JanR's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Serial skrev:
    Det der har jeg lurt en del på: Forandrer ikke den hele konstruksjonen. Jeg tror det.
    Hvis jeg kobler på en slik strømforsyning på min forsterker, så får den helt sikkert mer
    energi i bånn,men den vil også oppføre seg helt annerledes enn det konstruktøren har ment.
    Vet ikke om jeg er helt enig. Her så var forandringen (om enn liten) hele veien men merket det best nedover. Kontroll er ett stikkord. Skal ikke være så ille bastant for som du sier kan det vel slå begge veier kanskje ?

Altså, på din amp er det fort gjort og teste i og med at du har rør likeretting.
    BP psu'n har 310v tapping (B+) så piece of cake å teste det ut.

/jan

Serialcat

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    rolfozzy skrev:
    Serial skrev:
    rolfozzy skrev:
    JanR skrev:
    rolfozzy skrev:
    Svampen er en eviggrønn ungdom. Du skal nok lete lenge for og finne noe bedre. Som spiller like bra hos deg.

Hvordan opplever du forskjellen med og uten BP psu?

Kunne vært interresant og fått en uttalelse om det.
    Det er lenge siden jeg huket den på så pokker ikke lett å huske.
    Men i grove trekk (fritt fra hukommelsen) --> bedre kontroll, ikke noe slingring, bedre på "hifi" parametrene men låter da fortsatt rør. Ikke akkurat gigantiske forskjeller men godt hørbare. Alt ble vel en tøddel bedre men noen ting skilte seg ut. Luftighet og stålkontroll nedover bla.

Får komme med en revidert utgave av med - uten bp psu etterhvert.

/jan
    Hvorfor jeg spør, er som følgende.

Jeg har jo hatt min i noen år. Brukte 75 RB når jeg fikk den, og integrert 300B. Da var det en godt hørbar oppgradering. Det ble veldig bra. 300B på turbo.
    Den har vært kobla opp og i bruk siden da. Den har opplevd høytalerbytte, integrert ble effekt, div. pre. Fram til det jeg har i dag.

Men. Nå måtte jeg koble den vekk, defekt. Og nå opplever jeg at det spiller bedre uten. Mer oppløsning, mer luft, bedre utklinging og strammere bass. (ikke mer bass)

Kanskje jeg innbiller meg det. Men jeg tror ikke det.
    Det der har jeg lurt en del på: Forandrer ikke den hele konstruksjonen. Jeg tror det.
    Hvis jeg kobler på en slik strømforsyning på min forsterker, så får den helt sikkert mer
    energi i bånn,men den vil også oppføre seg helt annerledes enn det konstruktøren har ment.
    Du kan være inne på noe der. Det første jeg reagerte på etter den var kobla bort var at det virka som noe bunndrag var borte. (Jada, det er bunndrag i Heresy ;D)

Men etter frakobling har bassen blitt mer presis, og symbaler klinger som de aldri har klunge.
    Har to sett Heresy så det bunndraget er ingen illusjon!

Når det gjelder strømforsyninger, så virker det for meg at det har sneket seg inn en
    feiloppfatning når det kommer til disse BP'ene. Det man hører på i en forsterker er
    strømforsyningen. Forsterkeren er bare en ventil som lukkes opp og igjen, mens det
    du hører er strømmen. Der har konstruktøren gjordt sine grep i forhold til vett og
    kostnader. Legger man til, eller trekker fra i strømdelen, så får det følger for hele
    kretsløpet.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Serial skrev:
    rolfozzy skrev:
    Serial skrev:
    rolfozzy skrev:
    JanR skrev:
    rolfozzy skrev:
    Svampen er en eviggrønn ungdom. Du skal nok lete lenge for og finne noe bedre. Som spiller like bra hos deg.

Hvordan opplever du forskjellen med og uten BP psu?

Kunne vært interresant og fått en uttalelse om det.
    Det er lenge siden jeg huket den på så pokker ikke lett å huske.
    Men i grove trekk (fritt fra hukommelsen) --> bedre kontroll, ikke noe slingring, bedre på "hifi" parametrene men låter da fortsatt rør. Ikke akkurat gigantiske forskjeller men godt hørbare. Alt ble vel en tøddel bedre men noen ting skilte seg ut. Luftighet og stålkontroll nedover bla.

Får komme med en revidert utgave av med - uten bp psu etterhvert.

/jan
    Hvorfor jeg spør, er som følgende.

Jeg har jo hatt min i noen år. Brukte 75 RB når jeg fikk den, og integrert 300B. Da var det en godt hørbar oppgradering. Det ble veldig bra. 300B på turbo.
    Den har vært kobla opp og i bruk siden da. Den har opplevd høytalerbytte, integrert ble effekt, div. pre. Fram til det jeg har i dag.

Men. Nå måtte jeg koble den vekk, defekt. Og nå opplever jeg at det spiller bedre uten. Mer oppløsning, mer luft, bedre utklinging og strammere bass. (ikke mer bass)

Kanskje jeg innbiller meg det. Men jeg tror ikke det.
    Du kan være inne på noe der. Det første jeg reagerte på etter den var kobla bort var at det virka som noe bunndrag var borte. (Jada, det er bunndrag i Heresy ;D)

Men etter frakobling har bassen blitt mer presis, og symbaler klinger som de aldri har klunge.
    Har to sett Heresy så det bunndraget er ingen illusjon!

Når det gjelder strømforsyninger, så virker det for meg at det har sneket seg inn en
    feiloppfatning når det kommer til disse BP'ene. Det man hører på i en forsterker er
    strømforsyningen. Forsterkeren er bare en ventil som lukkes opp og igjen, mens det
    du hører er strømmen. Der har konstruktøren gjordt sine grep i forhold til vett og
    kostnader. Legger man til, eller trekker fra i strømdelen, så får det følger for hele
    kretsløpet.
    Får prøve og få den reparert og prøve igjen.

Best og ikke skrive mer negativt om den nå i tilfelle den havner på bruktbørsen. Reparert eller for vrakpanten.

Serialcat

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Serial skrev:
    Vet ikke om jeg er helt enig. Her så var forandringen (om enn liten) hele veien men merket det best nedover. Kontroll er ett stikkord. Skal ikke være så ille bastant for som du sier kan det vel slå begge veier kanskje ?

Altså, på din amp er det fort gjort og teste i og med at du har rør likeretting.
    BP psu'n har 310v tapping (B+) så piece of cake å teste det ut.

/jan
    Det er det som er fint; du må ikke være enig ;)
    Desverre er det slik som i innlegget over. Ethvert inngrep i en konstruksjon, er et inngrep
    i hvordan det presterer.

Man snakker ofte om "signalvei" i en konstruksjon. Da mener man der signal går inn og
    kommer ut. Det er greit så lenge man teoriserer om en krets. I den virkelige verden så er
    alt signalvei. Kabinett, kabler, rom og selvfølgelig strømforsyning.

Beklager belærende (eller blærende) oppførsel.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Serial skrev:
    Beklager belærende (eller blærende) oppførsel.
    Kommer ikke noen vei ellers :)
    Så peis på.

Serial skrev:
    Desverre er det slik som i innlegget over. Ethvert inngrep i en konstruksjon, er et inngrep
    i hvordan det presterer.
    Der er vi enig.

Det kan slå begge veier. Derfor er det så viktig, imho, å passe på at ting er reversibelt.
    Man kommer vel heller ingen vei hvis man ikke prøver (og feiler) litt.

/jan

J

J.J

Gjest
    Dere bor på den gærne sia a fjorn ;D

Vil være med å teste !! si ifra - så kan jeg ta med noe lydtweak jeg og :p

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    jan#jan skrev:
    Dere bor på den gærne sia a fjorn ;D

Noen bor på gærne sia. Vi bor på rette sia.

Serialcat

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    jan#jan skrev:
    Til meg kan du bringe Simers taffel, Braastad vsop og borg pils ;D

J

J.J

Gjest
    Serial skrev:
    jan#jan skrev:
    Beste tweaka som er ... selv holder jeg meg til brune ting .. mørk rom og whisky ;D

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    jan#jan skrev:
    Serial skrev:
    jan#jan skrev:
    Beste tweaka som er ... selv holder jeg meg til brune ting .. mørk rom og whisky ;D
    Helt klart beste tweaka ja, men hittil i tråden er det bare Le som har peil på god drikke! 8) ;D

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    JanOlav skrev:
    Helt klart beste tweaka ja, men det er bare Le som har peil på god drikke! 8) ;D

hehhe, dytta i meg en halvflaske bache gabrielsen xo igår kveld og sliter litt idag, gitt.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    jan#jan skrev:
    Serial skrev:
    jan#jan skrev:
    Mørk rom er tingen! Whisky er best til å rense båtplank

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Lurer på hvor mange båtpussdrikkere det er her inne på HFS. Lurt til å tro at skotsk båtpuss skal drikkes av noen sjuke jævler

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    65finger skrev:
    Lurer på hvor mange båtpussdrikkere det er her inne på HFS. Lurt til å tro at skotsk båtpuss skal drikkes av noen sjuke jævler
    "malt"

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    65finger skrev:
    ;D ;D

Mannfolk drikke det vettu, ikke for mange av de rundt her ::)

/jan

J

J.J

Gjest
    ikke ofte jeg sier dette , men idag er dagen - IKEA hælvete ... sånn .. det var den lille utblåsningen ...

NÅ er det øl og bålvann ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Huket av BP psu'n i dag, og ja det spiller uten også 8)

Likeretterbro bypassed.

Låne litt "juice" fra nett trafo.

BP psu leverer b+.

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Fram med loddebolten ::)
    Likeretterbro koblet inn-tilbake igjen.

Og det spiller, opp - ned riktig nok ;)

Suser i ene kanalen, ikke mye men det er der. Uansett hvem rør som brukes hvor. Så "feilen" ligger andre steder tydeligvis. Uansett, den skal innpå en liten service så da regner jeg med at det ordner seg. Skulle hatt ned B+ litt også. Vil helst ikke ha mye over 300v der.
    Nuvel. Det spiller om ikke annet, og det spiller faktisk brukelig bra det her.
    Men regner med å huke opp en ekst. psu på den igjen om ikke så altfor lenge ;)

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Bare for å ha sagt det, ble vel ikke akkurat "bedre" uten BP psu'n, annerledes ja. Litt mere "rørete" hvilket kan være bra i mange tilfeller selvsagt. Litt mere "slapsete" bunn, ikke noe problem med å leve med det her heler ;)

Men....blir nok huket på en BP psu igjen, etterhvert.

Er det mye jobb å bygge om til rør likeretting monn tro ??? (i ampen altså)

/jan

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kan du ikke bare bruke bilbatterier på den også, så slipper du likerettere i det hele tatt? ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    Kan du ikke bare bruke bilbatterier på den også, så slipper du likerettere i det hele tatt? ;)
    Ikke mekke og ødelegge noe, hva er morroa med det da ? ;)

edit. skriveleif

/jan

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Dazed skrev:

edit. skriveleif

/jan
    Si det. ;)

Planlegger å levere tilbake riaa-en din, forresten. Må bare allokere litt tid. :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Dazed skrev:

edit. skriveleif

/jan
    Si det. ;)

Planlegger å levere tilbake riaa-en din, forresten. Må bare allokere litt tid. :)
    Hehe.
    Litt enklere å switche mellom ekst. psu og bruke ombord likeretting. Og det ser jo kulere ut med rør likeretter ;)
    Se på det etterhvert.

Ta det når det passer for deg, ikke noe stress.

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Hjemme alene med ungene i går eftan - kveld. Og da må man jo finne på noe, det ble " ål safari" i karene hjemme. Dvs hu minste bestemte at vi skulle på åljakt, omtrent som å lete etter sjøuhyret i Loch Ness, sjenert sak den slasken.

Men jaggu.....

Lukter'n mat så kommer'n ;)

/jan

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ser nesten ut som du har hoggorm oppi der. ;)

Åssen går det med Gibbisene?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Værste med fisker er at de vil ikke stå - sitte - ligge rolig når man tar bilder 8)

Jaggu fikk vi ett bilde av "the business end" på >ormen slange<

Stor slask, 30cm + og relativt stor "kjeft", omtrent som på en slange. Passer det i munnen er det mat !

Mallene og botiaen bryr seg fint lite om slasken.

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=12795

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    Ser nesten ut som du har hoggorm oppi der. ;)

Åssen går det med Gibbisene?
    De er noe sjenerte :)
    Er mest framme når det er stille rundt og i karet.

De andre er vant til fart rundt karet og ikke minst oppi. Er jo oppi der og roter innimellom, de bryr seg fint lite. Så lenge de vet at de ikke blir jaktet på er det lungt ;)

/jan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn