Jakten på ikke remastret utgivelser i Roon/Tidal/Qobuz

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Dette er vanskelig. Tips angående dette i Roon mottas med takk. Alle monner drar osv...

Det jeg har funnet ut foreløpig er følgende.
Litt bakgrunn: Mange plater ligger kun ute med en versjon som er remastret med ett RØDT DR nivå. Sjekker man Dynamic Range database så er det ofte mye arbeid og vanskelig å finne rett versjon, når man allikevel får det til å stemme er resultatet ofte til å bli deprimert av...Jeg opplever så og si at alle remastrede plater til å ha dåååårlig DR.
I tillegg er versjonsinfo om plater i Tidal/Qobuz bare for dårlig.
I Roon med Tidal eller Qobuz service så er det ikke alle albumene som ligger ute, som er merket med at de er remastret engang.
Tar man f.eks. Rolling Stones album Black and Blue så er dette ett anbefalt album vedr. lydkvalitet. Her kommer den orginale innspillingen fra 1976 opp som standard, det finnes en remastret versjon fra 2008 også. Denne kan man finne (fordrer at man er inne på albumet) ved å trykke på de 3 loddrette prikkene til høyre for sangene i Roon og så velge 'View composition" da vil man få se ulike innspillinger av denne sangen. Der dukker den remastrede versjonen opp. Den remastrede utgaven høres sef. "mye bedre" ut først fordi den har mye høyere volum, men er vesentlig mer ræva med samme volum..

Mottsatt kan man bruke samme prosessen hvis man bare finner en remastret utgave av en sang, trykk på info knappen til høyre (de 3 loddrette prikkene) velg "View composition" og let, av og til er man heldig og finner en versjon som muligens kan være en orginal innspilling !!!

Men dette er ikke alltid tilfelle, noen ganger har bare album mangelfulle meta-data. Hvis en plate er spilt inn i 1976 og remastret i 2009 og man ikke vet hvilken versjon man hører på, så kan man sjekke en plass til, men det er litt stress. Da må man gå på Settings - General - Browser sort preferences - Album dates for sorting og velge Release date (ikke Original release date) og så må man legge sangen til i en Spilleliste, da vil Release date dukke opp som kolonne i spilleliste, står der 2009 så er det den remastrede versjonen allikavel og du er fucked....

Tar man f.eks. Rolling Stones - Sticky Fingers så finner jeg bare den remastrede utgaven, jeg kan ikke finne noen annen/orginal innspilling overhodet. Og slik er det ofte, mulig noen vet om noen flere tricks for å finne slik, for å gå til innkjøp av Server og begynne å rippe plater og slikt sitter jæææævla langt inne...😂😡😁
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Trådstarter her belyser jo noe av problemet med streaming - man har liten eller ingen kontroll over hva man får av kvalitet.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Er jo derfor streame musikk online er uaktuelt - og egen server og ripping av cder et must! 😁

Har Qobuz og handler en del musikk der - da sjekker jeg først utgaven i Audacity, før jeg handler.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Ja er i en sånn situasjon enn at noe annet enn streaming går ikke, alle med en telefon skal kunne bruke det. Ofte er det håp, men av og til er det ikke det.
Å gå tilbake til CD eller vinyl kan jeg gjerne gjøre personlig hvis jeg noensinne finner tiltaket, hvilket jeg tviler på....
Og styre all verdens musikk "at your fingertips" er jo en fantastisk utrolig fordel, bare da at det har noen store bakdeler også...
Så jeg prøver å jobbe meg ut av det, finner mye musikk med bra lyd fra orginal innspilling (les 70-80tallet) men noen av de personlig klassikerne er da bare ikke å finne i orginal innspilling, ref. Sticky Fingers" ....
Damene skal ha fest ikveld så fant nettopp ett vanlig eksempel
Madonna - True blue - Papa dont preach fra 1986 (topp innspilling med DR 13)
Denne ble behørig "Brick walled" av Warner Bros i 2001, med DR6, Papa dont preach ligger brickwalled på Celebration CD'en fra 2009.
Det er jo en annen sang, strykerne på begynnelsen høres helt annerledes ut, gjør de ikke?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Damene skal ha fest ikveld så fant nettopp ett vanlig eksempel
Madonna - True blue - Papa dont preach fra 1986 (topp innspilling med DR 13)
Denne ble behørig "Brick walled" av Warner Bros i 2001, med DR6, Papa dont preach ligger brickwalled på Celebration CD'en fra 2009.
Det er jo en annen sang, strykerne på begynnelsen høres helt annerledes ut, gjør de ikke?
Kanskje prøve Immaculate Collection - hvis den er der?

Tror ikke den finnes i remaster. Så får du Q-sound også.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Kanskje prøve Immaculate Collection - hvis den er der?

Tror ikke den finnes i remaster. Så får du Q-sound også.
Takker skulle bare lage en spilleliste til damene, blir litt flau av å høre på Madonna selv om eg er alene 😁
No mimre koser jeg meg med noe gammel Kim Larsen og Gasolin hvor alle likke remastrede plater låter gromt
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Trådstarter her belyser jo noe av problemet med streaming - man har liten eller ingen kontroll over hva man får av kvalitet.
Vi får alle sende en software change request til Tidal/Qobuz? Masing hjelper, det vet selv ungene....
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg rippet min samling til disk for over 10 år sida, og alt nytt som kommer inn havner også på disk. Streamer lokalt.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Så det du sier er at denne låter bra?
Forklædt som voksen
Det kommer vel an på versjonen, vet ikke om den platen er remastret, antagelig ikke. Midt om natten låter ihvertfall topp fra Tidal.
Den er dessverre ikke testet i dr.loudness-war.info så jeg vet ikke. Jungle dreams, Værsågo og Midt om natten er testet og høres også topp ut, utgivelsene er fra orginal året også. Forklædt som voksen ligger inne med orginal år både i tittel og på release date, så det er godt håp. Man må egentlig høre for å være helt sikker for ett album kan være remasteret selv om meta data sier noe annet, men mest sannsynlig ikke, forvirret enda?!?. Jeg hører på en sang nå, den høres ganske frisk ut og volumet er lavt for å avspilles på -18dB her, så tror den er orginal. Hvor god orginalen er vet jeg ikke, den er fra 86, altså godt før loudness war begynte 90-95

Etter en del lesning på forum stevehoffmann etc. så er det vel slik at det er plateselskapene som leverer en katalog med album til streaming tjenestene. Når de har remastret ett album, så leverere de ikke med den orginale albumet i denne katalogen i defleste/mange tilfeller. Så det er plateselskapene som har skylden.
Kan tro de er PISSED der, Sticky Fingers finnes nå bare i en loudness war remastret utgave med lite dynamikk, masse bass og skrikende diskant.... HALLELUJA... Det er kulturvandalisme, intet annet, som å brenne bryggen etc...
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Du får høre med MrSpook, han hører dette med en gang, jeg begynner å kjenne lusa på gangen men er ikke helt sikker Forklædt som voksen fra Tidal høres ut som å ha bra dynamikk spør du meg, men jeg har tatt feil før...
Det er hvist slik at mindre store artister internasjonalt, der gidder ikke plateselskapene i noen tilfeller å remastre album av økonomiske grunner eller på grunn av kjøpergruppen. Chris Rea f.eks. har i england typisk en kjøpergruppe som sitter hjemme og hører på i stua, så han slapp unna til godt innpå 2000 tallet før de så seg nødt. Noen artister/producere er opptatt av lyd og kreved god dynamikk Daft Punk f.eks. fins mange flere men langt mellom de. Se denne listen f.eks. skulle kunne gi en indikasjon på hvilken type artister som man kan være heldig med... https://www.stuff.tv/features/57-essential-albums-audiophiles Listen har forsåvidt ikke mer enn god nok dynamikk i noen tilfeller, men skal ihvertfall være godt innspilt
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Ihvertfall mange album finner man bare den remastrede av, thats it, ikke noe håp what so ever. Håpet noen kunne gi meg noe håp her men det ser ikke sånn ut. Qobuz er det samme, kanskje noen ganger litt bexre enn ikke store forskjeller leser jeg. Ingen som har noen annen info om hvordan finner orginal utgivelser eller hvordan sjekke det på streaming?
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
På stevehoffman siten står det utrolig mye om dette, skrevet av mange bransjefolk også, producere og mastering personer. Det var jo ikke sånn at Loudness War startet av noe annet enn at nyere bedre innspillinger låt friskere og høyere enn eldre innspillinger med ganske lik bruk av compressor nivå. Så de gamle (les 60 tallet) innspillingene ble forsøkt frisket på med mer kompresjon og derav litt mindre dynamikk. Til og med musikerne vil ha den "sounden" av moderat kompresjon. Men når de begynte med dette på gode innspillinger fra 70-80 tallet, så er det jo ræva. Sagt det før og sier det igjen, det er de færreste som sitter med ett anlegg som tåler å spille av musikk med rimelig høy dynamic range. Skal de derre 1812 Overturen (er det Wagner?) spille av kanon skudd på.110dB så går det jo på ræva i 90% av tilfellene, så vi er en mindre kjøpergruppe antar jeg. Vi burde klage mer til plateselskapene slik at jeg ikke trenger å gi opp eller belage meg på å rippe de rette CD'ene igjena. Det er jævla skuffende. Hvor mye koster det å legge ved en bra innspilling som allerede er gjort Warner Bros, EMI og Colombia m.fl.?????
Hvis noen legger ved en liste av de største plateselskapene så,skal jeg ringe å klage og så sende oppfordringen videre! Vi er jo en ressurs sterk kjøper gruppe? Eller er vi bare sofa griser???
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Setter pris på ditt engasjement Knubie! Føler det på samme måte selv.

Det var litt mer fart i "Loudness War" diskusjonene for noen år siden - tror mange bare har gitt opp og leter opp de gode utgavene selv.

Hadde gjerne sett mer fokus på dette - gjerne med DR indikering hos streaming tjenester, det hadde vært fenomenalt!
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
det er trist at ikke disse strømmetjenestene har info om versjoner; en vesentlig mangel, selv om de bare tilbyr én versjon. ennå verre blir det jo nå som de tilbyr lossless og 196/24 av versjoner som er laget for bilkjøring.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Setter pris på ditt engasjement Knubie! Føler det på samme måte selv.
Det var litt mer fart i "Loudness War" diskusjonene for noen år siden - tror mange bare har gitt opp og leter opp de gode utgavene selv.
Hadde gjerne sett mer fokus på dette - gjerne med DR indikering hos streaming tjenester, det hadde vært fenomenalt!
Ja jeg kom sent til party, fikk først satt meg inn i dette når jeg endelig fikk lagd meg mitt eget skikkelige musikk rom ifjor, som jeg ventet på i 20 år.... Jeg tror eg abonnerte på danske High Fidelity i 10 år, på 90-2000 tallet uten å høre noe om dette den gang, de fulgte kanskje ikke med på alt. Men ihvertfall som Mr Spock har sagt før, du hører det i crescendo i musikken på det høyeste så høres det alt ut som en graut, du kan ikke da høre instrumentene med sin egne naturlige klang, de er ikke det. Hører du en innspilling hvor du alltid kan høre instrumentene sin naturlige tone uten å bli overstyrt av vreng, så er du der....Kompresjon er jo neste det samme som vreng er det ikke?
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Er det ikke veldig bingo å bruke streaming fra skyene som kilde i et seriøst anlegg? Du vet jo aldri hva du får? Ripp fra CD og en lokal streamer, gjerne med AccurateRip i tillegg.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Er det ikke veldig bingo å bruke streaming fra skyene som kilde i et seriøst anlegg? Du vet jo aldri hva du får? Ripp fra CD og en lokal streamer, gjerne med AccurateRip i tillegg.
Jo det er jo det antagelig, men eg er ikke helt vanlig heller eg har furtebua mi oppi låven, en slags pub, som skal brukes av andre også. Så det er noe dditt, jeg kan ikkje bare sette inn en dyr CD spiller eller vinyl rigg heller...Tkdal or die zo to speak..... Men det går vel det?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Feil

Sorry - det var ikke noen kommentar til deg - bare at jeg skrev et innlegg som skulle et annet sted - og jeg slettet det og skrev feil i stedet 😁
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Men så har vi jo ny musikk lagd på computere som er helt deilig, ta dere en tur på "Party favor" med Billie Ellish, det er jo deeeeeeeeeilig...
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Det lages jo en del Atmos mixer for tiden - tilgjengelig på Tidal & Apple osv - ofte er disse surroundmixene gjort av andre folk enn de som mastrer for cd/streaming - og har et helt annet forhold til komprimering. Ofte er surroundmixene veldig mye bedre.

Billie Eilish har et album i Atmos - kanskje sjekke ut dette på Apple - se om jeg kan mikse det ned til stereo og sammenligne med den originale stereoversjonen.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Sjekket ut Bad Guy låten til Billie Eilish

Først vanlig stereo - DR4


Atmos, nedmikset til stereo - DR13 :oops:



Forskjellen her er formidabel...

Litt forbehold her, dette ble gjort fort og på sparket - stereo er fra 44.1 Qobuz - mens Atmos er fra Apple - nedmikset via Yamahas Musiccastopplegg.

Eget inntrykk er at stereoversjonen er noe jeg ikke orker å lytte til - mens nedmixet Atmos faktisk låter ganske bra.... :D

Dette kan man også gjøre ved vanlig lytting - ved å bruke en Apple 4k TV koblet til en Yamaha Atmos receiver - også så streame til en Yamaha stereo dac/streamer via Musiccast (jeg bruker WXA50) - da mixes Atmos lydsporet automatisk ned til stereo - men beholder 48/24.

Tipper andre merker har samme mulighetene.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Utrolig forskjell ja, god info MrSpock, takk for innsatsen 😁. Må sjekke Atmos nedmixings muligheter på anlegget mitt. Har jo vært sånn lenge at film folket kjører full pupp på dynamikk....
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Men så har vi jo ny musikk lagd på computere som er helt deilig, ta dere en tur på "Party favor" med Billie Ellish, det er jo deeeeeeeeeilig...
Får denne meldingen på Tidal når jeg prøver å spille akkurat den sangen, de andre sangene fungerer som normalt.

Billie Eilish.JPG
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Sjekket ut Bad Guy låten til Billie Eilish
Atmos, nedmikset til stereo - DR13 Forskjellen her er formidabel...
Litt forbehold her, dette ble gjort fort og på sparket - stereo er fra 44.1 Qobuz - mens Atmos er fra Apple - nedmikset via Yamahas Musiccastopplegg.
Eget inntrykk er at stereoversjonen er noe jeg ikke orker å lytte til - mens nedmixet Atmos faktisk låter ganske bra.... :D
Dette kan man også gjøre ved vanlig lytting - ved å bruke en Apple 4k TV koblet til en Yamaha Atmos receiver - også så streame til en Yamaha stereo dac/streamer via Musiccast (jeg bruker WXA50) - da mixes Atmos lydsporet automatisk ned til stereo - men beholder 48/24.
Tipper andre merker har samme mulighetene.
Er det noen tråder om slike Athmos Music oppsett du kan anbefale på DiyAudio, GearSlutz, SteveHoffman etc? Jeg skal søke men hvis du har noen gullkorn så takk. Apple TV til receiver og så streame til Musiccast, høres jo ett stykke unna min Roon/Tidal kjørt gjennom et Audiolense Dsp filter til en fler kanals DAC, så til aktive høytalere!😎 Litt unna so to speak..
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Er det noen tråder om slike Athmos Music oppsett du kan anbefale på DiyAudio, GearSlutz, SteveHoffman etc? Jeg skal søke men hvis du har noen gullkorn så takk. Apple TV til receiver og så streame til Musiccast, høres jo ett stykke unna min Roon/Tidal kjørt gjennom et Audiolense Dsp filter til en fler kanals DAC, så til aktive høytalere!😎 Litt unna so to speak..
Moro å lese at du interessert i dette - Knubie!

For egen del opplever jeg det øverste av Billie Eilish eksempelene over - som f.eks en forsterker på full guffe, som ikke klarer å levere nok effekt og kutter toppene - mens i eksempelet under leverer det den skal, med lavere forvrengning.

Problemet er at dette er et digitalt signal - og for det øverste eksempelet er denne komprimeringen/forvrengningen innebygget i signalet - slik at vi får det ved alle stillinger på volumkontrollen. Innebygget og pålagt forvrengning altså - og vi snakker ikke 0,00001% - heller flere titalls prosent.

Jeg har ikke lest om noen andre som har sjekket Atmos streaming vs stereo - var bare noe jeg kom til å tenke på siden jeg har god erfaring med å downmixe surround til stereo med mine fysiske discer. Og at dynamikken som regel er mye høyere i surroundsporene.

Uansett - du må ha en Apple dings som kan motta Atmos (jeg har Apple 4k TV) - og en AV Receiver (eller tilsvarende) som kan motta Atmos signalet.

Artig at det er andre som bryr seg om dette (y)
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Det der var jo meget bra påkommet, veldig utforskende og en dedikert analytisk kombinert eksperimentell løsning som må påskjønnes med komplimenter, det må jeg jo nesten få lov å si uten blygsel, masse kudos til deg 😁

En digresjon:
Amerikanerne klarte ikke uttale Knut så dermed ble eg Knubie.... Forresten.
Litt gøy å treffe folk du har kjent på Facebook som faktisk tror eg heter Knubie, skjedde forrige uke...
Ikkje at jeg tror du tror det, var bare en digresjon, eller god historie ....
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Takk men det har jo vært sånn i alle år at kino folket kjører dynamikk for å imponere kundene, hvis de prøver seg i en sånn løsning i musikk bransjen, så må vi jo bare alle oss som Audiofile påskjønne dette med å kjøre Dolby Athmos høyt på listen.....
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Selv om jeg er litt vel moderne og lite allsidig i min musikk smak , så vil vel en avspillinegen eller noe lignende av "Ravel's Bolero - Pavane - La Valse" spilt av Seiji Ozawa spilt av Boston Symfoni Orkester fra 1963!!!! HERREMANNN, for en grusom deilig dynamikk, du kjenner det i ryggraden.
 
Topp Bunn