Jallatråd for hodetelefonentusiastene i hodetelefonforumet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    Tittentei

    Gjest
    Forventet ikke noe seriøst svar fra deg heller, og som grunnlag for forventningen lå tidligere erfaringer.

    Jeg tror det er en negativ korrelasjon mellom dine svar og temaets pluss presentasjonens seriøsitet. Altså at desto mer seriøs man er mtp et seriøst tema, desto mer useriøst blir svaret fra deg.

    Vil faktisk gå så langt som å hevde at det er kausalitet.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    SAS, SPSS, R og Stata

    CDWMcInSpots, har merket meg at du har litt statistikkdilla jf. tråden for hodetelefonkategorien, samt at du har nevnt normalfordelingen i forbifarten nå og da. Kan selv røpe at jeg er en statistikkelskende person. Har lekt en god del med STATA (gjennom 1-årig studentlisens) og ANOVA i Excel, men open source programmet R virker også villt lovende. Det kan hente ut data fra relasjonsdatabaser via SQL o.l. Har lyst til å sette meg skikkelig inn i enten STATA eller R (hvis ikke det finnes andre overlegne applikasjoner), og lurer på om du har vært borte i begge og kan si noe om hva du liker best (og kanskje hvorfor)?

    Skal primært bruke det til hypotesetesting, grafiske representasjoner for visualisering av distribusjon m.v. og regresjonsanalyser.
    Jeg er ikke statistiker, men jeg driver med en del deskriptiv statistikk, rapportering datatilrettelegging og -kverning, m.m.

    Jeg har i forskjellige sammenhenger benyttet i hvert fall SAS, IBM SPSS og R, men driver mest med relasjonsdatabaser.

    Jeg tror dette kan variere mellom bransjer. Jeg tror f.eks. ikke at man kan benytte hva som helst i forbindelse med uttesting av medisiner hvis jeg har forstått rett.

    SAS og SPSS har på godt og vondt lang fartstid med opphav tilbake til 1960-tallet. De tåler begge mye data uten nødvendigvis å kreve mye minne o.l. SAS tåler mye juling og kan benyttes til store systemer. SPSS tåler etterhvert også ganske mye selv på en Windows arbeidsstasjon.

    SAS er dessuten fint for de som kommer fra relasjonsdatabaser fordi man kan gjøre mye i SAS med PROC SQL, som langt på vei støtter ANSI/ISO SQL, og faktisk behandle SAS som en relasjonsdatabase. En fordel med SAS LIB-opplegg er at det isolerer resten av kildekoden fra datasettype. For resten av programmet kan en Oracle-tabell, et Excel-regneark og en SAS-fil oppføre seg likt og skiftes ut med hverandre.

    SAS har i hvert fall tidligere vært best egnet for de med noe programmeringserfaring eller ønske om å lære det. De som kun ønsket menyer, savnet som oftest en del, men slikt endres stadig. SPSS har vært bedre på dette området.

    SAS har ofte ganske mange måter å gjøre noe på som en følge av lang historie og ønsket om bakoverkompatibilitet. Dette kan være meget forvirrende og frustrerende for nye brukere fordi det kan være vanskelig å finne ut hva som er nåtidens anbefalte metode slik at man unngår å bruke en foreldet metode.

    R kan det meste innen statistikk, matematikk, grafikk og datapresentasjon. Dette er, så langt jeg har forstått, plattformen for (nesten all ny) metodeutvikling osv. (tenk "bleeding edge"). Det er her det nyeste, nye først dukker opp, men det kan godt hende at man må trå til som alfatester hvis man blir med på disse delene av R. Man bør i slike tilfeller også være forberedt på å lese kildekode som (ofte eneste) dokumentasjon.

    De mer velprøvde delene av R er derimot langt greiere. Dessuten slås jeg stadig av fiffigheten i programmeringsspråket R.

    R er imidlertid neppe egnet for andre enn de som er villige til å programmere. Det er neppe/ikke førstevalget for enhver forskningsstipendiat som har behov for et statistikkverktøy og ikke har databehandlings- og programmeringserfaring fra før.

    En meget kyndig kilde (R-entusiast, R-metodeutvikler og R-bokforfatter) har derimot kommet til at Stata har blitt et meget godt verktøy for forskere og andre som trenger et statistikkverktøy og ikke har statistikk og/eller programmering som hovedfag og -interesse. Stata har mye mindre historisk bagasje enn SAS og SPSS, skal være meget brukervennlig og mye annet godt. Dokumentasjonen er visstnok meget god og skrevet av gode statistikkfagfolk slik at den faktisk ofte kan fungere som meget god lærebok i statistikk(metoder).

    Hvis jeg husker og har forstått rett, må Stata (først) lese alle data den skal behandle inn i minnet. Dette gir (deretter) rask respons under arbeidet, men kan gi problemer med større datamengder. 64 bitoperativsystemer fjerner dog (etterhvert) noen av begrensningene.

    Tillegg:
    Prisen varierer vilt mellom disse produktene fra gratis til meget dyrt.

    Databasekobling og -samarbeid:
    Alle disse og mange flere kan i hvert fall snakke med databaser via ODBC.

    SPSS Data Access Pack støtter dessuten noen databaser (i hvert fall Oracle og Microsoft SQL Server) via spesial-ODBC-drivere (kalt wire protocol) som ikke benytter (mye av) databaseklientprogramvaren og faktisk er meget raske p.g.a. en mer direkte vei. Dette fungerer meget bra til lesing fra databasen, men skriving til databasen er mindre elegant, og oppdatering av tabeller enda verre.

    SAS er med SAS/ACCESS meget god til å snakke med relasjonsdatabaser den støtter. Jeg har kun erfaring med Oracle. Det fungerer utmerket, og man har en rekke muligheter inkl. tabelloppdatering, opprette og endre databaseobjekter og å kjøre egenskrevet PL/SQL på Oracle. Man kan dessuten f.eks. benytte SAS til å produsere en join med mer enn 1000 kolonner, gjerne lagret i et SAS-view. Oracle klarer maks. 1000 kolonner.

    R kan benytte ODBC, men har også egne moduler for en del databaser. Det har dog virket som oppfølgingen kan variere over tid og mellom databaser. Oracle er meget utbredt, men i en lang periode var det dessverre ingen som fulgte opp ROracle. Det kan virke som om mange R-mennesker ikke er database- og i hvert fall ikke Oracle-mennesker.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Tusen takk for grundig og godt svar, her spurte jeg tydeligvis riktig mann :)

    Basert på det du sier, så begynner jeg med R, fordi det virker som om det å beherske R gjør bruken av andre programvarepakker lettere å sette seg inn i. Det har kommet et ganske intuitivt IDE til R, R Studio, som også er open source. Har installert dette, og det gjør R mer brukervennlig for nybegynnere. SPSS har jeg relativt liten erfaring med, men har tuklet litt med det. SAS har jeg ikke vært borte i.

    Har kikket rundt på Youtube og det er mange nybegynnerkurs og ressurser om bruk av R, i tillegg til mye litteratur som kan hjelpe på. Tanken er å få tilgang til tredjeparts databaser samt samle inn informasjon fra ATEKST, Proff, SSB, IMF, Verdensbanken, verdipapirmarkedet o.l. i tillegg til å kode og kjøre egne scrapere regelmessig for så å normalisere og lagre informasjonen i en relasjonsdatabase (her går jeg for MySQL, som jo er open source). Disse databasene blir så datakilde til ting jeg ønsker å undersøke. Størrelsen på datasettene vil variere veldig, men om man har behov for mer datakraft, så kan man kjøpe cloud computing gjennom f.eks. Amazon EC2. Tror neppe jeg vil ha dette behovet, i alle fall ikke med det første, haha.

    Tanken er så naiv og ambisiøs som å prøve å lage en datadrevet modell over (først og fremst) den lille norske økonomien. :D Den vil ta en god del variabler som brukes tradisjonelt, i tillegg til en rekke utradisjonelle metoder og variabler jeg har tenkt ut selv. Dette brukes så først for å predikere fordelinger, utfall og variasjon, og så se på de predikerte utfallene og sammenlikne disse med hva som faktisk skjedde og hvor godt modellen anslo hendelsen. For å få til dette, tror jeg R kan bidra, siden jeg evt. kan programmere inn testforløpene o.l. og kjøre disse kontinuerlig parallellt med kontinuerlig datainnsamling. Jeg kommer til å kjøre bakovertester på historiske data for å kontrollere hvorvidt algoritmene gir gode prediksjoner, siden det er umulig å kjøre fremovertester før fremtiden har blitt historie. Hvis jeg finner sammenhenger som gir gode prediksjoner på historiske data, så er tanken at jeg kan predikere fremtiden og i gjennomsnitt ha korrekte prediksjoner. :)
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    IBM SPSS Statistics Programmability Extension

    Jeg glemte å nevne IBM SPSS Statistics Programmability Extension som ble utviklet over en del SPSS 1x-versjoner. Den gir mulighet til å utvide SPSS' funksjonalitet med moduler man kan skrive i Python, R, .NET-versjonen av Microsoft Visual Basic og Java. Disse kan pakkes inn slik at de er enkle å bruke for andre SPSS-brukere uten kunnskap om disse andre språkene.

    Den kan altså f.eks. benyttes til å gi SPSS tilgang til nye metoder som er tilgjengelig i R, men (foreløbig) ikke i SPSS.

    Så vidt jeg vet er dette f.eks. eneste mulighet for regulæruttrykksstøtte i SPSS i motsetning til R og SAS som har det innebygget.

     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.014
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk for grundig og godt svar, her spurte jeg tydeligvis riktig mann :)

    Basert på det du sier, så begynner jeg med R, fordi det virker som om det å beherske R gjør bruken av andre programvarepakker lettere å sette seg inn i. Det har kommet et ganske intuitivt IDE til R, R Studio, som også er open source. Har installert dette, og det gjør R mer brukervennlig for nybegynnere. SPSS har jeg relativt liten erfaring med, men har tuklet litt med det. SAS har jeg ikke vært borte i.

    Har kikket rundt på Youtube og det er mange nybegynnerkurs og ressurser om bruk av R, i tillegg til mye litteratur som kan hjelpe på. Tanken er å få tilgang til tredjeparts databaser samt samle inn informasjon fra ATEKST, Proff, SSB, IMF, Verdensbanken, verdipapirmarkedet o.l. i tillegg til å kode og kjøre egne scrapere regelmessig for så å normalisere og lagre informasjonen i en relasjonsdatabase (her går jeg for MySQL, som jo er open source). Disse databasene blir så datakilde til ting jeg ønsker å undersøke. Størrelsen på datasettene vil variere veldig, men om man har behov for mer datakraft, så kan man kjøpe cloud computing gjennom f.eks. Amazon EC2. Tror neppe jeg vil ha dette behovet, i alle fall ikke med det første, haha.

    Tanken er så naiv og ambisiøs som å prøve å lage en datadrevet modell over (først og fremst) den lille norske økonomien. :D Den vil ta en god del variabler som brukes tradisjonelt, i tillegg til en rekke utradisjonelle metoder og variabler jeg har tenkt ut selv. Dette brukes så først for å predikere fordelinger, utfall og variasjon, og så se på de predikerte utfallene og sammenlikne disse med hva som faktisk skjedde og hvor godt modellen anslo hendelsen. For å få til dette, tror jeg R kan bidra, siden jeg evt. kan programmere inn testforløpene o.l. og kjøre disse kontinuerlig parallellt med kontinuerlig datainnsamling. Jeg kommer til å kjøre bakovertester på historiske data for å kontrollere hvorvidt algoritmene gir gode prediksjoner, siden det er umulig å kjøre fremovertester før fremtiden har blitt historie. Hvis jeg finner sammenhenger som gir gode prediksjoner på historiske data, så er tanken at jeg kan predikere fremtiden og i gjennomsnitt ha korrekte prediksjoner. :)
    Bare hyggelig, du :D
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.014
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror Leif Osvold skrev dette innlegget for å bli udødelig....
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg tror Leif Osvold skrev dette innlegget for å bli udødelig....
    Nå forstår jeg hvorfor du skriver at Abyss og Studio Six er verdt prislapper på 40 000 kroner.
    Det viser seg alltid at du ikke er så dum som jeg opprinnelig har trodd. Kanskje du også er verdt 40000 kroner?
    Du som er så jævlig nysgjerrig har vel vært å undersøkt på skattelistene allerede, kan jeg tenke meg.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.570
    Antall liker
    17.482
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Han har sikkert en god bortforklaring. Antakeligvis på politikernivå:)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    lurer litt på hva han tenker nå sånn i ettertid...! LOL :cool:
    Han har sikkert en god bortforklaring. Antakeligvis på politikernivå:)
    Han har tatt lærdom av fadesen og sier nå minst mulig. :D

    Kilde: - Internett er en flopp! - DN.no

    Føler seg uthengt
    Osvold forteller til dn.no at han hørt om mailen som i disse dager går som en farsott på nettet og at han føler seg hengt ut. Han ønsker bare å gi én kommentar til dn.no:

    - Min eneste kommentar er at jeg tok grundig feil den gangen, sier Osvold til dn.no.
    Hahaha
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    lurer litt på hva han tenker nå sånn i ettertid...! LOL :cool:
    Han har sikkert en god bortforklaring. Antakeligvis på politikernivå:)
    Han har tatt lærdom av fadesen og sier nå minst mulig. :D

    Kilde: - Internett er en flopp! - DN.no

    Føler seg uthengt
    Osvold forteller til dn.no at han hørt om mailen som i disse dager går som en farsott på nettet og at han føler seg hengt ut. Han ønsker bare å gi én kommentar til dn.no:

    - Min eneste kommentar er at jeg tok grundig feil den gangen, sier Osvold til dn.no.
    Hahaha
    Hahaha hahaha hahaha hahahaaaa....! :D
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    540
    Torget vurderinger
    9
    Er det ett tegn at man kjøper & selger & koser seg mye når man slipper å forklare veien for man plutselig har "repeat customers" som kommer å handler? ;) Hyggelig er det i vert fall.

    Det som der i mot ikke er hyggelig er at nå sitter jeg bare med noen sub'er... igjen... Offer for egen dårlig planlegging.... for n-te gang. B&W CM9 i hvit kommer ikke inn før i begynnelsen av august.... Kjøpe noen sorte 99.26mkii og hive på toppen av w10.17p som jeg har stående?
    www.minhembio.com.jpg

    Det er jo på ingen måter feil... Låter bra, ser pent ut.... Men CM9 i sort er jo på lager rundt om kring...
    www.minhembio.com2.jpg

    Er ikke feil de heller.... Men B&W CM9 i hvit......
    0526-00490-001b1.jpg

    beautiful-55686.jpg
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    540
    Torget vurderinger
    9
    Vel, da fant jeg den PERFEKTE stereobenken (som egentlig er ett salong bord) i hvit... Så da må jeg vente på hvite b&w cm9. Mye rart man skal drive med :) Men akkurat nå så er det vanskelige valget: battery, for nostalgien sin skyld - eller gul appelsin urge - sammen med vodkaen? SKÅL, DET ER HELG!!!!
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    540
    Torget vurderinger
    9
    Bohus selger det her som stuebord. Jeg sier "stereobenk"..
    7053346005645_s.jpg

    Jeg har rett, derfor har jeg en sånn stående her hjemme nå ;) Frem til de hvite heed produktene kommer og hifiklubben får inn b&w cm9 i hvit så skal htpc kabinettet og playstation 3 lakkeres hvit, så skal jeg se om jeg kan finne noen små blå LED å montere under topp plata på stereobenken (følg med bohus) for å diskre lyse opp det som blir stående nederst. Gir meg litt TRON LEGACY vibber (https://www.youtube.com/watch?v=d4RiUy23e9s)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    image.jpg
    Dette er det nye dollargliset. En Golf 2 CL, 1987 modell som har gått 84000 og stått stille siden 2005. Eid av en nabo som ble 86 år gammel. Har gjort den rimelig fin med vask, viftereim, batteribytte, pluss interiørolje og bumpershine. Ser ganske mye bedre ut nå og trenger bare skifte av bremserør og behandling av rust på kanalene. Vurderer å dra den ned til Polen for svart matt lakkering. Kan knipse noen money shots av den i morgen, lol.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    540
    Torget vurderinger
    9
    Det er det bare å handle inn g60 bredding, rally front, brock b1 i 9x16" og alt annet som er påkrevd når du har en mkii golf :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hahaha, ja, driver og titter på styling og utstyr, men må først utbedre de prekære tingene forut for eukontroll. Det er jo et hav av utstyr til disse bilene, men jeg kommer ikke til å legge så mye i det. Fikk bilen gratis, og tenker den er verdt 15k nå, så kan legge 15-20k i den pluss egeninnsats i håp om å få en relativt grei og varig skranglekasse. Må vel ha et anlegg også, men ikke så karosseriet durer, haha :)
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    540
    Torget vurderinger
    9
    Jeg hadde vel heller ikke lagt mest penger i en gammel golf :) De er ALT for lett å stjele.. Få den kjørbar og hiv inn noe som ikke synes + ikke spill høyt rundt der du bor er mitt råd ;)
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Synd å modifisere for mye på en gammel bil som er gått så lite, men det avhenger selvfølgelig av hvordan karosseriet for øvrig er.

    Å lakkere bilen matt svart er tøft hvis det kan gjøres på en ordentlig måte slik at det ser skikkelig bra ut, men en slik lakkering forutsetter som regel full nedstripping og lakkering av motorrom og innvendig også. Det er myyye arbeid og skal du betale noen for jobben koster det masse, masse penger.

    Er karosseriet bra så ville jeg ikke gjort store inngrep som ikke kan reverseres. Slike biler blir neppe mindre verdt med tiden og verdien vil bare stige for hvert år som går. For å maksimere profitten ved minimal innsats, så er noe av det lureste du kan gjøre å beholde den original uten store inngrep. Felgbytte og bytte av CD-spiller er enkle grep som gir bilen en tøff "look" og som lett kan reverseres såfremt du lagrer originaldelene en trygg plass. Jeg ville ikke lakkert den i en annen farge hvis du ønsker å preservere den.

    Dess mer original den ser ut, dess mer vil bilen øke i verdi for hvert år som går.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Selv liker jeg "gullideckel" looken veldig mye på denne typen biler, men tyskerstuk er også veldig gromt hvis du har de rette felgene og riktig senkesett. BBS med 3" krom felgkant eller Schmidt er aldri feil, men det koster fort 10-20 000,-.

    ATS classic med 175/50-13 dekk er et rimeligere alternativ til BBS, som ikke ser så jalla ut som Brock.
     
    Sist redigert:

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    540
    Torget vurderinger
    9
    Slike biler blir neppe mindre verdt med tiden og verdien vil bare stige for hvert år som går. For å maksimere profitten ved minimal innsats, så er noe av det lureste du kan gjøre å beholde den original uten store inngrep. Felgbytte og bytte av CD-spiller er enkle grep som gir bilen en tøff "look" og som lett kan reverseres såfremt du lagrer originaldelene en trygg plass. Jeg ville ikke lakkert den i en annen farge hvis du ønsker å preservere den.

    Dess mer original den ser ut, dess mer vil bilen øke i verdi for hvert år som går.
    En 1987 CL kommer nok til å være kjempe mye verdt om noen år *LOL*
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med Golf. :) Hadde en gammel Golf selv for noen år siden, og som mariusaa sa; pass godt på den, fordi de er lette å stjele / entre ved å vri om nøkkellåsen på bakluka med et skrujern for å komme inn i den.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Noen som vet hvor jeg får i en overgang stor til liten Jack? Gjerne i god kvalitet..Finner bare de vanlige, og de bøyer seg etter litt bruk.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    540
    Torget vurderinger
    9
    ..Eller en flat skrutrekker under dørhåndtaket så vipper du bare opp låsen. En golf er en grei første bil. Masse deler til de, og greit å skru litt på selv. Har hatt en av de helt siste MKII gti'ene som ble laget, bare kjørt noen meter av ei kjerring i tyskland, og hadde en standard 1998 mkiv med 1.8l motor. Kan ikke si jeg helt forstod alt maset om hvor fantastisk GTI var, men mkiv'n var i det minste en komfortabel bil.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    En 1987 CL kommer nok til å være kjempe mye verdt om noen år *LOL*
    Avhenger av hva du mener med "kjempe mye verdt". Om du anser "kjempe mye verdt" som 300 000 så nei, da vil ikke en gratis Golf bli "kjempe mye verdt" i årene som kommer.

    Poenget mitt er at den beste måten å oppnå størst mulig verdiøkning er ved å beholde en gammel bil helt original.

    Det er ikke usannsynlig at den nøyaktig samme bilen som i dag verdsettes til 15 000 er verdt det dobbelte eller tredobbelte om ti-femten år.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    I løpet av de første 25-30 årene vil de fleste biler falle i verdi for hvert år som går. Er bilen i god stand så vil den begynne å øke i verdi fra omtrent veteran-alder. Den trenden gjelder vel for de fleste kjøretøy.
     

    _Nomad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2012
    Innlegg
    73
    Antall liker
    18
    Sted
    Meråker
    Torget vurderinger
    1
    Er for tiden på utkikk etter en en start innenfor høyttaler-verden på budsjett, gjerne med mulighet til å dra på litt (party-fi), men er relativt blank. Kom over denne på finn. Noen tanker/erfaringer? Er det så billig som jeg tror?
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    ^Høytalerne er ihvertfall både "party-fi" og High-Fi ..NAD er jo NAD superlyd til en billig penge..Prut ned 1500,- og du får MYE party:)
     

    _Nomad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2012
    Innlegg
    73
    Antall liker
    18
    Sted
    Meråker
    Torget vurderinger
    1
    Godlyd prioriteres vel strengt tatt fremfor partylyd, men det hørtes jo ikke dumt ut:)
    Jeg eier vel egentlig ikke et eneste rom som gir de høyttalerne plassen de fortjener for øyeblikket, men pytt pytt:p
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    540
    Torget vurderinger
    9
    Poenget mitt er at den beste måten å oppnå størst mulig verdiøkning er ved å beholde en gammel bil helt original.
    Det er ikke usannsynlig at den nøyaktig samme bilen som i dag verdsettes til 15 000 er verdt det dobbelte eller tredobbelte om ti-femten år.
    Hvis du tror en 1987 golf cl er en investering som vil gi avkastning så må du ta en liten reality check. Ikke er det en ettertraktet modell, og kostnadene ved å holde den i god stand over ti-femten år er ikke akkurat minimale. En bil som dette er noe du holder i en så grei bruksstand som du finner økonomisk forsvarlig, så skroter du den når det kommer en større reperasjon.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    En Peugeot 205 GTi fra samme årstall kunne man derimot ha fått litt for i dag. :)
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    540
    Torget vurderinger
    9
    Mens en standard 205 fra samme årstall er ikke akkurat ettertraktet ;)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Tusen takk for alle råd ang. skranglekassa. Heldigvis skal den ikke stå i Oslo, men i en fredelig Sørlandsby der huset kan stå ulåst og sykkelen stort sett like så :) dette blir et maxmekkerprosjekt for meg, der jeg skal se hvor mye av kunnskapene fra grunnkurs i mekaniske fag som sitter igjen, hihi. Målet er ikke å gjøre fortjeneste på bilen, men tenker å bruke cirka like mye på den som den er verdt, siden jeg fikk den gratis. Da har jeg kanskje en helt ok bil i en del år fremover når jeg trenger det, for det er pes å måtte be om å låne nå og da. I storbyene er offentlig kommunikasjon så god at bil er unødvendig i kombinasjon med studietilværelse.

    Bilen har veldig lite rust ift alder, men noe er det jo. Tanken om å lakkere den i Polen blir i tilfellet i kombinasjon med ferie. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn