Jakten på ikke remastret utgivelser i Roon/Tidal/Qobuz

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Også hvis du virkelig ikke vil sove i natt så prøver du "Joe Jackson's Will Power" fra 1987. Håper du ikke har angst for høye lyder.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Dynamikk er deilig, sånn er det bare, det har filmindustrien skjønt, og plateindurstrien er en parantes, de skjønner ingenting. De var større en filmindustrien på 60-70 tallet, nå er de mindre fordi de leverer ett mindreverdig produkt.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Det er vel ingen som kjøper en "Live" utgivelse idag, for den låter jo ikke live i det hele tatt.....
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Tenkte på din interesse for tape-kopier her av dagen.

På SHM-SACD serien fra Universal japan kan man få en direkte sammenligning på de lydmessige forskjeller på et originalt analogt master bånd, og ditto 1:1 kopi.
Da Uni japan startet serien i 2010 ble de fleste SHM-SACD’s mastret flat fra Jpn copy masters. Altså flat-to-DSD fra analoge bånd. Det er disse tapene som opp gjennom årene har blitt brukt til japanske Lp pressinger, ofte godt likte av de audiophile i vesten

I de senere år er flere av disse 2010/2011 SHM-SACD’s blitt erstattet med nye DSD transfer fra absolutte originale masterbånd fra us og uk. Sist ut er Clapton’s 461 Ocean Boulevard. Her er det gjort en ny flat DSD transfer fra masterbåndet lagret hos Iron Mountain tape storage facility og utgitt på SHM-SACD i mai 2021.

I hvert enkelt tilfelle hører jeg akkurat det samme: tape kopien (1:1) er svakt distansert i lyden, lydbildet er noe krympet i størrelse, mht luftighet. Men det verste er transientene; på tape kopien er transientene «svakt sløret i kantene (upresis)», mens på originaltapen er transientene veldig presise.
De lydlige forskjellene er som meislet ut på disse SACD’ene. Det skal sies at SHM er konge på transienter i forhold til vanlig polycarbonat discer.

Så da er det litt undrende for meg at tape folket kan verdsette så høyt å lytte til andre, tredje og fjerde generasjons tape kopier, når man åpenbart betaler en pris for det i forhold til degradering av lyd.

Nb! Spørsmålet i tråden dreier seg kun om degradering mellom original analog master, og tape kopier, ikke mellom tape og SACD eller analogt og digitalt.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Eh spørsmålet i tråden dreier vel seg om hvordan man finner album uten remasterede utgivelser? Uavhengig av hvor mange kopier man har på tapen!
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Alle gamle Bob Marley utgivelser høres topp ut så jeg er foreløpig reddet..?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Eh spørsmålet i tråden dreier vel seg om hvordan man finner album uten remasterede utgivelser? Uavhengig av hvor mange kopier man har på tapen!
Skjønner det. Men var bare interessert i å vite synspunktene til LMC på dette.

Forøvrig så er svaret fysiske formater hvis du ønsker kontroll på musikken din. Uansett strømming, så er du til enhver tid prisgitt hva tilbyder ønsker å tilby.
Og gjett om vi i fremtiden kommer til å måtte ta til takke med ihjelkomprimert musikk i high-rez kvalitet.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.589
Antall liker
14.495
Sted
Langesund
For en troverdig opplevelse av plater med skyhøy dynamikk bør anlegget håndtere spisser på130 db i lytteposisjonen fra 500 hz og ned
 
S

Syncrolux

Gjest
Hvilke musikktyper krever noe sånt da ?

Selv de mest dynamiske opptakene jeg har har skjelden mer enn 30 dB crest faktor. 100 dB snitt på noe sånt er aaaaaltfor høyt.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.589
Antall liker
14.495
Sted
Langesund
Tok kanskje litt i, men la oss si at anlegget til en hver tid bør ha 6db overskudd for ikke og anstrenges det minste.

125 db i spissverdier forkommer på mange konserter, men når det er sagt, så vil vi vel ikke ha det hjemme. All lagret musikk er komprimert på en eller annen måte. Det gjeller bare gjøre jobben så bra som mulig
 
S

Syncrolux

Gjest
På konserter med PA så ja. Men nå tenkte jeg på klassisk musikk. I konsertsalen vil man aldri oppleve noe i det området der.
 
S

Syncrolux

Gjest
For klassisk med full dynamikk så er 100 dB peak nok synes jeg. På sånn musikk tror jeg det meste av energien ligger i mellomtonen.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dessuten er det langt mindre crest oppover i frekvens. Man trenger ikke spesielt mye å gå på over 10 KHz.
 
S

Syncrolux

Gjest
Uansett: tilsynelatende full dynamikk på denne her. Best lyd på SACD 5.1 sporet naturlig nok.

61MAUcvCpFL._SY580_.jpg
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.589
Antall liker
14.495
Sted
Langesund
Klassisk opplevd fra 4 rad i min mest brukte arena har et brysttrøkk fra 32" som jeg ikke klare helt troverdig her hjemme.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Tok kanskje litt i, men la oss si at anlegget til en hver tid bør ha 6db overskudd for ikke og anstrenges det minste.
125 db i spissverdier forkommer på mange konserter, men når det er sagt, så vil vi vel ikke ha det hjemme. All lagret musikk er komprimert på en eller annen måte. Det gjeller bare gjøre jobben så bra som mulig
Hvis man har en, mot formodning, realitisk innspilling av hvilke trommer som helst, trenger man det... Headroom er ett godt begrep, uansett... Streamer man fra Spotify så er vel sannsynligheten for at man trenger det lik null, men setter man på noe klassisk gode klassisk innspillinger så er det godt bruk for det.
Problemet er at klassisk er ikke hva jeg er oppvokst med, eg vil høre Bob Marley jamme eller Bruceren rocke med realisme....😥😥😥
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Nå finnes det jo ikke noen realistiske innspillinger av trommer, kanskje unntatt noen sære japanske tromme sjangre som ligger ute med innspillinger på over 30 DR Max. Men det er jo ikke vår feil at bransjen leverer ett produkt som er mindreverdig?
Jeg har en annen tråd her om at jeg skal spille inn trommesettet mitt, ukomprimert, for å teste targeten min bl.a. mht til klangbalanse.
Tror nok det først blir til høsten, men jeg gleder meg.....
Da skal dere få noen wav filer til å headroom kose dere med ....
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.880
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Nå finnes det jo ikke noen realistiske innspillinger av trommer, kanskje unntatt noen sære japanske tromme sjangre som ligger ute med innspillinger på over 30 DR Max. Men det er jo ikke vår feil at bransjen leverer ett produkt som er mindreverdig?
Jeg har en annen tråd her om at jeg skal spille inn trommesettet mitt, ukomprimert, for å teste targeten min bl.a. mht til klangbalanse.
Tror nok det først blir til høsten, men jeg gleder meg.....
Da skal dere få noen wav filer til å headroom kose dere med ....
Det synes jeg var et rart utsagn. Jeg har gjort mange trommeinnspillinger som jeg vil vurdere som realistiske. Forøvrig et noe merkelig begrep - "realistisk trommeinnspilling".
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Det synes jeg var et rart utsagn. Jeg har gjort mange trommeinnspillinger som jeg vil vurdere som realistiske. Forøvrig et noe merkelig begrep - "realistisk trommeinnspilling".
Ok greit nok, har aldri spilt inn trommer. Slik trommer kommer ut på vanlig album, er de ganske komprimert fortelles det.. Kan no sitte å dælje på trommesettet her, har aldri hørt en skarptromme innspilt noe i nærheten...
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Med litt erfaring sånn etterhvert så virker det vel sånn at hvis bandet var så lite suksessrikt at det ikke var lønnsomt for plateselskapet og remastre innspillingen, så er vi heldig i alt uhellet da. Har merket mye av dette opp gjennom min søken, senest ikveld var det noen som anbefalte god sos fra min ungdom "Dance with a stranger" og ganske riktig den var akkurat som for 30 år siden, men litt vel spiss i produksjonen for å si det mildt, mange effekter i produksjonen sikkert, men ikke særlig kompresjon...
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Og som noen her skrev for 16 år siden, som eg hørte på ikveld H.P. Lovecraft, Live at the Fillmore 1968.
Fantastisk, det stod i beskrivelsen til Tidal at det var antagelig den beste Live innspillingen fra 60 tallet.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Noe jeg hadde håpet ble en trend - er anti-loudness remastere.

Steven Wilson har gjort en del slike fra 2015 og fremover - var en del av hans prosjekter som var ganske komprimerte greier originalt. Disse nye remasterne låter bedre.

Tom Petty gjorde det samme fra 2015, noen fortsatte arbeidet, for siste kom i sommer, Angel Dream, låter bra.

Hadde så gjerne sett at dette ble mer vanlig, er så mye bra nusikk laget etter 1995, som blir spilt altfor sjelden, pga laber lydkvalitet.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Ja det er slik tror jeg at de artistene som ikke gjorde det så bra, så gidder ikke plateselskapene å remastre pga økonomi.
No hører jeg på Peter Green, nylig død, RIP, men de har ikke remastret noe av han, hører på Slabo day fra albumet In the skies,
det har de glemt å sodomere tror jeg, ikke si det til noen 😎 Fin blues
Og takk Mr. Spock har glemt navnet ditt du sa det til meg en gang, no trenger eg snart bare bruke ørene for å skjønne det er remastret,
eller gjenkjenne lydbilder som er det, takk du har vært uvurderlig, begynner å komme seg no. Men de gamle barndoms hit'ene de kan jeg ikke la være å like selv om de evt. er komprimert, men alt annet blir litt irriteende å høre på sub par musikk som kunne vært mye bedre for oss konsumenter.
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Da har eg denne anerkjent som en av de beste live innspillingene fra 60.tallet
H.P.. Lovecraft med Live at the Fillmore, May 11, 1968. 11 dager etter eg var født😅😅😅
Et band det aldri ble noe av, men du verden, de spæller bra...
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.990
Antall liker
20.054
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det kan vi da. Det utgis stadig vekk nyinnspilt klassisk musikk med skyhøy dynamikk og ellers superb lyd. Må ikke til gamle dager for å finne det.
Yepps. Et glimrende eksempel på dette er f.eks. Carl Orff´s "Die Kluge".... tror om jeg husker ret, at det er med symfoniorkester Leipzig, 24/96 fra 2016.
Bare å lene seg tilbake i stolen å vri på volume :)

EDIT... husket feil. Det var Herbert Kegel/Berlin Classics fra 2009.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Kom over en fusion jazz med litt trøkk, Film & the BB's. Big Notes fra 85, den ligger ute orginalt plate på Tidal, avarage DR på 19 med 14-22, det høres søren så freshed ut...
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Steve Earle - Exit O fra 1987 ligger også ute på Tidal med orginal mastering virker det som....
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
I hele Tidal katalogen er dette det værste jeg har funnet

Rickie Lee Jones - (album) Flying cowboys - Ghetto of My Mind

Den har en DR på 24!! For å være "vanlig" rock er dette ekstremt. Du må altså skru noe voldsomt opp for å være på normalt nivå, skarptrommen er det skarpeste jeg har hørt innspilt.......
 
L

Lassencad

Gjest
For en troverdig opplevelse av plater med skyhøy dynamikk bør anlegget håndtere spisser på130 db i lytteposisjonen fra 500 hz og ned
Ja problemet er bare at ganske få højttaler klare den opgave :) (Altså HiFi Højttalere)
I mit opsæt har jeg nok Headroom til den opgave selv om jeg har få optagelser hvor denne voldsomme dynamik opleves.
 
L

Lassencad

Gjest
Selv om jeg er litt vel moderne og lite allsidig i min musikk smak , så vil vel en avspillinegen eller noe lignende av "Ravel's Bolero - Pavane - La Valse" spilt av Seiji Ozawa spilt av Boston Symfoni Orkester fra 1963!!!! HERREMANNN, for en grusom deilig dynamikk, du kjenner det i ryggraden.
Prøv denne udgave
s-l160067.jpg
 
Sist redigert av en moderator:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Skal prøve men finner jeg denne på Tidal da, jeg får se. 😁
Fascinerende å se hvor mye som er "ødelagt" av remastering. Jeg har lagt på sofaene hele uken med skiveprolaps så har fått trålet en god del, inni blant ånk, stønn og banning. Jeg må nok rote frem de gamle kartongene med cd'er og begynne å rippe de "most wanted". Altså til og med mer obskure artister hvis de er litt retro kul eller Hip i sitt segment, remastret. Folk kan vi hva de vil men DR på 6 da høres skarptromme ut som en nisse som sitter nederst i vinterklær skuffen min og spiller på en iskrem boks i plast med spisepinner. Det er å holde folk for narr. Det er en del u-remastret å finne fra 80 til tidlig 90 tall, men det er ganske bingo. Også er det en del artister som har holdt hodet høyt og krevd god lyd, men det er begrenset av hva eg klarer av deprimert psykolog musikk f.eks Kari Bremnes. Om bare jeg kunne lære meg å like jazz så hadde alt vært uorden 😢
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Ja problemet er bare at ganske få højttaler klare den opgave :) (Altså HiFi Højttalere)
I mit opsæt har jeg nok Headroom til den opgave selv om jeg har få optagelser hvor denne voldsomme dynamik opleves.
Lurer på det med 130dB peaker, spiller man en DR 20 innspilling på 90dB snitt (høyt) er musikken da i snitt 20dB opp/ned, altså 80 til 100dB eller 70-110dB? Med la oss si peakene er dobbelt så høy så har han 70-110 eller 50-130? Må lese meg opp på crest faktor...
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Noe jeg hadde håpet ble en trend - er anti-loudness remastere.

Steven Wilson har gjort en del slike fra 2015 og fremover - var en del av hans prosjekter som var ganske komprimerte greier originalt. Disse nye remasterne låter bedre.

Tom Petty gjorde det samme fra 2015, noen fortsatte arbeidet, for siste kom i sommer, Angel Dream, låter bra.

Hadde så gjerne sett at dette ble mer vanlig, er så mye bra nusikk laget etter 1995, som blir spilt altfor sjelden, pga laber lydkvalitet.
Har du noen Steve Wilson eksempler? litt umulig å søke på mastering eng.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Har du noen Steve Wilson eksempler? litt umulig å søke på mastering eng.
Finnes flere av blant annet Porcupine Tree utgivelser:


Virker som han hørte på kritikk og fikset mange utgivelser i forbindelse med utgivelse av samlebokser osv.


Ser ut som jeg var litt sen der med å skrive 2015 - allerede i 2012 gjorde han dette.

Jeg likte din beskrivelse av lav DR og trommer & vinterklær skuff :ROFLMAO:
 
Topp Bunn