Jakten på FEIT lyd!

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Noen som har lagt merke til at trådstarter ikke har vært med på noen sider:) Virker som at folk er glade i å snakke mest mulig om minst mulig. Alle de ivrige innleggene her er jo innenfor "hi-fi-lyd", og har jo ingenting med feit lyd å gjøre..

Om electrocompaniet låter feitere enn rørutstyr, vise versa har jo ingenting å gjøre med saken..
Blir jo som å snakke om ferrari kontra porsche, når trådstarter spør om bilcross!

Trur jeg vil anbefale å gå for en sub, og se om den kan gjøre lydbildet "feitere.."
 
U

utgatt60135

Gjest
cruiser skrev:
Lyngen skrev:
VilhelmW skrev:
Hva er hi-fi forresten?
Mest mulig korrekt gjengivelse av innspilt musikk?
Hvordan vet man hva utganspunktet låter? hvis innspilt musikk er fasit?
Referanseinnspillinger som sagt. Men 100% kan man neppe vite da ...

Men å jakte på en annen lydfilosofi er jo 110% i orden og fullt ut forståelig. Så da får trådstarter gå for produkter som har denne filosofien.
 
U

utgatt60135

Gjest
sinep skrev:
Feit lyd er når man kjenner lyden på kroppen og når det ikke kommer noen sjenerende ulyder.
Alle som har stått ved siden av et trommesett vet hvordan følelsen av å være tilstede er og denne følelsen synes jeg faktisk er lettest å oppleve i en bil. Jeg går ut ifra at det er fordi det er veldig lett å skape trøkk i bilen siden det er så lite luft som trenger å flyttes på.
Når nesehårene vibrerer i takt med basselementene og når du blir skremt av at trommisen slår på skarptromma, da har du fet lyd!
Du har nok andre tanker om hva feit lyd er enn HiFi folk. Du tenker visst mer på fysisk trøkk. Ja, du har rett i at volumet i en bil er mye av årsaken. I stua di er kanskje Klipsch med en varmtlydende rørforsterker og subwoofer tingen for deg?
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
cruiser skrev:
Lyngen skrev:
VilhelmW skrev:
Hva er hi-fi forresten?
Mest mulig korrekt gjengivelse av innspilt musikk?
Hvordan vet man hva utganspunktet låter? hvis innspilt musikk er fasit?
Det er vel umulig å vite,men noen ganger hører man godt at instrumenter og stemmer låte meget troverdig.Man synes i allefall det selv.Det må jo regnes som et god tegn.Tror ikke mange ønsker Hi-Fi lenger,om det som står ovenfor er det begrepet betyr.Er jo ikke engang sikkert vi ville likt den korrekte gjengivelsen på diverse opptak om vi fikk høre dem.Tror et stereoanlegg som er satt sammen for å få mesteparten av skivene i musikksamlingen til å låte godt nok til å kunne nytes ved avspilling er det de fleste vil ha.Alltid etter egne preferanser.

For min del,om jeg ville ha HI-FI så blir definisjonen noe lignende som :

Hi-Fi=Mest mulig tilfredstillende gjengivelse av all musikk og opptak den enkelte måtte foretrekke,gjengitt etter vedkommendes preferanser.



Ble en rotete tråd dette og jeg bidrar vel heller ikke til at den kommer på rett spor her. :-\

Får prøve på nytt.

Sinep,du spør jo:
Ja, hvordan får man feit lyd i en stue? Det er spørsmålet.
Du har ikke gitt noen svar til de som tipset om merker som kunne være interresante i så måte.Da må det kanskje være lov til å undre på hvor du vil med denne tråden.

Har du anlegg hjemme selv?

Hva har du i så fall?

Slik jeg har forstått har du bare vært hos andre og hørt.Hva hadde de for anleggskominasjoner til 100K++ som låt så tynt,skarpt og spinkelt?

Har du tenkt å kjøpe deg anlegg hjemme?

Forstår det slik at du selv også undrer på hva som er grunnen til at du synes det låter bedre i din bil enn hos dine venner med sine dyre anlegg.Jeg har en teori der.
Kan det være du har vendt deg til noe som er i overkant "feit" eller kanskje heller "fremtreden" i noen områder av frekvenskurven og således synes det meste ellers låter litt tynnt og spinkelt?At mangelen på de siste overtonene i bilen kan gjøre at du synes overtonene dine venners anlegg presenterer låter skarpt/pågående da du liker det litt mer dempet/mykt slik du er vant med det? Mellomtonen låter vel også større om overtonene dempes vil jeg tro,og da kan man også skru opp mer før det begynner skrike i toppen.Noe som igjen kan føre til enda mer kraft i mellomtonen og et opplevd høyere punsj og trøkk sammen med bilens mindre rom som må fylles med lyd i forhold til en stue selvfølgelig.Det jeg sikter litt til er en Opp/ned hengekøye om du skjønner hva jeg mener.Mellomtonen er i spissen her med dypbass og diskant som dempet i forhold til den.Det du da hører mest av er Mellombassen/nedre mellomtone,mellomtone og øvre mellomtone/nedre diskant.Sist men ikke minst,du er nok mye mer vant til signaturen i din bils stereoanlegg enn du er noen av dine venners anlegg,så da er det kanskje ikke så rart du liker den musikkgjengivelsen bedre heller.Særlig ikke når den heller mot det tilbaketrukne og myke i toppen.

Prøver bare å se det fra en litt annen side da jeg har vært borti lignende selv,der jeg trodde noe låt tynnt men så viste det seg at jeg selv var for vant med en litt vel varm signatur.Det jeg før syntes låt tynnt begynte etter hvert å låte mer riktig når jeg tok tiden til hjelp.

Synes det låter mye likt i bilen vår som det du beskriver faktisk.Bare billiganlegg det også.Stor mellomtone,myk/tilbakelent diskant,Punsj og trøkk i trommer er oppfattet likt.Men det mangler også mye og jeg ville ikke byttet billyden med den lyden jeg har i stua.Man blir litt lurt,slik jeg oppfatter det.


Kan det være noe i dette?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
Anonym skrev:
Lyngen skrev:
JK skrev:
På gøy ble det koblet til en liten søt rørsak på 8W. Lydbildet i henhold til alle "hifi parameter" klappet sammen, men.... foten var begynt å tappe takten og gliset var på vei rundt... Vel dette er jo mine preferanser men jeg får stort sett frysninger når ordene "nøytralt" og oppløst" blir brukt!
Lytting til musikk skal være en opplevelse og en nytelse ikke en øvelse i matematiske formler og paddeflate frekvenskurver som uansett blir av akademisk interesse visst ikke magien er der..........
Ja, men oppløste og så godt som nøytrale anlegg trenger slett ikke å låte kjedelig.

Mange er vant til sterkt overdreven svulstig bass og opplever derfor mange "korrekte" anlegg som slanke. I tillegg til at mye av "punchen" forvinner med dynamikktap de fleste plater innehar.
Gode anlegg låter ikke slankt, har hørt mange veldig gode gode anlegg med alt fra største Proac, Dynaudio Contour og Confidence, Orion, Kef til Avantgarde og mitt fellesinntrykk fra ymse anlegg er at det låter mye feitere enn demoanlegg hos kjedebutikkene.
Har inntrykk av at en altfor tilbakelent mellomtone kombinert med fremtredende diskant er det som er "oppløst" og "dynamisk" for svært mange og at det er det som selger hos kjedebutikkene.
Hva er "gode anlegg"? For hvilke plater? Hvilken musikk?

Demoanlegg i butikker varierer stort, imo. Klart fremtredende diskant låter mer imponerende for mange uten at de trenger å være det. Dynamisk tror jeg mange forbinder med trøkk i bassen.
Gode anlegg er de som gjengir alt fra dype mannstemmer til kvinnelige skrikestemmer på en naturlig måte. Og som klarer å gjengi instrumenter på en realistisk måte inkludert trommer.

Det med å kategorisere anlegg med og komponenter med tanke på hva de er egnet til av plater og musikk er jeg ikke med på. Det finnes uante muligheter til å kombinere ulike komponenter og ulike kombinasjoner kan få frem ulike egenskaper.

En Mac på et par System Audio høyttalere låter langt fra varmt. En hegel H200+ en H4 På SA Explorer derimot låter slettes ikke bra i forhold men fortsatt er det den kombinasjonen kundene omtaler som dynamisk og oppløst. Mye pga av slank bass, tilbakelent mellomtone og fremtredende diskant. Klubben klarer å få til mye av samme lyden så jeg har konkludert med at blodfattige høyttalere med fremtredende diskant er det nye store.
 
U

utgatt60135

Gjest
Anonym skrev:
Gode anlegg er de som gjengir alt fra dype mannstemmer til kvinnelige skrikestemmer på en naturlig måte. Og som klarer å gjengi instrumenter på en realistisk måte inkludert trommer.
Det er veldig enkelt å si det slik og jeg skjønner det godt. Men hvis man prøver med ulike lydfilosofier så finner man kanskje ut at det er litt mer sammensatt alikevel hvs vi tenker på høyest mulig ytelse. Men bevares, det er enkelt å bare være på den trygge siden om du forstår. Jeg har vært der selv og det er trygt og greit. Jeg kan gå tilbake dit men vet samtidig at jeg vil måtte tape litt (uten at det gjør så mye, vi blir så fort tilvendt alikevel).
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.796
Antall liker
21.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
cruiser skrev:
Lyngen skrev:
VilhelmW skrev:
Hva er hi-fi forresten?
Mest mulig korrekt gjengivelse av innspilt musikk?
Hvordan vet man hva utganspunktet låter? hvis innspilt musikk er fasit?
Er i den forbindelse interessant at forskningen til Harman International viser at trenede lyttere skiller gode høyttalere fra dårlige også med studiokreert musikk, der ingen fasit finnes.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Til Lyngen.

Hvordan klarer du å vere "uenig" med anonym når han beskriver et godt(egentlig perfekt etter mitt skjønn)anlegg som gjengir bla vokal på NATURLIG måte.
Hva er det du Lyngen vil med vokal da,at det skal gjengis unaturlig?

Trur du bør ta ting for det det er,hverken meir eller mindre..

Mvh.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
samlanes skrev:
...
Hvordan klarer du å vere "uenig" med anonym når han beskriver et godt(egentlig perfekt etter mitt skjønn)anlegg som gjengir bla vokal på NATURLIG måte.
Hva er det du Lyngen vil med vokal da,at det skal gjengis unaturlig?
...
Poenget er kanskje at det er en flytende «referanse» - det er mange tilnærminger/varianter som kan komme i nærheten => Hvordan kan vi vite at det er meningen at vokalen skal gjengis «naturlig»? Hvilken avskygging av «naturlig» har produsenten av musikken valgt?

mvh
KJ
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
KJ skrev:
samlanes skrev:
...
Hvordan klarer du å vere "uenig" med anonym når han beskriver et godt(egentlig perfekt etter mitt skjønn)anlegg som gjengir bla vokal på NATURLIG måte.
Hva er det du Lyngen vil med vokal da,at det skal gjengis unaturlig?
...
Poenget er kanskje at det er en flytende «referanse» - det er mange tilnærminger/varianter som kan komme i nærheten => Hvordan kan vi viite at det er meningen at vokalen skal gjengis «naturlig»? Hvilken avskygging av «naturlig» har produsenten av musikken valgt?

mvh
KJ
Ved å bruke flere låter som en kjenner fra før ved en lytt til anlegget kan en danne seg et bilde av hvordan det låter. Men er enig med deg i poenget ditt med at det finnes svært mange nyanser og at det i utgangspunktet er vanskelig å vurdere hva som skal låte naturlig eller hva som er naturlig.

Men hvis anlegget f. eks ikke klarer å gjengi sss'er på en naturlig måte ved avspilling av flere ulike sanger er iallfall jeg villig til å konkludere med at ting ikke er helt 100.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
I min verden er ting langt enklere enn det du Kj skriver.

Er det virkelig ment at man skal vri og vende såpass for å komme i "mål",eg håper ikkje det.

En naturlig stemme er en naturlig stemme(altså slik den høres ut i virkeligheten)det må da vere et sikkert tegn på at man er ca i mål.

Begynne med spekulering i opptaksmetode ol ødlegger masse av det hobbyen burde dreie seg om.

Hvordan anlegget passer sammen,mtp impedanse,rørtweak,underlag,kabler,akustikk osv,er laangt mere intr etter mitt skjønn.
Det tar "nok" tid bare det,egentlig litt for masse.

Til trådstarte vil eg anbefalt dac uten upsampling og filter,feks Audio note!

Mvh.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.796
Antall liker
21.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
På den annen side er det noen av oss som ikke bruker tid på rørtweak, underlag og kabler, samlanes.
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
Valentino skrev:
cruiser skrev:
Lyngen skrev:
VilhelmW skrev:
Hva er hi-fi forresten?
Mest mulig korrekt gjengivelse av innspilt musikk?
Hvordan vet man hva utganspunktet låter? hvis innspilt musikk er fasit?
Er i den forbindelse interessant at forskningen til Harman International viser at trenede lyttere skiller gode høyttalere fra dårlige også med studiokreert musikk, der ingen fasit finnes.
Interessant men ikke overraskende. :)

Når man begynner interessere seg for god gjengivelse av musikk så er man som oftest kanskje litt på jordet når det kommer til å bedømme riktig fremfor galt.Etter hvert som man forsetter interessere seg og får mer lyttetrening så kan det fort hende man endrer smak for hvilken lydsignatur man liker da man blir mer bevisst på de forskjellige egenskaper som skal være med i musikken man foretrekker å høre på,men også balansen mellom bass,mellomtone og diskant blir mer riktig vurdert.Andre egenskaper som mikro- og makro-dynamikk,dynamisk kontrast,klarhet,transparenthet,lydbilde,perspektiv,akustikk osv. blir man også mer klar over hvordan bør være og hvor mye man ønsker legge i hver av egenskapene.Noen legger kanskje mer i dynamikk og rytmisk driv og andre fokuserer mer på akustikk og 3D opplevelsen.

Kanskje man liker en veldig fet signatur eller omvendt,lys signatur fra begynnelsen for så å peile seg i annen retning,når man bli mer kjennt med hva som er hva og klarer sette ord på de forskjellige egenskaper og svakheter det aktuelle anlegg har.Jeg har i allefall oppfattet det slik.Og det trenger ikke være man foretrekker det som ansees som nøytralt,men at man blir mer bevisst på hva man ønsker seg og vet også bedre hva som skal til for å få det når øret og huet henger mer med.

Å Trene ører er vel eneste veien om man vil komme frem til det man ønsker seg ved denne interessen.

Om det er fasit eller ikke så kommer man vel nærmere best mulig gjengivelse for egen smak slik,vil jeg tro.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Til Valentino:Selvfølgelig bruker folk tid på rørtweak og denslags,er jo her på hfs jeg har lært alle tweak.
Blir det flere variabler med et stereoanlegg nå,lemper eg det rett på dør,og spiller vikingarna på jvc kasettspiller!!!!!!!!

Mvh.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
samlanes skrev:
I min verden er ting langt enklere enn det du Kj skriver.

Er det virkelig ment at man skal vri og vende såpass for å komme i "mål",eg håper ikkje det.

En naturlig stemme er en naturlig stemme(altså slik den høres ut i virkeligheten)det må da vere et sikkert tegn på at man er ca i mål.

Begynne med spekulering i opptaksmetode ol ødlegger masse av det hobbyen burde dreie seg om.
...
Jeg synes «min» verden er ganske enkel. 8)

IMHO er det en litt underlig tilnærming at diskusjon om «godheten» av opptak og lyd-/musikkproduksjon er ødeleggende for hobbyen - duppeditter og lydreproduksjon, iblandet litt musikkglede og -interesse (mm). Ditto med «fastlåste» oppfatninger av hva det er hobbyen «burde» dreie seg om.

...
Hvordan anlegget passer sammen,mtp impedanse,rørtweak,underlag,kabler,akustikk osv,er laangt mere intr etter mitt skjønn.
Det tar "nok" tid bare det,egentlig litt for masse.
...
Etter mitt ringe skjønn kan du fint redusere antall variabler, og evt tilføye noen nye. Vi har alle våre egne innfallsvinkler til hva det er med hobbyen som gjør den interessant. F.eks. synes jeg hifikabeldebatter og -markedet er veldig morsomt og interessant, mens «hifikabler» (til eget bruk) er som sådan håpløst uinteressant.

mvh
KJ
 
U

utgatt60135

Gjest
samlanes skrev:
Til Lyngen.

Hvordan klarer du å vere "uenig" med anonym når han beskriver et godt(egentlig perfekt etter mitt skjønn)anlegg som gjengir bla vokal på NATURLIG måte.
Store forskjeller på opptak. Mikrofonkarakeristikker mikrofonplassering, akustikk og ikke minst etterbehandling. Du tror vel ikke at all opptak er gjort like "naturlig"? Da er det vel ikke så vanskelig å tenke seg at best mulig gjengivelser er avhengig av innspillingskvalitene?
 
U

utgatt60135

Gjest
samlanes skrev:
I min verden er ting langt enklere enn det du Kj skriver.

Er det virkelig ment at man skal vri og vende såpass for å komme i "mål",eg håper ikkje det.
Nei, man kan som sagt bare velge å være på den trygge siden. Kjempefint det. Men hvis vi skal diskutere hva som er mest nøytralt og naturlig blir det mer komplisert og da kommer man ikke utenom forståelse av opptaksteknikk.
 
U

utgatt60135

Gjest
BanjoArrne skrev:
Når man begynner interessere seg for god gjengivelse av musikk så er man som oftest kanskje litt på jordet når det kommer til å bedømme riktig fremfor galt.Etter hvert som man forsetter interessere seg og får mer lyttetrening så kan det fort hende man endrer smak for hvilken lydsignatur man liker da man blir mer bevisst på de forskjellige egenskaper som skal være med i musikken man foretrekker å høre på,men også balansen mellom bass,mellomtone og diskant blir mer riktig vurdert.Andre egenskaper som mikro- og makro-dynamikk,dynamisk kontrast,klarhet,transparenthet,lydbilde,perspektiv,akustikk osv. blir man også mer klar over hvordan bør være og hvor mye man ønsker legge i hver av egenskapene.Noen legger kanskje mer i dynamikk og rytmisk driv og andre fokuserer mer på akustikk og 3D opplevelsen.

Kanskje man liker en veldig fet signatur eller omvendt,lys signatur fra begynnelsen for så å peile seg i annen retning,når man bli mer kjennt med hva som er hva og klarer sette ord på de forskjellige egenskaper og svakheter det aktuelle anlegg har.Jeg har i allefall oppfattet det slik.Og det trenger ikke være man foretrekker det som ansees som nøytralt,men at man blir mer bevisst på hva man ønsker seg og vet også bedre hva som skal til for å få det når øret og huet henger mer med.

Å Trene ører er vel eneste veien om man vil komme frem til det man ønsker seg ved denne interessen.

Om det er fasit eller ikke så kommer man vel nærmere best mulig gjengivelse for egen smak slik,vil jeg tro.
Godt innlegg :).

Jeg har sagt det før men...

En lydtekniker hørte på mitt anlegg og hørte kjapt hvordan anlegget låt og kunne også høre hvordan opptaket var og også sansynlige effekter som har blitt brukt. Også noen tanker om mikrofontyper. Derimot var anlegget mitt ikke hans preseranse fordi han ikke brydde seg om nøytralitet selv. Det er flott og bevisst tenkt.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Lyngen skrev:
samlanes skrev:
I min verden er ting langt enklere enn det du Kj skriver.

Er det virkelig ment at man skal vri og vende såpass for å komme i "mål",eg håper ikkje det.
Nei, man kan som sagt bare velge å være på den trygge siden. Kjempefint det. Men hvis vi skal diskutere hva som er mest nøytralt og naturlig blir det mer komplisert og da kommer man ikke utenom forståelse av opptaksteknikk.

Igjen Lyngen..En må ikke ha en eller annen subtil stilling som lydtekniker for å ha utbytte av musikk.,.. ;).. Mikrofonavstander er fortsatt av liten intr.. Jeg lytter til musikk...Fortell hva for noe fantastisk du gjør Lyngen som ikke er den "trygge" siden....?? Kjenner du mikrofonavstander, akustikk forhold og rom på alle de opptak du har hjemme du kanskje...Jada... ;D ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
Hva er nøytralt?
Signal inn = signal ut, justert for forskjell i forsterking/nivå/volum - gjelder bl.a. for DA-konvertere, forforsterkere og effekttrinn.

Det er litt mer komplisert for EQ ol. og noe «tvetydig» mht HT + lytterom, .

mvh
KJ
 
U

utgatt60135

Gjest
HCS skrev:
Igjen Lyngen..En må ikke ha en eller annen subtil stilling som lydtekniker for å ha utbytte av musikk.,.. ;)..
Det er det da heller ingen som mener vel ...

Fortell hva for noe fantastisk du gjør Lyngen som ikke er den "trygge" siden....??
Intet som helst fantastisk.

Kjenner du mikrofonavstander, akustikk forhold og rom på alle de opptak du har hjemme du kanskje...Jada... ;D ;D
Forskjell på å skjønne litt og alt...
 
U

utgatt60135

Gjest
KJ skrev:
Anonym skrev:
Hva er nøytralt?
Signal inn = signal ut, justert for forskjell i forsterking/nivå/volum - gjelder bl.a. for DA-konvertere, forforsterkere og effekttrinn.
Det er litt mer komplisert EQ ol. og noe «tvetydig» mht HT + lytterom, .

mvh
KJ
Jepp...
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Lyngen skrev:
Forskjell på å skjønne litt og alt...
Det er vi saktens enige om... :).. Men jeg velger å tro at mine medforumister skjønner litt, alle sammen... Samt at INGEN vet alt... Når tilogmed ørens konstruksjon er forskjellig ifra individ til individ så kan en ikke si at fasiten hverken finnes i en bok ifra Harmen Int. ei heller via kurs tatt i hvordan opptaksremedier fungerer... For deg Lyngen er kanskje dine Focal høytalere det nærmeste du kommer sanheten...For meg KAN disse virke pistrete og livløse.. Det viktigste er vel at vi koser oss med den musikken vi liker og i den form vi liker...Og . som du sikkert og er enig i Lyngen, en kan ikke få overvært nok live-opptredner :)
 
U

utgatt60135

Gjest
HCS skrev:
For deg Lyngen er kanskje dine Focal høytalere det nærmeste du kommer sanheten...
De er tipp-topp for gode innspillinger, men kan være litt for avslørende og ærlige på dårlige opptak til tider. Men så lenge det ikke går utover musikknytingen er problemet lite. "Sannheten" hadde vært å hatt ulike anlegg for hver enkel plate :p ..

For meg KAN disse virke pistrete og livløse..
Det er det siste de kan beskyldes for ;).



Jeg er en for dårlig til å komme meg ut på konserter. Tenker støtt og ofte at jeg må skjerpe meg.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Lyngen,hvordan kan du vite at platene som blir "avslørt" låter slik som teknikeren hadde tenkt på ditt anlegg.

Du må nesten ha både artist og tekniker i rommet til å bedømme resultatet.
Da først kan man sei sikkert hvordan lyden er ift slik den var tenkt,du lyngen liker jo å vere heilt sikker på ting!!!

Om du tror det er lett å komme over på den "trygge" siden, tar du feil.

Mvh.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
samlanes skrev:
Lyngen,hvordan kan du vite at platene som blir "avslørt" låter slik som teknikeren hadde tenkt på ditt anlegg.
...
Jeg setter et par spesidaler på at hverken lydteknikere eller musikere har ofret så veldig mange tanker på hvordan Lyngen sitt husalter låter eller ei, enten platene «avsløres» eller ikke; og tilsvarende ift Lyngens ører og hørsel. Det samme gjelder heldigvis for de fleste av oss ;) Heldig vis er det også tillatt å ha «avvikende» oppfatninger om hvordan tingene «bør» låte.

Vi er en gang i den lykksalige situasjonen at kvaliteten på kildematerialet «må» vi ta for gitt, den er som den er. Mht CD og andre «tapsfrie» digitale lydformater, så er heldigvis kildematerialet stort sett deterministisk og uforandret for hver gjennomspilling. Dette er en «determinisme» som i hovedsak står seg helt fram til HT-terminalene - deretter blir tingene straks mer uklart og sammensatt. Det finnes med andre ord en tilgjengelig referanse i kildematerialet som er «gyldig» helt fram til kildematerialet skal omsettes til lyd av en HT i et lytterom - «resten» av den historien er bl.a. omtalt av Floyd Toole i Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms.


mvh
KJ
 
U

utgatt60135

Gjest
samlanes skrev:
Lyngen,hvordan kan du vite at platene som blir "avslørt" låter slik som teknikeren hadde tenkt på ditt anlegg.
Som KJ sier så tror jeg ikke så mange teknikere ofrer så mye arbeid for HiFi entusiaster. De sjekker heller hvordan det låter på et dårlig anlegg. Var innom et kjent studio for ikke lenge siden og der var det ikke mye som tydet på at de brydde seg særlig om lydkvalitet. Produsentet skjønte ikke hva jeg snakket om når jeg nevnte dynamikk problematikken engang. De aller fleste pop/rock plater har svakheter. Svært sjelden å finne noe high-end der, så high-end anlegg avslører svakheter lett.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Spiller nå The best of Bergen Blues Band på cd,slik burde alle plater blitt innspillt.

Varm,homogen,dynamisk osv,lytt og lær nivå på denne plata.

Min subjektive oppfatning.

Dette er feit lyd!!

Mvh.
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
Valentino skrev:
"Nøytralt = Bryston" . ;)
Er Bryston det?

Edit :ditt innlegg lett justert Val, for å få en sammenheng.... sry


-Y
 
C

cruiser

Gjest
Skjønner egentlig ikke hvordan voksne mennesker kan være så lite ydmyke, oppblåste, bedrevitere og arrogante. Å lese denne tråden blir nesten som å lese Fidelity...

Hvorfor er det ikke mulig å være litt åpne på at det fins flere veier til Rom?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
cruiser skrev:
Skjønner egentlig ikke hvordan voksne mennesker kan være så lite ydmyke, oppblåste, bedrevitere og arrogante. Å lese denne tråden blir nesten som å lese Fidelity...

Hvorfor er det ikke mulig å være litt åpne på at det fins flere veier til Rom?
Det er kanskje ikke alle som ønsker seg til «Rom», selv om det er det de sier ?

«Kanskje» har vi «litt» forskjellig oppfatning av hva «Rom» er, selv om vi gir utrykk for at «Rom» er «Rom» ?

;)

mvh
KJ
 
C

cruiser

Gjest
Klart det er det, men jeg kommenterte vel heller den usmakelige måten å argumentere på.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.796
Antall liker
21.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
YEL skrev:
Valentino skrev:
"Nøytralt = Bryston" . ;)
Er Bryston det?

Edit :ditt innlegg lett justert Val, for å få en sammenheng.... sry
-Y
Jeg skulle mene at Brystons effektforsterkere havner i KJs sekk her:
KJ skrev:
Anonym skrev:
Hva er nøytralt?
Signal inn = signal ut, justert for forskjell i forsterking/nivå/volum - gjelder bl.a. for DA-konvertere, forforsterkere og effekttrinn.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Hvordan kan du avgjøre hva som er "uendret"? For ikke å snakke om "som i studio" når du ikke var der? "Ingenting savnes" er forøvrig en subjektiv størrelse, bare så det er sagt...
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Hvordan kan du avgjøre hva som er "uendret"? For ikke å snakke om "som i studio" når du ikke var der? "Ingenting savnes" er forøvrig en subjektiv størrelse, bare så det er sagt...
Med elektronikk (snakker ikke om lyden totalt sett), så må måten å finne ut om en komponent er nøytral (så langt det er mulig) være målemessig parametre. Skal man lytte seg frem til om en komponent er nøytral/transparent, så må i så fall hele anlegget og rommmet være 100% kartlagt. LTS har sine metoder, men det er sikkert svakheter der også. Så målinger er nok det beste vi har. Jeg sier forøvrig ikke at mest mulig nøytral elektronikk er best eller alltid å foretrekke. Viktig å bemerke da folk har en tendens til å lese fanden på veggen.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Hva menes egentlig med uttrykket feit lyd? Og mener alle det samme isåfall?
 
Topp Bunn