Jakten på ikke remastret utgivelser i Roon/Tidal/Qobuz

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Det er ikke bare lav DR som er veldig ødeleggende - også innspillingsnivået - som etter ca 1995 ofte er skrudd til maks på digitale utgivelser.

Hvis du har dsp, romkorr eller eq osv uten å regulere nivået, er det store muligheter for klipping.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Ja har eg hørt på Rickie Lee Jones, Ghetto of my mind fra Flying Cowboys albumet produsert av Walter Becker, ett par ganger. Det er sånn det skal være, du synes skarptrommen er plagsom, men sånn er det live og.. Det er deilig å bli hørselskadd, nesten. Den skarptrommen er plagsom realistisk. Hvis den ikke er det har du ett realistisk problem.....😁 Det er nok en feilproduksjon, med DR på 24, det må ha vært noe som glippet under produksjonen, de glemte å kjøre kompressoren på det, enjoy.
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Det er ikke bare lav DR som er veldig ødeleggende - også innspillingsnivået - som etter ca 1995 ofte er skrudd til maks på digitale utgivelser.

Hvis du har dsp, romkorr eller eq osv uten å regulere nivået, er det store muligheter for klipping.
Ja skal være obs på det, har lagt merke til det og, låter med samme DR har forskjellig nivå....den Rickie Lee Jones låten har utrolig lavt nivå du må skru opp zom bare faen, Walter Becker som produserte...
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Lytter til den på Qobuz nå - vet ikke om den versjonen er remastret eller ei - men den låter bra!

Walter kan lyd - bra lyd i hans solo album.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Ble til at jeg handlet albumet - låt med DR24



Heftig!

🥳



Min Replaygain setting i Foobar takler ikke så høy dynamikk - den øker level med +1.77 dB for albumet - da blir det klipping. Normale moderne album senker den med over 10 dB 😁
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.013
Antall liker
20.139
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Nå har jeg den "bare" på LP, så kjenner ikke til DR niveau´et på CD, men er det bare i nærheten (og ikke remastered),
så prøv å lytte til Paul Simon album´et "Hearts And Bones".
Bli´r stadig forundret over denne. Hverken audiofil, 180 gram eller annet tull, helt tynn og bøyelig LP, men du verden, den er bra ;)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.065
Antall liker
33.742
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Ja skal være obs på det, har lagt merke til det og, låter med samme DR har forskjellig nivå....den Rickie Lee Jones låten har utrolig lavt nivå du må skru opp zom bare faen, Walter Becker som produserte...
Har en tidlig CD utgivelse av Flying Cowboys. Om alle CD'er var mastret på den måten tror jeg vinylen hadde fått problemer med å henge med. CD/digital mediet har større dynamikkområde enn vinyl så fremt man ikke begrenser/komprimerer det. Nevnte skive låter som CD kan og bør gjøre. Unstrengt , luftig, detaljert ned på mikronivå og bra smekk i trommer osv.
 
L

Lassencad

Gjest
Nå har jeg den "bare" på LP, så kjenner ikke til DR niveau´et på CD, men er det bare i nærheten (og ikke remastered),
så prøv å lytte til Paul Simon album´et "Hearts And Bones".
Bli´r stadig forundret over denne. Hverken audiofil, 180 gram eller annet tull, helt tynn og bøyelig LP, men du verden, den er bra ;)
Meget enig ang Hr Simon :)
Nyder især at lytte til Allergies / When Numbers Get Serious / Think Too Much
Men gode sange og en fremragende lyd .
5570216.jpg
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Paul Simon Hearts and bones er vel den minst kommersielt suksessrike albumet hans, så de har ikke tatt bryet med å remastre den kanskje, mulig en remaster i 2004, men antagelig ikke den som ligger på Tidal.
Den låter friskt med DR på 14-16, absolutt habilt. Litt under Flying Cowboys på 17-24dB da..
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Ble til at jeg handlet albumet - låt med DR24



Heftig!

🥳



Min Replaygain setting i Foobar takler ikke så høy dynamikk - den øker level med +1.77 dB for albumet - da blir det klipping. Normale moderne album senker den med over 10 dB 😁
Ja da er vi enig om at denne er referansen! Endelig fikk eg levert noe tilbake av alle de gode tipsene du har gitt meg! Takker Mr. Spock...
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Steame lokalt, fint ord, jeg tror han ripper det og spiller det av fra hard disk gjennom streaming tjenesten? Streame lokalt er ihvertfall ett hyggelig ord.
Skulle ønske jeg kunne gjort det. Ripper han CD'er og spiller de av, er det sikret en hvis standard for DR hvis CD'en er fra orginal pressing. Før man begynte og remastre livskiten ut av dynamikken på midten av 90-tallet
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
På Tidal virker det som om man får orginal pressingen hvis ikke plateselskapet som leverer en "katalog" av musikk til streaming selskapene. Har de remastret en plate, da leverer de denne i deres katalog over musikk de leverer, og ikke orginalen. Så det er ikke Tidal's feil, det er hva de får levert av plateselskapene. Nå koser jeg meg med hele katalogen til Allan Parsons Project fra 70-80 tallet, de var ikke så populær som Rolling Stones f.eks. så katalogen/platene deres har ikke blitt særlig remastret, altså tilpasset hodetelefoner, earbuds, bil, kontor, bluetooth høytalere eller butikk musikk... Altså 90% av plateselskapenes innbilt kunder...
 
P

parafinoksen

Gjest
Off topic, men noe som irriterer noe grenseløst i Tidal, er at bootleger, uoffisielle utgivelser og diverse album er samlet sammen med offisielle utgivelser, og kronologien er det så som så med. Dårlig grensesnitt.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Off topic, men noe som irriterer noe grenseløst i Tidal, er at bootleger, uoffisielle utgivelser og diverse album er samlet sammen med offisielle utgivelser, og kronologien er det så som så med. Dårlig grensesnitt.
Da bør du styre unna Qobuz som er mye verre med opptil 15-20 versjoner av samme album (med lite eller ingen info om hva det er).
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Er for dårlig.
Er et stor problem siden det er andre copy rigth lover i Europa vs USA. Mye kan du sile ut p.g.a at det er copy rigth på fotoet på coveret, gjelder spesielt på eldre jazz utgivelser.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Off topic, men noe som irriterer noe grenseløst i Tidal, er at bootleger, uoffisielle utgivelser og diverse album er samlet sammen med offisielle utgivelser, og kronologien er det så som så med. Dårlig grensesnitt.
Det kan nok så være, men overskriften er ofte forklarende, og så kan man sortere på dato hvis du vet hva du vil finne, går det nok bra, men hvis du leter etter noe ukjent så er det nok forvirrende ja med alle utgivelsene.....
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Her er et lite eksempel, ikke lett å finne frem om man ikke har litt kunskap fra før.


1643391538812.png
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Flere av de derre annerkjente "audiofile/hifi" innspillingene av Daft Punk og Chemical Brothers f.eks. er bra spilt inn og alt det der, men de har heller ikke mye snert eller dynamikk. DR8 på Daft Punk Random Access Memories på cd... Hvorfor er den så hyllet og mye brukt da?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.020
Antall liker
8.215
Torget vurderinger
1
Finnes det moderne pop/rock innspillinger som er "bra spillt inn og alt det der"?
Kan ikke komme på en eneste en som låter bra. OK på det beste, men nå hører ikke jeg så mye på moderne pop/rock. Dritlyden har noe med det å gjøre, mistenker jeg....
Ikke bare dårlig produksjon og nada dynamikk ødelegger opplevelsen, men bruken av pro tools og andre dataverktøy fjerner alt liv fra musikken. Og nevn ikke autotune...
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Her er et lite eksempel, ikke lett å finne frem om man ikke har litt kunskap fra før.


Vis vedlegget 785719
Jeg må sjekke ut Qobuz igjen, hadde de en stund, men fant ikke ut å sjekke om de hadde revisjoner/ulike versjoner av samme innspilling! Rett og slett ett tilfelle av dårlig gravende "journalistikk" fra min side. Har de mange flere versjoner av innspillinger enn Tidal? Fant ikke ut av det den gang. Å høre på Miles Davies en hel kveld er personlig litt i overkant, virker som jazz er mye mindre remastret enn blues/prog/rock....
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Jeg må sjekke ut Qobuz igjen, hadde de en stund, men fant ikke ut å sjekke om de hadde revisjoner/ulike versjoner av samme innspilling! Rett og slett ett tilfelle av dårlig gravende "journalistikk" fra min side. Har de mange flere versjoner av innspillinger enn Tidal? Fant ikke ut av det den gang. Å høre på Miles Davies en hel kveld er personlig litt i overkant, virker som jazz er mye mindre remastret enn blues/prog/rock....
Siden det ikke er info (til å stole på) om de forskjellige utgivelsene så er det vel mye (imo). Er du interessert i forskjellige utgivelser så er det utgivelser fra det franske musikk arkivet (eller hva det nå heter) av mye gammel jazz, mye i mono versjoner som jeg ikke har sett lett tilgjengelig andre plasser.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Finnes det moderne pop/rock innspillinger som er "bra spillt inn og alt det der"?
Kan ikke komme på en eneste en som låter bra. OK på det beste, men nå hører ikke jeg så mye på moderne pop/rock. Dritlyden har noe med det å gjøre, mistenker jeg....
Ikke bare dårlig produksjon og nada dynamikk ødelegger opplevelsen, men bruken av pro tools og andre dataverktøy fjerner alt liv fra musikken. Og nevn ikke autotune...
Det ser stort sett svart ut, ear buds generasjonen har overtatt fokus i platebransjen. Det er stort sett bare 80 talls innspillinger som er nogenlunde, uremasteret... Finns sikkert mange unntak, men på samme linje som Miles Davis klarer jeg ikke høre på Kari Bremnes veldig lenge om gangen, mye kortere faktisk... Men de skal jo være bra innspilt da...
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Ifølge ryktene har siste platen fra Steely Dan Everything must go, fantastisk lyd, er fra 2020... Samme Bob Dylans Rough and rowdy ways... sikkert mange fkere men de er vanskelige å identifisere....
I de siste årene har det også vært en tendens til at en del artister har relansert platene sine med vanlig dynamikk istedenfor den ihjelkomprimerte orginale versjonen. Dessverre for versjons kontrollen i Tidal så er disse sjeldent identifiserbar utfra Album navnet.
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Til og med Daft Punk gav ut Randon Access Memories med DR på 14 i 2020 ( i forhold til DR8 på orginalen) men hvor finner man den? Mange av de seriøse artistene skjønner at de har dreti på draget for en del av markedet sitt (seriøse lyttere) og prøver å rette på det, men det er plateselskapene som styrer hvilken versjon de leverer i katalogene til streaming selskapene, og der kommer ikke de nødvendigvis med, så da er man tilbake til å kjøpe downloads å legge dem inn på streaming serveren...
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Kan være god lyd, men ikke ekstremt med dynamikk…

Everything must go

Ingen CD fra 2020 i denne listen, dessverre…
Nei det jo noe og, god dynamisk range er ikke det samme som voldsom dynamikk. I jazz, klassisk og mye annen musikk har man ofte god DR uten at det høres som mye dynamikk, for det er gjerne innspilt og produsert for at det skal være god mikro dynamikk i stille passasjer og god dynamikk i resten, uten at lyd teknikeren lar alle dynamikken på skarptrommen legges ut i sporet, f.eks.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Tenkte å vise litt om en av Tom Petty remasterne som har blitt gitt ut de siste årene - Highway Companion

Her både original cden fr 2008 og hig rez remasteren som ble gitt ut i 2014:



Gain viser at den nye remasteren er neste 9 dB lavere - og har DR12 mot cdens DR6.

Slik ser første sporet ut, cd:



2014 remaster:



Når jeg handlet high rez remasteren hos HDTracks fulgte det med en pdf, med følgende kommentar:



Så - velg high rez remasteren hvis du skal lytte til denne.
 
S

Syncrolux

Gjest
Ifølge ryktene har siste platen fra Steely Dan Everything must go, fantastisk lyd, er fra 2020... Samme Bob Dylans Rough and rowdy ways...
Kan avkrefte det egentlig, da ingen av de låter spesielt godt. Dylan plata er veldig fin, så den kan anbefales for musikken i alle fall. Steely Dan utgivelsen er dessverre bare en skygge av hva de var på 70-tallet.
 
S

Syncrolux

Gjest
Så du mener at de største forskjellene på innspillinger er mastringen ?
Altså - man vet ikke hvilken mastring disse streaming tjenestene tilbyr. Har man CD'ene og rippet de sjøl vet man i alle fall hva man har. F.eks om man liker de første CD-mastringene av Steely Dan bedre enn senere remasters, så har man egentlig bare ett valg, og det er å rippe sjøl og spille fra lokal kilde.
 
S

Syncrolux

Gjest
Så du mener at de største forskjellene på innspillinger er mastringen ?
På veldig mye musikk så er det enorm forskjell på tidlige mastringer på CD vs remastre. Jo mer remastret, jo verre er det. Dette burde ikke være ukjent egentlig......
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Kan avkrefte det egentlig, da ingen av de låter spesielt godt. Dylan plata er veldig fin, så den kan anbefales for musikken i alle fall. Steely Dan utgivelsen er dessverre bare en skygge av hva de var på 70-tallet.
Ganske grom lyd på surremegrundt versjonen av Everything Must Go, Elliot Scheiner mix

 
S

Syncrolux

Gjest
Tja. Jeg har den på DVD. Jeg liker ikke denne miksen så godt.

Eller kanskje jeg er litt negativ fordi musikken er så daff.
 
Sist redigert av en moderator:

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Har den på vinyl.
Ikke min Steely Dan favoritt heller på miks men ok lyd egentlig. Ikke så mye smekk som i noen andre SD skiver.

Respekt for tidsriktig avatar, Syncro (y)
 
S

Syncrolux

Gjest
Skal man høre Steely Dan i Elliot Scheiner surround-mix er Gaucho et bedre valg synes jeg. Den låter fint.
 
Topp Bunn