Ja - jeg slanker meg!;D ;D

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Fantastisk ;D

pedal skrev:
    Bak rattet i dag, på tur hjem fra Dynamic Precision. Ny S-preamp og elektroniske delefiltre med nye super-opamper. Dette hadde jeg gledet meg til i ukevis. Fikk nesten ikke sove i natt. Lykkefølelsen raser i kroppen, dette må feires!
    Jeg vrenger av fra E6 og inn på Shell Select på Skedsmokorset. Blikket faller begjærlig på de glinsende ostepølsene, surret inn i bacon. Molekylene fra det varme duftene pølsebrødet med sesamfrø kiler i neseborene. Venstre hjernehalvdel kortslutter og jeg jager innpå 2 kjappe, før magen sier stopp. Det renner litt pølsefett nedover haken.
    Baconfettet gjør meg mildt kvalm. Jeg slipper ut en diskre pølserap før jeg heller innpå en nulltrettitre glassflaske Classic Coke med sprengkork. Det egentlige sorte gullet er den perfekte ledsager til en pølsemeny. Søt og syrlig på en gang. Jeg drikker den så fort at kullsyren gjør meg blank på øynene der jeg sitter bak rattet. Det triller en liten tåre nedover kinnet. En gledeståre.

Jeg kjører mett og fornøyd videre. Det er 40 minutter kjøretid, men det kommer til å gå fort. ”Jeg har jo selskap” tenker jeg og stikker handa i 5-pack posen med nystekte rosinboller. Akkurat da slår sollyset gjennom tåkedekket som har ligget over Østlandet siste par døgn.

Jeg sender Kongen en takknemlig tanke mens jeg scroller inn samlealbumet hans Always On My Mind på bilstereoen. Elvis hadde rett; -handholdt mat ruler.

EDIT: Ooops! Ser nå at innlegget ble feilpostet. Var tiltenkt DIY mat-tråden til Bx. Sorry OMF.

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    ;D Den var god.
    Typisk eksempel på en taper.
    Audiofil,....og ekspert for gatekjøkken ernæring. ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    9.162
    Torget vurderinger
    0
    zed skrev:
    ;D Den var god.
    Typisk eksempel på en taper.
    Audiofil,....og ekspert for gatekjøkken ernæring. ;D
    Taper?? Nei hvorfor det? Fordi han er Audiofil ? Ta deg en bolle!! :mad:

Fordi han spiser bacongrill? Si meg hva som er galt med det? Bacongrill er greit å spise det, - av og til. Hver dag er det sikkert usunt, men man kan jo for pokker ikke flytte i kloster og kun spise gulerøtter og proteinpulver heller. Livet må jo LEVES, det er det som er meningen med det. Det må LEVES og NYTES, men selvsagt innenfor rimelighetens grenser. Nyter man for mye bacongrill blir man feit og da er det ikke like lett å leve og nyte livet lenger. Ingen ønsker å være feit, ingen velger å være det! Men derfra til å bli asket er et drøyt stykke.

For øvrig er innlegget en veldig god illustrasjon på hvordan det er å slanke seg, fristelser står på hvert gatehjørne! Den kompisen som er en gjerrigknark og aldri deler på noe vil garantert by deg på sjokolade den dagen du er på slanker'n. Sånn er det bare!

Forøvrig takk til Pedal for en lyrisk beskrielse av lykken ved å kjøre hjem med nytt utstyr! :D

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    ;D Spiralis...ikke ta det så seriøst. Det var mening "å sette punktum på i." ;D....eller gjøre det enda mer,....tragisk. ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    9.162
    Torget vurderinger
    0
    zed skrev:
    ;D Spiralis...ikke ta det så seriøst. Det var mening "å sette punktum på i." ;D....eller gjøre det enda mer,....tragisk. ;D
    SERIØST??? ?? ???

Neida, men så du ikke den lyriske beskrivelsen han ga av det å kjøre hjem med nytt utstyr? Det var så tåren kom fram i øyekroken. :D

Nå er ikke jeg videre begeistret for bacongrill, men likevel. ::)

Og jeg tror ikke ett eneste sekund at Pedal feilpostet den der, "råttstokk" kalles det der jeg kommer fra. ;D Og som sagt slik er det når man prøver å slanke seg, det kommer ALLTID noen og byr på usunn mat! ;D ;D ;D

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    ....det med pølser, bacon og,.....til og med cola classic, kunne jeg forstått ::)....men den "5-pack posen med nystekte rosinboller" var den siste dråpen ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    9.162
    Torget vurderinger
    0
    zed skrev:
    ....det med pølser, bacon og,.....til og med cola classic, kunne jeg forstått ::)....men den "5-pack posen med nystekte rosinboller" var den siste dråpen ;D
    Jeg trodde nå også at bensinstasjonene solgte rosinboller i 3 pack poser, men det er mulig at det bare er Statoil?

Men nystekte rosinboller er nå godt da!! ;D

Men hadde det vært min store lidenskap, nystekte varme fiskekaker, DA hadde slankekuren gått over styr! ;D ;D ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Noen som har smakt bollene på Espa? På bensinstasjonen rett ovenfor E6? Milde himmel de er gode. Der kan du velge boller med rosiner eller boller med sjokolade i.

Hva gjør denne informasjonen i en tråd om slanking spør du kanskje? Den har absolutt alt å gjøre i en slik tråd. Nettopp i disse dager, der vi sleper oss fra det ene overdådige bordet til det andre, med lam, laks, steinbit og alt annet hjertet og magen begjærer, er det viktig å henlede oppmerksomheten mot de mer enkle men fortsatt smakfulle retter. For en som vandrer rundt i ketoserus, må et slikt bekjentskap være saliggjørende.

Så neste gang du passerer Espa, smak på espabollene.

Ø

ØivindJ

Gjest
    Noen som kan anbefale noe proteinpulver, som smaker ok, da ?

Ferdig med en problend fra Norkost. Mulig det blir en makan til.

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    ØivindJ skrev:

For min del,...det er kun Maximize Whey som smaker bra. Faktisk smaker veldig godt. :)......jordbær er min favoritsmak, selv om banann er ikke så værst.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    2.189
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    ØivindJ skrev:

Har hatt best effekt med Dalblads Three in one, fikk anbefalt den av noen som konkurrerte i fitness. Den selges i Sverige, rundt sek 1000 for fire kilo og inneholder tre forskjellige proteintyper som tas opp forskjellig i kroppen. Når det kommer til smaken syns jeg vaniljesmaken er veldig bra.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    7.674
    Spiralis skrev:
    Livet må jo LEVES, det er det som er meningen med det. Det må LEVES og NYTES, men selvsagt innenfor rimelighetens grenser.
    Hører desverre den der ganske ofte, når folk finner ut at jeg er vegan. Finner litt ironi i dette når jeg aldri har nytt mat mer enn nå, samtidig som jeg spiser sunnere enn noensinne. Jeg mener folk har perversert og ødelagt sine lyster og smakssanser.

V

vredensgnag

Gjest
    Eggehvite.

Knekker egg, tar bort plommen, mikser en shake med eggehvite i. Det som ikke er vann er protein. 3.6g i en eggehvite. Mest protein i andeegg.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    2.189
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei OMF! Sporty av deg å legge ut opplegget ditt her, håper det motiverer deg til å gjennomføre det. Selv trener jeg til halv maraton og har akkurat kommet hjem fra rolig tur på to mil på to timer. Det jeg har opplevd mest fremgang med er uten tvil 4*4, som kjøres tre til seks ganger pr uke. Legger ved dokumentasjon på hvorfor jeg godt kan anbefale at du prioriterer 4*4.

http://www.tn.no/artikler.aspx?id=177

Skrevet av Professor Jan Hoff:

"Utholdenhetstrening som fettforbrenning
    4x4minutters intervaller er den smarteste treningen vi kjenner til også for slanking og fettforbrenning. Det samme arbeidet i langkjøringstempo (ca 50 min) gir imidlertid en akutt større fettforbrenning på cirka 10 gram fett, men øker nesten ikke arbeidskapasiteten. Med intervalltrening vil arbeidskapasiteten din øke med 0.5% hver gang du trener, hvis du trener 2 ganger pr uke eller mer. Dette betyr at du etter få uker forbrenner mer fett gjennom intervalltreningen, som inkludert oppvarming faktisk er mer enn 50% langkjøring. Det viktigste er imidlertid at med økt maksimalt oksygenopptak vil all forbrenning i resten av døgnet, som utgjør 80-90% av energiomsetningen, i større grad være fettforbrenning. Økt oksygenopptak og dermed større arbeidskapasitet fører dessuten til større aktivitet i resten av døgnet, øker totalforbrenningen og reduserer vekten.
    Vektreduksjon handler i stor grad om å legge om både trenings- og spisevaner langsiktig. Både for vektreduksjon, helse og livskvalitet anbefaler vi 2 intervalløkter pr. uke pluss en lørdags- eller søndagstur i god norsk tradisjon. Skippertak med flere økter i perioder nytter, men krever vedlikehold på 1-2 treningsøkter pr. uke. Trening er ferskvare og opparbeidet kapasitet forsvinner på halvparten av tiden!

Kombinert med slankeperioder hvor inntak av energi er mindre enn forbruket, kan det være vanskelig å nå det høyeste hjertefrekvensområdet. Det er da viktig at inntaket av energi er karbohydrater og protein, og ikke fett. Det er karbohydratlagrene som kan gå tomme, noe som gir en kraftig reduksjon av arbeidskapasitet. Fett har vi nok av. Dersom en under slanking føler seg sliten og har problemer med å komme opp i puls, bør en være påpasselig med å legge inn hviledager."

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Mannen er 1.70 og har 108 kg,......hver intervall trening vil derepe ham,....eller i beste tilfelle skade ham. Etter kun 3 dager med intervaltrening, garantert, vil minimum en skade få ham til å ha en måned pause.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    10.033
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    zed skrev:
    Mannen er 1.70 og har 108 kg,......hver intervall trening vil derepe ham,....eller i beste tilfelle skade ham. Etter kun 3 dager med intervaltrening, garantert, vil minimum en skade få ham til å ha en måned pause.
    Hei!
    Jeg er 179cm - og har trent en del 4x4, spesiellt etter at jeg ble opmerksom på det i en annen tråd her.

Da kjører jeg med puls opp i mot 190 på arbeidsøktene, og synes i grunn det går veldig greit. Synes faktisk det er lettere (mindre anstrengende) å komme opp i puls på spinning enn på løping. Hadde 75 min spinning på mandag - og da kjørte jeg 5 økter a 5 minutter med ca 3 minutter pause, og alle arbeidsøktende gikk opp til ca 185 puls.

Har kommet opp i 205 på pulskloken uten å sprenge meg fullstendig så regner med at jeg har en makspuls på ca 210.

Ellers har vekten kommet opp ca 1 kg, mens kreftene er tilbake....så på mandag hadde jeg 75 minutter spinning og styrketrening, 80 minutter jogging på tirsdag, 80 minutter jogging på onsdag, 30 min step, styrketrening på torsdag og i dag blir det nok enten intervall eller langtur.

Mvh
    OMF

A

AK27

Gjest
    OMF skrev:
    zed skrev:
    Hei!
    Jeg er 179cm - og har trent en del 4x4, spesiellt etter at jeg ble opmerksom på det i en annen tråd her.

Da kjører jeg med puls opp i mot 190 på arbeidsøktene, og synes i grunn det går veldig greit. Synes faktisk det er lettere (mindre anstrengende) å komme opp i puls på spinning enn på løping. Hadde 75 min spinning på mandag - og da kjørte jeg 5 økter a 5 minutter med ca 3 minutter pause, og alle arbeidsøktende gikk opp til ca 185 puls.

Har kommet opp i 205 på pulskloken uten å sprenge meg fullstendig så regner med at jeg har en makspuls på ca 210.

Ellers har vekten kommet opp ca 1 kg, mens kreftene er tilbake....så på mandag hadde jeg 75 minutter spinning og styrketrening, 80 minutter jogging på tirsdag, 80 minutter jogging på onsdag, 30 min step, styrketrening på torsdag og i dag blir det nok enten intervall eller langtur.

Mvh
    OMF
    Absolutt sprekt. Kunne tenkt meg å komme i form selv, får håpe jeg evner å ta etter deg. Lykke til med prosjektet.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    2.189
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    zed skrev:
    Tull og tøys Zed ;)
    All nyere forskning viser det motsatte!

Les linken en gang til ;D

Er det noen som ikke bør gjennomføre intervalltrening?
    Treningen benyttes av hjertepasienter, KOLS-pasienter, Post-poliopasienter, overvektige og flere pasientgrupper helt uten problemer. Hvis du greier å gå i 4 minutter, kan du trene intervalltrening. Vi har ikke funnet noen pasienter eller andre som ikke kan trene slik. Selv meget dårlige hjertesviktpasienter trener intervaller, men da under overvåkning. Motbakkeintervaller er også skånsomt for beina i langt større grad enn flatløp. Noen kan i starten få litt stive legger, men dette gir seg etter noen få treningsøkter. Det er ikke funnet noen negative effekter av intervalltrening.

Ø

ØivindJ

Gjest
    Kanskje litt OT men; Noen som har peil på sånne "dragreimer" (til markløft) ?
    Er de enkle de beste?

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    OMF skrev:
    zed skrev:
    Hei!

Mvh
    OMF
    ;D Oji....179. Sorry.

Det er virkelig bra at du er i så aktiv trening fordi det er nettopp trening som skal slanke deg, ikke kun diet. ;D Men, vær forsiktig med hjerte dit, aktiviteter på 190, 205 :eek: er direkt farlige. Jeg forstår at du trives godt med spinning og ikke med løping, men det kommer snart sikert.
    Der er merkelig at du med keto-diet klarer å holde så høyt treningsintensitet. Jeg mener siden fett er så veldig dårlig drivstof. Carbs er høyoktan bensin men fett er ikke en gang diesel, men råolje. Brenner dårlig men brenner lenge. ;D
    Bare forsett, det er trening som er altid bådde alfa og omega.

P.S. Pass på hjerte, det kan virkelig være farlig. ;)....ikke glem å ta en pause, en eller to dager, av og til. Det er en lang løp som tolig værer resten av livet.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    10.033
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Gikk kun 1 uke på keto diett - spiser vanlig nå....

Har ingen tro på at puls på 190 skal være skadelig....jeg er tross alt både ung og godt trent.

Trives vel ikke så mye bedre på spinning en med jogging, men synes det er mye lettere å komme opp i puls på intervallene på en spinningsykkel.....så en 4x4 økt oppleves mye mer slitsomt med løpung enn spinning, dersom jeg skal opp i samme puls! Men kan kanskje vurdere å begynne å kjøre dragene i motbakke......

Har jeg skapt et inntrykk i denne tråden at jeg er veldig dårlig trent...? 8) Feit ja....., men dårlig trenty...nei..... ;D

Spørsmålet i dag er om jeg skal ta meg en rolig joggetur rundt løvstakken (ca 140 min) eller om jeg skal kjøre en tøff intervalløkt.....det blir nok det siste.....

Mvh
    OMF

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    2.164
    Torget vurderinger
    1
    Livet byrjer ikkje før 175 ;D

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Palmaris skrev:
    ;DNei,...det gjør ikke det, og flest hjerter klarer det med glans. Men klafner får veldig mye juling, og da det kan skje mye rart. ;)

Ø

ØivindJ

Gjest
    Dere som advarer: Om pulsen spretter over 180, 60-90sek i løpet av 20-min, har vel ikke så mye (negativt) å si ?

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    2.189
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    zed skrev:
    Palmaris skrev:
    ;DNei,...det gjør ikke det, og flest hjerter klarer det med glans. Men klafner får veldig mye juling, og da det kan skje mye rart. ;)
    Hei! Nå må du skjerpe deg Zed ;)
    Det du skriver er fremdelse tull og tøys !

Har du noe som helst dokumentasjon på disse feilaktige påstandene?
    Har du lest dokumentasjone ble lagt ved tidligere?

Hvis du greier å gå i 4 minutter, kan du trene intervalltrening. Det er overhode ikke farlig for hjertet å trene på 85 - 90 % av makspuls. Det er ikke funnet noen negative effekter av intervalltrening. Har selv vært ute i Frognerparken å løpt i dag og kan med hånden på hjertet si:

Hjertet har godt av 4*4 ;D

Intervalltrening er noe min søster og forskningsmiljøet rundt henne har testet ut. Hun er utdannet sykepleier og studerer nå Master of Science in Exercise Physiology and Sport Sciences, på det medisinske fakultet ved NTNU. Skulle tro at kompetansen skulle være i orden der..

http://www.ntnu.no/studies/sport

Les linken enda en gang til..

En annen ting, er det noen som har erfaring å brenne fett med Gerilja kardio?

http://www.iform.no/pub/art.php?id=23

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Jeg har sagt, det jeg hadde å si. Valget er deres. ;D

P.S. Vet ikke hva mann får hvis mann presser hjerte opp på puls 190+,.....eller til og med :eek: 205. Hva er vits med en sånn trening. Spesielt med tanke på møsjonister?
    Intervall trening er i tillegg veldig ubehagelig og sliter folk unødvendig mye, og nettopp alt for hardt trening gjør at folk slutter.

Det som mange forskjelige undersøkelser viser at en eller annet er bedre, eller dårligere, er mye tull. Skal mann drepe seg selv med trening for oppnå 3-4% bedre resultat, som på slutten kan vise seg at det ikke var bedre likevell?

Mening med trening er at mann skal ha det godt, og trives med trening,.....Molet er ikke kun resultat. Hvis en kan ikke forstå akkurat det, han er domt for å mislyke.

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    zed skrev:
    Jeg har sagt, det jeg hadde å si. Valget er deres. ;D

P.S. Vet ikke hva mann får hvis mann presser hjerte opp på puls 190+,.....eller til og med :eek: 205. Hva er vits med en sånn trening. Spesielt med tanke på møsjonister?
    Intervall trening er i tillegg veldig ubehagelig og sliter folk unødvendig mye, og nettopp alt for hardt trening gjør at folk slutter.

Det som mange forskjelige undersøkelser viser at en eller annet er bedre, eller dårligere, er mye tull. Skal mann drepe seg selv med trening for oppnå 3-4% bedre resultat, som på slutten kan vise seg at det ikke var bedre likevell?

Mening med trening er at mann skal ha det godt, og trives med trening,.....Molet er ikke kun resultat. Hvis en kan ikke forstå akkurat det, han er domt for å mislyke.
    Målet bør være resultater, det som motiverer under trening er å se at man nærmerer seg målet. Og det er faktisk mulig å trives med trening selv om man blir sliten, det er ikke så veldig farlig.

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    J.Finvaag skrev:
    Målet bør være resultater, det som motiverer under trening er å se at man nærmerer seg målet. Og det er faktisk mulig å trives med trening selv om man blir sliten, det er ikke så veldig farlig.
    Jo, det er lov å være slave. ;D
    Men, jeg skal lage en liste som viser at det er mange viktigere ting enn resutater. En liste hvor hver av elementer er viktigere (for meg) enn reduksjon i vekt og bedre resultat.

1) Bedre forbrenning
    2) Større hjertekapasitet
    3) Større lungekapasitet
    4) Bedre oksigentransportering
    5) Økning i muskelmasse
    6) Lavere sukkernivå
    7) Mindre insulinbehov
    8) Mer elastisitet blodårer
    9) Lavere blodtrykkrt
    10) Bedre kolesterolforhold

nescafe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    2
    Gidder virkelig ikke lese hele tråden, men skal prøve å komme med noen tips! Litt om meg selv; "hobbyløper", dvs 3000 meter på 9.20 og 10 km på 33.09 forrige sesong, har tidligere trent langrenn, orientering og fotball. Mastergrad i idrettsfysiologi. Ikke noen stor ekspert på kosthold dog, men kan basisen. Vekt; 74 kg Høyde 1.81.

Mine tips angående trening;
    For det første; ha flere mål med treningen enn kun slanking!
    Hverken høy-intensitetstrening eller lav-intensitetstrening er farlig og skummelt. En riktig kombinasjon av disse vil være meget bra.
    Et greit utgangspunkt for utholdenhetstrening er å finne sin makspuls. Finn en motbakke som tar ca 4 min å løpe, og løp denne med maks blæs to ganger, pausen er å jogge ned bakken. Pulsen helt på slutten av det andre draget på 4 min kan regnes som makspuls. Ut fra denne kan man dele opp treningen i intensitetssoner. Olympiatoppens inetnsitetsskala er grei å forholde seg til (men husk at det er individuelle variasjoner).
    Sone 1; 60-72% av makspuls
    Sone 2; 72-82% av makspuls
    Sone 3; 82-87% av makspuls
    Sone 4; 87-92% av makspuls
    Sone 5; 92% og høyere av makspuls

Sone 1 og 2 kan betegnes som rolige, men all treningserfaring tilsier at sone 1 brukes mest av disse, da man ikke oppnår noe særlig mer treningseffekt i sone 2 kontra sone 1, annet enn lengre restitusjonstid. I sone 1 kan man holde på alt fra 30 min-flere timer, litt etter form og aktivitet. Det vil feks være betydelig lettere å holde på lenge på sykkel kontra løping. Hvor mye trening som skal gjøres i sone 1(og 2) vil variere med hvor stor treningsmengde man har totalt. Jo større treningsmengde, dess større andel av treningen som rolig. Sone 1 og 2 vil jeg betegne som trening for å sette kondisjon i "banken", dvs at man ikke nødvendigvis merker det "puffet" framover fra økt til økt som hardere trening kan gi, men heller en stødig framgang på lang sikt.
    RELATIV andel fettforbrening er høyere i sone 1 og 2 enn de resterende soner, men husk at den totale energiomsetningen pr tidsenhet er mye høyere i sone 3,4 og 5, og at ABSOLUTT fettforbrenning i de høyere soner dermed kan bli temmelig høy!

Sone 3 kan betegnes som behagelig hard, dvs treningen rett under, på og rett over stivhetsgrensa (litt etter hvor høyt eller lavt i pulssonen man ligger). Trening i denne sonen vil høyne melkesyreterskelen, dvs at du etterhvert kan gjøre et større arbeid (mer forbrenning) pr tidsenhet i forhold til før. Dette vil merkes ved at man feks løper lengre over en viss tidsperiode enn før, selv om pulsen er den samme. Trening i sone 3 vil også hjelpe til å øke oksygenopptaket ditt, dog ikke i like stor grad som ved trening i sone 4 og 5. Trening i sone 3 kan gjøres både som kontinuerlig aktivitet, eller oppdelt i intervaller. Varighet fra 20 min - 1 time. Ligger man disiplinert lavt i sone 3 kan man "greit" holde på kontinuerlig 20 min - 1 time, litt etter treningstilstand. Ligger man høyt i sone 3 kan det være greit å dele opp i intervaller, men med korte pauser (korte pauser fordi intensiteten er så "lav" at man akkumulerer lite melkesyre). feks 5x 7 min, med 2 min pauser.

Sone 4 kan betegnes som hard, i praksis ligger man over stivhetsgrensa hele tiden, men vil ikke stivne før på slutten av hvert drag i en intervalløkt. Så trening i denne sonen deles altså opp i intervaller. Det klassiske eksempelet er 4x4 min med 3 min pauser. I sone 4 er altså pausene lange i forhold til dragtiden kontra sone 3, dette fordi man akkumulerer melkesyre hele veien. Men det skal ikke være hardere enn at man på et 4 minutters drag stivner først det siste minuttet, og man skal ikke helt i kjelleren. Hvorfor er 4 min så populært tidsaspekt?
    To grunner; hjertet bruker 1,5-2 min på å komme opp i maksimalt slagvolum på hver 4 min, og da er det greit å holde på4 min slik at man får minimum 2 min god hjertepåvirkning på hvert drag. Samtidig er 4 min såpass kort tid at man klarer å holde ut denne tiden på denne intensiteten, selv om man er i dårlig form.
    Sone 4 er krutt for oksygenopptaket.

Sone 5 er ikke viktig, da det ikke gir noen annen effekt utover sone 4 enn mer melkesyre og kortsiktig formutvikling.

Så litt generelt; Som jeg var inne på vil man etterhvert som man blir bedre trent være i stand til å forbrenne mer pr tidsenhet før, med samme puls. Etter en tid trening vil du kanskje løpe 12 km på en time istedenfor en mil, med samme puls, og da gjør man et større arbeid innenfor treningstiden fordi man er bedre trent.
    Ved å trene økter på høy intensitet (sone 3 og 4) vil kroppen også lære å forbruke en relativt større andel fett enn før på disse intensitetene. Dette fører til at karbohydratene (som er foretrukket brennstoff på høy intensitet) spares, og man vil kunne holde på lenger enn før på høy intensitet før man møter veggen.
    Husk videre at pulssonene kan variere fra aktivitet til aktivitet; de fleste vil feks begynne å akkumulere melkesyre på en lavere puls på sykkel enn i løping. I en aktivitet som svømming vil det tekniske kravet for framdrift være så høyt at selv rolig trening kan være hensiktsmessig å dele opp i intervaller. En vektbærende aktivitet som løping vil belaste bevegelsesapparatet mer enn feks sykkel, noe som gjør det letter å opprettholde lang treningstid på sykkel.

Hvordan fordele utholdenhetstreningen i de forskjellige sonene?
    Hvis man trener 2 ganger i uka kan det være greit med ei rolig økt på minimum 45min samt ei intervalløkt (sone 3) den ene uka, og ei litt kortere rolig økt på minimum 30 min samt ei intervalløkt (sone 4) neste uke.
    Ser dere grunnprinsippet? Den korteste rolige økta i samme uke som den hardeste intervalløkta! Og ei hard økt i sone 3 eller 4 avløses alltid av ei lettere økt i sone 1(2). Belastning og avlastning.
    I det øyeblikket man er oppe i 4 økter utholdenhet på ei uke, vil jeg anbefale at 2 av øktene er intervaller. Da med 2 økter i sone 3 den ene uke, og en økt i sone 3 og en i sone 4 neste uka. De 2 andre øktene i disse ukene blir da rolige, og legg det opp slik at det blir rolig/hard annenhver økt, ikke bare innenfor hver uke, men også etterhvert som ukene overlapper!
    Begynner man å øke utover 4 økter utholdenhet i uka, vil jeg anbefale at det legges på flere rolige treninger framfor flere harde. Å Kjøre bolkvis trening med mange harde økter ei uke eller to, for deretter å kjøre rolig en periode, kan fungere bra, men det er med et slikt opplegg lett å gå på en smell!!

Hvis man får blod på tann og vil sette treningen ut i praksis ved feks å delta i konkurranser, vil jeg anbefale at all hard trening (altså sone 3 og 4) foregår i den aktiviteten man vil konkurrere i. Så kan man variere treningen med å kjøre noen av de rolige øktene i andre bevegelsesformer.

Blir mye dette nå, gir meg for denne gang! Håper dette kan være litt opplysende, og være med å sette trening inn i et perspektiv der systematisk trening faktisk anses som moro, og fungerer til mye mer enn bare slanking!

Frode

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Nå er det gått noen dager siden siste oppdattering,...kan vi få raport,...eller hele prosjektet er blitt lagt på is?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    10.033
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Takker for påminnelsen.....

Neida - prosjektet er på ingen måte lagt på is....

Jeg avsluttet vel "ekstremkuren" på 103,6kg....

I den påfølgende uken hvor jeg spiste normalt gikk jeg vel opp en drøy kilo (normalisering av væskebalanse og slikt)...

Etter det har jeg vært ganske stabil - det har blitt litt reising som gjør det noe vanskeligere å holde kuren....men har også trent godt. Forrige uke hadde jeg:
    75 minutter jogging i Lisboa på tirsdag.
    En helt fantastisk 90 minutters tur på høyden i Barcelona på torsdag
    60 minutter step og jernpumping på lørdag.
    63km/2,5 timer på sykkelen på søndag!

Vekten er fremdeles rett i underkant av 105 - men føler nok at jeg har litt mer muskler og litt mindre fett....

I går startet jeg et nytt prosjekt....jeg kutter ut light-brusen!

Mvh
    OMF

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Det er godt å høre at tingene utvikler seg bra. Stå på!
    Som sagt, det er vanskelig å kombinere trening og diet, etter en stund mann blir tom, svak og utslitt. Derfor er det best å fortsette med mye trening, spise godt men riktig dvs spise mat, ikke søpel. ;D
    Det er en annet ting jeg vil nevne, som ser ut at det passer godt til min magen, er å unngå å spise mye proteiner og carbs sammtidig. Dvs, spise først carbs, og dereter etter 1-2 timer spise proteiner.
    Jeg vet ikke hvordan blir det, og jeg skal ikke gjøre det helt slavisk, men det ser ut at det passer godt til min magen. Det koster ingenting å prøve noen dager, så hvorfor ikke. :).

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.886
    Den største utfordringen med en slankekur er alltid hverdangen etterpå.

Har man funnet et kosthold som er sunt og som man trives med, og i tillegg funnet en mosjonsform som gjør at man har lyst til å trene minst tre ganger i uka, da har man kommet langt.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Jeg er mer nysgjerrig på hva vekta er nå, OMF. Det var jo en imponerende skippertakskur du hadde i begynnelsen av måneden.

Nå er spørsmålet: Har du holdt vekta?

For de fleste som jobber med slanking sier jo at det er lett å gå ned, men vanskelig å holde seg nede. Og jeg noterte meg at du selv har sagt tidligere i tråden at dette har du gjort "mange ganger tidligere"... ;)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    13.177
    Sted
    Holmestrand
    Da ser det ut til jeg er på sporet igjen. Var hos ernæringsfysiolog forrige onsdag. Holder nå fokus: Frokost, lunsj, middag og et lett kveldsmåltid. Mye mere grønnsaker. Passe på mengdene og sammensetningen av måltidene. Melommålltider med frukt, youghurt, gulrot e.l.
    Trener som vanlig.
    Forrige onsdag: 95,8
    I dag: 94,1
    Regner med at dette ikke er helt reelt, men det er veldig moro å se at vekta går riktig vei igjen!

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    BT skrev:
    Den største utfordringen med en slankekur er alltid hverdangen etterpå.

Har man funnet et kosthold som er sunt og som man trives med, og i tillegg funnet en mosjonsform som gjør at man har lyst til å trene minst tre ganger i uka, da har man kommet langt.
    Denne er jeg veldig enig i. Gode matvaner der man spiser omtrent som man forbrenner og jevnlig trening til faste tider er en god løsning både for å gå ned i vekt og holde seg der.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    10.033
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Joda - vekten er noenlunde stabil og har veid rundt 104,5 kg siden jeg sluttet kuren....

Mvh
    OMF

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    xerxes skrev:
    Da ser det ut til jeg er på sporet igjen. Var hos ernæringsfysiolog forrige onsdag. Holder nå fokus: Frokost, lunsj, middag og et lett kveldsmåltid. Mye mere grønnsaker. Passe på mengdene og sammensetningen av måltidene. Melommålltider med frukt, youghurt, gulrot e.l.
    Trener som vanlig.
    Forrige onsdag: 95,8
    I dag: 94,1
    Regner med at dette ikke er helt reelt, men det er veldig moro å se at vekta går riktig vei igjen!
    Å spise 4 ganger daglig,....kan være farlig for dem som ønsker å gå ned i vekt. I så fall man må være ganske forsiktig med mengder. Frukt, yogurt har mye kcal og må tas forsiktig. Kokt gulrot har veldig høy GI.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn