Gidder virkelig ikke lese hele tråden, men skal prøve å komme med noen tips! Litt om meg selv; "hobbyløper", dvs 3000 meter på 9.20 og 10 km på 33.09 forrige sesong, har tidligere trent langrenn, orientering og fotball. Mastergrad i idrettsfysiologi. Ikke noen stor ekspert på kosthold dog, men kan basisen. Vekt; 74 kg Høyde 1.81.
Mine tips angående trening;
For det første; ha flere mål med treningen enn kun slanking!
Hverken høy-intensitetstrening eller lav-intensitetstrening er farlig og skummelt. En riktig kombinasjon av disse vil være meget bra.
Et greit utgangspunkt for utholdenhetstrening er å finne sin makspuls. Finn en motbakke som tar ca 4 min å løpe, og løp denne med maks blæs to ganger, pausen er å jogge ned bakken. Pulsen helt på slutten av det andre draget på 4 min kan regnes som makspuls. Ut fra denne kan man dele opp treningen i intensitetssoner. Olympiatoppens inetnsitetsskala er grei å forholde seg til (men husk at det er individuelle variasjoner).
Sone 1; 60-72% av makspuls
Sone 2; 72-82% av makspuls
Sone 3; 82-87% av makspuls
Sone 4; 87-92% av makspuls
Sone 5; 92% og høyere av makspuls
Sone 1 og 2 kan betegnes som rolige, men all treningserfaring tilsier at sone 1 brukes mest av disse, da man ikke oppnår noe særlig mer treningseffekt i sone 2 kontra sone 1, annet enn lengre restitusjonstid. I sone 1 kan man holde på alt fra 30 min-flere timer, litt etter form og aktivitet. Det vil feks være betydelig lettere å holde på lenge på sykkel kontra løping. Hvor mye trening som skal gjøres i sone 1(og 2) vil variere med hvor stor treningsmengde man har totalt. Jo større treningsmengde, dess større andel av treningen som rolig. Sone 1 og 2 vil jeg betegne som trening for å sette kondisjon i "banken", dvs at man ikke nødvendigvis merker det "puffet" framover fra økt til økt som hardere trening kan gi, men heller en stødig framgang på lang sikt.
RELATIV andel fettforbrening er høyere i sone 1 og 2 enn de resterende soner, men husk at den totale energiomsetningen pr tidsenhet er mye høyere i sone 3,4 og 5, og at ABSOLUTT fettforbrenning i de høyere soner dermed kan bli temmelig høy!
Sone 3 kan betegnes som behagelig hard, dvs treningen rett under, på og rett over stivhetsgrensa (litt etter hvor høyt eller lavt i pulssonen man ligger). Trening i denne sonen vil høyne melkesyreterskelen, dvs at du etterhvert kan gjøre et større arbeid (mer forbrenning) pr tidsenhet i forhold til før. Dette vil merkes ved at man feks løper lengre over en viss tidsperiode enn før, selv om pulsen er den samme. Trening i sone 3 vil også hjelpe til å øke oksygenopptaket ditt, dog ikke i like stor grad som ved trening i sone 4 og 5. Trening i sone 3 kan gjøres både som kontinuerlig aktivitet, eller oppdelt i intervaller. Varighet fra 20 min - 1 time. Ligger man disiplinert lavt i sone 3 kan man "greit" holde på kontinuerlig 20 min - 1 time, litt etter treningstilstand. Ligger man høyt i sone 3 kan det være greit å dele opp i intervaller, men med korte pauser (korte pauser fordi intensiteten er så "lav" at man akkumulerer lite melkesyre). feks 5x 7 min, med 2 min pauser.
Sone 4 kan betegnes som hard, i praksis ligger man over stivhetsgrensa hele tiden, men vil ikke stivne før på slutten av hvert drag i en intervalløkt. Så trening i denne sonen deles altså opp i intervaller. Det klassiske eksempelet er 4x4 min med 3 min pauser. I sone 4 er altså pausene lange i forhold til dragtiden kontra sone 3, dette fordi man akkumulerer melkesyre hele veien. Men det skal ikke være hardere enn at man på et 4 minutters drag stivner først det siste minuttet, og man skal ikke helt i kjelleren. Hvorfor er 4 min så populært tidsaspekt?
To grunner; hjertet bruker 1,5-2 min på å komme opp i maksimalt slagvolum på hver 4 min, og da er det greit å holde på4 min slik at man får minimum 2 min god hjertepåvirkning på hvert drag. Samtidig er 4 min såpass kort tid at man klarer å holde ut denne tiden på denne intensiteten, selv om man er i dårlig form.
Sone 4 er krutt for oksygenopptaket.
Sone 5 er ikke viktig, da det ikke gir noen annen effekt utover sone 4 enn mer melkesyre og kortsiktig formutvikling.
Så litt generelt; Som jeg var inne på vil man etterhvert som man blir bedre trent være i stand til å forbrenne mer pr tidsenhet før, med samme puls. Etter en tid trening vil du kanskje løpe 12 km på en time istedenfor en mil, med samme puls, og da gjør man et større arbeid innenfor treningstiden fordi man er bedre trent.
Ved å trene økter på høy intensitet (sone 3 og 4) vil kroppen også lære å forbruke en relativt større andel fett enn før på disse intensitetene. Dette fører til at karbohydratene (som er foretrukket brennstoff på høy intensitet) spares, og man vil kunne holde på lenger enn før på høy intensitet før man møter veggen.
Husk videre at pulssonene kan variere fra aktivitet til aktivitet; de fleste vil feks begynne å akkumulere melkesyre på en lavere puls på sykkel enn i løping. I en aktivitet som svømming vil det tekniske kravet for framdrift være så høyt at selv rolig trening kan være hensiktsmessig å dele opp i intervaller. En vektbærende aktivitet som løping vil belaste bevegelsesapparatet mer enn feks sykkel, noe som gjør det letter å opprettholde lang treningstid på sykkel.
Hvordan fordele utholdenhetstreningen i de forskjellige sonene?
Hvis man trener 2 ganger i uka kan det være greit med ei rolig økt på minimum 45min samt ei intervalløkt (sone 3) den ene uka, og ei litt kortere rolig økt på minimum 30 min samt ei intervalløkt (sone 4) neste uke.
Ser dere grunnprinsippet? Den korteste rolige økta i samme uke som den hardeste intervalløkta! Og ei hard økt i sone 3 eller 4 avløses alltid av ei lettere økt i sone 1(2). Belastning og avlastning.
I det øyeblikket man er oppe i 4 økter utholdenhet på ei uke, vil jeg anbefale at 2 av øktene er intervaller. Da med 2 økter i sone 3 den ene uke, og en økt i sone 3 og en i sone 4 neste uka. De 2 andre øktene i disse ukene blir da rolige, og legg det opp slik at det blir rolig/hard annenhver økt, ikke bare innenfor hver uke, men også etterhvert som ukene overlapper!
Begynner man å øke utover 4 økter utholdenhet i uka, vil jeg anbefale at det legges på flere rolige treninger framfor flere harde. Å Kjøre bolkvis trening med mange harde økter ei uke eller to, for deretter å kjøre rolig en periode, kan fungere bra, men det er med et slikt opplegg lett å gå på en smell!!
Hvis man får blod på tann og vil sette treningen ut i praksis ved feks å delta i konkurranser, vil jeg anbefale at all hard trening (altså sone 3 og 4) foregår i den aktiviteten man vil konkurrere i. Så kan man variere treningen med å kjøre noen av de rolige øktene i andre bevegelsesformer.
Blir mye dette nå, gir meg for denne gang! Håper dette kan være litt opplysende, og være med å sette trening inn i et perspektiv der systematisk trening faktisk anses som moro, og fungerer til mye mer enn bare slanking!
Frode