JanR's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Canales skrev:
    selvfølgelig skal man prøve.
    det er dumt å la være.

jeg syntes t-ampen låt tynt og fargeløst.
    men den kunne spille brukbart høyt på uno, i alle fall.
    Ikke noen god erfaring med transistor og dens like på khorna. Unntaket er MI10, kl.a er nok veien å gå i så måte.

hel skrev:
    Jeg har litt forskjellige T-amper liggende. Skal rote litt i skuffene i ettermiddag ;)

Canalen: Det blir selvfølgelig for tynt på et stort flott oppsett som AG/klipschorn osv men på anlegg nr 2, hytta, campingvogna osv kan man få fantastisk lyd ut av fulltoner, mindre Klipsch etc. Det som er kult er at det kommer såpass bra lyd ut av "ingenting. :)

Hans Erik

Jan: Har du noen småhøyttalere forresten?
    Har ett par Dali 104 stående nede, til tv bruk.
    Burde kanskje fungere bedre på de enn khorn ?

/jan

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Canales skrev:
    jeg har hørt t-amp.
    på ag uno.
    det hørtes helt jævelig ut.
    men "moro at det kommer lyd ut av den lille dingsen", lissom.
    Kommer det bare "dårlig" lyd ut av dingsen er det ikke noe å ha. Kanskje den ikke liker effektive høytalere ?
    Hadde vært morro å testet uansett, bare for å ha gjort det :)

/jan
    Jeg spiller på den nå, og det låter MYE bedre enn man skulle forvente fra den lille 200-kroners boksen. :) Vi skal få testet det, håper jeg.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Canales skrev:
    jeg har hørt t-amp.
    på ag uno.
    det hørtes helt jævelig ut.
    men "moro at det kommer lyd ut av den lille dingsen", lissom.
    Kommer det bare "dårlig" lyd ut av dingsen er det ikke noe å ha. Kanskje den ikke liker effektive høytalere ?
    Hadde vært morro å testet uansett, bare for å ha gjort det :)

/jan
    Jeg spiller på den nå, og det låter MYE bedre enn man skulle forvente fra den lille 200-kroners boksen. :) Vi skal få testet det, håper jeg.
    Selvsagt skal den testes :)
    Intet skal være uprøvd her i bunkersen !

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    dette med ez røra er interesant ja, men får se hva som skjer videre ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    jokris skrev:
    Tro meg J, og det er ikke ofte jeg "skryter" av anlegg - lyd, men det her er dumskap å ikke gjøre.
    Det låter så mye bedre over hele fjøla, eller fra 0 - 20000hz (tok i litt) og koster ikke noen ting nesten.
    EZ80/81 er mye bedre rør enn 6X5 !
    Ungdommene i går ble faktisk overrasket over at de hørte såpass forskjell. Vi snakker om 15-16 åringer som ikke har "lyttetrening"

Snok litt rundt på forum's, se hva andre syns om de rørene kontra 6x5. Les gjerne spec på rørene også, hør med folk som kan med rør.

I værste fall skal jeg pokker ta meg hente deg og parkere deg i sofaen så skal du få høre og se sjøl ;D

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    jokris skrev:
    Tro meg J, og det er ikke ofte jeg "skryter" av anlegg - lyd, men det her er dumskap å ikke gjøre.
    Det låter så mye bedre over hele fjøla, eller fra 0 - 20000hz (tok i litt) og koster ikke noen ting nesten.
    Ungdommene i går ble faktisk overrasket over at de hørte såpass forskjell. Vi snakker om 15-16 åringer som ikke har "lyttetrening"

Snok litt rundt på forum's, se hva andre syns om de rørene kontra 6x5. Les gjerne spec på rørene også, hør med folk som kan med rør.

I værste fall skal jeg pokker ta meg hente deg og parkere deg i sofaen så skal du få høre og se sjøl ;D

/jan
    Må vel få testa dette i Gruva kan det virke som kanskje.

Ikke ofte du skryter så hemningsløst av noe.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    rolfozzy skrev:
    JanR skrev:
    jokris skrev:

/jan
    Må vel få testa dette i Gruva kan det virke som kanskje.

Ikke ofte du skryter så hemningsløst av noe.
    Seriøst rozzy, det her banker alt av "tweaks" som er gjort her i bunkersen. Vel, det og filterbytte og det sier ikke litt.
    Ikke ofte jeg tar av, men det her MÅ du bare gjøre. Ut med 6x5 helvete, inn med EZ80/81.

Ta deg en tur så skal du få høre forskjellene på 6x5 - ez80 - ez81.

/jan

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.296
    Torget vurderinger
    10
    Jan. Gladmelding. "Hornpensjonatavgift" sendes i posten på mandag:

Helder T-amp med 2020 chipen (samme som Kingrex). 2x8 ordentlige watt.

Høy kvalitet på komponentene, skikkelig kjøling av chip og høykvalitets 2,2uF kondensatorer for god bass.

Klar til montering ferdig med avstandsstykker, signalkabel og strømkabel for tilkobling til enten strømforsyning eller batteri. Jeg anbefaler deg å svinge bortom biltema og kjøpe et lite vedlikeholdsfritt batteri til drøye 130,-, det gir best bass og ingen støy.

Det følger med en kul on/off bryter med lys i, teflonisolerte RCA kontakter og fete høyttalerterminaler.

Velbekomme og bygg i vei ;D

Hans Erik

Vedlegg

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    JanR skrev:
    jokris skrev:

/jan
    tenningsnivået er høyt her nå på å teste dette, er vel satt opp på må teste lista mi, får finne noen i nærheten som kan utføre en slik jobb for meg på L2, men først skal den få spille litt musikk for meg :)
    clinshern på at jeg valgte mc2102 her hjemme var at junior på 16 år fikk ståpels av musikken han hørte, første gang han har opplevd dette i den grad han gjorde da :) ett av mine bedre lyttemessige minner forresten :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    jokris skrev:
    JanR skrev:
    jokris skrev:

/jan
    tenningsnivået er høyt her nå på å teste dette, er vel satt opp på må teste lista mi, får finne noen i nærheten som kan utføre en slik jobb for meg på L2, men først skal den få spille litt musikk for meg :)
    clinshern på at jeg valgte mc2102 her hjemme var at junior på 16 år fikk ståpels av musikken han hørte, første gang han har opplevd dette i den grad han gjorde da :) ett av mine bedre lyttemessige minner forresten :)
    God plan. Ett skritt av gangen :)
    L2 må få spille seg til, for deg og ørenes skyld. Ikke stress. Blir litt revet med her av ez styret. Poenget er at det her funker, og koster ikke rart. Og det burde vært påbudt i de pre'ene vi har. Vi ser nærmere på det når du føler at tiden er inne.

Ungene ja, beste testerne vi har. Det artige oppi det hele er at man heller drar inn folk fra nær og fjern for å høre på skrotet sitt. Hvilket er hyggelig selvsagt men det er nå engang du - jeg som skal bruke anlegget primært så... :)
    Stole på ørene sine og kjerring/avkom, imho.
    Kommer det noe nytt i hus eller ting skal testes ut så skal jaggu junior og kompisene hans få være fast lyttepanel ;)

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Absolutt ikke dumt å bruke folk som er fri for hifi lyter og kun bruker øra sine og dømmer deretter :)
    ja for meg så er det ett must med bistand på en slik oppgradering, men må nok la L2 spille seg inn først og det høres veldig bra ut for hifi kontoen å gjøre billige tweaks en stund fremover, har nå gjort såpass på stereofronten at det snart er på tide å tenke på PJ og receiver, ez oppgradering + rørdempere + mer tema isolatorer til pre,dac og effekt skal på plass, har heller ikke lagt planene om en egen kurs helt bort heller
    opplevde ett lydmessig løft når jeg la på plass en 3 cm tjukk/død treplate + tema isolator under regaen, roet lydbildet nok til at jeg ser bort fra placebo effekt, så alt trenger ikke koste masse kroner nei

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    hel skrev:
    Jan. Gladmelding. "Hornpensjonatavgift" sendes i posten på mandag:

Helder T-amp med 2020 chipen (samme som Kingrex). 2x8 ordentlige watt.

Høy kvalitet på komponentene, skikkelig kjøling av chip og høykvalitets 2,2uF kondensatorer for god bass.

Klar til montering ferdig med avstandsstykker, signalkabel og strømkabel for tilkobling til enten strømforsyning eller batteri. Jeg anbefaler deg å svinge bortom biltema og kjøpe et lite vedlikeholdsfritt batteri til drøye 130,-, det gir best bass og ingen støy.

Det følger med en kul on/off bryter med lys i, teflonisolerte RCA kontakter og fete høyttalerterminaler.

Velbekomme og bygg i vei ;D

Hans Erik
    Ojoj, det var ikke måte på :) Tusen hjertelig takk for det, settes stor pris på.
    Kan jo bli spennende det der.

Da må jeg vel neste lage en byggetråd, min første :D
    Biltema til uka, kjører forbi daglig. Finne ett mc batteri da, trenger vel ikke rart med ampere heller ?

Takk igjen HEL, utrolig snilt.:)

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    jokris skrev:
    Absolutt ikke dumt å bruke folk som er fri for hifi lyter og kun bruker øra sine og dømmer deretter :)
    Bingo :)
    Og det skal brukes fremover for hva det er verdt.

jokris skrev:
    ja for meg så er det ett must med bistand på en slik oppgradering, men må nok la L2 spille seg inn først og det høres veldig bra ut for hifi kontoen å gjøre billige tweaks en stund fremover, har nå gjort såpass på stereofronten at det snart er på tide å tenke på PJ og receiver, ez oppgradering + rørdempere + mer tema isolatorer til pre,dac og effekt skal på plass, har heller ikke lagt planene om en egen kurs helt bort heller
    Ang EZ rør så ser vi på det ila våren, for eks :)
    Men tro meg, det er ett større løft enn både pot og kondiser (her iaf) til 1/10 av prisen ;)

Er utrolig artig når småtweaks til prisen av pølse og lompe gjør såpass utslag. Både dempematrialer, rørdempere osv. Også er det jo litt artig å holde på å køle med denslags ;)
    Egen kurs vil nok i noen tilfeller være ett "løft" Hadde det i leiligheten, ikke fått gjort noe med det her ennå. Er i tenkeboksen sammen med lommeboka 8)

jokris skrev:
    opplevde ett lydmessig løft når jeg la på plass en 3 cm tjukk/død treplate + tema isolator under regaen, roet lydbildet nok til at jeg ser bort fra placebo effekt, så alt trenger ikke koste masse kroner nei
    Mm, den ser jeg lang vei. Rega er litt spesielle, tenker driverket, så de trenger ett bra - stødig underlag.
    Merker når jeg drar på her så kommer det til ett punkt når Rega'n gir opp og begynner å danse med....da spilles det høyt ;)

/jan

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.793
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    du vet, janr, at jo mer du bygger om an til bp, jo bedre spiller det. ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Canales skrev:
    du vet, janr, at jo mer du bygger om an til bp, jo bedre spiller det. ;D

Skal vel godt gjøres å få det her til å bli BP men sånne små BP tweaks skal impleteres ;)
    Neste blir vel kanskje å lage ett (ila sommer-høst) nytt linjekort. Skjært til beinet selvsagt men med 6SN7.

/jan

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.296
    Torget vurderinger
    10
    JanR skrev:
    Ojoj, det var ikke måte på :) Tusen hjertelig takk for det, settes stor pris på.

Biltema til uka, kjører forbi daglig. Finne ett mc batteri da, trenger vel ikke rart med ampere heller ?

/jan
    Det er bare hyggelig Jan. Jeg er veldig takknemlig for at du har døgnåpent ”rør- og hornpensjonat” vet du.

T-amper er gøy å fikle med. Du kan drive med det på salongbordet mens du lytter til K-horna.

Her er biltema batteriet jeg tenkte ville passe. Kr 139,- og 4,5ah. En normal strømforsyning er på 3ah. Da har du 50% mer og det burde hjelpe. Forskjellen blir vel som å ha lomma full av penger kontra å ta ut en hundrings av minibanken med jevne mellomrom. Jeg hører fint forskjell på batteridrift og når jeg bruker strømforsyning.
    http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri/Blybatterier/

Hvis du vil kan du gå ytterlige opp på ampere, f eks 12ah. Tror du får enda bedra bass da. Gel batterier er dyrere og tryggere mtp avgasser. Jeg har imidlertid ikke merket noe problem med mitt blybatteri.

Her har du historien til T-amp / Tripath:
    http://spectrum.ieee.org/semiconductors/processors/25-microchips-that-shook-the-world/0’
    Det som er interessant for rørhuer som oss er at T-amp minner om rør i klangen på grunn av at de sampler lyden i 50mhz. Ikke det at jeg skjønner så mye av det men det skal hvertfall være den vitenskapelige forklaringen.

Du får lage deg en tråd under DIY så skal jeg bidra etter beste evne.
    :D
    Hans Erik

Vedlegg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    hel skrev:
    Her er biltema batteriet jeg tenkte ville passe. Kr 139,- og 4,5ah. En normal strømforsyning er på 3ah.
    Ampere-timer beskriver vel bare hvor mange timer et batteri har kapasitet til å levere en strøm på 1 ampere. Et strømforsyning som bruker nettstrøm har dermed uendelig mange Ah. Wallwart-en jeg bruker på T-ampen min kan levere 1500mA ved 12V.

Fordelen med et batteri er vel at det kan levere veldig mye strøm når det trengs, og at det gir helt "ren" strøm.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    hel skrev:
    JanR skrev:

/jan
    Det er bare hyggelig Jan. Jeg er veldig takknemlig for at du har døgnåpent ”rør- og hornpensjonat” vet du.

T-amper er gøy å fikle med. Du kan drive med det på salongbordet mens du lytter til K-horna.

Her er biltema batteriet jeg tenkte ville passe. Kr 139,- og 4,5ah. En normal strømforsyning er på 3ah. Da har du 50% mer og det burde hjelpe. Forskjellen blir vel som å ha lomma full av penger kontra å ta ut en hundrings av minibanken med jevne mellomrom. Jeg hører fint forskjell på batteridrift og når jeg bruker strømforsyning.
    http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri/Blybatterier/

Hvis du vil kan du gå ytterlige opp på ampere, f eks 12ah. Tror du får enda bedra bass da. Gel batterier er dyrere og tryggere mtp avgasser. Jeg har imidlertid ikke merket noe problem med mitt blybatteri.

Her har du historien til T-amp / Tripath:
    http://spectrum.ieee.org/semiconductors/processors/25-microchips-that-shook-the-world/0’
    Det som er interessant for rørhuer som oss er at T-amp minner om rør i klangen på grunn av at de sampler lyden i 50mhz. Ikke det at jeg skjønner så mye av det men det skal hvertfall være den vitenskapelige forklaringen.

Du får lage deg en tråd under DIY så skal jeg bidra etter beste evne.
    :D
    Hans Erik
    Der var det litt lesestoff ja, da har jeg noe å gjøre i morgen :D
    Batterier er halveis i boks, BHO hadde noe på lur ;)

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    hel skrev:
    Her er biltema batteriet jeg tenkte ville passe. Kr 139,- og 4,5ah. En normal strømforsyning er på 3ah.
    Ampere-timer beskriver vel bare hvor mange timer et batteri har kapasitet til å levere en strøm på 1 ampere. Et strømforsyning som bruker nettstrøm har dermed uendelig mange Ah. Wallwart-en jeg bruker på T-ampen min kan levere 1500mA ved 12V.

Fordelen med et batteri er vel at det kan levere veldig mye strøm når det trengs, og at det gir helt "ren" strøm.
    Ren strøm er ett stikkord her, alt annet er iofs underordnet.
    "tørrbatterier" er vel å foretrekke, vi får se hva som dukker opp.

Gleder meg, det skal bli jævlig morro :)

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7

ter en slik tur når jeg skal kikke nærmere på ez løsningen

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    jokris skrev:

;D

En av mine få favoritt jetfly, F-14 ;)

Ang EZ, Motron har både 80 0g 81 rør liggende til en grei pris :)
    BHO hentet ett Mullard produsert EZ81 til meg i går, gleder meg til å få det i hus....nja ;)

/jan

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Dazed skrev:
    hel skrev:

/jan
    Switchmode psu er ikke så farlig på T-amper, og du kan jo bare skaffe en regulert wallwart eller til og med bygge inn noe som dette:

http://tangentsoft.net/elec/tread/

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    JanR skrev:
    jokris skrev:

;D

/jan
    cool. ser på nettet at de ikke er dyre ja

BHO hentet ett Mullard produsert EZ81 til meg i går, gleder meg til å få det i hus....nja ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Dazed skrev:
    hel skrev:

/jan
    Switchmode psu er ikke så farlig på T-amper, og du kan jo bare skaffe en regulert wallwart eller til og med bygge inn noe som dette:

http://tangentsoft.net/elec/tread/
    K.I.S.S er det som gjelder, huk på ett batterai og tut å kjør.

Har bare 3 røramper her pr i dag så den lille tassen der får bare finne seg i bli satt litt bak i køen.
    Men hvem vet, kanskje jeg blir overrasket. Må prøves på alle ht'ene nede. 104, khorn, altec horn.

/jan

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Har bare 3 røramper her pr i dag så den lille tassen der får bare finne seg i bli satt litt bak i køen.
    Men hvem vet, kanskje jeg blir overrasket. Må prøves på alle ht'ene nede. 104, khorn, altec horn.
    Som sagt har jeg en tilsvarende, samt en ferdigbygget. (Den jeg postet bilde av i tråden min tidligere), så du kan fort få en forsmak.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    jokris skrev:
    JanR skrev:
    jokris skrev:

;D

/jan

Neida, finner de på ebay fra 15us og oppover, begge typene.
    Men, alltid ett men, kjøp nye. Likerettere kan måle bra men være "godt brukt" og lydmessig være deretter. Så kjøp nytt.

Som sagt, Motron er ikke dyr på de der og de er garantert "nye" eller ubrukte.

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Som sagt har jeg en tilsvarende, samt en ferdigbygget. (Den jeg postet bilde av i tråden min tidligere), så du kan fort få en forsmak.
    Du vet adressen, kaffen er alltid klar, vaskeren venter ;)

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    JanR skrev:
    jokris skrev:
    JanR skrev:
    jokris skrev:

;D

/jan

Neida, finner de på ebay fra 15us og oppover, begge typene.
    Men, alltid ett men, kjøp nye. Likerettere kan måle bra men være "godt brukt" og lydmessig være deretter. Så kjøp nytt.

Som sagt, Motron er ikke dyr på de der og de er garantert "nye" eller ubrukte.

/jan
    you know it

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Ohh yea.

Nuvel.
    Over til det som gjelder her i huset nå om dagen, musikk ;)

Snurrer i bakgrunn og da må man jo ha en
    også.

/jan

J

J.J

Gjest
    jassågitt... starta på moroa .... ;D

har funnet frem no lydtweak her og ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    jan#jan skrev:
    jassågitt... starta på moroa .... ;D

har funnet frem no lydtweak her og ;)
    Morroa startet for lenge siden :)
    Morro som i musikk altså, og noen kalde selvsagt ::)

Hører igjennom noen plater som av en eller annen grunn har havnet nederst i en av bunkene.
    Tror jaggu det blir Uriah Heep som blir neste ut, eller skal man gå for Yes....ahh valgets kvaler.

jokris skrev:

/jan

J

J.J

Gjest
    Sett på Opeth - Black waterpark - spor nr 4 - Beina opp whisky ned ..... og så tenker du på hvem av banda det blir neste ut ...

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    jan#jan skrev:
    Sett på Opeth - Black waterpark - spor nr 4 - Beina opp whisky ned ..... og så tenker du på hvem av banda det blir neste ut ...
    Been there, done that ;)

Må ha litt god gammelt i kveld.
    Fant jaggu ei Omega skive her au, jaggu slenge på etterpå.

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Milenko skrev:
    Go` helg og rock on :D
    Ligeså :)
    Det jobbes med saken.

Tror jaggu jeg skal la hfs få være hfs og parkere kroppen i sofaen og nyde litt musikk.

/jan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn