Ja - jeg slanker meg!;D ;D

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    Chronobiological aspects of weight loss in obesity: effects of different meal timing regimens.

Sensi S, Capani F.

Department of Internal Medicine, University of Chieti, Italy.
    Abstract

A series of short- and long-lasting experimental protocols of different meal timing regimes were performed in obese subjects to assess the possible occurrence of (1) a different metabolic fate of nutrients; (2) a phase shift of circadian rhythms of metabolic and hormonal parameters strictly related to nutrition; (3) a different weight loss. (A) In a short-lasting protocol (3 days) 15 obese subjects were fed a hypocaloric diet (684 kcal/day) (a) at 10 hr only, (b) at 1800 hr only; (c) at 1000 hr, 1400 hr and 1800 hr, or (d) studied during a 36-hr fasting. Measures of calorimetry (R.Q., CHO and lipid oxidations, energy expenditure), hormones (plasma cortisol, insulin, HGH, urinary catecholamines), urinary electrolytes (Na, K) and vital parameters (body temperature, heart rate, blood pressure) were carried out at 4-hr intervals for three days. A significantly higher lipid oxidation and a lower CHO oxidation were documented with the meal at 1800 hr, in comparison with the meal at 1000 hr. CHO and lipid oxidation circadian rhythms appeared the most affected by meal timing. (B) In a long-lasting protocol (18 days) 10 obese subjects were fed the same hypocaloric diet (a) at 1000 hr only and (b) at 1800 hr only. Calorimetric measures were performed every other day for 2 hr preceding each meal. Before and after the 18-days single meal period, body temperature, plasma cortisol, PRL and TSH were recorded (delta t = 4 hr). A higher lipid oxidation and a lower CHO oxidation were again demonstrated with the meal at 18 hr. Minimal changes of hormonal circadian rhythms were documented suggesting that the hypothalamus-hypophysis network is scarcely affected by meal timing. Weight loss did not vary in both short- and long-term protocol.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3508745

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Man hører mye om metabolismen......og sparebluss......for oss som gjerne tenker litt vitenskapelig, så skjønner jeg ikke helt dette argumentet....

Hvis jeg ikke spiser frokost.....

*Jeg føler meg minst like frisk og opplagt på jobb - med andre ord mine muskler og hjerne jobber like mye.
    *Jeg tro ikke kroppstemperaturen min er noe lavere

Så hvis det å spise frokost skulle økt metabolismen min...hvor er det denne ekstra energien som blir forbrent går hen....den blir ikke brukt til varme og den blir ikke brukt til arbeid...?

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Litt generellt....

I mine yngre dager...(opp til jeg var i begynnelsen av 20 årene) spiste jeg alltid solid frokost, og skulle jeg en sjelden gang ikke rekke frokost så ble jeg så sulten at det gav ubehag. Det samme gjaldt forøvrig frokost.

I den senere tid har jeg etterhvert spist mindre frokost, og etterhvert droppet den. Jeg har i perioder kun spist salat til lunch, og nå er jeg inne i periode hvor jeg dropper begge deler!

Dette med å spise frokost/Lunch - og sikker også de andre måltidene har veldig mye vane - og ikke minst hva du spiser. Jeg er langt mindre sulten, og mer opplagt nå klokken 1530 når jeg har spist en gulrot og et par kålrot skiver til lunch, enn jeg var for 1 måned siden da jeg gjerne hadde spist 4-5 brødskiver og et par glass med skummetmelk!

Birger Svihus har skrevet en bok som heter "fedmefaktor"....det er en god bok synes jeg!

Det jeg betrakter som "sannheter"når det gjelder slanking er vel omtrent som følger:
    - det er kun kalorier inn og ut som teller - om kaloriene er som sjokolade eller grovbrød spiller liten rolle (gitt at man teller dem som beskrevet i "fedmefaktor")
    - Skal man skape negativ kaloribalanse er det først og fremst kosten som må endres - trening brenner relativt lite kalorier og gir stor apetitt.

Så - blir målet i grunn og unngå å spise for mye - og det kan man i grunn også angripe fra to fronter:
    *stabilt blodsukker
    *metthetsfølese

Å oppnå stabil blodsukker kan man gjøre ved feks:
    - spise lite søtsaker, karbohydrater osv
    - spise ofte og små måliter
    - spise mye fiber og slikt, samt unng åenkle karbohydrater
    - atkins kur/faste

Metthetsfølese - her kan ma feks:
    - spise mye protein
    - spise mye fiber
    - komme i ketolyse

Jeg oppfatter kroppen som en maskin og kan ikke se noe i naturen som gjør at en brødskive med leverpostei skal være mer naturlig å spise en skolebolle oggrillpølse. Det er matens sammensetning av næringsstoffer som er avgjørende - ikke hva den heter! NOrsk kosthold er nok også langt mer preget av kultur enn av ernæringsmessige behov!

Mvh
    OMF

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Spis en sunn frokost (f.eks. Egg, skinke, knekkebrød, havregryn, m.v) i 2 uker, OMF. Reflekter over hva som skjedde. Rapporter gjerne hva du oplevde. ;)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    noruego skrev:
    OMF skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Du skal sulte deg ned i vekt? Droppe frokost og lunch?
    Vi liker jo så ofte og henvise til middelhavslandene når det gjelder sunhet og helse - hvor mye spiser de der i løpet av dagen...?

Mvh
    OMF
    Har da bodd der i noen år, og de fleste jeg kjenner spiser ofte men lite. Har ennå til gode å treffe noen som "sparer seg til middagen"...

Dessuten handler det mye om hvordan man spiser, og ikke bare hva. Grekernes lunsjtradisjon er nok bedre for deres helse enn for BNP.
    Et par Italienere jeg jobbet med spise knapt frokost (altså kaffe) og skjønte ikke helt hva vi spiste lunch klokken 11-12 for - de spiste gjerne lunch i 2-3 tiden....man møter relativt liten forståelse for at frokost er dagens viktigste måltid....noe som synes å være mantra på våre breddegrader!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ottone skrev:
    Øke treningsmengden, og unngå overspising. Litt mindre poteter og brød, litt mer kjøtt, salat og grønnsaker. Drikk bedre vin, spis rikelig med egg, og finn flere måter å trene på. Jeg sykler på jobb, har gjort det i 5 år, og har begynt å løpe i tillegg. I sommer økte jeg treningsøktene med 20% uten å legge om kosthold, og mistet 12 kg på 6 måneder. Har ikke hatt den kroppsvekta siden jeg var 20. Fantastisk.
    Dette er i det store og hele palner for å stabilisere vekten når jeg er nede der jeg skal være!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Loevhagen skrev:
    Spis en sunn frokost (f.eks. Egg, skinke, knekkebrød, havregryn, m.v) i 2 uker, OMF. Reflekter over hva som skjedde. Rapporter gjerne hva du oplevde. ;)
    Hvorfor...?

Jeg har spist frokost i 30+ av mine 34 år....

Mvh
    OMF

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    OMF skrev:
    Man hører mye om metabolismen......og sparebluss......for oss som gjerne tenker litt vitenskapelig, så skjønner jeg ikke helt dette argumentet….
    Det er flere av oss som også tenker vitenskapelig, og egentlig skjønner dette argumentet basert på hva vi vet om kroppens metabolisme. Skal ikke mer til enn et semesteremne i fysiologi og det står tindrende klart. Men jeg ønsker deg lykke til i vektnedgangen, og måtte alt hell følge deg; når alt kommer til alt så er det vel mest mellom ørene det sitter kanskje; man får bestemme seg for noe.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Loevhagen skrev:
    Frokost? Det finnes ikke mer oppskrytt måltid enn det. Jeg har aldri spist frokost, jeg. B-mennnesker spiser ikke frokost. To brødskiver til lunsj er dagens første måltid. Så følger en middag - og så er det ikke mer den dagen. Jeg har aldri slanket meg - men så har jeg aldri lagt på meg heller. Jeg veier det samme i dag som jeg gjorde da jeg gikk på gymnaset for over 40 år siden. Hvis jeg har mye å gjøre en dag, kan jeg glemme å spise - da blir middagen dagens første måltid.

Jeg pleier å si at jeg må ha sånne steinaldergener som gikk ut på at mens kvinner og barn satt sultne og gråt, var det slike som meg som ble sendt ut på tom mage på lange og strevsomme jaktturer for å skaffe mat til stammen.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vidar P skrev:
    OMF skrev:
    Man hører mye om metabolismen......og sparebluss......for oss som gjerne tenker litt vitenskapelig, så skjønner jeg ikke helt dette argumentet….
    Det er flere av oss som også tenker vitenskapelig, og egentlig skjønner dette argumentet basert på hva vi vet om kroppens metabolisme. Skal ikke mer til enn et semesteremne i fysiologi og det står tindrende klart. Men jeg ønsker deg lykke til i vektnedgangen, og måtte alt hell følge deg; når alt kommer til alt så er det vel mest mellom ørene det sitter kanskje; man får bestemme seg for noe.
    Dette var på ingen måte ment som en flåsete/spydig kommentar, men et oppriktig spørsmål! Man hører til stadighet argumentet om at man må opprettholde forbrenningen....men når man har samme aktivitetsnivå og samme kroppstemperatur - hvordan kan da kroppen forbrenne mer energi....?

Mvh
    OMF

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner tanken OMF, men det stemmer ikke helt akkurat i denne sammenhengen, vår stoffomsetning er mer komplisert og sammensatt enn et enkelt energiregnskap skulle tilsi dersom vi tar med tidsmoment og andre momenter . Det er som sagt et eget og meget omfattende fag innen medisinen dette med fysiologi, og jeg er ikke kar om å redegjøre for det innen rammene av det jeg gidder å skrive og du gidder å lese på denne tiden av døgnet; men sånn i prinsipp så varierer kroppens metabolisme og energiutnytting gjennom døgnet.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.332
    Torget vurderinger
    1
    Ulf-B skrev:
    Loevhagen skrev:
    Frokost? Det finnes ikke mer oppskrytt måltid enn det. Jeg har aldri spist frokost, jeg. B-mennnesker spiser ikke frokost. To brødskiver til lunsj er dagens første måltid. Så følger en middag - og så er det ikke mer den dagen. Jeg har aldri slanket meg - men så har jeg aldri lagt på meg heller. Jeg veier det samme i dag som jeg gjorde da jeg gikk på gymnaset for over 40 år siden. Hvis jeg har mye å gjøre en dag, kan jeg glemme å spise - da blir middagen dagens første måltid.

Jeg pleier å si at jeg må ha sånne steinaldergener som gikk ut på at mens kvinner og barn satt sultne og gråt, var det slike som meg som ble sendt ut på tom mage på lange og strevsomme jaktturer for å skaffe mat til stammen.

Du har samme etemønster som meg. Men i tillegg tyller jeg i meg endel øl, men tjukk er jeg ikke. ;D

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    2.169
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    John_Harald skrev:
    Vidar P skrev:
    OMF; å droppe frokost tror jeg vil virke mot sin hensikt. Det er noe med å få metabolismen på rett kurs om morgenen.
    Mat og vekt er som musikk og hifi. Shit inn = Shit ut
    Hvis man forbrenner mer enn man putter i seg, så går man ned i vekt
    Hvis man forbrenner mindre enn man putter i seg, så går man opp i vekt

Å kutte at forkost kan være en måte å unngå dette på, så lenge man ikke tar igjen det tapte ved middagen ;)

Selv har jeg god erfaring med å latt kroppen forbrenne fett, i stede for sukker..
    Det der rimer ikke helt med hva jeg har lært om metabolisme John Harald. Mener du at det er vilkårlig når på døgnet man spiser ift søvnrytmen? I så fall hadde det vært interessant om du utdypet.
    Hei. Det er ikke vilkårlig når på døgnet man spiser ift søvnrytmen. Det var ikke stoffskifte jeg snakket om, her må nok du bidra litt selv.

Det jeg mener er at når kroppen er i ketose, føler jeg selv meg bedre ved å ikke spise en karbohydratrik frokost. Skulle jeg være så dum og gjøre det, blir jeg sulten igjen om et par timer.

Selv slanker jeg meg ikke og spiser det jeg vil. Elsker fet mat ;) Er 32 år, 182cm høy og veier 74 kg. Fungerer vedlig godt for meg å drive med langdistansetrening, men man må finne noe man selv liker over tid ;)

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Har noen mer eller mindre vellykkede slankeforsøk bak meg. Det er helt klart lett å gå ned mye fort ved å spise minimalt. Min erfaring er dog at det er en kortsiktig strategi. Uten trening/aktivitet blir slanking etter mitt skjønn bare tull. Jeg blir også mentalt så i kurmodus at når det hele er over er lysten på godsaker helt overveldende :mad:.

Trening bidrar til å opprettholde/øke muskelmasse, gir positivt fokus på kropp/helse og gir en kropp som etterspør såpass med energi at faren for å gå opp blir mindre når man anlegger et normalt inntak etter en kur.
    Personlig orker jeg ikke trene med et for strengt diettregime. Min strategi er derfor å fokusere på økt aktivitet med moderat nedgang i kaloriinntak. Fylller også på med litt ekstra mat i etterkant av trening for å få best mulig effekt/restituering. Det primære er helse og overskudd. Er godt gift med søt pike og estetisk er det for min del ikke så mye å hente uansett. Vil gjerne gå ned ca 8 kilo. Klarer jeg det innen juni er jeg storfornøyd. Er dritt lei jojo-livet.
    Mvh
    Sniff

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.311
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev

Så - blir målet i grunn og unngå å spise for mye - og det kan man i grunn også angripe fra to fronter:
    *stabilt blodsukker
    *metthetsfølese

Å oppnå stabil blodsukker kan man gjøre ved feks:
    - spise lite søtsaker, karbohydrater osv
    - spise ofte og små måliter
    - spise mye fiber og slikt, samt unng åenkle karbohydrater
    - atkins kur/faste

Metthetsfølese - her kan ma feks:
    - spise mye protein
    - spise mye fiber
    - komme i ketolyse

Jeg skjønner ikke helt dette. Jeg er selv diabetiker og måttefor en tid tilbake gjøre noe radikale endinger i mitt kosthold. 22 i fastende blodsukker er ikke bra, ei 10.7 som langtidsblodsukker. Når jeg i dag er hos legen så har jeg alltid et høyt fastende blodsukker, ca 5-6,5. Men det viktige langstidsblodsukkeret ligger under 6 hele tiden. For å få til dette bruker jeg ikke tipsene sine over for stabilt blodsukker, men heller en kombinajon av "stabilt blodsukker og metthetsfølelse".

For å få stabilt blodsukker kan en gjerne spise proteiner (i gruppen metthetsfølesle) da proteiner i liten grad påvirker blodsukkerert. Fiber er også bra (i begge grupper), fiber er vel egentlig en karbohydrat, men den har så liten effekt på blodukkeret at den anbefales gjerne som mat for diabetikere. Jeg har aldri spist mer enn 3-4 måltider om dagen, ikke tenkt Atkins diett. Jeg synes jeg oppnår begge deler, både mett og bra blodsukker. Jeg har et mål om å ikke ta medisn for min diabetes, iallefall så langt råd er.

Ellers er mitt enkel kosthold å kutte ut poteter, ris, brød og pasta. Tenke karbo når jeg spiser.
    Trening er det blitt lite med, men nå har jeg stått stille lenge.15 kilo på et halvt år greide jeg.

Men hvor mye karbo er det i rødvin og cognac.
    Er svak for disse to.

Håvard

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Punkt 1 - Jeg er faktisk ikke dyslektiker....(Gikk litt fort med noen innlegg)

Punkt 2 - Jeg er godt trent, pumper jern, spiller innebandy, innefotball, jogger, sykler og spinner.

Haavard - det er ingen motsetning mellom "holde jevnt blodsukker" og "metthetsføleses". Et kosthold som i stor grad består av kjøtt/fisk + grønnsaker dekker begge behov. Det er også i samråd med Atkins/Fedon og får ytterligere underbyggelse i Birger Svihus sin bok hvor han blant annet kritiserer vår tradisjonelle måte å beregne kalorier på (Dagens kaloriverdier er basert på å brenne maten over åpen flamme, og tar ikke hensyn til den energien kroppen bruker på å forbrenne maten. Når dette tas hensyn til kommer blant annet protein mye bedre ut)

Mvh
    OMF

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.853
    OMF skrev:
    noruego skrev:
    OMF skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Du skal sulte deg ned i vekt? Droppe frokost og lunch?
    Vi liker jo så ofte og henvise til middelhavslandene når det gjelder sunhet og helse - hvor mye spiser de der i løpet av dagen...?

Mvh
    OMF
    Har da bodd der i noen år, og de fleste jeg kjenner spiser ofte men lite. Har ennå til gode å treffe noen som "sparer seg til middagen"...

Dessuten handler det mye om hvordan man spiser, og ikke bare hva. Grekernes lunsjtradisjon er nok bedre for deres helse enn for BNP.
    Et par Italienere jeg jobbet med spise knapt frokost (altså kaffe) og skjønte ikke helt hva vi spiste lunch klokken 11-12 for - de spiste gjerne lunch i 2-3 tiden....man møter relativt liten forståelse for at frokost er dagens viktigste måltid....noe som synes å være mantra på våre breddegrader!

Mvh
    OMF
    Nei, det går ikke akkurat i egg og bacon til frokost, det er klart. Men de fleste jeg har jobbet med av grekere, spanjoler, italienere og ex-Jugoslavere av ymse nasjonaliteter gomler i seg litt frukt, noen kjeks eller lignende mellom ni og ti, sammen med den viktige andre kopp kaffen for dagen. Varm lunsj i ett-tiden, noe snacks igjen i fire-tiden, og så middag en gang etter åtte.

Da jeg var noen år yngre kunne jeg også droppe både frokost og lunsj uten at jeg følte det gikk utover produktiviteten gjennom mine 10-12 timers dager. Er fremdeles ikke noe utpreget frokost menneske, men synes både søvn og energibalansen har blitt mye bedre etter at jeg sørget for å få i meg jogurt med havregryn hver morgen før første kaffe. Spiser også heller en skikkelig lunsj og en lettere middag (lav-karbo), enn omvendt. Totalt spiser jeg nok større mengder mat og mye mer proteiner enn før, men vekten har gått ned med nesten ti kilo over et år, uten at jeg har hatt noe stort fokus på dette, eller økt treningsmengdene i større grad.

Mulig det er andre løsninger som virker bedre for deg, men tviler nok på at det å velge bort frokost og lunsj for noen som vil gå ned 20 kilo, og holde seg der, er det som kan anbefales for de fleste.

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    429
    Torget vurderinger
    1
    Kroppen fungerer vel som en forbrenningsovn, så for å forbrenne så må den ha noe å forbrenne, altså hive på ved(mat).

Et kg fett = 7000kcal. så for å gå ned et kg fett i uka så må du ligge 7000kcal i minus pr uke, eller 1000kcal pr dag.

Men hvis man brått inntar mye mindre kcal enn hva kroppen er vant med, så hvil kroppen reagere med å gå i sparebluss, og sette ned forbrenningen.

Men man kan lure kroppen litt,hvis man f.eks spiser ca 1500kcal pr dag, så kan man øke til 2500kcal hver 3.dag ettersom det tar 48t for kroppen til å omstille seg, da lurer man kroppen til å forbrenne etter 2500kcal.

Godt Nytt År og lykke til med et godt kosthold alle mann :)

Destiny.. :)

N

nb

Gjest
    Nå er ikke jeg noen ekspert, men så vidt jeg har forstått så er kaloriinnhold i mat beregnet ved forbrenning i ovn eller noe slikt og tar ikke hensyn til hva som eventuelt måtte skje med det i kroppen når man inntar det.

V

vredensgnag

Gjest
    Om noen trenger slankemotivasjon.

Matskandale i Tyskland - avfallsstoffer fra biodieselproduksjon ble brukt som fett-tilskudd i dyrefor, med det resultatet at egg, fjærkre og annet fikk et røslig høyt dioksininnhold.

Nam-nam -- deilig å vite at dyrene spiser avfallsstoffer fra biodieselproduksjon. Ti ganger tillatt maksverdi av dioksin? Pytt, pytt.

http://www.aftenposten.no/nyheter/article3977756.ece

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.780
    Enda en grunn til å spise lavere i næringskjeden.

V

vredensgnag

Gjest
    Nærmere Roundup-cocktailen, mener du?

Snart må man gjøre som Petter Olsen (alt han spiser er egenprodusert).

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.780
    Lite som er optimalt sånn sett i industriel matindustri.

Men heller rett fra kilden enn konsentrert i en annen konsument.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg her skrevet det før, men jeg befrukter altså bare meg selv fram til en varm lunch tidlig ettermiddag. Litt som en sein italiensk lunch (etter klokken 14). På fredager spiser jeg vafler med jordbærsyltetøy klokken 12.15.

Hva jeg startet med varierer, men i det siste har drikken vært noe som kalles espresso-sjokk på Friele-automaten i kantinen. Kombinasjonen av frukt og et par sukkerholdige varme drikker holder meg ganske pigg, og hjernen får tross alt kjørt seg litt fra ni til tolv. Etter det slapper jeg litt mer av med forefallende arbeid, og jeg føler meg ikke spesielt sulten når jeg planlegger lunchen.

Det viktige er at etter at jeg skiftet ut brødfrokosten så har jeg i alle fall ikke fått mindre energi på jobben. Jeg spiser også litt ren lakris, som forøvrig er deilig å ha i munnen når man drikker varm sjokolade. Det virker som om det viktige i kreative yrker er å tilføre kroppen kontrollerte doser med sukker til hjernen, så for meg fungerer frukt og sukker i form av et par kopper søt varm drikke. En bit mørk sjokolade gjør også godt noen ganger. Det gjelder å fore hjernen. Men sult - det fungerer kun for forfattere og kunstmalere.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.230
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Kan hive meg på denne tråden..

Jeg trener...

Søndag - 2,5 t. med intens innebandy
    Mandag - 1 t. med fotball
    Tirsdag - fri..
    Torsdag - 1,5 t. treningstudio
    Fredag - fri
    Annen hver lørdag 2 t. treningstudio

Jeg merker at jeg er i bedre form, men vekten - hm.. den raser ikke kan en trygt si....

HJELP !

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Du går ikke særlig ned i vekt med styrketrening (dersom du utøver den systematisk). Derimot så vil du merke at buksene sitter løsere.

Jeg gikk opp fra ca. rett under 80 kilo til over 90 kilo på et drøyt halvår med systematisk styrketrening og måltider. Når jeg sluttet, samt spiste mange små måltider, så gikk jeg ned til under 75 kilo.

Så hjelpen er at du spiser 5-6 måltider hver dag (ca. 3. time). Store porsjoner dersom trener mye. Mindre / normale porsjoner dersom du skal ned i vekt. Jeg sier normale da du trener ganske mye, og må få i deg nok mat. Er du bevisst på proteinrik mat? Egg, kjøtt (ikke kjøttdeig), havregryn, o.l.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har godt ned ca 3 kg på rundt 14 dager og har endelig en BMI under 25 igjen :)

Har kuttet ut feit mat, sukkerholdig brus og sjokolade på ukedagene og det gjorde susen. Har trent som normalt og spist meg mett hver dag. Jeg er iallfall ikke i tvil om at de offisielle kostholdsrådene virker.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.098
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hopper hit fra fett-tråden, fordi det er fett ;D

RoDa skrev:
    Fettbløff eller ei, jeg har i alle fall prøvd en av veiene til målet og her er resultatet.
    Skal inn om noen uker og får da målinger av blodet, blir spennende å se tallenes tale da.

The RoDa way ;D

Her er hvordan jeg klarte målet mitt, 11 kilo ned på 11 uker.
    Først og fremt går dette på innstilling, vil du så kan du! Men du må ville det nok…
    Det jeg ville var å finne tilbake til den kroppen jeg følte meg vel i, ikke nødvendigvis kun relatert til kilo. Men noe skal man jo måle, ikke sant?
    Jeg ville finne en løsning som gikk på reduksjon i stedet for eliminasjon.
    Min fastlege hadde kommet med tips som jeg ikke ønsket å handle i strid med.
    Dette er derfor mer en omlegging av kosthold enn en diett for å gå ned i vekt.
    Jeg vet heller ikke om jeg har fulgt noe som kan relateres til en bestemt person/forfatter/lege, det har i så fall ikke vært tilsiktet.
    Min innstilling har hele tiden vært at dette ikke kommer av seg selv, men er noe jeg må jobbe for. Det er snakk om endringer og de kan bare jeg selv gjøre.

Hovedtrekk:
    Kutt snop, kutt brus, kutt det du klarer av sukkerholdig.
    Ikke spis deg stappmett, hold deg til planen.
    Vær standhaftig!
    Erstatt brød med knekkebrød, velg sunt pålegg uten sukker og uten mye fett.
    Mindre pasta, poteter og ris til middag. Mer grønnsaker og kjøtt/fisk i stedet.
    Spis litt mindre enn hva øynene har lyst på, det kommer nye muligheter.
    EN, og kun EN, kosedag i uken!
    Trening minst 3 dager i uken, gjerne mer!

Generelt om kostholdet:

Frokost:
    1-2 knekkebrød – Wasa Husmann eller Sport
    1 glass skummet melk

Mellommåltid 1:
    1 gulrot (eller et knekkebrød)
    1 glass vann

Lunch:
    2 brødskiver
    1 glass eplemost fra Askim frukt og bærpresseri

Mellommåltid 2:
    1 knekkebrød (eller et eple eller en gulrot)
    1 glass vann

Middag:
    Hva som enn måtte serveres, men med et par triks
    - Lite poteter/ris/pasta, mer kjøtt eller fisk istedet
    - Kun en servering, planlegge i forkant og ikke spise mer selv om det er jævli godt
    - Mye grønnsaker
    Drikke: Vann eller saft

Kvelds:
    Avhengig av trening eller ikke
    Ikke trening:
    1 knekkebrød
    1 glass skummet melk
    Trening:
    Banan
    2 knekkebrød
    1 glass skummet melk

Pålegg:
    Tomater
    Agurk
    Rødbeter
    Kokt egg
    Kaviar
    Svolværpostei 8)
    Leverpostei
    Kokt skinke
    Kyllingfilet
    Kalkunfilet
    Hamburgerrygg

Trening:
    Styrke 2-3 ggr pr uke
    Sykling 2-3 ggr pr uke

Utenom:
    Noen ganger byttes måltider ut med annet eller noe ekstra sniker seg inn mellom måltidene.
    Dette kan være:
    Nøtter, usaltede sådanne, Cashew, Pistasj og Valnøtter
    Vannmelon
    Vann drikker jeg jevnt hele dagen når jeg måtte føle for deg

Kosedag:
    Her skeier jeg ut som om det ikke er en dag i morgen. (I alle fall nesten, klarer jo ikke å slippe heelt løs..)
    Kaffe og kake på jobben
    Taco 8)
    Potetgull
    Kokesjokolade
    Nøtter
    Brus
    Is

Oppdagelser:
    Hmmm, er jo ikke konstant skrubbsulten jo…
    Dæven så sulten jeg ble av å hoppe over mellommåltid, må passe på og ikke overspise til middag.
    Hvis du er bittelitt sulten så gjør en gulrot eller et knekkebrød deg like mett som en Japp eller en Snickers…
    For hyppig veiing kan føre til tvil om metoden din virker. Se trenden over flere dager i stedet, vekten vil svinge litt opp og ned helt naturlig.
    Kosedagen er viktig for suksess, savnet etter ulovlig mat døyves ved at det aldri er langt unna…
    Ikke ha det for travelt, ett kilo i uka er rask nok nedgang.

Fremover:
    Tankene etter hvert som dette har fungert har vært en liten redsel for å måtte slutte.
    Hva skal jeg gjøre nå, begynne å spise mer, spise snop, …?
    Så jeg kjører på videre som vanlig, har satt meg et nytt mål lengre frem i tid og ikke så drastisk som det første. Justerer nok litt ned på treningsmengde og ser hvordan det utvikler seg.

Om jeg har blitt sunnere og friskere av dette gjenstår selvsagt fortsatt å se (og måle), men at det føles veldig godt er helt sikkert.
    Skal også snakke med legen om LCHF og trendene innen kosthold for å høre hans mening om det.

Har jo selvfølgelig laget excel-ark for å følge utviklingen.
    Er man nerd så er man nerd 8)
    Oppdatert med slakere kurve frem mot høsten.

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.098
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Griffenfeldt skrev:
    Jøss, så flotte kurver du har fått da Roda ;D
    Hehe. Denne tråden er som alle andre verdiløs uten bilder, men det sitter langt inne å legge ut kropp her. :-X

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Du er ikke eksobisonist altså? Et før og etter bilde er jo motiverende for de fleste.
    Jeg kan for min del finne et bilde av en Kenguru: Stor mage og tynne bein.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.098
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Griffenfeldt skrev:
    Du er ikke eksobisonist altså? Et før og etter bilde er jo motiverende for de fleste.
    Jeg kan for min del finne et bilde av en Kenguru: Stor mage og tynne bein.
    Tja, blir jo litt ekshibisjonistisk av å være så høy på suksessen... ::)

Kenguru liksom ;D

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Du er nok mest sannsynlig godt ned flere kilo enn du tror da vektreningen din har gjort til at muskler er bygget og disse veier naturligvis litt de også,- dog på en god måte. Godt jobbet R !

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.098
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takker johnnygrandis :)
    Joda, kan hende det. Men jeg merker at man fort blir litt sjuk i hodet.
    Er tre hull inn på beltet til nå, men samtidig misfornøyd med at jeg ikke har nullfett på magen. ::)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Har trent med mange gode gutter opp igjennom årene og det er flere av dem som brukte lang tid på å få det berømte vaskebrettet på magen. Merkelig nok kommer alt av muskler til syne tidligere enn magemusklene selv om det er lett å kjenne at disse vokser under huden. Bare synd at disse ikke sees så lett ;D

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det kaller jeg forskjell. Lurer på om jeg ikke må knipse et bilde selv. Har nettopp syklet 1.2 mil før jeg kom på jobb. Sykler ca 2 mil frem og tilbake til jobb. Det er min eneste treningsform. Apefabrikken kuttet jeg ut for noen år tilbake. Veier 88 kg selv, men satser ikke fullt så hardt som deg. Håper på 4-600 gram i uken.

Thomas

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.098
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takker. Ja, ta for all del et bilde selv, ikke la meg henge til tørk her helt alene ;D
    Sykling er supert, jeg var før redd for å sykle (eller kondisjon generelt) siden jeg kunne miste muskler av det.
    Nå trener jeg kun sykkel på beina i vår/sommer og merker at det funker som F.
    Ikke synes jeg at jeg har mistet muskelmasse i overkroppen heller, uten at det er noe fokusområde.
    Skal ikke blir så alt for svær før jeg synes det ser mer klumpete ut enn atletisk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn