Jeg tviler ikke på det, men det kan vel ha noe med Naim´s filosofi i praksis? Jo høyere opp i hierarkiet jo bedre lyd med samme filosofi. Spørsmålet er om du hadde hatt enda mer å gå på med referanseinnspillinger, men selvsagt så kan beste tilnærming være å ikke dra strikken mer.Vidar P skrev:Jo bedre stereoanlegget mitt har blitt, jo bedre har mine historiske skiver blitt å høre på også, parallelt med at de beste skivene også låter bedre.
Hvilke andre forsterkere har du prøvd på Kef´ ene? Roysen er vel den som drar strikken lengst her på sentralen og han sier det samme som meg. Jeg snakket om temaet med en dyktig lydteknikker (som også naturlignok kjenner mange andre erfarne lydteknikere) og for han var det ikke noe tvil i det hele tatt.Vidar P skrev:Kan ikke se noen strukne strikk jeg, det er bare bedre elektronikk.
Hva med pop/rock album som låter flatt, flisete, tynt og småhardt? Man har litt lett for å tenke på dårlige innspillinger i denne værste forstand, men veldig mange har svakheter som ikke er sjenerende på samme måte. Jeg husker engang jeg nevnte dårlige innspillinger av klassisk musikk hvorav du mente at de fleste ikke låt noe "kantete og flisete". Da fant jeg frem mange gamle plater (som jeg ikke hadde spilt på mitt nye anlegg) og tok mange stikkprøver. Jeg fant ut at du hadde rett. Alså de aller fleste dårlige innspillinger tipper ikke over i hardheter og kommer ikke innenfor dilemmaet jeg snakker om, men mange pop/rock plater mener jeg har best av en viss "avrunding" i forhold til kompromissløs gjengivelse. Jeg har lenge hatt intensjoner om å spille mer klassisk igjen, men har ikke holdt den dessverre. Jeg vet at det er bare en dytt som skal til siden klassisk er musikken som beveger meg mest.Vidar P skrev:Siden jeg sentrerer en god andel av lyttingen rundt historiske innspillinger mener jeg.
Litt spesielt å tro at lydteknikere ikke har erfaring på et generelt grunnlag.samlanes skrev:Nå er du på samme spor som vanlig Lyngen,snakket med lydtekniker.....
Det er kun ein ting som gjelder:erfaring,erfaring,erfaring.
Jeg har aldri eller vil aldri miste fokuset fra musikkgleden. Hvis jeg skulle tendere mot det legger jeg HiFi interessen fullstendig på hylla. Men neste gang jeg skal bytte HiFi komponenter vil jeg nok gå for enn snillere kombi enn Sugden/Focal selv om ikke det plager meg nevneverdig idag alikevel.samlanes skrev:Om du lyngen eller andre skulle tru/bli frista til å tyne slikt lengre er man ein superperfeksjonist som tar vekk fokuset fra dei riktige plassene.
Hvis du har dine referanser fra konserter ute blant publikum har jeg intet problem med å hverken skjønne eller være enig med konklusjonen din. Poenget mitt er bare at lydopptak er langt mer komplisert enn som så og derav er optimal avspilling mer komplisert. Jeg husker godt en demo av Response hvor noen jublet; Ahh.. det er sånn det skal låte, det er sånn det låter i konsertsalen. Jeg var helt enig, jeg hadde samme inntrykk. Men jeg tenkte at han har ikke samme forståelse for innspillingsteknikk og ikke har helt rett hvis vi snakker om nøytral gjengivelse og er kompromissløs gjenprodusert.impulse skrev:Min erfaring er netopp at når et anlegg virkelig sitter, dvs låter naturtro, ekte og overbevisende (og da mener jeg med akustisk musikk som referanse. Det eneste brukbare, i min bok.) er det netopp som samlanes er inne på. Opptak som tidligere har vært under pari, låter plutselig med helt andre farger, fylde og autoritet. Et godt eksempel på netopp dette er Krauss/Plants "Raising Sand". Den vokser enormt etterhverkt som oppløsning, klang og det meste andre kommer på plass. Det klages voldsomt her inne på dårlige innspillinger. Jeg mener problemene i mye større grad skyldes dårlige avspillinger.
Og jeg som trodde Naim hadde strikkmotor. ???Vidar P skrev:Kan ikke se noen strukne strikk jeg, det er bare bedre elektronikk.
Jeg har hørt slike anlegg selv og det er slik jeg gjerne vil ha det selv engangjeg får rådimpulse skrev:Ikke på mitt rom, for å si det sånn. De beste anleggene jeg har hørt, har overhode ikke hatt musikalske preferanser, men spilt alt de har fått å tygge på med ekstrem overbevisning. Personlig regner jeg meg ikke i mål med anlegget før jeg har et oppsett som gjør akkurat det. Men det er meg.
Nei, det er ikke gitt selvfølgelig. Men du kjenner vel ikke lydteknikeren jeg refererte til så da kan ikke du bare påstå at det er "tåpelig". Han vil ikke bruke penger på dyr HiFi og liker anlegg som ikke er nøytrale. Tannoy Glenair er visst en av hans favoritter.samlanes skrev:Jeg meinte selvfølgelig erfaring med privat anlegg.
Det er vel ikkje gitt om man er lydtekniker,da er man flink til lydteknikk.
Eg våger påstå at det er to ganske forskjellige felt.
Ikke bare teori selvsagt.samlanes skrev:Mitt poeng er den lange veien fram til nirvana,når lyden skal forbedres tweakes.Altså når "problemer" skal løses.
Det meiner eg ein hififreak er minst like godt rustet til.
Så om Lyngen meinte lydteknikeren kun hadde ein teori om hva som er mulig å få til,uten å sjøl prøvd årevis med tweaking ol,er det desverre bortimot verdilaus påstand.
Husk at eindel hififreaker har holdt det gående både 10 og 30år,synst faktisk den resursen burde blitt langt meir respektert enn det den tidvis blir.
Det er virkelig verdifull spisskompetanse det folk sitter på etter årevis med prøving feiling.
Mvh.
Fantastisk skive! Det er forøvrig varierende lydkvalitet på sporene på den vinylen, hvis det ikke kun er fordi enkelte låter er spilt mestimpulse skrev:Lyngen, du har sentralens aller tøffeste avatar! Kudos til deg for å ninne oss (meg!) på gamle helter! ;D
...og har en ikke de resternde 50% bør en helt klart kjøpe seg en gettoblaster og holde kjeft her inne... Er det det du mener Lyngen ?Lyngen skrev:Ikke bare teori selvsagt.samlanes skrev:Mitt poeng er den lange veien fram til nirvana,når lyden skal forbedres tweakes.Altså når "problemer" skal løses.
Det meiner eg ein hififreak er minst like godt rustet til.
Så om Lyngen meinte lydteknikeren kun hadde ein teori om hva som er mulig å få til,uten å sjøl prøvd årevis med tweaking ol,er det desverre bortimot verdilaus påstand.
Husk at eindel hififreaker har holdt det gående både 10 og 30år,synst faktisk den resursen burde blitt langt meir respektert enn det den tidvis blir.
Det er virkelig verdifull spisskompetanse det folk sitter på etter årevis med prøving feiling.
Mvh.
Å bruke lang, lang tid på å finne sin "nirvana" hjemme er å ha masse erfaring med halve kjeden. De har ikke nødvendigvis erfaring med den andre halve kjeden. Skal man virkelig være kunnskapsrik så burde man ha erfaring på alle plan, noe de færreste har. Hjemme-HiFi, akustikk både i opptaksrom og hjemme, erfaring med instrumentklang, mikrofonkarakteristikker, opptaks- og avspillingsteknikk.
Det å ha en 3 veis høyttaler med bra størrelse på elementene er i mine ører mye mer kompromissløst enn å la et par små elementer prøve å gjengi både bass og mellomtone.Lyngen skrev:Hvis du har dine referanser fra konserter ute blant publikum har jeg intet problem med å hverken skjønne eller være enig med konklusjonen din. Poenget mitt er bare at lydopptak er langt mer komplisert enn som så og derav er optimal avspilling mer komplisert. Jeg husker godt en demo av Response hvor noen jublet; Ahh.. det er sånn det skal låte, det er sånn det låter i konsertsalen. Jeg var helt enig, jeg hadde samme inntrykk. Men jeg tenkte at han har ikke samme forståelse for innspillingsteknikk og ikke har helt rett hvis vi snakker om nøytral gjengivelse og er kompromissløs gjenprodusert.impulse skrev:Min erfaring er netopp at når et anlegg virkelig sitter, dvs låter naturtro, ekte og overbevisende (og da mener jeg med akustisk musikk som referanse. Det eneste brukbare, i min bok.) er det netopp som samlanes er inne på. Opptak som tidligere har vært under pari, låter plutselig med helt andre farger, fylde og autoritet. Et godt eksempel på netopp dette er Krauss/Plants "Raising Sand". Den vokser enormt etterhverkt som oppløsning, klang og det meste andre kommer på plass. Det klages voldsomt her inne på dårlige innspillinger. Jeg mener problemene i mye større grad skyldes dårlige avspillinger.
Jeg har intet problem med å forstå hva du mener Impulse!
Det spørs vel igjen på lyttevolum?Anonym skrev:Det å ha en 3 veis høyttaler med bra størrelse på elementene er i mine ører mye mer kompromissløst enn å la et par små elementer prøve å gjengi både bass og mellomtone.Lyngen skrev:Hvis du har dine referanser fra konserter ute blant publikum har jeg intet problem med å hverken skjønne eller være enig med konklusjonen din. Poenget mitt er bare at lydopptak er langt mer komplisert enn som så og derav er optimal avspilling mer komplisert. Jeg husker godt en demo av Response hvor noen jublet; Ahh.. det er sånn det skal låte, det er sånn det låter i konsertsalen. Jeg var helt enig, jeg hadde samme inntrykk. Men jeg tenkte at han har ikke samme forståelse for innspillingsteknikk og ikke har helt rett hvis vi snakker om nøytral gjengivelse og er kompromissløs gjenprodusert.impulse skrev:Min erfaring er netopp at når et anlegg virkelig sitter, dvs låter naturtro, ekte og overbevisende (og da mener jeg med akustisk musikk som referanse. Det eneste brukbare, i min bok.) er det netopp som samlanes er inne på. Opptak som tidligere har vært under pari, låter plutselig med helt andre farger, fylde og autoritet. Et godt eksempel på netopp dette er Krauss/Plants "Raising Sand". Den vokser enormt etterhverkt som oppløsning, klang og det meste andre kommer på plass. Det klages voldsomt her inne på dårlige innspillinger. Jeg mener problemene i mye større grad skyldes dårlige avspillinger.
Jeg skjønner ikke hvorfor du får slike tanker ???. Det er kjempelangt unna hva jeg menerHCS skrev:...og har en ikke de resternde 50% bør en helt klart kjøpe seg en gettoblaster og holde kjeft her inne... Er det det du mener Lyngen ?Lyngen skrev:Å bruke lang, lang tid på å finne sin "nirvana" hjemme er å ha masse erfaring med halve kjeden. De har ikke nødvendigvis erfaring med den andre halve kjeden. Skal man virkelig være kunnskapsrik så burde man ha erfaring på alle plan, noe de færreste har. Hjemme-HiFi, akustikk både i opptaksrom og hjemme, erfaring med instrumentklang, mikrofonkarakteristikker, opptaks- og avspillingsteknikk.![]()
Og volum på lytterommet? Og kvaliteten på elementene? Og hvor dypt de går?Skink_123 skrev:Det spørs vel igjen på lyttevolum?Anonym skrev:Det å ha en 3 veis høyttaler med bra størrelse på elementene er i mine ører mye mer kompromissløst enn å la et par små elementer prøve å gjengi både bass og mellomtone.Lyngen skrev:Hvis du har dine referanser fra konserter ute blant publikum har jeg intet problem med å hverken skjønne eller være enig med konklusjonen din. Poenget mitt er bare at lydopptak er langt mer komplisert enn som så og derav er optimal avspilling mer komplisert. Jeg husker godt en demo av Response hvor noen jublet; Ahh.. det er sånn det skal låte, det er sånn det låter i konsertsalen. Jeg var helt enig, jeg hadde samme inntrykk. Men jeg tenkte at han har ikke samme forståelse for innspillingsteknikk og ikke har helt rett hvis vi snakker om nøytral gjengivelse og er kompromissløs gjenprodusert.impulse skrev:Min erfaring er netopp at når et anlegg virkelig sitter, dvs låter naturtro, ekte og overbevisende (og da mener jeg med akustisk musikk som referanse. Det eneste brukbare, i min bok.) er det netopp som samlanes er inne på. Opptak som tidligere har vært under pari, låter plutselig med helt andre farger, fylde og autoritet. Et godt eksempel på netopp dette er Krauss/Plants "Raising Sand". Den vokser enormt etterhverkt som oppløsning, klang og det meste andre kommer på plass. Det klages voldsomt her inne på dårlige innspillinger. Jeg mener problemene i mye større grad skyldes dårlige avspillinger.
Sant, men da gikk jeg og ut i fra at det var kvalitetselementer.Lyngen skrev:Og volum på lytterommet? Og kvaliteten på elementene?Skink_123 skrev:Det spørs vel igjen på lyttevolum?Anonym skrev:Det å ha en 3 veis høyttaler med bra størrelse på elementene er i mine ører mye mer kompromissløst enn å la et par små elementer prøve å gjengi både bass og mellomtone.Lyngen skrev:Hvis du har dine referanser fra konserter ute blant publikum har jeg intet problem med å hverken skjønne eller være enig med konklusjonen din. Poenget mitt er bare at lydopptak er langt mer komplisert enn som så og derav er optimal avspilling mer komplisert. Jeg husker godt en demo av Response hvor noen jublet; Ahh.. det er sånn det skal låte, det er sånn det låter i konsertsalen. Jeg var helt enig, jeg hadde samme inntrykk. Men jeg tenkte at han har ikke samme forståelse for innspillingsteknikk og ikke har helt rett hvis vi snakker om nøytral gjengivelse og er kompromissløs gjenprodusert.impulse skrev:Min erfaring er netopp at når et anlegg virkelig sitter, dvs låter naturtro, ekte og overbevisende (og da mener jeg med akustisk musikk som referanse. Det eneste brukbare, i min bok.) er det netopp som samlanes er inne på. Opptak som tidligere har vært under pari, låter plutselig med helt andre farger, fylde og autoritet. Et godt eksempel på netopp dette er Krauss/Plants "Raising Sand". Den vokser enormt etterhverkt som oppløsning, klang og det meste andre kommer på plass. Det klages voldsomt her inne på dårlige innspillinger. Jeg mener problemene i mye større grad skyldes dårlige avspillinger.
Jeg mer inntrykk at at små høyttalere som er tunet til å spille dypt oftere er snille høyttalere. Mine tror jeg ikke spiller dypere bass enn de takler.Skink_123 skrev:Sant, men da gikk jeg og ut i fra at det var kvalitetselementer.
...det er vel dette jeg humrer litt av Lyngen...Er det "naturlige" hjemme "unaturlig" live ?Lyngen skrev:Jeg skjønner ikke hvorfor du får slike tanker ???. Det er kjempelangt unna hva jeg menerHCS skrev:...og har en ikke de resternde 50% bør en helt klart kjøpe seg en gettoblaster og holde kjeft her inne... Er det det du mener Lyngen ?Lyngen skrev:Å bruke lang, lang tid på å finne sin "nirvana" hjemme er å ha masse erfaring med halve kjeden. De har ikke nødvendigvis erfaring med den andre halve kjeden. Skal man virkelig være kunnskapsrik så burde man ha erfaring på alle plan, noe de færreste har. Hjemme-HiFi, akustikk både i opptaksrom og hjemme, erfaring med instrumentklang, mikrofonkarakteristikker, opptaks- og avspillingsteknikk.![]()
. Noen skal jo også ha det til at jeg er motstander av såkalt "musikals anlegg" grunnet slike diskusjoner. Hvor tar de det fra? Tvert imot gjentar jeg stadig at en tilnærming mor det "naturlige" hjemme og ikke på kompromissløs nøytral gjengivelse er bare bra. veldig fornuftig!
Som sagt før i tråden: Hvis du tror alle innspillinger er "naturlige" så tror jeg du er på villspor. Det er derfor jeg mener at det er sammensatte "sannheter" fordi innspillinger er så ulike. Og ikke minst stort sprang til konserter. Jeg snakker om opptak generelt!!HCS skrev:...det er vel dette jeg humrer litt av Lyngen...Er det "naturlige" hjemme "unaturlig" live ?
Så du ser ikke på det som et stort kompromiss at de små elementene dine vandrer langt for å prøve å gjengi bass i et lite kabinett?Lyngen skrev:Jeg mer inntrykk at at små høyttalere som er tunet til å spille dypt oftere er snille høyttalere. Mine tror jeg ikke spiller dypere bass enn de takler.Skink_123 skrev:Sant, men da gikk jeg og ut i fra at det var kvalitetselementer.
Hos meg er det ikke noe tilsynelatende problem, man kanskje hadde det vært deg hos deg med dine lyttevolumer. Forøvrig er jo det et annen sak.Anonym skrev:Så du ser ikke på det som et stort kompromiss at de små elementene dine vandrer langt for å prøve å gjengi bass i et lite kabinett?Lyngen skrev:Jeg mer inntrykk at at små høyttalere som er tunet til å spille dypt oftere er snille høyttalere. Mine tror jeg ikke spiller dypere bass enn de takler.Skink_123 skrev:Sant, men da gikk jeg og ut i fra at det var kvalitetselementer.
Jeg fikk inntrykk av de er litt "runde" i klangen, men ikke laidback oppover i frekvens. Men jeg ingen stor Respons kjenner alså.Forøvrig er ikke moderne Response noen snille høyttalere på noen måte, de har fortsatt en litt fyldig mellomtone om enn slankere enn foregående modeller og det er slutt på tiden hvor de var laidback oppover i frekvens.....
Vi har kanskje ulik oppfatning om hva feit lyd er, men det om det.sinep skrev:Ja, hvordan får man feit lyd i en stue? Det er spørsmålet.
Jeg merker at lyden hos alle jeg kjenner bærer preg av å være lys, hard i diskanten og har spinkel mellomtone, selv om anleggene koster 100k++. Når jeg setter meg i bilen min derimot med et anlegg som sikkert ikke koster mer enn 1000 lappen, har den myk diskant og en skikkelig feit og mektig mellomtone med skikkelig punsj i skarptrommene.
Det har jeg litt vanskelig å forstå, det burde strengt talt vært motsatt med tanke på prisen!
Spørmålet koker ned til hva som er nøytralt og hva som er korrekt.Lyngen skrev:Lyden fra "naturlige" instrumenter skal via en helt ulik aksutikk gjennom en eller flere bittesmå "høyttalere" satt gjerne få centimetre unna lydkilden med sin spesifikke spredingskatakteristikk og klangfarger og skal gjennom utall elekroniskse kretser med diverse effekter før de blir mastret og komprimert til enere og nullere på en skive eller annet.
Så sitter det entusiastiske hifinerder og tweeker lyden i sine anlegg slik de kjenner den fra rad 10 i en stappfull konsertlokalet og påstår at anlegget deres er dønn nøytralt og naturlig med alle plater?
Føler vel egentlig at det er i det frekvensområdet vanlige stereoanlegg sliter jeg også, 100 - 1khz eller noe sånt.frans skrev:Mine synspunkter.
Et problem med høyttalere generelt er utfasing av lyd i bassen, og særlig i området 150-300 hz. Relatert til avstand så er det ca 35 - 70 cm. Det er nok en ganske typisk avstand fra gulvet og opp til bassen.