Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.664
    Antall liker
    3.361
    Hehe..tror du har rett. Så bare at de spilte i Stavanger og tok en sjanse.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.664
    Antall liker
    3.361
    Arild Andersen Kvartett
    En tidlig utgave av kvartetten med Knut Risnaes, Bobo Stenson, Arild Andersen og Jon Christensen.
    Arild Andersen startet som gitarist på tidlig sekstitallet, men hadde forlengs funnet frem bassen her.

     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Village Vanguard, New York City, March 20, 1968. Elvin Jones, George Coleman og Wilbur Little.
    En del av jazzen jeg ikke er lommekjent i, selvom jeg har hørt mye av Elvin Jones i andre sammenhenger.
    Det låter live, litt fritt, ganske rått frempå, upolert, dynamisk, detaljert. Vet ikkno om innspillingen, tipper det var gjort enkelt, men det er slett ikke perfekt. Sa jeg det låter live?

    38D27A1E-00B7-49FF-B689-7A5B60975999.jpg
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.664
    Antall liker
    3.361
    En analyse av en "mind bending" keyboard solo av Cory Henry i Snarky Puppy. Er ikke musiker...vell.. gammel trommis, leser ikke noter, men kan absolutt verdsette dette.

     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.664
    Antall liker
    3.361
    Jan Gunnar Hoff Group feat. Mike Stern
    Hoff/Stern/Mathisen/Kleive

    Hoff styrer skuta, som en dreven fisker på Vestfjorden en stormfull vinterdag (Salt Peanuts).


    Hoff_Stern.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hørte en del på 90-tallsskivene til Jan Gunnar Hoff og likte mye av det. Så falt jeg av 2000-tallet og prøvde meg igjen på Living (2013) og Hoff Ensemble Winter Night (2012), men syntes det ble for mye svevende stemningsfullt månelys i vinternatt.

    Er det mer brodd til det når Mike Stern er med på laget ?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.435
    Antall liker
    35.242
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    love notes.jpg

    Harvie Swartz, Randy Klein - love notes from the bass
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.664
    Antall liker
    3.361
    Jeg hørte en del på 90-tallsskivene til Jan Gunnar Hoff og likte mye av det. Så falt jeg av 2000-tallet og prøvde meg igjen på Living (2013) og Hoff Ensemble Winter Night (2012), men syntes det ble for mye svevende stemningsfullt månelys i vinternatt.

    Er det mer brodd til det når Mike Stern er med på laget ?
    Jess, dette (med Mike Stern) er Jan Gunnar Hoff, the electric band. Tenk deg...Kleive på trommer.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Reflections & Odysseys
    Rymden trio
    Skjermbilde 2019-02-19 kl. 21.01.17.png

    Litt nytt på vinyl må man bevilge seg når det er slike navn som gir ut.
    Ved første gjennomlytting var jeg tilbøyelig til å være enig med Minutten, syns det låt matt og lukket.
    Noe med lydkvaliteten var uvant, kanskje spesielt trommer og symbaler som er gjengitt med uvanlig mørk lyd. Jeg opplevde det først som dårlig lyd men ved flere gjennomspillinger og høyere volum åpner det seg og gir mening. Öström bruker mye clash-symbal som nesten sammenhengende bakteppe, og det klinger ikke ut som jeg er vant med. Men det høres nå som at det er måten han spiller på, og et bevisst uttrykk.
    Berglund er grundig tilstede og en nytelse å følge, bare å la seg rive med av bølgene av kraftig og variert bass.
    Musikken er mørk, til tider dyster, men spennende.
    Jeg hørte trioen på konsert her ifjor og likte det, men enda bedre var Dan Berglund for noen år siden da han besøkte oss med sitt band Tonbruket. En av de beste konsertene jeg har vært på noensinne, og med lydkvalitet i særklasse når det gjelder konserter.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.664
    Antall liker
    3.361
    Ja det er mye bra som skjer i Sverige nå. Les bare hva Johan Hauknes skriver om Johan Lindströms septett som nylig var på turne. Han er god på tastaturet den mannen og her tar han bra av.

    Det enkle er ofte det beste | salt peanuts*

    https://www.youtube.com/watch?v=CXM3aa_KQII&t=577s
    Tips til videoen: 5:40 og 13:00. Deretter spiller du bare hele greia fra start til slutt og koser deg glugg i hjel av musikken som skapes mens du tenker på hvilke rar film dette kan passe til. Svensker altså! Heia!
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Clark Terry - Portraits
    Chesky Records JD2

    ct.jpg
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Litt svensk swing nå til middagen fra 1994. Så blir det Stan Getz og Gerry Mulligan 1957 til en kald pils.
    Lasse
    IMG_3079.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.435
    Antall liker
    35.242
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vakkert, bare vakkert.
    julia hulsmann trio sooner and later.jpg

    julia hulsmann trio - sooner and later
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.664
    Antall liker
    3.361
    Dominique sin musikk var fin den, soul, absolutt på grensen til jazz. Mens jeg "tubet" etter henne kom jeg over noe annet bra, Fkj & Masego med låta Tadow. Dette er feelgood musikk med klare røtter i jazz og som fenger massevis av unge (110 mill som har hørt den på youtube). Jeg synes det er flott at såpass bra musikk når ut. De kan sine instrumenter og ikke minst, de ser ut til å kose seg big time.

     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.496
    Antall liker
    15.281
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Dominique sin musikk var fin den, soul, absolutt på grensen til jazz. Mens jeg "tubet" etter henne kom jeg over noe annet bra, Fkj & Masego med låta Tadow. Dette er feelgood musikk med klare røtter i jazz og som fenger massevis av unge (110 mill som har hørt den på youtube). Jeg synes det er flott at såpass bra musikk når ut. De kan sine instrumenter og ikke minst, de ser ut til å kose seg big time.

    Me like:) Fant ut at de har gitt ut et album som heter French kiwi juice og som ligger på Tidal.

    81gS4GaVDAL._SY355_.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Ref. diskusjonen om Rymden og lyd.

    De spiller i Elbphilharmonie Hamburg i kveld. Et spektakulært sted bygget for lydgjengivelse. Skulle gjerne opplevd det.

    Rymden@Elbphilharmonie Hamburg.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Reflections & Odysseys
    Rymden trio
    Vis vedlegget 530840
    Litt nytt på vinyl må man bevilge seg når det er slike navn som gir ut.
    Ved første gjennomlytting var jeg tilbøyelig til å være enig med Minutten, syns det låt matt og lukket.
    Noe med lydkvaliteten var uvant, kanskje spesielt trommer og symbaler som er gjengitt med uvanlig mørk lyd. Jeg opplevde det først som dårlig lyd men ved flere gjennomspillinger og høyere volum åpner det seg og gir mening. Öström bruker mye clash-symbal som nesten sammenhengende bakteppe, og det klinger ikke ut som jeg er vant med. Men det høres nå som at det er måten han spiller på, og et bevisst uttrykk.
    Berglund er grundig tilstede og en nytelse å følge, bare å la seg rive med av bølgene av kraftig og variert bass.
    Musikken er mørk, til tider dyster, men spennende.
    Jeg hørte trioen på konsert her ifjor og likte det, men enda bedre var Dan Berglund for noen år siden da han besøkte oss med sitt band Tonbruket. En av de beste konsertene jeg har vært på noensinne, og med lydkvalitet i særklasse når det gjelder konserter.
    Jeg har vel ikke nevnt noe om lyden? Bare at jeg syntes at musikken var litt kjedelig.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.664
    Antall liker
    3.361
    Vakkert fra Pat Metheny Trio, Juan Les Pins 1986.
    Metheny / Haden / Higgins

     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.664
    Antall liker
    3.361
    — That to me is one of the worst records I’ve ever made, if not the worst. That trio live had so much energy, had so much spirit. But, when we did the record, the vibe in the studio was the worst vibe I have ever had in a recording studio. That record is the reason that I left ECM. I could not take Manfred Eicher anymore. He made it really impossible to play on that date. What’s on there is a struggle to try and get something over this dark blue barrier he had created between us and the tape. It was really bleak. There’s a couple of things on there that are OK, like Lonely Woman. The other thing is that the sound of that record is so weird. It’s just so bad, muffled and reverby, and it doesn’t have to be like that.

    Pat Metheny i Guitar Extra! i 1990 om plata Rejoicing (1984)

    https://jazznytt.jazzinorge.no/2019/02/22/nows-the-time-vi-tar-kongsberg-debatten/
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.500
    Antall liker
    102.753
    Torget vurderinger
    23


    En fantastisk pianist jeg aldri blir lei av - spiller fortsatt, født i 1930 :D

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.500
    Antall liker
    102.753
    Torget vurderinger
    23
    Benny Greem er alt for lite påaktet her til lands mener jeg. Så han i Konserthuset sammen med bl.a. Kenny Barron.


     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.500
    Antall liker
    102.753
    Torget vurderinger
    23
    Tredjemann i Konserthuset den kvelden var Oscar Peterson.......


    Knall kommentar for øvrig; "The best part starts at 0:00 till the end" :D





     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.500
    Antall liker
    102.753
    Torget vurderinger
    23
    Nattens lille pianosesjon trenger litt gladGarner! Umulig å deppe når en hører/ser Errol spille.
    Må jeg velge en favorittpianist fra den æraen så må det bli han.


     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.664
    Antall liker
    3.361
    Re Ahmad Jamal -74. En fantastisk pianist jeg aldri blir lei av - spiller fortsatt, født i 1930
    I grunnen ett navn jag har hørt ofte, og som også befinner seg dypt nede i den gamle cd skuffa ett sted. Men dette albumet du viser til fra 1974 var friskt. Her må mannen opp og frem fra glemselen for dette gav mersmak. Spiller fortsatt sa du, du gode gud. Selv Sonny Rollins som er født samme året har vist lagt fra seg saxofonen ett eller annet sted på sine gamle dager.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn