Hi-Fi magasin Ja, vi savner "Fidelity" og Knut Vadseth

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
gode ideer fulgt opp med cash gjør susen
resten er bare fjas og dill-dall

Just Precis.
Så om noen mener seg å ha skuffen full av cash og hue fullt av ideer, er vi lydhøre. Send gjerne PM! De som måtte ha bare en av delene, må gjerne ta kontakt de også.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Lydteknikere og de som konstruerer hifi er fagfolk. Det finnes ingen fagutdannelse for lyttere, så at det eksisterer ikke lyttere som er "fagfolk". Selv om det er mulig å være proff lytter fordi du får godt nok betalt for å gjøre det. Derfor blir fagpraten litt feil. Fordi om noen er uenige med deg og de jobber i et blad betyr ikke det at de ikke er fagfolk mens du er det fordi du "har rett". Hvis det fantes en eneste riktig lyd ville det ikke eksistert et mylder av hifimerker. Da hadde vi alle hatt Lada forsterkere som forer Trabant høyttalere fra en Volga CD-spiller/DAC.

Jeg sluttet å kjøpe hifiblader etter at jeg fikk daglig tilgang på nettet i mitt eget hjem. Eneste magasin jeg leser fast nå er Tone Audio, men det er delvis fordi jeg synes Jeff Dorgay er en trivelig kar som jeg liker å slå av en prat med fra tid til annen. Og fordi det er gratis og nettbasert. Men før nettet satte jeg stor pris på både norske og utenlandske hifi-blader. Ikke fordi jeg alltid var enig med dem, men fordi de holdt meg orientert og fordi det var tildels god underholdning å lese testene. Stig Arnes Sansui-test fra tidlig nittitall i Audio (tror jeg det var) der han kalte lyden Mercedes-lyd var såpass artig formulert at jeg sjekket ut hva han mente med Mercedes-lyd, og endte opp med å kjøpe forsterkeren Stig Arne hadde anmeldt.

Som rørmann så jeg hvordan Fidelity utviklet seg fra å være et blad med litt snever smak til å bli et blad med bredde i meningene. Plutselig jobbet det folk der som ikke så på rør som gårsdagens teknologi. For meg var de i en positiv utvikling av den grunn, men kanskje de var litt redd for å fornærme enkelte annonsører/importører, og kanskje de var litt vel nasjonalistiske når de anmeldte norsk utstyr? Pytt pytt, de var uansett det bladet som gav deg informasjon om hva som var aktuelt av kvalitetsutstyr på det norske markedet. Og det var det viktigste for meg, som ren underholdning. At jeg ved lytting senere kunne finne ut at jeg var uenig betydde ikke mye. Men siden jeg selv sluttet å kjøpe Fidelity for flere år siden så er jeg nok en av grunnene til at bladet ikke eksisterer lenger, og selv om jeg ikke føler noe spesielt omkring det nå synes jeg det er leit at bladet har gått inn.

Selv er jeg fagmann. Ja, jeg er det fordi jeg har skrudd lyd på plater mot en klekkelig betaling, og noen få av disse har blitt hits både nasjonalt og internasjonalt. Første gang jeg var i Roma var en av mine egne låter den første låten jeg hørte da jeg skrudde på radioen på hotellrommet. Ut fra det fakta burde alle ikke-proffer bare bukke høflig hver gang jeg sier eller skriver noe om lyd, og bare godta at det er jeg som har rett. Det er tross alt jeg som er fagmannen.

Men slik er det ikke. Det finnes mange ubetalte lyttere som er svinerøktere eller bilopprettere her på asylet, ja til og med økonomer og leger, som på tross av at de ikke kan skryte på seg å være fagfolk har bedre "gullører" enn meg. Det finnes psykologer og pølsemakere som jeg mener har bedre peiling på hifi enn meg. Men pr. definisjon er det jeg som er fagmannen.

Så kutt ut det tøysete fagfolk-argumentet. Ingen av de som bruker det argumentet er fagfolk i motsetning til meg, men jeg tviler ikke på at flere av dere har bedre peiling på hifi enn meg. Selv om jeg sikkert skrur bedre lyd hvis vi skulle hatt en konkurranse om hvem som skrur countrymusikk best. Hvis du er økonom eller sosionom og mener at du er en lydfagmann bør du virkelig ta en kikk i speilet og på eksamenspapirene dine.

Ps: Jeg har aldri kalt meg selv en fagmann før i dette innlegget, og kommer heller aldri til å gjøre det på ramme alvor. Spesielt siden jeg jobber med noe helt annet enn plateproduksjon i dag.
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
^ Bra innlegg, Baluba.
Folket skal vite at så langt jeg oppfatter skribentene i Fidelity, så er det mye ydmykhet og lite skråsikkerhet å spore. Den eneste forskjellen på skribentene og den gemene hop, er rett og slett det faktum at man har fått høre så mye i samme setting over så mange år, at man pådrar seg en del erfaring.
Videre har man fått møte så mange fagfolk som kan sitt yrke (fra utstyrsprodusenter, teknikere, musikere, studiofolk, etc, etc), med sterke meninger og gode forklaringer, at man neppe har kommet seg helt unna en viss kunnskapsoppbygging sånn på si.

Men å tro at man hører bedre eller vet mer enn normalbefolkningen, det ville nok være litt i overkant selvhøytidelig, kanskje. :)

Mvh
Håkon Rognlien
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
^ Bra innlegg, Baluba.
Folket skal vite at så langt jeg oppfatter skribentene i Fidelity, så er det mye ydmykhet og lite skråsikkerhet å spore. Den eneste forskjellen på skribentene og den gemene hop, er rett og slett det faktum at man har fått høre så mye i samme setting over så mange år, at man pådrar seg en del erfaring.
Videre har man fått møte så mange fagfolk som kan sitt yrke (fra utstyrsprodusenter, teknikere, musikere, studiofolk, etc, etc), med sterke meninger og gode forklaringer, at man neppe har kommet seg helt unna en viss kunnskapsoppbygging sånn på si.

Men å tro at man hører bedre eller vet mer enn normalbefolkningen, det ville nok være litt i overkant selvhøytidelig, kanskje. :)

Mvh
Håkon Rognlien
Selvhøytidelighet er noe som hører med til hobbyen for mange, og det er viktig å ha rett. Slik er det dessverre bare.
Bare hyggelig, forresten. :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.148
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Å lese artikler på nett kontra å lese/bla i et magasin er to helt forskjellige verdener (analog vs digital).

Å sitte med Mac`n på fanget og lese nettbaserte magasiner, aviser, publikasjoner osv. kan/vil på ingen måte måle seg opp mot å lene seg godt tilbake i Stressless`n og lese i et trykket magasin:).

Drømmescenariet er jo kombinasjonen Audiophile/Fidelity som trykksak.

Takk og lov for at Hi-Fi & Musik (fremdeles) finnes.
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
En stor og god nettside, gjerne Audiophile.no med også tidligere Fidelity skribenter med på laget, er jeg sikker på ville bli en så stor suksess at annonsørene ikke ville klare å holde seg unna = god økonomi! Det siste vil både kunne dekke dagens utgifter med god margin, og etter hvert kunne gi litt i sekken til de som skriver.

Trur eg, samstundast som eg undrast hva du tenkjar medan du les dette her, Arve? :rolleyes:
Jau!
Skulle berre hatt ein merkantilist på laget, som kunne truga annonseinntekter ut av butikkane......
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.025
Antall liker
4.383
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Jeg kan ikke se at noen konkret har utgitt seg for å være fagblad.
Hva er i såfall "faget"
Teknikk ?
Måleresultater?
Design?
Lydopplevelsen?
Musikkomtaler?
Studioteknikk?
Messerapporter?
Heime hjå?
DIY?
Informasjon nye trender og produkter?

Jeg opplever magasinene i elektroverden som en lett blanding av ovennevnte og hvor vårt hjørne er viet ekstra oppmerksomhet.
Vi er ikke mange nok nerder her på berget til at et magasin skal kunne livnære seg på dette ene beinet.
Ingen av bladene har tilnærming til produktene som f.eks enkelte tyske DIY-magasiner - eller gjerne bil-magasiner som går i detalj om girkasse, oppheng, splines i drivverk etc. Å telle antall ECC88 og uF/VA i strømforsyning er heller ikke dybdeteknikk.
Det skrives mer om"hvordan oppleves" osv. og det kan sette oss på sporet på neste kjøp (eller hva vi styrer unna).
Ikke alle har erfaring haifien's utvikling fra 1957 og lengter tilbake til horn, høyspente rør og ozon.
Jeg synes vi skal sette pris på de som faktisk bidrar i de blekkene vi har - og kanskje bidra med litt fagstoff selv.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Men å tro at man hører bedre eller vet mer enn normalbefolkningen, det ville nok være litt i overkant selvhøytidelig, kanskje. :)

Mvh
Håkon Rognlien
Oppfatter sistnevnte ord 'kanskje' som kledelig ydmykhet i denne sammenhengen. 'Kanskje' en djevel-smiley hadde passet best? :cool:
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Å lese artikler på nett kontra å lese/bla i et magasin er to helt forskjellige verdener (analog vs digital).

Å sitte med Mac`n på fanget og lese nettbaserte magasiner, aviser, publikasjoner osv. kan/vil på ingen måte måle seg opp mot å lene seg godt tilbake i Stressless`n og lese i et trykket magasin:).

Drømmescenariet er jo kombinasjonen Audiophile/Fidelity som trykksak.

Takk og lov for at Hi-Fi & Musik (fremdeles) finnes.
Takk for tankevekkende og ydmykt kanoninnlegg, Baluba. Det gjorde fredagen enda et hakk bedre.

Jeg er helt enig med deg, ptb. Det er endel mere stas å lese en fysisk publikasjon. Litt på samme måten som det oppleves med fysisk avspillingsformat. Men som Arve sier, det er dyrt som pokker, og i det smale segmentet vi opererer, skal det endel til å få sånt til å gå rundt.
Jeg står for hvert ord jeg skrev i det lange hjertesukket på forrige side, men alle steinene er muligens ikke snudd enda.
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Å lese artikler på nett kontra å lese/bla i et magasin er to helt forskjellige verdener (analog vs digital).

Å sitte med Mac`n på fanget og lese nettbaserte magasiner, aviser, publikasjoner osv. kan/vil på ingen måte måle seg opp mot å lene seg godt tilbake i Stressless`n og lese i et trykket magasin:).

Drømmescenariet er jo kombinasjonen Audiophile/Fidelity som trykksak.

Takk og lov for at Hi-Fi & Musik (fremdeles) finnes.
Takk for tankevekkende og ydmykt kanoninnlegg, Baluba. Det gjorde fredagen enda et hakk bedre.

Jeg er helt enig med deg, ptb. Det er endel mere stas å lese en fysisk publikasjon. Litt på samme måten som det oppleves med fysisk avspillingsformat. Men som Arve sier, det er dyrt som pokker, og i det smale segmentet vi opererer, skal det endel til å få sånt til å gå rundt.
Jeg står for hvert ord jeg skrev i det lange hjertesukket på forrige side, men alle steinene er muligens ikke snudd enda.
Tusen takk for vene ord, impulse. Men det var bare noe som måtte sies, og jeg er tilfeldigvis en av de som kan si slikt på grunn av min bakgrunn. Og jeg tror nok de andre her inne med en lignende bakgrunn kunne kommet med de samme ordene, om enn formulert på en annen måte. Ydmykhet er en undervurdert egenskap i diskusjoner omkring temaer som ikke har en fasit. :rolleyes:

Ellers er jeg egentlig enig med dere som mener at det er noe eget med et fysisk blad som du setter deg godt tilrette med i sofakroken. Jeg glemte å nevne at jeg har abonnert på Stereophile de siste to årene på grunn av at det koster så lite, men det ligger flere eksemplarer nedpakket i plast for tiden fordi jeg ikke har hatt inspirasjon til å sette meg inn i nytt utstyr. Dessuten er det ofte for dyrt for meg, pluss at dagens interesse går i retning av vintage. Men for all del, å krype inn i sofakroken med en god plate snurrende, en deilig kopp med varm drikke basert på svartbrent kaffe og et magasin trykket på papir er skikkelig kos. :)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Men for all del, å krype inn i sofakroken med en god plate snurrende, en deilig kopp med varm drikke basert på svartbrent kaffe og et magasin trykket på papir er skikkelig kos. :)
Hva slags drikke er basert på svart kaffe og et magasin trykket på papir?? Smaker glanset bedre enn avis, for eksempel? ;)

Mvh
Håkon Rognlien
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Men å tro at man hører bedre eller vet mer enn normalbefolkningen, det ville nok være litt i overkant selvhøytidelig, kanskje. :)

Mvh
Håkon Rognlien
Oppfatter sistnevnte ord 'kanskje' som kledelig ydmykhet i denne sammenhengen. 'Kanskje' en djevel-smiley hadde passet best? :cool:
Mulig, og jeg så du hadde en del halvkvede viser også på forrige side, så muligens er det noe du vil dele med oss andre? :)

Mvh
Håkon Rognlien
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.148
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg er helt enig med deg, ptb. Det er endel mere stas å lese en fysisk publikasjon. Litt på samme måten som det oppleves med fysisk avspillingsformat. Men som Arve sier, det er dyrt som pokker, og i det smale segmentet vi opererer, skal det endel til å få sånt til å gå rundt.
Jeg står for hvert ord jeg skrev i det lange hjertesukket på forrige side, men alle steinene er muligens ikke snudd enda.
Har full forståelse for de kostnadsmessige aspektene - og ikke minst den risiko man løper ved å starte opp (igjen) konseptet, men vi har jo lov til å drømme litt og leve i håpet da:)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Men for all del, å krype inn i sofakroken med en god plate snurrende, en deilig kopp med varm drikke basert på svartbrent kaffe og et magasin trykket på papir er skikkelig kos. :)
Hva slags drikke er basert på svart kaffe og et magasin trykket på papir?? Smaker glanset bedre enn avis, for eksempel? ;)

Mvh
Håkon Rognlien
1: Espresso, americano, cappuccino, cortado m.fl. Eneste kaffe jeg drikker hvis jeg får velge er de typene som er basert på mørkbrente bønner.
2: Avispapir smaker definitivt bedre enn glanset papir, men du blir betydelig mer skitten på leppene så du må sørge for å ha en våtserviett tilgjengelig hvis du skal kysse noen før du har vært på badet og vasket bort trykksverten. ;)

Mvh
baluba
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Faget kan i denne sammenhengen også kalles skriveferdighet, nærmere bestemt evnen til å formidle lydopplevelser slik at leseren kan assosiere mangfoldig og inspirert til egne lydopplevelser. De som ikke tror at slikt lar seg gjøre, må ty til målinger. Fidelity hadde skribenter som åpenbart jobbet hardt med å feste lyd til papiret på subjektiv maner. Jeg synes formidlingsevnen vokste i takt med erfaringsbredden og refleksjonsnivået, slik at man i Fidelitys mer modne år fikk kvalitet i hendene ved hver bidige utgivelse.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Faget kan i denne sammenhengen også kalles skriveferdighet, nærmere bestemt evnen til å formidle lydopplevelser slik at leseren kan assosiere mangfoldig og inspirert til egne lydopplevelser. De som ikke tror at slikt lar seg gjøre, må ty til målinger. Fidelity hadde skribenter som åpenbart jobbet hardt med å feste lyd til papiret på subjektiv maner. Jeg synes formidlingsevnen vokste i takt med erfaringsbredden og refleksjonsnivået, slik at man i Fidelitys mer modne år fikk kvalitet i hendene ved hver bidige utgivelse.
Ja, hvis vi kan kalle det et fag så er den riktige terminologien journalistikk. Og den kan være både god og dårlig. Å beskrive lyd eller smaksopplevelser med ord kan være en vanskelig kunst. Noen får det til, andre ikke. Og de fleste er vel midt imellom, som det meste av ferdigheter menneskeheten besitter. De fleste som gjentar en handling pleier normalt å bli flinkere med tiden. Og stort sett har jeg forstått hva disse skribentene har forsøkt å formidle.

At jeg ikke har samme glede over å lese slikt som jeg hadde da jeg leste blader som High Fidelity på åttitallet har ikke noe med kvaliteten å gjøre, selv om jeg synes HF for 30 år siden er blant det mest seriøse jeg har lest om emnet. Det har rett og slett med et mer utvidet interessespenn som voksen i forhold til som ungdom å gjøre. All honnør til de entusiastiske skribentene som har ofret litt blod, svette og kanskje tårer for å holde oss andre informert, enten jeg har vært enig eller uenig med dem i konklusjonene. Det er ikke deres skyld at jeg ikke har brukt kronene mine på hifiblader de siste årene.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Jeg skal være 100% ærlig og fortelle at jeg nå er i en situasjon der jeg er 100% uførepensjonert. Det er dritkjedelig. Jeg har ikke noe å bruke tiden min på. Jeg har lyst til å fylle den tiden med noe jeg synes er gøy og som gir mening. Å blåse liv i Fidelity rent økonomisk kunne vært et slikt prosjekt. Jeg ville gjort dette uten krav om overskudd, men jeg ønsker ikke å tape penger på et slikt prosjekt heller. Jeg har dog null erfaring eller kunnskap om det som kreves her, så prosjektet ville kreve innsats fra andre også med samme innstilling til evt overskudd. Jeg er ikke så hypp på et nettmagasin. Jeg synes tradisjonen og kulturen bak det Knut har drevet med opp gjennom årene fortsatt må være ryggraden i et slikt prosjekt og Knut må være en del av dette dersom det skal være av interesse for meg. Audiofil.no er en svært interessant potensiell samarbeidspartner i mine øyne, men ideen som ble fremmet her om å inkludere HFS er helt uaktuelt for meg. Da er jeg ikke med.

Jeg hadde definitivt ønsket at skribentene fra Fidelity og de som skrev for Audio men som har falt av lasset på veien velkommen i et slikt prosjekt. Faktisk er det helt nødvendig for å få dette realisert.

Når det gjelder målinger er jeg i utgangspunktet positiv til konseptet selv om det er den samme gamle tradisjonen som må ligge bak innholdet i magasinet og det som skrives. Målinger kan benyttes for å underbygge de subjektive opplevelsene slik Stereophile gjør. Det er imidlertid et økonomisk spørsmål som må overkommes for at noe slikt skal være mulig. Den eneste muligheten for å løse dette er dersom en audiofil sjel kommer på banen som både har utstyret og kompetansen til å gjøre dette fordi de synes det er gøy uten nødvendigvis å tjene penger på det slik jeg nå gjør. Det er selvsagt en utopisk tanke, men den kastes likevel ut i lufta.

Jeg tror jeg avslutter drømmeriene her og gir ordet tilbake til realistene.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg skal være 100% ærlig å fortelle at jeg nå er i en situasjon der jeg er 100% uførepensjonert. Det er dritkjedelig. Jeg har ikke noe å bruke tiden min på. Jeg har lyst til å fylle den tiden med noe jeg synes er gøy og som gir mening. Å blåse liv i Fidelity rent økonomisk kunne vært et slikt prosjekt. Jeg ville gjort dette uten krav om overskudd, men jeg ønsker ikke å tape penger på et slikt prosjekt. Jeg har dog null erfaring eller kunnskap om det som kreves her, så prosjektet ville kreve innsats fra andre også med samme innstilling til wvt overskudd. Jeg er ikke så hypp på et nettmagasin. Jeg synes tradisjonen og kulturen bak det Knut har drevet med opp gjennom årene fortsatt må være ryggraden i et slikt prosjekt og Knut må være en del av dette dersom det skal være av interesse for meg. Audiofil.no er en svært interessant potensiell samarbeidspartner i mine øyne, men ideen som ble fremmet her om å inkludere HFS er helt uaktuelt for meg. Da er jeg ikke med.

Mvh
Roysen
Kanskje noen biter på agnet og kommer med et forslag som forandrer din status fra virkeløs til utgiver?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Uten at jeg skal være helt skråsikker, tror jeg Knut ønsker å ha en langt mindre rolle i en eventuell videre satsning. Om i det hele tatt. Sist jeg snakket med ham, var han ganske forsynt hva hifipublikasjoner angår. Og det er vel ikke så rart. Så om hans medvirkning skulle være et absolutt krav, er det ikke sikkert det lar seg gjøre. Mannen annonserte tross alt sin avgang under Hortenmessa i 2013.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.814
Antall liker
2.805
Torget vurderinger
1
Det er vel for mye forlangt at bransjen skal støtte et blad direkte, og kanskje er det ikke ønskelig heller ut fra et ønske om å holde et nytt blad så uavhengig som mulig. Men: bransjen bør faktisk støtte gjennom annonsering og det ordentlig. Jeg er overbevist at uten hifimagasiner ville tilnærmet all tung hifi forbli usolgt. Bak de aller fleste audiofile ligger det ÅR med 'utdanning' gjennom lesing av blader. Greit at det har kommet tester og sider på nettet, men for alle oss pluss minus femti startet det meste med High Fidelity i sin tid. Mye av den ord- og bildebruken og også navnsetting innenfor denne hobbyen er et direkte ekko fra HF vil jeg påstå. Det ER noe eget med det å kinne sette seg ned i ro og fred, gjerne i godstolen (alternativt på dass) og kose seg med fars eget blad. Både bladene, anlegget og mye av musikken er for kjennere, spesielt interesserte som har brukt mye tid og penger på denne hobbyen. For utenforstående (kone, barn, alle naboer etc) fortoner det hele seg bare sært. Men jeg passer på å ha et Fidelity liggende og slenge, det kan jo hende en eller annen blar litt og lar seg fenge av de lekre bildene og spenstig språkføring...
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Det er vel for mye forlangt at bransjen skal støtte et blad direkte, og kanskje er det ikke ønskelig heller ut fra et ønske om å holde et nytt blad så uavhengig som mulig. Men: bransjen bør faktisk støtte gjennom annonsering og det ordentlig. Jeg er overbevist at uten hifimagasiner ville tilnærmet all tung hifi forbli usolgt. Bak de aller fleste audiofile ligger det ÅR med 'utdanning' gjennom lesing av blader. Greit at det har kommet tester og sider på nettet, men for alle oss pluss minus femti startet det meste med High Fidelity i sin tid. Mye av den ord- og bildebruken og også navnsetting innenfor denne hobbyen er et direkte ekko fra HF vil jeg påstå. Det ER noe eget med det å kinne sette seg ned i ro og fred, gjerne i godstolen (alternativt på dass) og kose seg med fars eget blad. Både bladene, anlegget og mye av musikken er for kjennere, spesielt interesserte som har brukt mye tid og penger på denne hobbyen. For utenforstående (kone, barn, alle naboer etc) fortoner det hele seg bare sært. Men jeg passer på å ha et Fidelity liggende og slenge, det kan jo hende en eller annen blar litt og lar seg fenge av de lekre bildene og spenstig språkføring...
Jeg tror (dessverre) det kan slå litt begge veier. For min egen del har HiFi-lektyre i form av ymse blader vært med på å danne et bilde av noe som er virkelig sært og - for å si det diplomatisk - ganske fjernt fra den virkelige verden. Når noen klarer å skrive 5-6-7 sider om lyden av en kabel (og med de så velkjente Store Ordene osv) om lyden av testobjektet så blir det for meg ganske vanskelig å ta det seriøst. Jeg mener at ymse blader har vært sterkt med på å hindre en bransje i å utvikle seg, adoptere ny teknologi og bedrive faktisk innovasjon og teknologiutvikling. Slik jeg leser bladene er dette skrifter for menigheten som stadig blir mindre ser det ut til, og at det ikke er økonomisk liv laga for særlig mange av de kommer ikke som noen stor overraskelse.

Fidelity (og Audio før det, men det er før min tid) holdt det gående i ganske mange år, noe som er imponerende nok i seg selv, men det var vel mer enn noe annet basert på sterk dugnadsånd og maaange timer gratisarbeid fra de involverte. Som en kommersiell ide tror jeg det er rimelig dødfødt. Selv det å gå i null dersom bidragsyterene skal ha en normal betaling for arbeidet tror jeg er en utopi.

Fidelity holdt det vel gående akkurat så lenge som KV ville/kunne/orket holde det gående. Uten han hadde bladet neppe noensinne oppstått i første omgang.
 
M

MusicBear

Gjest
Hadde JEG vært mangemillionær, ville jeg latt de gamle Audio- og Fidelitygutta laget et fett blad uten å tenke så mye økonomi - mener det!

Åhhh, et blad så fett at de dustete annonsørene (som i praksis tok livet av Fidelity, ved IKKE å forstå at de her skjøt midt i blinken, mens de i blader som tester ting ned til elektriske kulepenner kun råker blinken i de ytterste ringene hva riktig publikum angår), ikke kunnet la være å være med. Og dermed betalte inn igjen en del av mine investerte millionærpenger. Uten at jeg måtte ha de igjen.

Annonser, forresten, som mange sauehuer klager på! Er ikke en uting i et blad, men ca. halve inntektsgrunnlaget som gjør at bladet ikke koster to hundrelapper stykket men kun en hundrings, samtidig som de (ofte) inneholder interessant informasjon.

Musikk - samt utstyr for musikkgjengivelse - interesserer da så mange av oss i steinrike Norge, så det at det IKKE finnes FLERE enn Mikael Dreggevik som "donerer" noen av sine millioner til hi-fi relaterte ting. Er litt merkelig, og det jeg ville frem til.

Hadde jeg vært mangemillionær ville jeg gledet meg mye mer over å stadig se nye råbra utgaver av Fidelity i vinduene hos Narvesen. Fremfor å ligge en hel sommer i Grimstad havn bare for å vise at man eier en Princess til et idiotisk høyt antall millioner for en båt. En båt som sågar kun kan brukes noen få sommermåneder, halvparten av dem med skvulpekomfort så man må holde seg fast. Mens et stereoanlegg byr interesserte på musikk inntil 365 dager i året...
 
M

MusicBear

Gjest
Tipper Lotto på Værnes flystasjon om kun få minutter, impulse, så si ikke det!

Men, jeg mener faktisk det jeg sier; rart det ikke finnes flere Mikael Dreggevik i dette lille landet med så mange rike mennesker, som tenker at hi-fi kan være et sted man får mye glede tilbake om man putter noen av sine (overflødige) millioner.

Alt, og alle interesseområder utenom hi-fi er liksom stuerent. OK å ha sommerhytte til 3,7 millioner, seilbåt til 2,7 millioner, bil til 1,7 millioner. Mens 700.000 til et stereoanlegg (som det kommer på skal vi få våre ønsker oppfylt) som man att på til kan nyyyte heeele året er fy fy. Da er man plutselig "stereo-gæærn" & halvsprø!

Har mange ganger tenkt at dersom folk som Tømmervik & Neby (& andre aktuelle) hadde spyttet i et råbra hi-fi blad, hadde de sannsynligvis stimulert interessen og geleidet folk til å kjøpe mer - også fra dem selv! Fidelity var et blad man hadde liggende på bordet med stolthet, med bedre økonomi (fra annonsørene som ikke skjønte å vise seg der) hadde det også sikkert blitt enda bedre og ikke minst bestått.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Så du synes vi skal gi opp nå, Kabeldrager´n ? Så du mener nettet har overtatt? På sett og vis har du nok rett, men samtidig er det nok av tegn som tyder på at det ikke er så enkelt likevel. Joda, jeg abonnerer på et lass av blader på nettet, både innen hifi, musikk, mat, design og andre greier. Og jeg kan si så mye som at alle disse publikasjonene har en ting til felles. Mange av dem forblir ulest. Det er IKKE tilfelle med de bladene jeg fremdeles kjøper på papir. Kanskje det sier mye om hvor gammal jeg er, og det ufravikelige faktum at jeg dermed ikke er digitalt innfødt. Men uansett, det ER en helt annen opplevelse å lese favorittbladet på papir, og ikke på skjerm. Bare synd det er så dyrt å lage. Men om tilstrekkelig mange føler det sånn, og tilkjennegir at de får litt skjermstress av å lese, oppleve, jobbe og gjøre det meste de foretar seg via en skjerm, kan det jo være pendelen svinger tilbake. Det digitale fokuset vårt er ikke BARE greitt, og noen ganger er det godt å logge ut, skru av og sette seg ned med et blad, en avis og en kaffekopp eller en cognac.
 
Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg tror du har rett i at bransjen hadde profitert på et levedyktig og vitalt HiFi-magasin, Bjørn. To, tre av de største aktørene jeg har snakket med i det siste, melder om mindre fokus og interesse etter at Fidelity la inn årene. Det kan jo være de bare stryker meg medhårs, men jeg tror faktisk ikke det. Kall det magefølelse.
Det er rart hvor lite stuerent det er å ha et forhold til skikkelig avspilling av musikk. Som du sier, folk bruker penger på vulgært digre hytter, store båter, tre biler, håpløs kitch-innredning og sommerhus i Spania, men begriper ikke poenget med musikkanlegg utover en skarve Geneva-boks. Vi er en skinasjon, ikke en kulturnasjon. Da er det vel ikke annet å vente. Det vil si, de fleste av de jeg har gått inn for å "omvende", forstår det veldig godt straks de har fått demonstrert hva det innebærer av kvaliteter å kunne lytte til Supertramp, Mahler eller Madrugada over et skikkelig anlegg. Så det påhviler oss entusiaster et ansvar her. Vi må legge ut på etslags korstog for å få venner og bekjente til å åpne øra for de greiene som fascinerer oss...
 
Sist redigert:

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Uten at jeg skal være helt skråsikker, tror jeg Knut ønsker å ha en langt mindre rolle i en eventuell videre satsning. Om i det hele tatt. Sist jeg snakket med ham, var han ganske forsynt hva hifipublikasjoner angår. Og det er vel ikke så rart. Så om hans medvirkning skulle være et absolutt krav, er det ikke sikkert det lar seg gjøre. Mannen annonserte tross alt sin avgang under Hortenmessa i 2013.
At Knut ønsker en minimal rolle er forståelig, men dersom han skal selge magasinet til en uten erfaring innen området må han dessverre i mine øyne stille opp og bidra i noen grad selv om det kanskje bare blir i kulissene og ikke direkte i leveranser til eller i redaksjonen.

Mvh
Roysen
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det blir nok ikke snakk om at roret i tilfelle overlates til noen uten erfaring, Roysen. Det kan du ta helt med ro.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Lydteknikere og de som konstruerer hifi er fagfolk. Det finnes ingen fagutdannelse for lyttere, så at det eksisterer ikke lyttere som er "fagfolk". Selv om det er mulig å være proff lytter fordi du får godt nok betalt for å gjøre det. Derfor blir fagpraten litt feil. Fordi om noen er uenige med deg og de jobber i et blad betyr ikke det at de ikke er fagfolk mens du er det fordi du "har rett". Hvis det fantes en eneste riktig lyd ville det ikke eksistert et mylder av hifimerker. Da hadde vi alle hatt Lada forsterkere som forer Trabant høyttalere fra en Volga CD-spiller/DAC.

Jeg sluttet å kjøpe hifiblader etter at jeg fikk daglig tilgang på nettet i mitt eget hjem. Eneste magasin jeg leser fast nå er Tone Audio, men det er delvis fordi jeg synes Jeff Dorgay er en trivelig kar som jeg liker å slå av en prat med fra tid til annen. Og fordi det er gratis og nettbasert. Men før nettet satte jeg stor pris på både norske og utenlandske hifi-blader. Ikke fordi jeg alltid var enig med dem, men fordi de holdt meg orientert og fordi det var tildels god underholdning å lese testene. Stig Arnes Sansui-test fra tidlig nittitall i Audio (tror jeg det var) der han kalte lyden Mercedes-lyd var såpass artig formulert at jeg sjekket ut hva han mente med Mercedes-lyd, og endte opp med å kjøpe forsterkeren Stig Arne hadde anmeldt.

Som rørmann så jeg hvordan Fidelity utviklet seg fra å være et blad med litt snever smak til å bli et blad med bredde i meningene. Plutselig jobbet det folk der som ikke så på rør som gårsdagens teknologi. For meg var de i en positiv utvikling av den grunn, men kanskje de var litt redd for å fornærme enkelte annonsører/importører, og kanskje de var litt vel nasjonalistiske når de anmeldte norsk utstyr? Pytt pytt, de var uansett det bladet som gav deg informasjon om hva som var aktuelt av kvalitetsutstyr på det norske markedet. Og det var det viktigste for meg, som ren underholdning. At jeg ved lytting senere kunne finne ut at jeg var uenig betydde ikke mye. Men siden jeg selv sluttet å kjøpe Fidelity for flere år siden så er jeg nok en av grunnene til at bladet ikke eksisterer lenger, og selv om jeg ikke føler noe spesielt omkring det nå synes jeg det er leit at bladet har gått inn.

Selv er jeg fagmann. Ja, jeg er det fordi jeg har skrudd lyd på plater mot en klekkelig betaling, og noen få av disse har blitt hits både nasjonalt og internasjonalt. Første gang jeg var i Roma var en av mine egne låter den første låten jeg hørte da jeg skrudde på radioen på hotellrommet. Ut fra det fakta burde alle ikke-proffer bare bukke høflig hver gang jeg sier eller skriver noe om lyd, og bare godta at det er jeg som har rett. Det er tross alt jeg som er fagmannen.

Men slik er det ikke. Det finnes mange ubetalte lyttere som er svinerøktere eller bilopprettere her på asylet, ja til og med økonomer og leger, som på tross av at de ikke kan skryte på seg å være fagfolk har bedre "gullører" enn meg. Det finnes psykologer og pølsemakere som jeg mener har bedre peiling på hifi enn meg. Men pr. definisjon er det jeg som er fagmannen.

Så kutt ut det tøysete fagfolk-argumentet. Ingen av de som bruker det argumentet er fagfolk i motsetning til meg, men jeg tviler ikke på at flere av dere har bedre peiling på hifi enn meg. Selv om jeg sikkert skrur bedre lyd hvis vi skulle hatt en konkurranse om hvem som skrur countrymusikk best. Hvis du er økonom eller sosionom og mener at du er en lydfagmann bør du virkelig ta en kikk i speilet og på eksamenspapirene dine.

Ps: Jeg har aldri kalt meg selv en fagmann før i dette innlegget, og kommer heller aldri til å gjøre det på ramme alvor. Spesielt siden jeg jobber med noe helt annet enn plateproduksjon i dag.
Jeg tror det man beskriver som fagfolk her handler om ingeniører i forhold til konstruktører av utstyret og objektive målinger av utstyret som testes. Dette er selvsagt en misforståelse fordi utstyret testes ikke. Utstyret omtales i subjektive beskrivelser fra lytteopplevelser. Dette er jo noe helt annet og det er så rett, så rett at det ikke finnes fagfolk innen dette området. Det finnes dog personer med svært lang erfaring ved slike lytteopplevelser og mange av de er samlet i Fidelity/Audio staben.

....og greit nok at du er fagmann innen skruing av lyd på plater, Baluba, så er du likevel like langt unna å være fagmann innenfor lytting til hifikomponenter og vurdering av disse som alle oss andre.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Det blir nok ikke snakk om at roret i tilfelle overlates til noen uten erfaring, Roysen. Det kan du ta helt med ro.
Det er jo godt å vite, men uten at jeg vet så alt for mye om fortiden i Fidelity forstod jeg det slik at Knut var temmelig enerådende i Fidelitys redaksjon og at erfaring da evt må hentes inn eksternt?

Mvh
Roysen
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det var nok ikke helt sånn, Roysen. Fidelity var et fellesløft selv om Knut var eier og redaktør.Vi er jo blant annet to andre i redaksjonen med redaktørerfaring fra Audio i sin tid, så om mulighetene byr seg, skal du nok se at vi får ihop et magasin.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Selv er jeg fagmann. Ja, jeg er det fordi jeg har skrudd lyd på plater mot en klekkelig betaling, og noen få av disse har blitt hits både nasjonalt og internasjonalt. Første gang jeg var i Roma var en av mine egne låter den første låten jeg hørte da jeg skrudde på radioen på hotellrommet. Ut fra det fakta burde alle ikke-proffer bare bukke høflig hver gang jeg sier eller skriver noe om lyd, og bare godta at det er jeg som har rett. Det er tross alt jeg som er fagmannen.

Men slik er det ikke. Det finnes mange ubetalte lyttere som er svinerøktere eller bilopprettere her på asylet, ja til og med økonomer og leger, som på tross av at de ikke kan skryte på seg å være fagfolk har bedre "gullører" enn meg. Det finnes psykologer og pølsemakere som jeg mener har bedre peiling på hifi enn meg. Men pr. definisjon er det jeg som er fagmannen.

Så kutt ut det tøysete fagfolk-argumentet. Ingen av de som bruker det argumentet er fagfolk i motsetning til meg, men jeg tviler ikke på at flere av dere har bedre peiling på hifi enn meg. Selv om jeg sikkert skrur bedre lyd hvis vi skulle hatt en konkurranse om hvem som skrur countrymusikk best. Hvis du er økonom eller sosionom og mener at du er en lydfagmann bør du virkelig ta en kikk i speilet og på eksamenspapirene dine.

Ps: Jeg har aldri kalt meg selv en fagmann før i dette innlegget, og kommer heller aldri til å gjøre det på ramme alvor. Spesielt siden jeg jobber med noe helt annet enn plateproduksjon i dag.

....og greit nok at du er fagmann innen skruing av lyd på plater, Baluba, så er du likevel like langt unna å være fagmann innenfor lytting til hifikomponenter og vurdering av disse som alle oss andre.

Mvh
Roysen
Sliter du generelt med å lese det som står i tekster du kommenterer og siterer, eller liker du bare å gjenta det som står i teksten samtidig som du later som om du kommer med et nytt poeng?
 
Sist redigert:

Cronofon

Medlem
Ble medlem
01.09.2012
Innlegg
7
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det jeg skjønner ut av alt som er skrevet er at mange vil lese og kjøpe et ekte hifi-blad som Fidelity. Er tydeligvis også noen som gjerne vil lage det. Jeg kjøpte Hifi-blader for mange hundre kroner igår, abbonerer på Watt og Hifi &Music. Ingen er som Fidelity.
vil helst lese norsk, svensk eller dansk. Hvis noen vil lage bladet kommer sikkert mange til å kjøpe. Kjenner det kribler..... Betaler gjerne et abb. Eller to på forhånd..... Tenk å kunne glede seg til Det igjen.....

mvh gammel abbonent med dårlig hørsel......men god smak
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Selv er jeg fagmann. Ja, jeg er det fordi jeg har skrudd lyd på plater mot en klekkelig betaling, og noen få av disse har blitt hits både nasjonalt og internasjonalt. Første gang jeg var i Roma var en av mine egne låter den første låten jeg hørte da jeg skrudde på radioen på hotellrommet. Ut fra det fakta burde alle ikke-proffer bare bukke høflig hver gang jeg sier eller skriver noe om lyd, og bare godta at det er jeg som har rett. Det er tross alt jeg som er fagmannen.

Men slik er det ikke. Det finnes mange ubetalte lyttere som er svinerøktere eller bilopprettere her på asylet, ja til og med økonomer og leger, som på tross av at de ikke kan skryte på seg å være fagfolk har bedre "gullører" enn meg. Det finnes psykologer og pølsemakere som jeg mener har bedre peiling på hifi enn meg. Men pr. definisjon er det jeg som er fagmannen.

Så kutt ut det tøysete fagfolk-argumentet. Ingen av de som bruker det argumentet er fagfolk i motsetning til meg, men jeg tviler ikke på at flere av dere har bedre peiling på hifi enn meg. Selv om jeg sikkert skrur bedre lyd hvis vi skulle hatt en konkurranse om hvem som skrur countrymusikk best. Hvis du er økonom eller sosionom og mener at du er en lydfagmann bør du virkelig ta en kikk i speilet og på eksamenspapirene dine.

Ps: Jeg har aldri kalt meg selv en fagmann før i dette innlegget, og kommer heller aldri til å gjøre det på ramme alvor. Spesielt siden jeg jobber med noe helt annet enn plateproduksjon i dag.

....og greit nok at du er fagmann innen skruing av lyd på plater, Baluba, så er du likevel like langt unna å være fagmann innenfor lytting til hifikomponenter og vurdering av disse som alle oss andre.

Mvh
Roysen
Sliter du generelt med å lese det som står i tekster du kommenterer og siterer, eller liker du bare å gjenta det som står i teksten samtidig som du later som om du kommer med et nytt poeng?
Har du generelt problemer med å behandle folk med vanlig folkeskikk? Hva gjorde jeg for å fortjene det der? Det lå ingen vonde intensjoner eller baktanker bak det jeg skrev og siden jeg tydeligvis ikke fikk helt med meg poenget i det du skrev er det vel ikke utenkelig at andre også er i samme båt.

Mvh
Roysen
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.518
Antall liker
102.835
Torget vurderinger
23
Savner ikke Fidelity så mye som sådan, det jeg kjenner et lite melankolsk savn etter er forløperen til Fidelity; det glade åttitallet da alt gikk oppover, problemer var bagateller, fremtiden var lys i alle bauer og kanter, og musikk- og hifimiljøet var på topp og blomstret som aller best. Uten digitalis og verdensvev, MED det trykte ord, smekkfullt av både underground og mer glossy magasiner fra hele verden, bransjen hadde grei lønnsomhet, Oslo var Oslo og stammefrender traff hverandre jevnlig ved ukeslutt, rundt byens forskjellige audiofile vannhull. de fleste betjent av genuine entusiaster og galninger. Den ukuelige optimismen. Slike ting savner jeg virkelig. Innholdet i Fidelity kan enklere, raskere og fremfor alt billigere formidles med dagens teknologi, dersom noen skulle finne det for godt å ta opp den handsken.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Siden bladet tross alt er borte og neppe kommer igjen så burde de som driver med denne hobbyen se en økt verdi i det å oppsøke andre lytte, lære og se. Et slikt møte er verdt mange timer med lesing alene.

Forøvrig er det påtagelig å merke bransjens taushet i denne tråden. Kjenner kanskje noen av de på at de sjelden eller aldri betalte sine annonser, gjerne over flere år ?? Eller er kanskje ikke deres interesse så stor alikevel ?
 
Topp Bunn