Jan Johanssons Folkvisor

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Dette albumet har hatt en slags kultstatus som vel har gjort at andre ikke har våget seg på noe lignende. Før nå.

Det er en svensk jazzmusiker som har gitt ut et nytt album laget over samme lest. Jeg hørte en liten snutt på radio for en tid tilbake, og syntes det var riktig så bra.

Er det noen som vet navnet på musikeren, og kanskje hva albumet heter?

Det er mulig jeg har spurt om det før, men det så mye styr en stund med sykehus osv så det er mulig at et eventuelt svar har gått meg hus forbi.
 

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
442
Antall liker
124
Torget vurderinger
2
Kan det være Jan Lundgren?
Hørte han på NRK for litt siden.
 
Ble medlem
17.01.2017
Innlegg
7
Antall liker
4
Har denne med Jan Johansson, fin musikk...
Den skivan är fantastisk. Att lyssna på den är som att åka tillbaka till femtio- eller sextiotalet, känslan är väldigt mycket "det svenska folkhemmet" från den tiden. Kläderna, färgerna, allvaret, husen... Trots att jag inte ens var född då blir jag liksom nostalgisk när jag hör den.
 

joneinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
247
Antall liker
227
Fikk denne ⬆ i posten, i form av vinyl forrige uke. Meget bra plate.

Denne⬇, i form av compact disc, fallt også ned i postkassen forrige uke.

(Ja, jeg er nyfrelst mega fan av Jan Johansson)

'Jazz På Svenska' har jeg fra før og den er blitt spillt masse. Er så behagelig og avslappende å høre på.
 

Vedlegg

joneinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
247
Antall liker
227
Ikke helt på jordet den versjonen heller nei. Takk for tipset.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.923
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
En annen musiker som har tatt opp den musikalske arven etter Jan Johansson er Anders Widmark . Han gikk løs på den Svenske salmeboka og startet med et utvalg av 60 salmer. 16 stk. av dem ble til albumet Psalmer - Anders Widmark Trio. (1997)

 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
"Jazz på svenska" er en favoritt hos meg.
En liten historie i den anledning.

Var i begravelse til min mors søskenbarn i en liten bygd i nabo kommunene.
Når naboen og jeg kom inn og satte oss var preludiet i gang.
Tok noen sekunder før en hørte hva som var på gang.
Der satt "organisten" bak pianoet (orgelet var defekt)og improviserte over norske religiøse folketoner
på en måte som ikke stod tilbake for Jan Johansson.
Han var så langt inne i den verden at da begravelsen skulle starte var det tydelig
vanskelig å få avsluttet på en anstendig måte,både musikalsk og uten at det gikk ut over seremonien.
Presten gav tegn flere ganger..:)
Både naboen og jeg kjenner "Jazz på svenska" svært godt,og begge var imponert over hva vi fikk høre.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Flytta til Spania. Måtte skifte platespelar, og fekk utfordringar av typen minimumsopplegg. Tok såleis med berre eit par hundre plater eg ikkje kunne vere utan. Så Jazz på svenska vart mykje spelt, og høyrdest flott ut i betong-husværet eg budde i. Då eg kom heim att, hadde dette vorte ei referanseplate....
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Bare et par hundre? Travelling light? Hehe. Ja det ligger nok mange historier bak folks favorittplater. Jeg for min del mistet dyden til tonene av Words of love med Beatles.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
I Lucky Luke-albumet "Nybyggerne" seier antropologen: "Jeg er fortapt uten samlingen min av hodeskaller" når Lucky Luke ber dei om å pakke lett med tanke på turen i audemarka.
Så eit par hundre vinylplater bør ein abslutt ta med seg når ein reiser til Spania. Og ein passande platespelar (eg tok med ein LP 12, berre for å vere nokolunde sikker på å ha grei lyd)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.174
Antall liker
34.567
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
ystad concert på vinyl ble litt trist hos meg, mange dype spor som pu ikke likte. Håper det er enkelt å bytte hos ivar skei.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.174
Antall liker
34.567
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Fikk byttet den...nå nyter jeg albumet.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.383
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
lundgren 2IMG_20170511_213430.jpg

Jan Lundgren, Jazz på svenska, rysska och ungerska + Pippi Långstrump (også Jan Johansson)
På Anjazz,Hamar mai i år.
Anbefales om man har mulighet til å oppleve en konsert med disse dyktige Johansson-tolkerne.
 
Topp Bunn