Jan-Jan´s ve og vel ..... og vel så det

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.781
    Antall liker
    103.928
    Torget vurderinger
    23
    Kjøp det på amazon... :rolleyes:
    Men dette er antagelig ikke orig. første pressing serru.... (den var i begrenset opplag) og ny utgave sikkert kødda med mastering også, får vi håpe :cool:
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Hehe... du får sagt det sluket.... Jeg har det heller ikke - og er likefornøyd....

    Men jeg har dette

    wow2.jpg
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.025
    Antall liker
    2.111
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke noen gode ideer akkurat nå Dåbbel J.
    Men den kvaliteten som ligger i Nagaokane dine er formidabel. Og i mitt oppsett og med min musikk så er jeg mer enn nok fornøyd med bass og attakk nedover.
    Men jeg vil tro at du og din musikk kunne blitt ytt mer rettferdighet med noe som spiller slemmere nedover. Men da må du ha noe som matcher resten av kvaliteten på oppsettet, og da er jeg redd for at det kanskje kan bli litt dyrt. Nagaoka er lynraske med liten membranvandring, et bassystem bør være like "raskt" for å matche presisjonen i Fostex elementene. Da snakker vi om mange mange elementer med høy følsomhet.

    Men dette er slik jeg tenker.
    Jeg kjenner ikke de elementene du har på lur.
    Hva slags kasse/horn er dette brukt i før? Hvordan opplevde du lyden da?

    Mitt beste tips er å dra på Europris, kjøpe sparebøsse du må bruke boksåpner på for å åpne. Lag en regel at det er bare lov å putte 10 kroner eller større på den. Og dette er seriøst. Det blir faktisk litt penger av det hvis man har litt til overs.

    Ellers må jeg si at Carola er min morrafavoritt

    Bilde med onanerende kvinne foran Carola-portrett vekker oppsikt - VG


    Ha en fortreffelig dag dåbbel J, er jeg på dine kanter stikker jeg innom på kvalitetskaffe.

    Haavard
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Haavard... du treffer spikern godt. Og det er det jeg sier, og du vet vel nå at jeg liker Hi Eff..
    Men det vil koste mer enn det jeg kan nå. Derfor bare teste litt med det enn har.

    Om du leser innlegget mitt EN GANG TIL så ser du hva jeg har brukt dem til :rolleyes:

    Hvor mange m3 har du og fylle med godlyd?

    Jeg har sånn røfflig 150m3
    Og med noe musikk så har jeg god responds, mens med annet så blir det litt spedt til tider.

    Kaffe er du velkommen på
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.025
    Antall liker
    2.111
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Godt å se at det finnes folk som er glade :D og fornøyde over noe de ikke har...
    Godt svart sluket, på noe som egentlig var en spøk.
    Takker. Det ligger mer dybde i svaret enn det en skulle tro. Og nå er det ikke tull fra min side.

    Feelgood tråd dette :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.025
    Antall liker
    2.111
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Føles godt å treffe spikeren noen ganger, blåfinger er ikke å trakte etter.
    Ble usikker på hvor mye kubikk jeg må fylle, men noenlunde det samme som deg tenker jeg.
    Lover å lese en gang til :)

    Greit å teste med det en har og tenke langsiktig. Ha en langtidsplan. Du kan jo alltids se etter andre løsninger eller regne på andre løsninger for disse elementene, men det er uten for min kompetanse.
    Ting forandrer seg ikke så fort på høyttalersiden at den en ønsker seg i dag kan en realisere om tre år uten at det er ute på dato.

    Haavard

    Haavard... du treffer spikern godt. Og det er det jeg sier, og du vet vel nå at jeg liker Hi Eff..
    Men det vil koste mer enn det jeg kan nå. Derfor bare teste litt med det enn har.

    Om du leser innlegget mitt EN GANG TIL så ser du hva jeg har brukt dem til :rolleyes:

    Hvor mange m3 har du og fylle med godlyd?

    Jeg har sånn røfflig 150m3
    Og med noe musikk så har jeg god responds, mens med annet så blir det litt spedt til tider.

    Kaffe er du velkommen på
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.781
    Antall liker
    103.928
    Torget vurderinger
    23
    BTW, jeg tror ikke det onaneres på det svenske bildet, Haavard - det ser ut som om den nakne kvinnen bare strammer spetakkelfjæra litt! ;)
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Planer og drømmer har enn jo.... og droddler endel på papiret og... resikulert endel tegneblokker :rolleyes:
    Men jeg starter ikke en tråd om det her for det..... ting er best og ha litt lavt om det ikke er mulighet for og realisere det.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.025
    Antall liker
    2.111
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Og du trenger ikke starte en tråd om du realiserer det heller, nok med et bilde at det spiller.

    Planer og drømmer har enn jo.... og droddler endel på papiret og... resikulert endel tegneblokker :rolleyes:
    Men jeg starter ikke en tråd om det her for det..... ting er best og ha litt lavt om det ikke er mulighet for og realisere det.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    JJ,har ikke så god oversikt over dypbassere,men for min egen del har jeg tenkt noe ala en god 18" eller kanskje 21" som passer i trykkammerkasse viss jeg engang skal ha noe slikt.Noe man kan "gjemme" unna i et hjørne eller mot bakvegg,og som man lett kan slå på eller av.Bruke hjørnet som horn for eksempel.Vende elementet mot hjørnet og variere litt på avstanden for å se hva som funker best.
    Drevet av noe ala Behringer iNuke DSP Behringer: iNUKE NU1000DSP ,der du har masse muligheter til å plassere delefrekvens,fase,eq,volum,osv.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Bra tanker det der, jeg tror jeg kommer til og et bassystem på hjul om det lar seg gjøre...
    Det gir litt mer fleksibiltet og estetikk om så er :rolleyes:
    Trykkammer er noe jeg har vurdert.. jeg har tidligere hatt noe bøse 10" (2x10 x 2) ifra Scan Speak som var i et kabinett med akustisk ventil.
    Og det var et system som jeg DA likte veldig godt, så det er heller ikke et avskrivet system...
    Kan og si at jeg har sett på og lest litt om Super Scoop, men vet ikke om det er det rette for meg.. men BLH er jo fint :cool:
    TH har jeg og hatt, men vet ikke om det blir litt røslig her, men er heller ikke avskrevet.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Som vanlig er det gjerne litt for mange artige ting å velge mellom,og ingen fasiter eller noe som er "best" :)
    Har ikke hørt beerguts,men har hatt og hørt lignende BLH .Og det er gøy! Den bassen som er der er virkelig morsom,hurtig og dynamisk.Har selv prøvt meg å supplere med basser under,men har ikke fått det til å integrere godt nok.Men jeg har jobbet veldig lite med det.For lite.Det er helt sikkert mulig å få til. Men for min del må det i tilfelle vere noe som enkelt og kjappt kan kobles inn eller ut. Oftest vil jeg nok foretrekke å lytte til musikk uten.

    Trykkammer har mindre faseproblematikk enn kasser med diverse åpninger,men samtidig så får jeg en følelse av at trykkammer kan bli litt mindre dynamisk og levende,men strengt tatt mer korrekt.Som vanlig så er det gi og ta med det meste,velge det rette kompromiss for sin egen del.

    Dipol-lignende greier er vel i grunnen det jeg liker best,men det krever at ting kan plasseres en del ut i rommet og det er vel ofte en utfordring å få de til å gå skikkelig dypt,viss vi tenker +- 20Hz for eksempel.

    Som sagt,har god tro på trykkammer med et noenlunde passende element til det,vendt mot hjørnet så man bruker hjørnet og resten av rommet som horn.Samme prinsipp som bassen i Klispchhorn,og så med godt med muligheter til justeringer og tilpasning ved hjelp av DSP.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Dipol.. og sånn derre M-SLOBs er utrolig fine saker - mesa like alooot :rolleyes:
    Men det er pr dags dato utelukket, dessverre.

    Det er en masse musikk jeg spiller her, som jeg er kjempeimponert over bassen (jaaadaa - egoet er her). seff ikke på høyde med det beste,
    men jeg liker det jeg hører. MEN som sagt så er det ikke bare Kari Bremnes og Jan Garbarek her, det er og RATM .. Deftones.. for ikke og snakke om NIN..

    For min egen del så skal dem IKKE deles høyt, da mister enn jo det som er deilig med BLH bassen.
    Er og som du er inne på dette med integrering, det blir ikke lett, men det er jo defor enn har utfordringer som enn kan bite i når enn ikke får sove om natta .. :cool:

    Jeg har baller nok til og velge bassrefleks.. :rolleyes: selvom det nok ikke er det jeg tenker på mest....
    Derfor dette med akustisk ventil, det er liiitt lettere og få til.
     
    Sist redigert:
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Great minds think alike :cool: Jeg har tegnet litt, men da har jeg tegnet et kabinett som ligner Nagaoka, både større og mindre....

    Men det der ser jo bra ut, hva er tenkt innvendig? Hva konstruksjon er dette...??
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    BTW så er vinkelen på fronten, slik at toppen på subben blir 20cm dyp og ikke opp i en spiss :rolleyes:

    Imponert av tegningen slukster !!! Takker og takker ;)
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.781
    Antall liker
    103.928
    Torget vurderinger
    23
    I could tell you but then I would have to kill you afterwards...:cool:

    Dette er den eneste fornuftige farbare veien med den oppgaven/det elementet. Tegningen er forøvrig ikke et ferdig produkt, det er ment som en skisse/prinsipp.

    Dersom du har bredde nok i rommet kan bassene godt stå på UTSIDEN av satelittene.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Da vet jeg om minst tre Hornhuer som har tilbrakt store deler av arbeidsdagen til tegneøvelser. Nevner ingen navn...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.781
    Antall liker
    103.928
    Torget vurderinger
    23
    BTW så er vinkelen på fronten, slik at toppen på subben blir 20cm dypog ikke opp i en spiss :rolleyes:

    Imponert av tegningen slukster !!! Takker og takker ;)

    Be my guest! Andre kakler, Sluket kreerer!
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Et bilde sier mer enn tusen ord sies det ..... Og det er sånn ca 2 meter mellom ølmagaene (innerhjørnet)

    278379d1410860215-jan-jana-s-ve-og-vel-og-vel-sa-det-img_9280-copy.jpg


    Og så må evnt praktisk testing se om det lar seg gjøre og ha på bass på utsiden..

    Det er noe med det og sitte og tegne litt.. det er da enn ser ting litt anderledes ennn bare oppi skolten... Men jeg bruker bare penn og papir jeg da.. :(
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.781
    Antall liker
    103.928
    Torget vurderinger
    23
    Litt seriøst nå; ølmaga er på ca. 360 l. bruttovolum, i følge data på basselementet klarer du deg med en kasse som er rundt 250 l. og fortsatt bra output ved godt under 30 Hz. Ølmaga med 203 har jeg ikke målt, men med 208ES-R (som har 5 Hz lavere Fs enn noen andre Fostex 8") så var det flatt ned til 40 Hz og deretter pen avrulling. Jeg vil ANTA at avrulling slik du har det nå starter rett under 50 Hz. Følsomheten på bass/satelitt er rimelig i samme gate. Dette gir deg fleksibilitet til å velge mellom aktiv og passiv deling, horna kan få lov til å spille fullfrekvent (da føkker du ikke opp med passive filterkomponenter) - de tåler fint dette uten overbelastning.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Takk - dette var mye info for en landsens gutt. :cool:
    Men du sa vel ikkeno om hvilken konstruksjon dette er.. horn ? nææ... bassrefleks ???
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.781
    Antall liker
    103.928
    Torget vurderinger
    23
    Du påsto du hadde baller... ergo refleks.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Ok

    1 håndfast tegning :cool:

    Vurdert TH oxo her en stund.. men det blir svææært og dem måtte jeg ha plassert et stykke bak (inntil vegg) og da blir jeg litt redd for delayet
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.781
    Antall liker
    103.928
    Torget vurderinger
    23
    Glem horn i den settingen. Et skikkelig bygget/konstruert kabinett gjør susen. Dette fikser vi.


    dåbbel.png
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Oki... da byr jeg på kaffe og Waffler... så får vi tegne litt :cool:
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    MEN.. HR og Johoo... hva tegner dere på ? Nye prosjekter pågang?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.092
    Antall liker
    6.575
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    har fått smeltet til noen plater med ganske tung gummi - så blir det kryssfiner lagvis. Blir sikkert greit. Det er uansett mest fordi platespilleren er så stygg og må gjøres noe med.
     

    Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    Trevlig helg JJ!

    Lite live-musik så du får liten känsla för hur jag hade det igår kväll på Hovet i Stockholm!

    Filmade inte själv med SmartAss-telefonen ;) Detta är ett klipp från Clemont-Ferrand, för en knapp månad sedan.


    Gitarrerna under Ropes orsakade ofrivillig ståfräs! ;) ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn