Jakten på FEIT lyd!

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.800
Antall liker
21.710
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hører på Karajans innspilling av Wagners Götterdämmerung akkurat nå. Låter dødsfett, hehe.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Lyden på konsert er gjerne "feitere" enn mange såkalte "hi-fi" anlegg jeg har hørt...Mørkere, varmere, kall det hva en vil... :)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
HCS skrev:
Lyden på konsert er gjerne "feitere" enn mange såkalte "hi-fi" anlegg jeg har hørt...Mørkere, varmere, kall det hva en vil... :)

Nemlig!
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
JK skrev:
På gøy ble det koblet til en liten søt rørsak på 8W. Lydbildet i henhold til alle "hifi parameter" klappet sammen, men.... foten var begynt å tappe takten og gliset var på vei rundt... Vel dette er jo mine preferanser men jeg får stort sett frysninger når ordene "nøytralt" og oppløst" blir brukt!
Lytting til musikk skal være en opplevelse og en nytelse ikke en øvelse i matematiske formler og paddeflate frekvenskurver som uansett blir av akademisk interesse visst ikke magien er der..........
Ja, men oppløste og så godt som nøytrale anlegg trenger slett ikke å låte kjedelig.

Mange er vant til sterkt overdreven svulstig bass og opplever derfor mange "korrekte" anlegg som slanke. I tillegg til at mye av "punchen" forvinner med dynamikktap de fleste plater innehar.
Gode anlegg låter ikke slankt, har hørt mange veldig gode gode anlegg med alt fra største Proac, Dynaudio Contour og Confidence, Orion, Kef til Avantgarde og mitt fellesinntrykk fra ymse anlegg er at det låter mye feitere enn demoanlegg hos kjedebutikkene.
Har inntrykk av at en altfor tilbakelent mellomtone kombinert med fremtredende diskant er det som er "oppløst" og "dynamisk" for svært mange og at det er det som selger hos kjedebutikkene.
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Kom til å tenke på ipod`en min. Jeg har gått over til noen koss porta pro hodetelefoner, pga det praktiske. Dette er jo en veldig vanlig kombo, altså ipod og porta pro. Men når det kommer til hva som er forhåndsinnstilt i eq på ipod`n, blir jeg ganske overrasket. Ender ofte opp med å sette eq`n på bassreduksjon:) Ikke flat altså, men en innstilling hvor mye av bassen er tatt bort. Hvis man f.eks går inn på rock, så låter lydbildet helt latterlig.

Poenget mitt er at jeg trur den gjengse lytter er vant til et veldig "fett" lydbilde, og at man derfor opplever et "godt" anlegg som veldig kjedelig.

Men jeg kan skjønne hva vedkommende mener med fet lyd og smekk i bassen, og ja jeg er enig at det er kult. Av en eller annen grunn pleier jeg å oppleve denne lyden på anlegg som er små, og som blir tynet litt. Ikke slik at det vrenger, men at anlegget må jobbe litt.. Har også opplevd at ipod mot tivoliradio på litt guffe gir samme karakteristikk.

Vet ikke, men kanskje jeg er inne på no..
 
U

utgatt60135

Gjest
HCS skrev:
Lyden på konsert er gjerne "feitere" enn mange såkalte "hi-fi" anlegg jeg har hørt...Mørkere, varmere, kall det hva en vil... :)
HiFi betyr høy troverdighet og ikke lyst, slankt og pågående diskant. Realistisk gjengivelse innebærer at man har kjennskap til opptaksteknikk, innsikt i akustikkens betydning i opptaksrommet og avspillingslokalet. Og ikke minst skjønne at elektronisk opptak har sine begrensninger.

Jeg synes beste måte for å finne ut hvorvidt anlegget låter realistisk er å bruke referanseinnspillinger og erfare hvordan instrumenter låter i forskjellig i forskjellige rom i mikrofonavstander (ikke bare ute blant publikum hvor ingen setter en mikrofon).

"HiFi" anlegg vs "musikalsk" anlegg blir altfor snever betraktning etter min mening. Sannheten pleier pfte å være et sted midt i mellom.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Anonym skrev:
Lyngen skrev:
JK skrev:
På gøy ble det koblet til en liten søt rørsak på 8W. Lydbildet i henhold til alle "hifi parameter" klappet sammen, men.... foten var begynt å tappe takten og gliset var på vei rundt... Vel dette er jo mine preferanser men jeg får stort sett frysninger når ordene "nøytralt" og oppløst" blir brukt!
Lytting til musikk skal være en opplevelse og en nytelse ikke en øvelse i matematiske formler og paddeflate frekvenskurver som uansett blir av akademisk interesse visst ikke magien er der..........
Ja, men oppløste og så godt som nøytrale anlegg trenger slett ikke å låte kjedelig.

Mange er vant til sterkt overdreven svulstig bass og opplever derfor mange "korrekte" anlegg som slanke. I tillegg til at mye av "punchen" forvinner med dynamikktap de fleste plater innehar.
Gode anlegg låter ikke slankt, har hørt mange veldig gode gode anlegg med alt fra største Proac, Dynaudio Contour og Confidence, Orion, Kef til Avantgarde og mitt fellesinntrykk fra ymse anlegg er at det låter mye feitere enn demoanlegg hos kjedebutikkene.
Har inntrykk av at en altfor tilbakelent mellomtone kombinert med fremtredende diskant er det som er "oppløst" og "dynamisk" for svært mange og at det er det som selger hos kjedebutikkene.
Bare til orientering så var ikke dette en kjedebutikk, ei heller noen "blame" til butikken eller utstyr, men et eksempel på at det ikke er alltid det som oftest blir oppfattet som "hifi riktig" og imponerer mest gir så mye musikk glede over tid.
Å få til et anlegg som spiller både "fett", "nøytralt","oppløst" med "hifi" dybde og bredde, ha paddeflat frekvens slik som EQ-gutta predikerer, og samtidig være så "musikalsk" at en kan bli sittende time etter time å spille musikk......Vel det har ikke jeg hørt enda......
Det blir stort sett komprimisser hele tiden, så får det være opp til eier å finne sine egne preferanser....
Det er min subjektive mening....
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jeg har samme oppfatning som trådstarter.....får det ikke fyldig nok( men allikevel lettflytende) siste er viktig , en ting er fyldig lyd , en annen ting er når fylden går over til sirup.....da er det ikke moro lengere.....dette unngås selvsagt med god elektronikk som henger med.

Jeg prøvde en Leben cs-300 engang , den hadde 3/6db heving i bassen , hjalp fælt ved lave volumer......en kjekk knott i grunn... ;D


Ellers syntes jeg stort om komboen Klipsch rf-82/copland CTA-405 , det blir trøkk,fylde,dynamikk og masse moro.......dog ikke sykt med oppløsning , men ultrahøy morofaktor i allefall,.,,,,,

Man kommer heller ikke unna at rom og akustikk spiller inn , i en bil oppnås ikke lydbølgene som i rom......som de fleste har vært inne på før.

DEt er langt lettere å få god lyd( mht akustikken) i en bil enn hjemme i en levlig stue.......

Så kan man undres hvorfor ht produsentene elsker å lage høyttalere som er ment for å spille optimalt i tunede rom....?


Lykke til med feit klang.....

ES
 
U

utgatt60135

Gjest
Anonym skrev:
Lyngen skrev:
JK skrev:
På gøy ble det koblet til en liten søt rørsak på 8W. Lydbildet i henhold til alle "hifi parameter" klappet sammen, men.... foten var begynt å tappe takten og gliset var på vei rundt... Vel dette er jo mine preferanser men jeg får stort sett frysninger når ordene "nøytralt" og oppløst" blir brukt!
Lytting til musikk skal være en opplevelse og en nytelse ikke en øvelse i matematiske formler og paddeflate frekvenskurver som uansett blir av akademisk interesse visst ikke magien er der..........
Ja, men oppløste og så godt som nøytrale anlegg trenger slett ikke å låte kjedelig.

Mange er vant til sterkt overdreven svulstig bass og opplever derfor mange "korrekte" anlegg som slanke. I tillegg til at mye av "punchen" forvinner med dynamikktap de fleste plater innehar.
Gode anlegg låter ikke slankt, har hørt mange veldig gode gode anlegg med alt fra største Proac, Dynaudio Contour og Confidence, Orion, Kef til Avantgarde og mitt fellesinntrykk fra ymse anlegg er at det låter mye feitere enn demoanlegg hos kjedebutikkene.
Har inntrykk av at en altfor tilbakelent mellomtone kombinert med fremtredende diskant er det som er "oppløst" og "dynamisk" for svært mange og at det er det som selger hos kjedebutikkene.
Hva er "gode anlegg"? For hvilke plater? Hvilken musikk?

Demoanlegg i butikker varierer stort, imo. Klart fremtredende diskant låter mer imponerende for mange uten at de trenger å være det. Dynamisk tror jeg mange forbinder med trøkk i bassen.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyngen skrev:
Anonym skrev:
Lyngen skrev:
JK skrev:
På gøy ble det koblet til en liten søt rørsak på 8W. Lydbildet i henhold til alle "hifi parameter" klappet sammen, men.... foten var begynt å tappe takten og gliset var på vei rundt... Vel dette er jo mine preferanser men jeg får stort sett frysninger når ordene "nøytralt" og oppløst" blir brukt!
Lytting til musikk skal være en opplevelse og en nytelse ikke en øvelse i matematiske formler og paddeflate frekvenskurver som uansett blir av akademisk interesse visst ikke magien er der..........
Ja, men oppløste og så godt som nøytrale anlegg trenger slett ikke å låte kjedelig.

Mange er vant til sterkt overdreven svulstig bass og opplever derfor mange "korrekte" anlegg som slanke. I tillegg til at mye av "punchen" forvinner med dynamikktap de fleste plater innehar.
Gode anlegg låter ikke slankt, har hørt mange veldig gode gode anlegg med alt fra største Proac, Dynaudio Contour og Confidence, Orion, Kef til Avantgarde og mitt fellesinntrykk fra ymse anlegg er at det låter mye feitere enn demoanlegg hos kjedebutikkene.
Har inntrykk av at en altfor tilbakelent mellomtone kombinert med fremtredende diskant er det som er "oppløst" og "dynamisk" for svært mange og at det er det som selger hos kjedebutikkene.
Hva er "gode anlegg"? For hvilke plater? Hvilken musikk?

Demoanlegg i butikker varierer stort, imo. Klart fremtredende diskant låter mer imponerende for mange uten at de trenger å være det. Dynamisk tror jeg mange forbinder med trøkk i bassen.
enig! det tror jeg også mange tror
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Lyngen skrev:
HCS skrev:
Lyden på konsert er gjerne "feitere" enn mange såkalte "hi-fi" anlegg jeg har hørt...Mørkere, varmere, kall det hva en vil... :)
HiFi betyr høy troverdighet og ikke lyst, slankt og pågående diskant. Realistisk gjengivelse innebærer at man har kjennskap til opptaksteknikk, innsikt i akustikkens betydning i opptaksrommet og avspillingslokalet. Og ikke minst skjønne at elektronisk opptak har sine begrensninger.

Jeg synes beste måte for å finne ut hvorvidt anlegget låter realistisk er å bruke referanseinnspillinger og erfare hvordan instrumenter låter i forskjellig i forskjellige rom i mikrofonavstander (ikke bare ute blant publikum hvor ingen setter en mikrofon).

"HiFi" anlegg vs "musikalsk" anlegg blir altfor snever betraktning etter min mening. Sannheten pleier pfte å være et sted midt i mellom.
Tull! En må ikke være lyd-tekniker for å ha utbytte/glede av sin musikk gjengitt elektronisk. Å påstå noe annet vil i beste fall være arrogant. En hører med ØRENE og ikke med "mikrofonavstander...".. ;)...Det en kan enes om er at elektroniske opptak har begrensinger...
 
U

utgatt60135

Gjest
HCS skrev:
Tull! En må ikke være lyd-tekniker for å ha utbytte/glede av sin musikk gjengitt elektronisk. Å påstå noe annet vil i beste fall være arrogant. En hører med ØRENE og ikke med "mikrofonavstander...".. ;)...Det en kan enes om er at elektroniske opptak har begrensinger...
Nå snakker vi om to forskjellige ting, HCS ;). Det er da vel ingen som mener noe annet.
 

bjos

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.08.2008
Innlegg
285
Antall liker
58
Sted
Grimstad
timc skrev:
HåkonN skrev:
Hvordan lærer man egentlig å stemme en gitar eller en fiolin? Er det også medfødt?

Jeg har faktisk lært å stemme gitaren på ørene gjennom hifien.
hvordan har du lært å stemme gitar på ørene gjennom hifi? Eneste sure Hifien jeg kan komme på i farta er bærbare kasettspillere med dårlig batteri og slitne platespillere
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
JK skrev:
Bare til orientering så var ikke dette en kjedebutikk, ei heller noen "blame" til butikken eller utstyr, men et eksempel på at det ikke er alltid det som oftest blir oppfattet som "hifi riktig" og imponerer mest gir så mye musikk glede over tid.
Å få til et anlegg som spiller både "fett", "nøytralt","oppløst" med "hifi" dybde og bredde, ha paddeflat frekvens slik som EQ-gutta predikerer, og samtidig være så "musikalsk" at en kan bli sittende time etter time å spille musikk......Vel det har ikke jeg hørt enda......
Det blir stort sett komprimisser hele tiden, så får det være opp til eier å finne sine egne preferanser....
Det er min subjektive mening....
Det store spørsmålet JK er hvordan det anlegget du nevner målte. Kanskje rørforsterkeren la til i et området hvor det var lite nivå som gjorde at det faktisk ble noe mer nøytralt. Skal man først definere hva som nøytralt, fett, slankt, osv. så må nesten viten hvordan frekvensresponsen er. En helt paddeflat frekvenskurve tror jeg forresten ingen predikerer for. De fleste mener en kurve skal helle jevnt fra bassen ned mot diskanten.

Ellers har jeg tro på ulike preset etter hvilke musikk man lytter til. Noe musikk fungerer godt med relativ nøytral kurve, mens annen musikk kan gjerne få litt mer nivå i bass og mellomtone. Kommer nok slike løsninger etter hvert hvor det skiftes automatisk etter musikken som spilles.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
orso skrev:
JK skrev:
Bare til orientering så var ikke dette en kjedebutikk, ei heller noen "blame" til butikken eller utstyr, men et eksempel på at det ikke er alltid det som oftest blir oppfattet som "hifi riktig" og imponerer mest gir så mye musikk glede over tid.
Å få til et anlegg som spiller både "fett", "nøytralt","oppløst" med "hifi" dybde og bredde, ha paddeflat frekvens slik som EQ-gutta predikerer, og samtidig være så "musikalsk" at en kan bli sittende time etter time å spille musikk......Vel det har ikke jeg hørt enda......
Det blir stort sett komprimisser hele tiden, så får det være opp til eier å finne sine egne preferanser....
Det er min subjektive mening....
Det store spørsmålet JK er hvordan det anlegget du nevner målte. Kanskje rørforsterkeren la til i et området hvor det var lite nivå som gjorde at det faktisk ble noe mer nøytralt. Skal man først definere hva som nøytralt, fett, slankt, osv. så må nesten viten hvordan frekvensresponsen er. En helt paddeflat frekvenskurve tror jeg forresten ingen predikerer for. De fleste mener en kurve skal helle jevnt fra bassen ned mot diskanten.

Ellers har jeg tro på ulike preset etter hvilke musikk man lytter til. Noe musikk fungerer godt med relativ nøytral kurve, mens annen musikk kan gjerne få litt mer nivå i bass og mellomtone. Kommer nok slike løsninger etter hvert hvor det skiftes automatisk etter musikken som spilles.
HiHi. Slike anlegg med "preset" for ulik musikk har vert på markedet i maaange år!
Du som ikke tror noe særlig på kvaliteten på komponenter finner slike anlegg på Elkjiip for noen tusenlapper ;D ;D Der kan du velge mellom vokal,music hall,pop,rock og mye annet fint ;D
Vil du virkelig ta på deg spanderbuksene så er det modeller med manuell EQ også ;D ;D

Anlegget der det ble lyttet på som jeg refererte til var bare et ekstremt eksempel på hvor lite logisk ørene våre fungerer! Hadde det vert så enkelt slik Dere EQ/Romtuning fantaster predikerer så kunne hele hifi bransjen lagt inn årene og Sony supplert hele markedet for komponenter billig. Så kunne en ekspert kommet og satt opp EQ og basstraps, og vips så var det ekstrem high-end i stua, haleluja!!!!!!!!!!!! ;D
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
JK skrev:
orso skrev:
JK skrev:
Bare til orientering så var ikke dette en kjedebutikk, ei heller noen "blame" til butikken eller utstyr, men et eksempel på at det ikke er alltid det som oftest blir oppfattet som "hifi riktig" og imponerer mest gir så mye musikk glede over tid.
Å få til et anlegg som spiller både "fett", "nøytralt","oppløst" med "hifi" dybde og bredde, ha paddeflat frekvens slik som EQ-gutta predikerer, og samtidig være så "musikalsk" at en kan bli sittende time etter time å spille musikk......Vel det har ikke jeg hørt enda......
Det blir stort sett komprimisser hele tiden, så får det være opp til eier å finne sine egne preferanser....
Det er min subjektive mening....
Det store spørsmålet JK er hvordan det anlegget du nevner målte. Kanskje rørforsterkeren la til i et området hvor det var lite nivå som gjorde at det faktisk ble noe mer nøytralt. Skal man først definere hva som nøytralt, fett, slankt, osv. så må nesten viten hvordan frekvensresponsen er. En helt paddeflat frekvenskurve tror jeg forresten ingen predikerer for. De fleste mener en kurve skal helle jevnt fra bassen ned mot diskanten.

Ellers har jeg tro på ulike preset etter hvilke musikk man lytter til. Noe musikk fungerer godt med relativ nøytral kurve, mens annen musikk kan gjerne få litt mer nivå i bass og mellomtone. Kommer nok slike løsninger etter hvert hvor det skiftes automatisk etter musikken som spilles.
HiHi. Slike anlegg med "preset" for ulik musikk har vert på markedet i maaange år!
Du som ikke tror noe særlig på kvaliteten på komponenter finner slike anlegg på Elkjiip for noen tusenlapper ;D ;D Der kan du velge mellom vokal,music hall,pop,rock og mye annet fint ;D
Vil du virkelig ta på deg spanderbuksene så er det modeller med manuell EQ også ;D ;D

Anlegget der det ble lyttet på som jeg refererte til var bare et ekstremt eksempel på hvor lite logisk ørene våre fungerer! Hadde det vert så enkelt slik Dere EQ/Romtuning fantaster predikerer så kunne hele hifi bransjen lagt inn årene og Sony supplert hele markedet for komponenter billig. Så kunne en ekspert kommet og satt opp EQ og basstraps, og vips så var det ekstrem high-end i stua, haleluja!!!!!!!!!!!! ;D
+1 (som egentlig er enig)
Keep it simple stupid. And with large components as before, jepp.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
JK:
Seriøst og morsomt. :p

Du konkluderer altså med at du foretrekker "feit rørlyd" framfor "nøytral og slank" transistorlyd uten å vite hvordan frekvensresponsen i anlegget var. Det mener jeg er et for tynt grunnlag å trekke en slik konklusjon på. That's my point.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
orso skrev:
JK:
Seriøst og morsomt. :p

Du konkluderer altså med at du foretrekker "feit rørlyd" framfor "nøytral og slank" transistorlyd uten å vite hvordan frekvensresponsen i anlegget var. Det mener jeg er et for tynt grunnlag å trekke en slik konklusjon på. That's my point.
Beklager visst jeg virker litt sleivete, men jeg får desverre bare hetta av misjonering av at det bare finnes en rett vei inn i paradis, enten det kommer fra jehovas vitner,retttroende muslimer eller det jeg kaller EQ/romtuning fataster ;D

Det finnes mer mellom himmel og hifi enn at det kan forklares/løses med en måte å angripe problemet på! Jeg har en filosofi om at det er mye som spiller inn, både kabler, for min egen del rør, gode komponenter og selvfølgelig rom og romtuning. Men sistnevnte er oftest vanskeligst da lytterommet ofte er en stue og det er begrenset hvor mye skumplast en kan dytte rundt uten at det blir ubeboelig ;D
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
orso skrev:
JK:
Seriøst og morsomt. :p

Du konkluderer altså med at du foretrekker "feit rørlyd" framfor "nøytral og slank" transistorlyd uten å vite hvordan frekvensresponsen i anlegget var. Det mener jeg er et for tynt grunnlag å trekke en slik konklusjon på. That's my point.
Glemte å svare på denne ang feit rørlyd. Jeg foretrekker lyd som får meg engasjert og får foten til å gå uansett om frekvensresponsen ser ut som tanngarden til en hai!! Hvordan det måler er meg revnende likegyldig! Slike metoder kan være et godt verktøy der en har muligheter for oppsetting av akustikkremedier, men ville i alle tilfeller brukt øra i siste instans!
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dette er ikke noe misjonering for noe som helst. Eneste jeg påpeker er at dersom man skal definere noe som feit, slankt nøytralt, korrekt, osv., så må man først være enig om hva det konkret innebærer. Konkluderer jeg med at en forsterker låter feit og varm uten å vite helheten i anlegget, så kan det fort bli en feil konklusjon.

Jeg hørte nylig et Burmester anlegg. Det hadde noe overdrevet bass og manglet stramhet i bunn. Utifra det kunne jeg f.eks ha sagt at Burmester sin elektronikk legger mye til i bassen og mangler kontroll. Men da trekker jeg en konklusjon utifra et altfor tynt grunnlag. Kjenner jeg derimot til hvordan rommet og høyttalerne måler og prøver ulik elektronikk, så kan man si noe mer håndfast.

Ja selvfølgelig er det ørene som bestemmer hva man liker. Ikke uenig i det.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
orso skrev:
Dette er ikke noe misjonering for noe som helst. Eneste jeg påpeker er at dersom man skal definere noe som feit, slankt nøytralt, korrekt, osv., så må man først være enig om hva det konkret innebærer. Konkluderer jeg med at en forsterker låter feit og varm uten å vite helheten i anlegget, så kan det fort bli en feil konklusjon.

Jeg hørte nylig et Burmester anlegg. Det hadde noe overdrevet bass og manglet stramhet i bunn. Utifra det kunne jeg f.eks ha sagt at Burmester sin elektronikk legger mye til i bassen og mangler kontroll. Men da trekker jeg en konklusjon utifra et altfor tynt grunnlag. Kjenner jeg derimot til hvordan rommet og høyttalerne måler og prøver ulik elektronikk, så kan man si noe mer håndfast.

Ja selvfølgelig er det ørene som bestemmer hva man liker. Ikke uenig i det.
Må si meg enig med at det er vanskelig å kategorisk bedømme en komponent i ukjent rom sammen med utstyr en ikke kjenner fra før. Enda vanskeligere er når en skal formidle lyden en opplever med ord.
Men det som er artig og fasinerende med denne hobbyen er at det er ingen fasiter, ingen grenser bare en masse forskjellige måter å gjøre ting på!

Derfor er det heller ikke lett å definere eller vite hva som skal til for at trådstarter får "fet" lyd. Dette er utvilsomt subjektivt!
Beste løsning er å ta turer rundt til andre hifi kjente eller lytte på utstyr i butikker for å finne hva som passer!
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Feit lyd og nøytral lyd er ikke motsetninger, nare ulik uttrykksform. Er ikke lyden "feit" er den heller ikke nøytral eller korrekt. De som tror korrekt lyd er anemisk er på feil jorde. Hør mer levende musikk. Sådeså.


Mvh. RS
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Det er bra for sparekontoen å foretrekke en bilstereo til 1k framfor en stereo tid 100k+.
 
U

utgatt60135

Gjest
R.S. skrev:
Feit lyd og nøytral lyd er ikke motsetninger, nare ulik uttrykksform. Er ikke lyden "feit" er den heller ikke nøytral eller korrekt. De som tror korrekt lyd er anemisk er på feil jorde. Hør mer levende musikk. Sådeså.


Mvh. RS
Midt i mellom "feit" og "anemisk" er nøytralt ::) ....
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Feit lyd er når man kjenner lyden på kroppen og når det ikke kommer noen sjenerende ulyder.
Alle som har stått ved siden av et trommesett vet hvordan følelsen av å være tilstede er og denne følelsen synes jeg faktisk er lettest å oppleve i en bil. Jeg går ut ifra at det er fordi det er veldig lett å skape trøkk i bilen siden det er så lite luft som trenger å flyttes på.
Når nesehårene vibrerer i takt med basselementene og når du blir skremt av at trommisen slår på skarptromma, da har du fet lyd!
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Lyngen skrev:
R.S. skrev:
Feit lyd og nøytral lyd er ikke motsetninger, nare ulik uttrykksform. Er ikke lyden "feit" er den heller ikke nøytral eller korrekt. De som tror korrekt lyd er anemisk er på feil jorde. Hør mer levende musikk. Sådeså.


Mvh. RS
Midt i mellom "feit" og "anemisk" er nøytralt ::) ....

Tja, kommer vel mye an på hva du legger i ordet. Levende musikk låter "fett", ikke pinglete som hifi 8)


Mvh. RS
 
U

utgatt60135

Gjest
R.S. skrev:
Tja, kommer vel mye an på hva du legger i ordet. Levende musikk låter "fett", ikke pinglete som hifi 8)


Mvh. RS
Har hørt instrumenter på nært hold ørten ganger. Har holdt på med lydopptak i mange, mange år.

Jeg synes noen anlegg låter slankt, andre for feit. Å bevare god kropp på tonen i opptak er ikke lett. Det blir aldri helt det samme gjengitt.
 
U

utgatt60135

Gjest
sinep skrev:
Alle som har stått ved siden av et trommesett vet hvordan følelsen av å være tilstede er og denne følelsen synes jeg faktisk er lettest å oppleve i en bil.
For liten dynamikk på plater for å oppleve realistiske trommer. Blistereo har jeg liten/ingen peil på.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Re feit lyd: Gakk hen i en musikkforretning hvor de selger kontrabasser.
Be om å få prøve. Slå an en av strengene. Hør.

Gå så hjem og be ditt anlegg lyde likedan.

;)
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
sinep skrev:
Ja, hvordan får man feit lyd i en stue? Det er spørsmålet.

Jeg merker at lyden hos alle jeg kjenner bærer preg av å være lys, hard i diskanten og har spinkel mellomtone, selv om anleggene koster 100k++. Når jeg setter meg i bilen min derimot med et anlegg som sikkert ikke koster mer enn 1000 lappen, har den myk diskant og en skikkelig feit og mektig mellomtone med skikkelig punsj i skarptrommene.

Det har jeg litt vanskelig å forstå, det burde strengt talt vært motsatt med tanke på prisen!
Om de du er hos liker lyden i anlegget sitt så er det vel smaken det kommer an på. :)

Lydsignatur har vel ingen prisklasse.Matching er vel det som skal til for å få det du ønsker.

Dynamikk kan vel kanskje ha sine begrensninger prismessig,men det finnes også alternativer i rimelig prisklasse som har slike egenskaper i stor grad inntakt.

Nå vet jeg ikke hva du søker med spørsmålet ditt.

Har du anlegg hjemme selv som du ikker er fornøyd med?Hva har du i så fall?
Har du tenkt å kjøpe deg nytt anlegg?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
R.S. skrev:
Feit lyd og nøytral lyd er ikke motsetninger, nare ulik uttrykksform. Er ikke lyden "feit" er den heller ikke nøytral eller korrekt. De som tror korrekt lyd er anemisk er på feil jorde. Hør mer levende musikk. Sådeså.


Mvh. RS

Her er vi så på linje at det er en fryd, RS. Det er jo ikke hver dag, men det er en betimelig påminnelse som trengs innimellom.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig. Det er for feit lyd som ikke er nøytralt. Men det er ikke noe kult å høre på allikevel.
 
U

utgatt60135

Gjest
Vi burde egentlig lytte på samme anlegg for å diskutere. Ellers blir det fort bare språkvariasjoner. Men enig i at kontrabass låter feit ;).
 
U

utgatt60135

Gjest
Titleist skrev:
Dette spiller mest sannsynlig varmt, fyldig og passe dynamisk.
Inntrykket mitt på demo (ikke Naim) tror jeg ikke var feit lyd. Bassen var stram og passe tørr nok såvidt jeg husker. Patos og EC derimot. Respons, Spendor, Totem, Parasound, Sim Audio, delvis Sf ...
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
McIntosh låter definitivt fetende og fyldig i mine ører. For mye synes jeg, men det kommer jo også helt ann på andre ting i anlegget. I noen anlegg kan det sikkert passe bra. Med tyntlåtende høyttalere og solide dipper i frekvenskurven kan det være det eneste som man føler gir bass og fylde. Dårlig form for EQ?
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
De to McIntosh'ene jeg har hørt, har iallefall hatt pondus og trøkk i massevis! For meg har det blitt sånn at "feit" lyd = McIntosh.

Hva er hi-fi forresten? Er det lyden slik den fremkommer via div. forsterkere, kabler og høyttalere på konserter, eller er det "live" og akustisk? Eller er det slik vi liker å høre det via vårt eget anlegg, i vår egen stue? Jeg er nater til å sammenligne lyden heime når jeg er på konserter, og synes ofte..VELDIG ofte, at det lydbildet som fremkommer på veldig mange konserter, er ...elendig! Som oftest er det for høyt, vokalen(e) skringler, noen instrumenter dreper de andre, bassen vrenger høyttalerelementene osv. osv. Et hederlig unntak, var konserten med Jethro Tull i fjor sommer. Sist jeg var og hørte på "Vamp", var ca 2/3 av konserten veldig bra, men plutselig skulle liksom fela overdøve alt. Heilt forferdelig!!! Men det var sikkert "hi-fi"...

Hva nagår anlegg i biler, har jeg hørt på noen skikkelige, bl.a. Harman / Kardon, Celestion og til og med en Porsche med Burmester-anlegg. Veit ikke hva Volvo bruker, men det er heftig lyd i noen av XC90'ene også. Men ingen av disse kan måle seg med lyden av heimeanlegget mitt. Jovisst leverer de god og mye lyd, men det blir ikke som heime. Jeg synes det blir noe meir sånn gjennomsnittlig head-fi aktig i biler. Kanskje fordi lyden kommer så tett innpå, på en måte. Jeg vil iallefall ikke ha bilstereo-lyd i mitt heimeanlegg!

mvh. VilhelmW
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
slowmotion skrev:
Re feit lyd: Gakk hen i en musikkforretning hvor de selger kontrabasser.
Be om å få prøve. Slå an en av strengene. Hør.

Gå så hjem og be ditt anlegg lyde likedan.

;)
Jeg gjorde nettopp det.

Jeg gikk innom en klassisk instrumentbutikk i Fjordgata i Trondheim en dag her.Kan ikke spille selv så jeg spurte han som jobbet der om han hadde lyst til å dra av en liten solo på en skikkelig kontrabass.Trivelig,kraftig kar med skjegg.Han gjorde gjerne så .
Han spilte først på en rimelig en til 14.000,-.Den rimelige med finer låt ikke like godt som den dyre,som var bygget med bare heltre.Klangen var helt klart bedre på den dyre.Så tok han en av de gode som kostet litt.
Var en herlig opplevelse å høre en skikkelig god kontrabass på ordentlig.Masse snert og klang,der både strenger og kasse hadde enormt fin egenlyd.Han avsluttet med en skikkelig slure på den tykkeste strengen slik at den dirret godt mot halsen.Det var nesten som å høre Arild Andersen når han smeller til i Sommerbrisen eller Høstsløv (og Julegløggen).Det var saker det!
For en kraft og dynamikk i strenganslagene!Og for en etterklang!Deilig.En kan vel ikke klage på ekte saker heller.
Den låt Klar og åpen,kraftfull og stor.Klangen var deilig varm,åpen og transparent,med en tydelig,ren og dyp egenlyd fra den store kassen.Litt vanskelig å beskrive den klangen egentlig.Det låt bare så riktig.

Kontrabass er vel også en av instrumentene der det er lett å høre når det ikke låter som det skal i bassområdet.Synthbass og slikt kan låte aldri så kontrollert og tøfft.Likevel kan man sette på en annen plate på samme anlegg,men med ren og klar kontrabasspill som innhold for så å høre den lyde blaut,udefinert og slapp.Den er en test for anlegget,helt klart.

Vansklig å toppe den opplevelsen i butikken,hjemme etterpå gitt.Men jeg vil nok prøve å komme i nærheten. :)


Kan vel kalle lyden av en kontrabass fet om det er det samme som fyldig,varm,klar,stor og dynamisk.
Da er det er jo stor forskjell på fet og fet .Mangel på kontroll i bassområdet fra forsterkere blir ofte tolket som fet lyd,men det er vel heller noe i nærhet av dvask.(?)
Når basselemetene i høyttalerne mer eller mindre danser som de selv vil uten at forsterkeren klare å starte/stoppe dem til rett tid,eller klarer holde etterklangen fra kontrabassen ren og riktig uten at andre lyder der nede henger igjen og gjør klangen ullen og utydelig.Da flyter det utover og blir udefinert og entonig.Det er vel ikke veien å gå om man ønsker en mørk/fet signatur.

Mørkt,klart,kontrollert,rytmisk,åpent og kraftfult høres derimot mye bedre ut.Men hvordan å få det til er vel som regel en kraftig utfordring.Liker selv også best at det heller litt mot det mørke enn mot det lyse.Men så er det å få på plass alle brikkene til samme tid,slik at det passer til det meste av musikk og innspillinger også. ::)

Enig med VilhelmW.Lyd i bil er jo nesten litt som å sitte inne i hodet på en som bruker headset i og med at man befinner seg så og si midt i lyden.Den blir kanskje mer direkte.I tillegg kan jo kupeen være godt dempet og sørger for en meget klar lyd med lite refleksjoner fra vegger og inventar.Høyttalerelementene er ofte i kne-/magehøyde så jeg vil tro mye av diskantområdet blir dempet.Slik oppfatter jeg det i allefall når jeg sitter i bilen og spiller musikk.Lyden kan jo fort oppfattes som litt mørkere og fetere slik,siden overtoner kanskje faller noen db slik at bass og mellomtone skrider mer frem.Kan det ligge noe i det?
 
Topp Bunn