    Tidligere så må jeg innrømme at jeg syntes at ikka at det var så stor forskjell på rimelige re-utgivelser og "audiofile", men jeg har nok lurt meg selv litt der. (og oppgradert til en P9) Er det noen av disse 45rpm du kan anbefale spesielt? Juju som jeg har er vel en av dem som ikke har fått helt topp anmeldelser med hensyn på lyd, og Big Beat er vel heller ikke en av de med best lyd fra Blue Note. Har Someday My Prince Will Come fra AP i bestilling.

    Har nettopp spilt side 1 av Moanin' fra en nyere Blue Note utgivelse, og nå samme side fra Classics utgivelse og jeg jeg begynner å angre litt på den "haugen" av nyere utgivelser jeg har kjøp de siste året.
    Det er vel derfor vi har opptil flere av hver tittel... :)
    Classic sine er også veldig bra synes jeg.

    Juju er nok den 45`eren av de som jeg har som har tammest lyd, flat, kjedelig og grå i forhold til de andre.

    I farten kan jeg komme på
    Paul Chambers-Whims of Chambers (Mono), nydelig plate, kanonlyd
    Lee Morgan-LeeWay
    Lee Morgan-Tomcat (en av mine favoritter..)
    Art Blakey-Caravan (Riverside, AP), også alle AB platene på BN egentlig...
    Sonny Rollins-Vol 2
    Art Taylor-Delight
    ++

    Også Bill Evans boksen da, fantastisk!! (jeg bare måtte...)
    Tomcat er i bestilling fra Audio Wave (XRVD24), Paul Chambers er vel den som frister mest på lista di.
     
    R

    rico

    Gjest
    Minutten skrev:
    rico skrev:
    Minutten skrev:
    Den der er en av de som jeg kunne kjøpt...

    Tidligere så må jeg innrømme at jeg syntes at ikka at det var så stor forskjell på rimelige re-utgivelser og "audiofile", men jeg har nok lurt meg selv litt der. (og oppgradert til en P9) Er det noen av disse 45rpm du kan anbefale spesielt? Juju som jeg har er vel en av dem som ikke har fått helt topp anmeldelser med hensyn på lyd, og Big Beat er vel heller ikke en av de med best lyd fra Blue Note. Har Someday My Prince Will Come fra AP i bestilling.

    Har nettopp spilt side 1 av Moanin' fra en nyere Blue Note utgivelse, og nå samme side fra Classics utgivelse og jeg jeg begynner å angre litt på den "haugen" av nyere utgivelser jeg har kjøp de siste året.
    Det er vel derfor vi har opptil flere av hver tittel... :)
    Classic sine er også veldig bra synes jeg.

    Juju er nok den 45`eren av de som jeg har som har tammest lyd, flat, kjedelig og grå i forhold til de andre.

    I farten kan jeg komme på
    Paul Chambers-Whims of Chambers (Mono), nydelig plate, kanonlyd
    Lee Morgan-LeeWay
    Lee Morgan-Tomcat (en av mine favoritter..)
    Art Blakey-Caravan (Riverside, AP), også alle AB platene på BN egentlig...
    Sonny Rollins-Vol 2
    Art Taylor-Delight
    ++

    Også Bill Evans boksen da, fantastisk!! (jeg bare måtte...)
    Tomcat er i bestilling fra Audio Wave (XRVD24), Paul Chambers er vel den som frister mest på lista di.
    Ja den Chambers plata er kanonbra og vel verdt pengene.
    Har sjekket ut noe få SACD fra AP mot 45`ere av samme men aldri hørt noen fra Audio Wave, kan du si noe om kvaliteten på disse, gjerne kontra andre utgivelser av samme tittel?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes de er meget bra. Er samme platene som Music Matters serien men bare 25 stk i førte omgang.
    http://www.audiowavemusic.com/ Hvis du googler litt så finner du ganske mye info om de.

    Edit: Lyden i forhold til RVG utgivelser er tilsvarende MM,SC vs billig re-utgivelser på vinyl IMHO.
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    mikefish skrev:
    Hører lite jazz sommerstid,tross festivaler både på Molde,Kongsberg og andre steder.Synes musikksjangeren hører best til høst og vinter med stearinlys og dunkel atmosfære,men denne godbiten fant veien til platesamlingen i våres.En av de bedre samlere med Baker.



    Chet Baker - baby breeze

    mvh. s,
    Baby Breeze er vel ingen samleplate? Det er en av hans mest legendariske fra sekstitallet, spilt inn i en av hans bedre perioder. Nå tar jeg dette fra hukommelsen, men jeg mener at den originalt ble utgitt i 1965. Det spesielle med den platen her er at like før innspillingen ble Chets trompet stjålet. Han hevdet i alle fall det selv. Jeg tror nok heller han pantet den for et par skudd.

    Dermed måtte Chet ut og forsøke å låne seg et horn. Det eneste hornet noen ville låne til ham var et flygelhorn, så på denne platen spiller han faktisk ikke trompet i det hele tatt. Skjønt, hvem kan egentlig høre det? Jeg har alltid grublet på hvordan han får en trompet til å høres ut som en krysning mellom trompet, flygelhorn og kornett. Greit nok, hans spilte med enorme mengder luft, men mykheten i hans trompet var jo helt utrolig. Derfor er det nok ikke alle som vet at han ikke spiller trompet på Baby Breeze.

    Men som sagt, dette er rett fra hukommelsen. Den har tidligere vist seg å ikke være helt feilfri, men jeg føler meg såpass trygg på det jeg skriver her at jeg ikke gidde å kvalitetssjekke fakta.

    Tenkte at den kunne være en grei fortsettelser når Wunderlich er ferdig med å synge Schumann, Schubert og Beethoven. Derfor har jeg gjort den klar i Jriver, og der røper programmet at platen er fra 1964. Regner med at taggingen er korrekt her. Som sagt er det gamle antikvariske flashminnet under topplokket under enhver kritikk, men et års feilmargin er ikke verst for en møllspist hjerne. ;D
     

    knuhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Innlegg
    150
    Antall liker
    151
    Her er noen Blue Note (AP eller MM utgivelser, 45 rpm) som jeg liker godt;

    Gil Melle ”Patterns in Jazz”
    Ike Quebec ” It might as well be spring”
    Hank Mobley “No rooms for squares”
    Hank Mobley” “Blue Note 1550”
    Sonny Rollins “Blue Note 1542”
    Fred Jackson “Hootin’ ‘n tootin”
    Art Blakey “Moanin”
    Art Blakey and the jazz Messengers “A Night in Tunisia”
    Lee Morgan “Vol 3”
    Lee Morgan “TomCat”
    Kenny Burell “Freedom”
    Paul Chambers Quintet with Donald Byrd “Blue Note 1564”

    Ellers liker jeg jo Charlie Byrd “The Gitar Artistry of Charlie Byrd” veldig godt da, men det er en Riverside (AP 45 rpm) innspilling.

    Med hensyn til flotte plateomslag må jo også AP 45 rpm Impulse utgivelsene nevnes. De er i mine øyne nesten like flotte som MM Blue Note omslagene.

    De tidligere 45 rpm jazz utgivelsene fra AP har dessverre simple covere, men du verden hvor mye bra du finner der. Pablo, Riverside, Prestige, ……,remastret av Hoffmann, Gray - kjempeplater.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fortsetter med Chet, og denne gang en av mine helt store favoritter. Topp tre, i alle fall. Med to av dem som kjente plater, den tredje kan diskuteres. Jeg har jo tidligere nevnt min store forkjærlighet for hans københavnske periode på Steeplechase. Helstøpte album som ikke på noen måte var preget av opp eller nedturer, men en lekenhet som jeg finner overraskende mtp hvem og når. For meg er det gullårene - ikke det litt vokalfokuserte femtitallet eller det ustabile sekstitallet. Jeg synes Steeplechase kan stå som hans svanesang, for aldri låt han mer lyrisk og forførende enn han gjorde da. På sine gamle dager, kan vi si siden han døde i 1988.



    The Touch Of Your Lips (1979) er albumtittelen, og tittellåten spilte han også inn på platen Baby Breeze i 64. Kanskje det er grunnen til at mikefish tror Baby Breeze er en samleplate? For Chet var en typisk standard-tolker, og gikk ikke av veien for å tolke låter flere ganger.

    Den andre av mine topp tre Chet som jeg er helt sikker på er No Problem, en ren instrumentalplate fra samme periode. Det er jo noen som ikke liker Chets stemme altfor godt, og de har blitt hypnotisert av No Problem når jeg har spilt den for dem.
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Heisan
    Første gjennomlytting av Cæcilie Norby - Slow fruit.
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    baluba skrev:
    RBN skrev:
    Heisan
    Første gjennomlytting av Cæcilie Norby - Slow fruit.
    Hvor mye jazz-tobakk må man røyke før man kommer på slike platetitler? 8)
    Har man røkt jevnlig og lenge nok så er vel dette bare naturlig ::)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn