Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Alex1967

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    227
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Hard-bop med mannen som startet det hele, Horace Silver!





    - har vært mye diskutert Blue Note, Mono vs. Stereo på nettet men jeg har nu Stereoanlegg 8)
     

    Vedlegg

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.095
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte meg denne i går, har ikke hørt på den ennå, men når ungene er ferdig med sin runde med Wii, så skal den lyttes på - gleder meg.


    Arild Andersen, Tommy Smith, Paolo Vinaccia - "Live at Belleville"
     

    Alex1967

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    227
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Lee Morgan med Mr. Fathead, en svingende Hard-Bop perle!
    - Sonic Boom heter plata
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    HORACE PARLAN SPEAKIN' MY PIECE



    Kjøpte 4 i denne serien for en tid siden, men har ikke helt bestemt meg om de er verd ekstra kostnaden vs en vanlig Blue Note cd. (220+ vs 50-70). her er litt hva andre mener.


    "I recommend these highly. If you want the best digital versions of these great Blue Note albums, grab these. In my opinion they are the best that have ever been done and probably the best that ever will be. They can't stay in print forever so don't delay!" - Steve Hoffman, Mastering Engineer

    "Blue Note has never sounded this good on CD before - these are the first digital Blue Notes that come close to the sound of vinyl. And the packaging is outstanding. I love the high quality glossy covers, and the insert booklets are the first effort I've seen to fit high quality photography into such a small package. Keep up the good work!" - Dennis Davis, Hi-Fi+

    "Astute listeners know that the very first Blue Note CD issues are sonically superior to the more recent RVG remasters. Well, these XRCD24s absolutely crush them both, displaying high-frequency air, midrange presence, and bottom-end definition and weight missing on earlier CDs and many LPs as well." - Mark Mickelson, TheAudioBeat.com

    "Compared to the 45 r.p.m. vinyl, the LPs still have a slight edge in smoothness and liquidity, but thanks to the XRCD process and the care that was taken transferring these albums directly from the original analog masters, these CD’s have to be approaching the limit of what the compact disc is capable of resolving. Instrument timbre is stunningly real, and the amount of air and decay present on these recordings will make the uninitiated swear that there is a record playing on a turntable somewhere. I’ve never heard this music sound this good in any digital format." - Jeff Dorgay, TONEAudio

    "The quality is next to none and as far the sound goes they are absolutely beautifully recorded, the timing is perfect and the clarity of the instruments is spot on, I will treasure these CDs. I am eagerly awaiting the rest of the collection." - Victor A., actual Elusive Disc customer
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Miles Davis : Someday My Prince Will Come, (LP)
    Jeg foretrekker denne 1990 (digitale?) masteren fremfor 99 utgaven på cd.
    Nettopp gitt ut på 2x45 som skal være svært bra ifølge nettet, samtidig ble det og gitt ut en SACD, noen som har hørt den?



    original cover
     

    Vedlegg

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.095
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2


    tord gustavsen ensemble - "restored, returned"
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Fortsetter der jeg slapp i går med en runde til ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Minutten skrev:
    Miles Davis : Someday My Prince Will Come, (LP)
    Jeg foretrekker denne 1990 (digitale?) masteren fremfor 99 utgaven på cd.
    Nettopp gitt ut på 2x45 som skal være svært bra ifølge nettet, samtidig ble det og gitt ut en SACD, noen som har hørt den?
    Jeg lar Spotify forlyste meg med denne musikken. Takk for påminnelsen, for det er lenge siden sist nå. Jeg får vel bare bite i det og kjøpe denne en dag, for dette er Miles-lyrikk på sitt beste.
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hører nå på COUNT BASIE- CHAIRMAN OF THE BOARD.
    Dette er et 4X45 rpm album, altså med musikk bare på en side. Litt overkill! Classic records. Vet noen om Classic har utgitt plere slike album?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Kølnkonserten på nyinnkjøpt 180 grams vinyl. Det er mer av både kropp og detaljer her i forhold til den ellers utmerkete cden. Det var forøvrig ikke det beste pianoet i verden.
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Charlie Haden & Pat Metheny-Beyond The Missuori Sky


    Denne kom jeg over da jeg lette etter noe nytt samt en gave til "sjølingen"(fars-dag), hos Platekompaniet. Fikk lytte litt på den der i og med at jeg ikke er så glad i å kjøpe blindt, da dette har ført til flere bomkjøp tidligere. Her kunne jeg egentlig gjort nettopp det, for det tok ikke lang tid før jeg skjønte at dette var et virkelig godt funn. De hadde heldigvis to igjen. For denne ønsket jeg virkelig å eie en av selv også.


    [attach#]​



    Nå har jeg en skive av Charlie Haden(Rambling Boy) fra før, men disse to er helt forskjellige og kan ikke sammenlignes med hverandre.

    Med Under The Missouri Sky har Charlie Haden og Pat Metheny skapt en aldri så liten porsjon magi vil jeg si. Det er et alldeles herlig tilbakelent, minimalistisk og suverent instrumental-album, med nydelig stemning og harmoni. Gjerne for de stille kvelder eller om man rett og slett er litt laid-back og ønsker kose seg med litt mindre krevende musikk som inviterer den som lytter inn. Her er det bare å lene seg tilbake å nyte.


    [attach#]​



    Skulle jeg trekke noe i det hele tatt så er det kunn fordi jeg noen ganger, men bare noen få, kunne ønsket flere instrumenter(klaver eller en blåser kanksje) involvert for å gi litt mer variasjon. Ellers synes jeg denne skiva bare er nydelig. Anbefales på det varmeste!



    [attach#]




    Karakter: 9,5/10




    Samples

    Spotify


    Edit: Glemte legge til link for andre interesserte.Rettet. :)
     

    Vedlegg

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    BanjoArrne skrev:
    Denne kom jeg over da jeg lette etter noe nytt samt en gave til "sjølingen"(fars-dag), hos Platekompaniet [...]
    Med Under The Missouri Sky har Charlie Haden og Pat Metheny skapt en aldri så liten porsjon magi vil jeg si. Det er et alldeles herlig tilbakelent, minimalistisk og suverent instrumental-album, med nydelig stemning og harmoni. Gjerne for de stille kvelder eller om man rett og slett er litt laid-back og ønsker kose seg med litt mindre krevende musikk som inviterer den som lytter inn. Her er det bare å lene seg tilbake å nyte.
    [...]
    Karakter: 9,5/10
    Enig, og kunne ikke ha sagt det bedre selv. Regner med at du beholdt denne plata selv og at "sjølingen" da fikk noe annet :)
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Patti Austin, "for Ella", CD 2002 (Playboy Jazz PBD-7503-2)

    om Austin: http://en.wikipedia.org/wiki/Patti_Austin

    Tom hos BareJazz lister denne blant sine anbefalinger http://www.barejazz.no/anbefales.php?id=64. Han skriver der:
    Vokalisten Patti Austin har levd flere artistliv: pop, soul og jazz. Hennes hyllest til Ella legger lista for mainstream vokaljazz. Med fantastiske West Deutsche Rundfunk storband i ryggen svinger dette noe helt vanvittig."
    Ikke vanskelig å være enig i at det svinger noe helt vanvittig! Kjempefin innspilling!!

    (Om BareJazz har denne CDen i hylla vet jeg ikke, men det var nå ingen av de norske nettshoppene som hadde den i sortimentet sist jeg sjekket. Fikk den til slutt via Amazon.co.uk, levert av en recordshop i Canada)
     

    Vedlegg

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Patti Austin, "Avant Gershwin" CD 2007 (Rendezvous Entertainment REN51232)

    om Austin: http://en.wikipedia.org/wiki/Patti_Austin

    All About Jazz gjorde et intervju med Austin etter denne utgivelsen. Her sakser jeg bare utdrag:

    Hele intervjuet kan leses på http://www.allaboutjazz.com/php/article.php?id=25478&pg=2&page=1[/size

    [size=10pt] All About Jazz: Avant Gershwin is such a wonderful creation. Why did you decide to record a Gershwin album? It must have been an easy decision to record such treasured compositions.

    Patti Austin: For the last ten or twelve years, I have been working with the WDR Big Band and orchestra. I did another project with them prior to this, which was a tribute to Ella Fitzgerald, For Ella (Playboy Jazz, 2002), and prior to that they had asked me to come and do an evening of my own music.
    Every year, they do at least one or two weeks of classic American jazz-oriented music. The first time they asked me to do my own material and the second time they asked me to pick my favorite female jazz vocalist and I picked Ella. This last time, they asked me to pick my favorite American composer from the Great American Songbook and I chose George Gershwin; so that is how we came up with the subject matter. Once we had the music we decided to bend it and twist it and re-shape it wherever possible to expand upon the style of it. "
    AAJ: There are songs upon songs, all equally brilliant. Do you think that there will be another album like this in your future?

    PA: I think we will do a ton of these. When my manager first suggested that we do this type of an album, it was our goal to continue to do the Great American Songbook and tribute records to various artists. There will definitely be more.
    I will probably be recording a Dinah Washington record. I have had a hard time getting to it because I am still very emotional about Dinah's passing. It surprises me at this point, I just did a tune on Luther Vandross' record: Forever, for Always, for Luther II (Rendezvous, 2006), and I barely got through it; and when I finally heard it, I completely broke down and was sobbing. So I will have to really get myself together to approach an entire album of Dinah Washington.
    Duke Ellington may very well be the next composer that we do a tribute to. We are going to continue to go back with WDR because we have a great relationship with them and we will continue to make these types of records
    .
     

    Vedlegg

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    zimon skrev:
    Enig, og kunne ikke ha sagt det bedre selv. Regner med at du beholdt denne plata selv og at "sjølingen" da fikk noe annet :)
    De hadde akkurat to igjen, så det ble til pose å sekk. Var vanskelig å finne noe jeg viste han likte så jeg hadde nok måttet vente om de kunn hadde èn. Var heldig denne gangen. :)

    Blir nok mange runder med denne fremover tror jeg. Rett tid på året er det i allefall. Må bare ha litt snø nå så blir det enda bedre. Utvendig dempemasse mot støy/bylarm og reflektering av slikt når man bor nært sentrum er ikke å forakte. :)
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    BanjoArrne skrev:
    De hadde akkurat to igjen, så det ble til pose å sekk. Var vanskelig å finne noe jeg viste han likte så jeg hadde nok måttet vente om de kunn hadde èn. Var heldig denne gangen. :)
    IMHO så er det meste Haden har spilt inn i sitt lange liv bra, egne utgivelser eller sammen med andre (som Keith Jarrett Trio). Siden du likte Missoury Sky er det mulig flg også vil falle i smak: 1) Charlie Haden, Family & Friends: Rambling Boy (2008) og 2) Charlie Haden: The Private Collection (2007). Sistnevnte er en dobbel-cd, (NaimCD108) med to live innspillinger fra hhv 1987 og 1988 som vel opprinnelig ble utgitt i svært begenset opplag (ergo "The private collection"). Om mannen og virket, se http://www.charliehadenmusic.com/ og http://en.wikipedia.org/wiki/Charlie_Haden

    Blir nok mange runder med denne fremover tror jeg. Rett tid på året er det i allefall. Må bare ha litt snø nå så blir det enda bedre. Utvendig dempemasse mot støy/bylarm og reflektering av slikt når man bor nært sentrum er ikke å forakte. :)
    By-støy ja, ikke mye av det hvor jeg er nå heldigvis, men om fenomenet, se f.eks. flg. tråd av yours truly: "Hi-fi, lo-fi (Stillheten er et rom som stadig blir mindre)" http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,32228.0.html :)
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Terje Gewelt with Christian Jacob (piano), "Duality", CD 2002 (Resonant Music, RM10-2)

    Lyrisk vakker! Terje Mosnes skrev om denne i Dagbladet 8.januar 2002
    Det er en vakker, melodiøs og stemningsfull duo-session der den franske, Los Angeles-bosatte pianisten Christian Jacob er partner. Gewelt og Jacob spilte sammen i Tommy Smiths Forward Motion på 80-tallet, og har så åpenbart den musikalske radaren intakt der de følger hverandre i et tilbakelent, men vitalt samspill gjennom egne og andres komposisjoner. Jacob framstår umiddelbart som en proper og ryddig pianist med delikat anslag og klangbehandling. Gewelts stødig syngende basslyrikk kler spillet hans utmerket, og i all sin avvæpnende letthet er dette et stykke improvisasjonsfylt kammermusisering med høy egenvekt.
    http://www.resonant-music.com/site/Anmeldelser/Dagbladet_Duality.htm
    Prøvelytt på: http://www.mfn.musikkonline.no/shop/displayAlbumExtended.asp?id=27121
    Om Gewelt: http://en.wikipedia.org/wiki/Terje_Gewelt
    Om Jacob: http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_Jacob
     

    Vedlegg

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    tusen, tusen takk! jeg viste det var en vi manglet i basstråden, men navnet stod helt fast.
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn