Ja - jeg slanker meg!;D ;D

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har en regel om fysisk aktivitet: Finn noe du trives med.

Hvis du tvinger deg til å trene for å oppnå noe (enten det er slanking eller bedre form eller hva som helst) så er det veldig lett for at den gode vanen dør.

Finner du en aktivitet du trives med, vil mye gå av seg selv.

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    12
    ØivindJ skrev:
    Rhesus skrev:
    Det som undrer meg er at det fokuseres så veldig på hva man skal spise.

Det er jo innlysende at uansett hva man spiser, så er det jo bare å spise litt mindre av det, så blir man selv mindre. Enkelt.
    Tja,.... Hva er slanking? Er det kun tallet på vekta, eller har det noe med forholdet i mellom fett og muskler å gjøre også? Målet er vel ikke å forværre dette forholdet i alle fall?

Fett og proteiner krever litt energi å fordøye. Sukker derimot kan nesten lagres som kroppsfett med en gang. Raske karbohydrater påvirker dessuten insulin nivået i kroppen en hel del.

Noen forskjelder er det her og der.

Edit: Ellers enig med Zed under her :) og Lyngen.
    Sikkert litt å hente her og der, men jeg har flere ganger sett ved selvsyn hva en innsnurping av magesekken kan gjøre. Da snakker vi slanking. Grunnen til at det fungerer er selvfølgelig mengden mat man klarer å stappe inn i brødsaksa er mindre.

Det sure er jo at det viser at hele greia er psykisk. Vi spiser mer mat enn vi trenger.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Tror du egentlig sitter med løsningen klar, OMF. Kun små endringer som skal til. Savner bare at du setter opp litt fisk på menyen din, så er det kjempebra ;)

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Kim skrev:
    OMF skrev:
    Hei!

Tydelig at slanking er noe mange er engasjer i!

Vel - foreløpig går ting etter planen!

Mvh
    OMF

Mandag 30.03.2009 108,3 kg.
    Onsdag 01.04.2009 105,5 kg.

KJEMPEBRA!

Hva har du gjort siden mandag?
    La meg gjette,....hmmmm.....
    Han har trent en del og brukt opp sine glykogen reserver (ca 400-500 g), plus tapt vann som er ca 3X Glykogen mengde=1500 gr, som tilsammen blir ca 2000 g. Han har ikke spist noe hele natta og ytterligere dehidrert.
    Nå er han helt tom og begynner å bli litt svimmel.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg har en regel om fysisk aktivitet: Finn noe du trives med.

Hvis du tvinger deg til å trene for å oppnå noe (enten det er slanking eller bedre form eller hva som helst) så er det veldig lett for at den gode vanen dør.

Finner du en aktivitet du trives med, vil mye gå av seg selv.
    enig
    jeg tok opp igjen Shotokan Karate etter 25 års opphold
    begynte med junior på 13 i januar og har det gøy!
    da er det lettere å holde ut
    imo
    mvh
    Leif

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ønsker deg lykke til OMF. Som andre sier tror det først er vaner som må endres, men sikkert ikke dumt med en kick off med Atkinson diett.

Frokosten bør du ikke kutte ut. Spiser du sendt om kvelden kanskje og er derfor ikke sulten om morgenen?
    Du vet det vel sansynligvis selv, men frokost og mange mindre måltider er viktige for å øke forbrenningen.
    Ønsker du noe lettvint til frokost, kan jeg anbefale helgrovt brød som du baker selv. Veldig mettende og lettvint. Havregryn/havregrøt er også veldig greit og holder deg mett lenge.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kim skrev:
    OMF skrev:
    Hei!

Mvh
    OMF

KJEMPEBRA!

Mandag
    Spist - en baconpølse i papir, en svinebiff ca 150 gram, 6 kyllingklubber.
    trening - 1 time spasertur + 50 spinning + 30 minutter hardt styrketrening

Tirsdag
    Spist - 1 kyllinglår, en kotelett, ca 200 gram kjøttdeig.
    Trening - sykkel til jobb (35 min), 1 time spasertur, sykkel hjem (45min)

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    zed skrev:
    La meg gjette,....hmmmm.....
    Han har trent en del og brukt opp sine glykogen reserver (ca 400-500 g), plus tapt vann som er ca 3X Glykogen mengde=1500 gr, som tilsammen blir ca 2000 g. Han har ikke spist noe hele natta og ytterligere dehidrert.
    Nå er han helt tom og begynner å bli litt svimmel.
    Dette er selvsgat riktig. Du glemmer også at det reduserte matinntaket også dramatisk reduserer saltmengden jeg får i meg - som ytterligere fører til dehydrering. (Ellertap av veske - dehydrert betyr vel at man har underskudd - min væskebalanse - er nettopp i balanse)

Jeg har gjort dette noen ganger før - og vet litt hva som skjer videre.

Man mister selvsagt litt kapasitet - når man spiser så lite så møter man veldig fort veggen ved hardt arbeid.

På den annen side så har man utrolig stabilt blodsukker - så jeg er faktisk mer effektiv på jobb og hjemme, og føler meg faktisk piggere enn når jeg var midt inni i sukker/insulin karusellen.

Selvsagt er det mye væske....men jeg har også et faktisk kaloriunderskudd på i overkant av 3000 kCal om dagen...og jeg brenner kunn fett - det blir faktisk litt det også!

Også synes jeg faktisk at hvis det kommer et nytt innlegg i tråden fra din side - så bør det ha et noe mer positivt preg enn de to første!

Mvh
    OMF

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.018
    Trondmeg skrev:
    Spis mange og små måltider.
    Kutt ut poteter og brød
    Drikk masse rødvin :)
    Trim
    Funker som f....

PS det er ingen diett, det er en revidert livsstil
    Tiltredes, funket som f... for meg også (og deg har jeg sett, må snart spise mere poteter nå ;))

mvh

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    OMF skrev:
    Dette er selvsgat riktig. Du glemmer også at det reduserte matinntaket også dramatisk reduserer saltmengden jeg får i meg - som ytterligere fører til dehydrering. (Ellertap av veske - dehydrert betyr vel at man har underskudd - min væskebalanse - er nettopp i balanse)

Man mister selvsagt litt kapasitet - når man spiser så lite så møter man veldig fort veggen ved hardt arbeid.

På den annen side så har man utrolig stabilt blodsukker - så jeg er faktisk mer effektiv på jobb og hjemme, og føler meg faktisk piggere enn når jeg var midt inni i sukker/insulin karusellen.

Selvsagt er det mye væske....men jeg har også et faktisk kaloriunderskudd på i overkant av 3000 kCal om dagen...og jeg brenner kunn fett - det blir faktisk litt det også!

Også synes jeg faktisk at hvis det kommer et nytt innlegg i tråden fra din side - så bør det ha et noe mer positivt preg enn de to første!

Mvh
    OMF
    Det var ikke mening å demotivere deg, nei. ;D Men må si at det du gjør er faktisk farlig. En kaloriunderskud på 3000 kCal tilsvarer ca 35 km løping eller 3-4 timer trening, daglig. Det er mye. :eek:...og en ting til, du brenner ikke kun fett, nei. Det er umulig. Du brenner mer muslkler (proteiner fra muskler) enn fett. Du taper muskelmasse.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Med all respekt, zed. Les mer om ketogen kost før du er så skråsikker.

zed skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Det var ikke mening å demotivere deg, nei. ;D Men må si at det du gjør er faktisk farlig. En kaloriunderskud på 3000 kCal tilsvarer ca 35 km løping eller 3-4 timer trening, daglig. Det er mye. :eek:...og en ting til, du brenner ikke kun fett, nei. Det er umulig. Du brenner mer muslkler (proteiner fra muskler) enn fett. Du taper muskelmasse.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.733
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    Dette nærmer seg raskt en kabeldebatt hva intensitet og engasjement angår.
    Troll i ord. Nå har de begynt å krangle med trådstarter. He-he. Dette følger kjent mønster. HiFi-Sentralens Lov. Virker sterkere enn Ohms Lov. Når kommer første moderator?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    zed skrev:
    Først - jeg finner vel snarer motivasjon i det du skriver, enn å bli demotivert. Så keep it up - nåsom væsken er borte kan det jo bli litt spennende å se hvordan det går videre med vekten! ;D ;D

Og - ja, det er et stort energiunderskudd i og med at jeg spiser mindre enn 1/4 av det jeg vanligvis spiser - i tillegg til at jeg etterstreber 2 timer "trening" om dagen. Det er jo hele poenget.

Det går nok også med litt muskler - men det er for meg ingen krise - og de bygger jeg lett opp igjen - da det er noe som faller lett for meg.

Hele cluet med denne intense kick-off på min nye livsstil er at jeg allerede nå kjenner at buksen sitter romsligere, det ser bedre ut i speilet og jeg kjenner meg letter når jeg "løper" trappen! Og da blir det så mye lettere å begynne med en ny livsstil!

Ellers har jeg vært på et par av disse helvetesukene i militæret også - den siste varte over 8 døgn med absolutt minimalt med mat/søvn. Og jeg vil på det sterkeste motsi tidligere kommentarer om at man ikke greier å telle til 20 eller noe slikt. Det er nettopp det som er poenget med hele øvelsen - å vise at kroppen funker nesten like godt. Man (jeg ihvertfall) var ikke noe mer sliten på dag 8 enn på dag 3. Vi hadde også intelektuelle oppgaver som ble løst. Så poenget med en slik øvelse er å vise hvor mye kroppen faktisk tåler - og at den enkelte skal lære hvordan man reagerer på slike belastninger - slik at man skal kunne være oppmerksom på dette selv når man havner i en sliksituasjon.

Mvh
    OMF

kjetinho

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Antall liker
    22
    Hei

Eg tykkjer det høyres ut som du har eit godt utgangspunkt eg, med ein robust og bra trent skrott. Reiser er alltid utfordrande både med tanke på sunn mat og trening, men det går jo å planlegge litt, ein klarar det viss ein vil. Klarar du å halde deg unna søtsaker ein periode vil vel suget etter desse og gå litt ned etterkvart?
    For motivering kan eg anbefale filmen "Supersize Me".

Har du vurdert dagleg høgtalarflytting som intervalltrening? ;)

Stå på vidare.

Kjetil

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.859
    Her er allerede en bråte anbefalinger om hva man bør spise og når, men jeg vil også slå et slag for hvordan man spiser. Hadde tre uker ferie i Sør-Italia i fjor hvor jeg besøkte venner, og hadde følelsen av at jeg knapt gjorde annet enn å spise fra morgen til kveld. Det gikk mye i fisk og sjømat, men også kropiøse mengder brød, pasta, poter og pizza, som naturligvis ble skyllet ned med både øl, vin og brennevin. Ikke var det mye fysisk aktivitet heller, utover bordsetene. Følte meg likevel både opplagt og i god form, men var likevel i sjokk da jeg kom hjem og fant ut at jeg faktisk hadde gått ned nesten fem kilo i løpet av det kontinuerlige etegildet ferien hadde vært!

Poenget mitt er; jeg tror fedmeproblemene på den nordvestlige halvkule også har med vår tilnærming og forståelse av mat å gjøre. Kjapp og bevisstløs inntak av trøstemat i en hektisk hverdag er i seg selv en viktig del av problemet. Ved å øke bevisstheten og søken etter de gode måltid, så blir man mer bevisst på å aktivere hele sanseapparatet i forbindelse med mat, og dermed også et mer bevisst forhold til både hva vi spiser, kvaliteten på råvarene, hvordan den tilberedes og hvordan den nytes. Derfor tror jeg også det Emo som veganer sier over handler mer om hvordan han tydeligvis har utviklet et meget bevisst forhold til det han spiser, enn nødvendigvis hva han spiser eller ikke.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.092
    Sted
    Holmestrand
    Tor Nado skrev:
    Sjeldent mye vås i denne tråden, et ekko fra Statens Erneringsråd på 50 og 60 tallet ?
    Den gangen veide jo folk 10-15-20 kg mindre enn i dag, uten Fedon, Atkins, helsestudio etc så daMÅ det jo være tull!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.812
    noruego skrev:
    Her er allerede en bråte anbefalinger om hva man bør spise og når, men jeg vil også slå et slag for hvordan man spiser. Hadde tre uker ferie i Sør-Italia i fjor hvor jeg besøkte venner, og hadde følelsen av at jeg knapt gjorde annet enn å spise fra morgen til kveld. Det gikk mye i fisk og sjømat, men også kropiøse mengder brød, pasta, poter og pizza, som naturligvis ble skyllet ned med både øl, vin og brennevin. Ikke var det mye fysisk aktivitet heller, utover bordsetene. Følte meg likevel både opplagt og i god form, men var likevel i sjokk da jeg kom hjem og fant ut at jeg faktisk hadde gått ned nesten fem kilo i løpet av det kontinuerlige etegildet ferien hadde vært!

Poenget mitt er; jeg tror fedmeproblemene på den nordvestlige halvkule også har med vår tilnærming og forståelse av mat å gjøre. Kjapp og bevisstløs inntak av trøstemat i en hektisk hverdag er i seg selv en viktig del av problemet. Ved å øke bevisstheten og søken etter de gode måltid, så blir man mer bevisst på å aktivere hele sanseapparatet i forbindelse med mat, og dermed også et mer bevisst forhold til både hva vi spiser, kvaliteten på råvarene, hvordan den tilberedes og hvordan den nytes. Derfor tror jeg også det Emo som veganer sier over handler mer om hvordan han tydeligvis har utviklet et meget bevisst forhold til det han spiser, enn nødvendigvis hva han spiser eller ikke.
    Word, det er mye riktig her. Det er klart jeg er ganske "nazi" på hva jeg spiser og ikke, men jeg har utrolig stor matglede for det. Jeg elsker å spise sunt og godt!

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.092
    Sted
    Holmestrand
    Kim skrev:
    OMF skrev:
    Hei!

Mvh
    OMF

KJEMPEBRA!

2,8 kg på 2 dager? Dette er for mye!

U

utgatt60135

Gjest
    Ikke noe problem så lenge han ikke går på en sprekk på lang tid. Blir man svimmel har man godt for langt og da må lagret fylles så raskt som mulig. Men har man gått på en smell så blir man mer følsom for hvor grensene går, så det er egentlig bra erfaring. Littegrann ør er normalt fordi hjernen må bruke ketoner (en slags reserveenergi?) i stedet for glykose. Noe som var positivt med å gå på Atkins, er at man blir godt kjent med hvordan kroppen reagerer. Jeg målte ofte ketosenivåene og passet på at det holdt seg innenfor grensene. Etterhvert kunne jeg føle nogenlunde hvor jeg lå uten målinger. Oppleve som sagt ikke noen bivirkninger da. Smart å utsette frokost noe for da forbrenner man ekstra godt. En lang gåtur før frokost er effektivt.

Ø

ØivindJ

Gjest
    xerxes skrev:
    Kan være veskevekt. Er nok lurt å la det gå noen dager til, før en prøver å tolke resultatene.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Lyngen skrev:
    Ikke noe problem så lenge han ikke går på en sprekk på lang tid. Blir man svimmel har man godt for langt og da må lagret fylles så raskt som mulig. Men har man gått på en smell så blir man mer følsom for hvor grensene går, så det er egentlig bra erfaring. Littegrann ør er normalt fordi hjernen må bruke ketoner (en slags reserveenergi?) i stedet for glykose. Noe som var positivt med å gå på Atkins, er at man blir godt kjent med hvordan kroppen reagerer. Jeg målte ofte ketosenivåene og passet på at det holdt seg innenfor grensene. Etterhvert kunne jeg føle nogenlunde hvor jeg lå uten målinger. Oppleve som sagt ikke noen bivirkninger da. Smart å utsette frokost noe for da forbrenner man ekstra godt. En lang gåtur før frokost er effektivt.
    Skjønner ikke helt dette med svimmelhet.....
    Spiser som sagt knapt noe karbohydrater i det hele tatt - trolig godt under 10 gram om dagen. Og har akkurat fullført dagens 3 økter - sykkel til jobb 35 minutter, spasertur i lunchen 40 minutter og sykkel hjem igjen 40 minutter. Men denne ekstremkuren gjør at jeg ikke greier å presse noe særlig - så øktene har lav intensitet!

Er ikke svimmel - føler meg i grunn minst like klar som vanlig (så får folk tolke det som de vil!)

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ØivindJ skrev:
    xerxes skrev:
    Kan være veskevekt. Er nok lurt å la det gå noen dager til, før en prøver å tolke resultatene.
    Selvsagt er mye av dette væske.....

Men - det er jo bare dag 2....vi skal jo videre ned.... ;D ;D

Bare legger til en ting - dette er virkelige sammenlignbare målinger - jeg stilte meg på vekten flere ganger i løpet av helgen og hadde målinger på over 110kg etter et godt måltid - men startmålingen er tatt etter toalettbesøk på mandag morgen - dette for at målingene skal være sammenlignbare!

mvh
    OMF

V

vredensgnag

Gjest
    Det underholdende innen kosthold og ernæring er at teorier går fullstendig i kryss og tvers.

Men - det var et interessant program på Discovery en tid tilbake, der man gjorde en rekke studier når det gjaldt innsatsevne i forhold til kostholdstype, og det var spennende.

Mener å huske følgende rett:
    Tre lag med sukkerrohoggere på Kuba skulle hogge hvert sitt felt. Det ene laget drakk vann, det andre drakk vann tilsatt karbohydrater, det tredje skulle skylle munnen med denne blandingen, men så spytte det ut. Innsatsevnen ble målt i forhold til hvor mange bunter roer de klarte å høste.
    Det beste laget var de som spyttet ut blandingen; nummer to var de som drakk denne; dårligste lag var de som kun drakk vann. Teorien: at man trigger receptorer og at kroppen frigjør energi fra egne lager, som er mer effektivt enn å hente energien fra magesekk/tarmer og så sende den ut i kroppen. Dette betyr også at man reduserer vekt hurtigere ved å skylle og spytte, og ikke drikke.

Tese to som ble testet. Skal man spise noen få hovedmåltid, eller spise hele tiden, om målet er å kunne yte topp innsats.
    To lag med brannmenn i California, som slukket skogbrann.
    Det ene spiste frokost, lunsj og middag.
    Det andre spiste samme kalorimengde, men fordelt utover hele dagen, i form av små måltider.
    Sistnevnte lag var 40% mer effektivt enn førstnevnte, som slet med topper-bunner i innsatsevne, og som bikket gjennom tretthetsperioder etter hvert måltid, mens jevnspiserne var på hele tiden, og følte de arbeidet bedre enn noensinne.
    Tese - det krever store energimengder å bearbeide store mengder mat, mens det krever liten innsats å ta for seg et jevnt tilsig. Samtidig vet kroppen i sistnevnte tilfelle at det kommer ny energi hele tiden, så den behøver ikke å sjalte mellom reservoar og tilfangst. Man trener bedre.

Test nummer tre. Hva er best - vegetarkosthold eller animalsk føde? Et utvalg jenter som var mestere i nærkamp OG vegetarer utgjorde testgruppen. Deres prestasjonsevne ble målt ved testens start - slagstyrke, spenst, osv.
    Deretter begynte de å spise animalsk føde - og det gjorde de med et visst monn avsky til å begynne med, inntil resultatene viste seg. Enkelte mente at de var mye mindre trøtte, at de hadde mer kraft og spenst, og at tom. refleksene ble bedre.
    Måling viste at antagelsene var korrekte. Samtlige hadde forbedrede testresultater, enkelte hadde dramatisk forbedring - man ønsket å gjøre ytterligere studier, siden resultatet var så kontroversielt.

Siste test. Tvillingpar - eneggede tvillinger. Alle var aktive atleter, og konkurrerte innbyrdes. Disse ble delt i to team - det ene skulle spise tung mat, fettholdig og vanskelig omsettelig; det andre skulle spise mat som lett kunne omsettes til bruksenergi, men likevel med bidrag fra både dyre og planterikene.
    Gruppen som spiste lettomsettelig mat utkonkurrerte den andre med letthet. Dystene var i form av en daglang utholdenhetsbane.

===

Hva du spiser; hvordan du spiser; når du spiser - har alt å si.

U

utgatt60135

Gjest
    OMF skrev:
    Er ikke svimmel - føler meg i grunn minst like klar som vanlig (så får folk tolke det som de vil!)
    Det tar jo noen dager før man er inne på ketolyse. Kanskje vil du oppleve det også ;). Alså å gå tom. Husker jeg hadde en spinningtime en gang og måtte bare hoppe av sykkelen for hive innpå med karbo. Alarmsignalet gikk..

Men som jeg beskrev det som med batterier så er man sprek helt til tanken er tom. Har du prøvd denne kuren før? Tar du proteinshake? Jeg pleide å blande med soyamelk og dypfryst frukt, gjerne blåbær.

Du måler ikke alså?

V

vredensgnag

Gjest
    Du mener ketose?
    En helt naturlig tilstand, der kroppen trigges til å ta av egne fettreserver i stedet for å forvente tilskudd. Som Lyngen sier, lytt til kroppen.

Ellers bør man vel minne om at Atkins døde smellfeit i sin sykehusseng, og at han led av hjertesykdommer. Dietten hans er farlig, av ulike grunner.
    http://www.independent.co.uk/news/w...founder-weighed-18-stone-at-death-569603.html

Bevegelse. Bevegelse. Bevegelse. Kjøp hund.

The committee passed the report to the Wall Street Journal, which reproduced details yesterday showing that the 6ft tall doctor weighed 18 stone at the time of his death.

Using the Body Mass Index (BMI) calculations for obesity, Dr Atkins had a BMI score of 34, making him clinically obese.

Normal weight is classed as a BMI of 20 to 25; more than 25 is considered overweight and over 30 is obese.

The report also revealed that the diet author had a history of heart trouble, congestive heart failure and hypertension.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Lyngen skrev:
    OMF skrev:
    Det tar jo noen dager før man er inne på ketolyse. Kanskje vil du oppleve det også ;). Alså å gå tom. Husker jeg hadde en spinningtime en gang og måtte bare hoppe av sykkelen for hive innpå med karbo. Alarmsignalet gikk..

Men som jeg beskrev det som med batterier så er man sprek helt til tanken er tom. Har du prøvd denne kuren før? Tar du proteinshake? Jeg pleide å blande med soyamelk og dypfryst frukt, gjerne blåbær.

Du måler ikke alså?
    Hei!
    Har gjort dette flere ganger før - og såpass hardt som jeg går ut havner man i ketose allerede etter et døgn. Dette har jeg målt med ketosestrimler - som man får kjøpt på apoteket.

Har man vanlig kosthold - så havner man ikke i ketose på en spinningtime.

Det som derimot kan skje er at man får lavt blodsukker.
    Dersom man spiser noe med mye "raske" karbohydrater etter en dag med lite mat - la oss si at du har spist lite om dagen og skal på en spinningtime - du er litt slapp og sulten og spiser en skolebolle. Den gir raskt sukker - noe som igjen utløser en "massiv" insulinrespons. Mao - den harde treningen din og insulinet fjerner begge sukker fra blodet, men bollen har ingen "trege" karbohydrater så flommen av sukker fra fordøyeslen stopper raskt opp - og man kan havne skikkelig i kjelleren - fullstendig punktering, svimmelhet - og man kjenner at man får "cravings" - men i ketose havner man ikke.

mvh
    OMF

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.018
    Ja,ja OMF etter å ha lest div. innlegg i denne tråden, forstår jeg det dit hen at du tilhører "målemafia`n"

Men lykke til! ;)

Selv har jeg tro på livsstilsendriinger i retning av balansert kosthold og litt mere mosjon (+rødvin og bløtekake, for livsnytelsens skyld)

mvh

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    12
    Dette ketose greiene, er det for å svi av mest mulig fett på kortest mulig tid, det da?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Rhesus skrev:
    Dette ketose greiene, er det for å svi av mest mulig fett på kortest mulig tid, det da?
    Ja....
    Ketosen gjør at fett blir hovedenergikilden....siden man ikke har karbohydrater tilgjengelig.

Dette er jo noe vi er utstyrt med fra naturen sin side....så ketosen har også en annen behagelig effekt - man føler mye mindre sult...noe som er en fordel når man trener 2 timer om dagen og spiser under 1000 kCal.

Synes også at det er på sin plass å presisere at dette er et 1 ukes prosjekt - som skal gli over i en fase med normalisering av kostholdet og en ny livstil. Jeg er fullstendig klar over at for å opprettholde vekten og havne i det leiet jeg vil ( i underkant av 95kg) så må livstilen endres...., men jeg tror det blir mye lettere å gjøre det - når jeg først har fått en kjempestart på prosjektet - at bollekinnene er mindre, at buksa sitter bedre, og at man kan se hva man driver med når man pisser! ;D

Mvh
    OMF

V

vredensgnag

Gjest
    Viktig at man har tilgang til proteiner. Kroppen er ganske ond slik - den fortærer det som er tilgjengelig, og proteinene i musklene er utsatte ved ketose. Dette er spesialstyrkenes største fiende når de er i prekære situasjoner, hvor de må flykte over lang tid, uten å kunne ta til seg nok (rett) næring.
    De mister muskelmasse fortere enn en hund bitt av hoggorm. (Der omdannes proteinene til hvite blodlegemer, for å motvirke giftangrepet).

Når karbohydratinntaket stanser, begynner kroppen å fortære både fett og proteiner ...

Ellers er dette en interessant studie:
    http://jn.nutrition.org/cgi/content/abstract/106/10/1452
    Effects of Dietary Carbohydrate, Fat and Protein on Growth, Body Composition and Blood Metabolite Levels in the Dog1
    Dale R. Romsos2, Panfilo S. Belo2, Maurice R. Bennink2, Werner G. Bergen3 and Gilbert A. Leveille2

Departments of Food Science and Human Nutrition and Animal Husbandry, Michigan State University, East Lansing, Michigan 48824

Six semipurified canned diets ranging in composition from 0 to 62% of energy from carbohydrate and from 20% to 48% of energy from protein were fed to female beagle dogs for 8 months. Additionally, three commercial-type diets were also fed. The effects of these diets on growth, body composition and selected blood metabolite levels in the dogs were studied. The dogs readily consumed each of the nine diets fed. The level of carbohydrate, fat or protein in the diet did not influence body weight gain during the first 16 weeks nor was nitrogen balance affected by the diets. At the end of the 32-week study, dogs fed the high-carbohydrate (62% of energy) diet contained less body fat, but an equal fat-free mass, than did dogs fed lower-carbohydrate (20–42% of energy) diets with a similar quantity of protein. Consumption of carbohydrate-free diets did not influence postprandial levels of circulating glucose or insulin in the dogs. Plasma cholesterol levels were elevated in dogs consuming the diets high in fat but plasma triglyceride levels were not influenced by the diets fed. Consumption of high-protein (46–48% of energy) diets elevated plasma urea nitrogen levels but had minimal influence on plasma amino acid levels. The general response of these young dogs was not markedly influenced by consumption of diets ranging from carbohydrate-free to high-carbohydrate and from adequate-protein to high-protein.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Ved ketose tømmer man kroppens glukoselagre. Ved å gjøre det forteller man kroppen at den skal sette i gang med å forbrenne den neste tilgjengelige energikilde, og det er fett. Men, det er en kostbar prosess, og man må derfor fylle på med fett for å holde prosessen i gang. Jo renere fettkilder. jo bedre. Dette er ketose i all sin enkelthet.
    Ketolyse som er en form for dette "oppfunnet" av en norsk lege, er vel kanskje den formen som tar dette lengst. Kun mellom 15-20 gram karber om dagen.

Selv har jeg aldri hatt så mye energi under trening som i ketose, det er utømmelig sammenlignet med en karborik kost. Men, hver sin smak.

Ketose forklart:
    http://ketolyse.no/?group=1443&subgroup=1444&art=2002

Her er en historie om en som virkelig gikk inn for det, og som fikk det til. Man leser så lenge man gidder.
    http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19941&highlight=screwball

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Utrolig mye vrøvl i denne tråden. Løp 30-60 minutter (nesten) hver dag, spis normale måltider. Garantert effekt på kondisjon, potens, overskudd og kroppsvekt.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg er glad jeg er bare 95 kg så jeg slipper å prakkes med slanking også...

Ø

ØivindJ

Gjest
    BBking skrev:
    Utrolig mye vrøvl i denne tråden.
    Overraskende lite faktisk.

Helt tydelig at mye reel bra informasjon har blitt tilpasset, og har nådd massene nå, og de lytter.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.733
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Hei!

Mvh
    OMF

Så sitter vi altså her i de tusen hjem og trykker på F5 knappen i påvente av svaret på den store gåten som opptar oss alle. -Jeg tenker ikke på hva som skjer med Kim i Himmelblå, eller svaret på påskenøtten på melkekartongene til Tine. Nei, jeg tenker selvsagt på Sentralens nye snakkis, slankeprogrammet til OMF! Hvor mye veier du i dag OMF?

Onsdagens badevekt ble innrapportert allerede samme dag kl 08.33.33. Siden torsdagsresultatet lar vente på seg i dag, -aner vi en sprekk allerede nå? Var det over allerede på dag 4??

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Så, nå er det Ketosen som rulz. ;D....det trenger ikke å være noe galt med det, nei. Eskimoene har vært hele livet sitt i noen form for ketosen,....tror jeg. De har ikke blitt akkurat imperialister av det. De lever heller ikke 100 år av det. Husker ikke at de vant "Miss World" konkuranse noen gang. ;D Men, men,...kanskje det funker, men jeg holder meg med de 50 km i uka, tror jeg.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    pedal skrev:
    Onsdagens badevekt ble innrapportert allerede samme dag kl 08.33.33. Siden torsdagsresultatet lar vente på seg i dag, -aner vi en sprekk allerede nå? Var det over allerede på dag 4??
    He he…..ble litt mer oppmerksomhet rundt dette enn planlagt – men litt ekstra press er bare bra….

Årsaken ligger her…..

OMF skrev:
    Det kommer ikke til å bli før og etter bilder eller noe slikt, men jeg skal oppdatere vekt med jevne mellomrom – i første omgang annenhver dag!
    Men hvorfor henge seg opp i slike detaljer…….

Torsdag 02.04.2009 104,8 kg

Mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn