Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.631
    Antall liker
    15.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    My STARTUP today:



    Lett og nyyyydelig vocal-jazz passer min sjel, hode og sinn i dag ...hva med deg?
    - Fløyelsmykt, perfekt tonalt, krystallklar lyd, men allikevel smooth and so good :-*
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sidney Bechet var en hedersmann :)

    Hva med om vi poster noen små detaljer av interesse om skivene vi linker til; etpar ord om de er tilgjengelig på vinyl eller cd, hvilke artister av interesse som er med på skivene, når er den fra, hvilken plass har den i diskografien til artisten (er den sentral eller perifer f.eks); er det en 5CD boks med elendig remasteringkvalitet, eller er det superb remastering... slike ting som det? Ikke en hel utgreiing naturligvis, men en setning eller to om den skiva man hører på?

    Så ville det vært (om mulig) enda morsommere kanskje å lese og å poste også?

    Mvh Vidar P
     
    R

    rico

    Gjest
    Ja Lee Morgan ga ut noen perler, personlig holder jeg denne http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=41675 som min favoritt. Nå altså også på 2 x 45RPM vinyl, har hørt på noen andre 2 x 45 utgaver fra AP og det låter veldig bra så jeg tror nok jeg prøver denne pluss noen andre fra Blue Note også, det er ett viktig kapitel i musikk historien vi snakker om her!
    [/quote]

    Da har denne ankommet og blitt spilt i kveld. Det går lang tid mellom hver gang jeg får hakeslepp etter 10 sekunder når jeg har kjøpt plater men det skjedde i kveld. Jeg har aldri hørt Blue note plater spille slik som denne, det er en dynamik som overgår alt jeg har hørt av andre pressinger, en kjellerdyp bass som gjør at det er ett utrolig fundament i musikken, har aldri hørt Paul Chambers så naturlig tilstede før og han er med på mange Blue note plater han. Et lydbilde som er stort som en låvedør, symbaler som klinger sååå naturlig, men det som er det flotteste er den fantastisk naturlige klarheten, kan ikke komme på i farten plater som i så stor grad har denne "å være der" følelsen. Gjett en gang om jeg skal ha flere av 45 serien til AP....
    Og en ting til; Art Blakey var en fantastisk trommis!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Godt forslag fra Vidar P skal etter fattig evne følge opp. under er kjøpt på play.com/ music Bargains. Under Bargains er det en seksjon som heter Universal med div utgivelser fra Verve, Impulse m.fler fra 2.99pund. Kun Cder (dessverre for vinylfans) Jeg har kjøpt ca 25 titler. Lydkvaliteten er gjennomgående god. Denne skal spilles etter posting av innlegget
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tidligere i dag:



    Nydelig laidback album.







    Klangmusikk og varierende stemninger for cello og gitar.
    Fikk denne av en venninne i fjor, som fikk den av sin bror da den kom ut.
    Har aldri vært spillt på, da ingen av dem noengang har hatt platespiller.....
    Den eneste plata hun noengang har hatt.
    Strøkent eksemplar på alle vis.








    For dem som tåler litt action i form av "organisert kaos" med snnsykt dyktige musikere.
    En av mine favorittplater 8)
     

    Stavros

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    149
    Antall liker
    21
    emoticon;

    A propos Art Ensemble (som også er blandt mine favoritter) - siden du selv ofte gir gode tips til folket - har du "fått med deg" Wildflowers-serien (The New York Loft Jazz Sessions 1 - 4) med samme? Etter min mening definitive høydepunkter;

    mvh
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Stavros skrev:
    emoticon;

    A propos Art Ensemble (som også er blandt mine favoritter) - siden du selv ofte gir gode tips til folket - har du "fått med deg" Wildflowers-serien (The New York Loft Jazz Sessions 1 - 4) med samme? Etter min mening definitive høydepunkter;

    mvh
    Hei og takk for tips :)

    Har fått med meg Jazz Sessions, men ikke handlet.
    Bør vel sette av noen grunker til det engang ;)
    Slik musikk som dette bør egentlig mer ut til folket. Krevende, men om man ikke har prøvd å fordype seg i denne genren, tror jeg nok at om man prøver, får en det igjen i form av et utvidet spekter av tone og klangforståelse.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Musikk i grenselandet:
    (noen av låtene er mer jazz en pop)





    Kom over dette strøkne eksemplaret på en bruktbutikk for en stund siden.
    Smilte hele veien hjem :)
    Hadde ikke hørt den siden 1988.
    Hennes live versjon av "My Funny Valentine" gir meg fremdeles gåsehud.
    Det er denne delen ev RLJ jeg liker. Den som heller mot jazzen.
     
    T

    Thomas1

    Gjest


    Min Bul. Skive som ble gitt ut i 1970 på Rosenborg studios. Re-utgitt nå på Panorama records.

    Gruppen består av Terje Rypdal, Bjørnar Andresen og Espen Rud. Dette er skikkelig avantgarde jazz. Meget god innspilling denne vinylen.

    Bestilte den 30/4, Helligdag dagen etter, fikk mail i går og den lå i postkassen i dag. Det er imponerende av The Garden.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Birth of the Cool-perioden hadde på dette tidspunktet vart i omlag 10 år, fra 1944. MD spilte inn sin første skive i 1945 som 19-åring.

    Dette er den siste MD-skiva før den berømte "Miles Davis Quintet" ble dannet i 1955; Walkin' er innspilt i 1954 og bandet (Miles Davis All Stars) består av bl.a Horace Silver, JJ Johnson, Percy Heath etc. Ingen hvem som helst det heller, selv om bandet (Quintet) som skulle komme året etter var enda mer legendarisk.



    Miles hadde lagt heroinen fra seg, og spilte inn 3 plater for Prestige i 1954. Her bruker han for første gang en Harmon mute på trompeten for å mørkne og mykne lyden, en sound som skulle bli assosiert med Miles resten av hans karriere.

    Plata fås på HQ vinyl.

    Mvh Vidar P
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Thomas Moon Brazilian Quartet: Follow the moon. Jazz med "brazil touch" Godt driv, spesielt engasjerende er trommespillet kombinert med saxen og piano. Gitt ut i 1998. Ikke noe å klage på lydkvaliteten her i gården.
     

    Vedlegg

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    HoJ skrev:
    Denne fikk jeg i hus i dag..
    Fiiine, Hoj :D
    Satt og lyttet til den selv i går.
    Må nok spille den et par ganger, da den er ganske nedpå, men det er jo filmmusikk også, da.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.369
    Antall liker
    35.115
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Distinctive skrev:
    HoJ skrev:
    Denne fikk jeg i hus i dag..
    Fiiine, Hoj :D
    Satt og lyttet til den selv i går.
    Må nok spille den et par ganger, da den er ganske nedpå, men det er jo filmmusikk også, da.
    Sitter igjen med samme "tanker" som deg Distinctive! Dette albumet må jeg jobbe litt med, men gøy det også. 8)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Denne lytter jeg til nå for første gang, utrolig kult. Dette svinger!! er det noen som har tips om Thelonius Monk utgivelser?
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Hører nå på Antonio Forcione. fantastisk gitarist. Musikken minner meg en del om Garbarek. Fantastisk lyd, Tørt og nært med en masse mikrodetaljer. Tilgjenglig på Naim sine hjemmesider og Lyric HiFi i Torggaten
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke så rart Forcione låter bra, det er jo fra Naim's plateselskap.
    Så kan du bare tenke deg hvor bra dette låter på et fullblown highend Naim-system :)

    Mvh Vidar P
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kunne virkelig tenkt meg å høre dette på et fullblown highend Naim-system :)

    Men nå må jeg ile til å si at jeg tror Forcione låter "bra" på de fleste oppsett.
    Forskjellen ligger vel hovedsaklig i forskjellige oppsetts evne til å gjengi stramhet, dynamiske utsving (som musikken til Forcione har mye av) og en gjengivelse av "silke" i toppen.

    Jeg har Touch Wood, Tears of Joy, Heartplay og to Naim samplere der han har noen låter.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.369
    Antall liker
    35.115
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Sitter å nyter Antonio Forcione Live! nå..

    Har ikke Naim system, men det låter virkelig bra her også..
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Aldri hørt et fullblown highend Naim-system. hvis det er like bra som kvaliteten på innspillingene fra plateselskapet er det noe å trakte etter. Det er sikkert! :D
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Nettopp sett "Bird", filmen om Charlie Parker. Flott musikk, trist historie.
     
    R

    rico

    Gjest
    Sonny Rollins "Saxophone colossus", mono på DCC. Er noen år siden den er blitt spilt og jeg skjønner ikke hvorfor, denne er bra den og for en lyd! Jeg savner DCC jeg.
     

    salt_lake

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    153
    Antall liker
    6
    Coltrane: Blue Train. Et mesterverk. Perfekt på en regntung formiddag.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    rico skrev:
    Sonny Rollins "Saxophone colossus", mono på DCC. Er noen år siden den er blitt spilt og jeg skjønner ikke hvorfor, denne er bra den og for en lyd! Jeg savner DCC jeg.
    Da vil du like Tenor Madness og Way out West også. Men også SR's BlueNote-innspillinger fra samme tid.

    Mvh Vidar P
     
    R

    rico

    Gjest
    Vidar P skrev:
    rico skrev:
    Sonny Rollins "Saxophone colossus", mono på DCC. Er noen år siden den er blitt spilt og jeg skjønner ikke hvorfor, denne er bra den og for en lyd! Jeg savner DCC jeg.
    Da vil du like Tenor Madness og Way out West også. Men også SR's BlueNote-innspillinger fra samme tid.

    Mvh Vidar P
    Står i hylla de også ;).
    Spiller The Bridge, Classic 180 gr. nå, liker den også jeg. Etterpå blir det Our man in Jazz, 45RPM på Classic, blir litt frem og tilbake, 4 plater men jeg skal klare det, er glad i Don Cherry også jeg... Mens jeg rota i hyllene fant jeg en uåpnet Vol.2 180gr. utgave på Blue Note, har ikke peiling på når jeg kjøpte den men den skal i rensemaskinen snarest, hvordan kan slikt skje? Liker ikke rot i logistikk avdelingen....
     

    Ramses

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Innlegg
    629
    Antall liker
    22
    Det ble en del musikk i natt. Bl.a. "Tenor Madness" med en av jazzens
    store saxblåsere, Sonny Rollins.
    På "Tenor Madness" låner Rollins gjengen til Miles som for anledningen
    var ledig for oppdrag. Coltrane, nok en av de aller største, om ikke DEN
    største av saxblåserne, gjester på plata.
    "Tenor Madness" ble så etterfulgt av "Milestones". Dette er etter min mening
    kanskje den aller beste plata til Miles. Jeg må da skynde meg å legge til at jeg
    langt ifra har hørt alt denne eminente musikeren har gjort.
    Men et sånt driv og en sånn framdrift som du finner på denne utgivelsen
    er neimen ikke hverdagskost. Plata oser formelig av spilleglede.
    Begge disse platene er obligatorisk lytting.

    Miles ble så i sin tur etterfulgt av Zappa, men det skal jeg ikke utbrodere mer om i
    denne tråden. :)
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Audiomix skrev:
    vega65 skrev:
    mange gull innspillinger fra gitane. :).Prøv gjerne bjarne Nerem embrace You.(ikke Gitane)enestående bra kort og godt.Eneste feilen er at den triller ut av pc her.Må vurdere å røre sammen et arbeidsanlegg ;D.Lyden er til å få fnatt av.Kastrert lyd kan en si det ;D
    Har du noen anbefalinger fra GITANE Vegard?
    Har sjekket litt, men ble bare forvirret.
    Fant denne til $112.00
    så forespørselen først nå.sorry.Er ikke så flink til å huske platenavn/artist/innspillinger.Men gitane har en serie som heter Jazz in paris .Har plukket div artister litt på slump når jeg har kommet over de i platebutikken.Og det har uten unntak vært gode plater :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sinatra's beste periode; dette er antakelig hans to beste album, etter at han hadde lært seg å ikke prøve å være lik sitt store forbilde Bing Crosby. Denne fra 1955;



    og så denne fra 1957 da såklart



    Begge mine er på EMI 180g vinyl, utgitt i EMI's 100-års jubileumsår 1997, direkte masteret fra de originale taper.

    Mvh Vidar P
     

    salt_lake

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    153
    Antall liker
    6
    Nå surrer en plate med Django og S Grappelly m/The Quintet of the Hot Club of France på tallerkenen. Det dreier seg om inspillinger fra -38,-39 og-46. I mono selvsagt.(På Ace of Clubs Treasury) Intet sagt om lydnirvana, men svinger det gjør det
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå i denne varme, svette stund lytter jeg til den brasilianske sangerinnen Plora Purim på platen "Love Reborn", som er en samleplate.
    Fru Purim har en særegen stemme som jeg liker. Hun gav ut en rekke plater på 70 og 80 tallet.

    Olllie
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn