J-Horn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Joda , men hvis man ønsker effektiviteten til doble drivere og samtidig ønsket strekke arbeidsområdet nedover - ?
    Ikke alle som er født med sirkelsag i begge hender !
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    J-Horn er en kort versjon av JBL 4560
    dette bekreftet Autotec da jeg spurte de om de ikke skulle lage et DIY midbasshorn, før det kom i produksjon
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er det ikke omvendt? J-Horn er litt større og lenger enn hornet i 4560?
    Ser slik ut om en sammenligner mål i innlegg 7 her og måla satt av autotech.

    J-HORN.jpg


    Selv om det ser ut som en stakkar har bomma litt på bildet og målene er forskjøvet 90 grader...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    For de som gidder å gjøre et minimum av Research...

    http://www.jblpro.com/pub/obsolete/Low_Frequency_Enclosures2.pdf

    JBL 4560 er en helt annen fugl enn et j-horn, som bare er laget etter frontdelen på 4560. 4560 har ifølge JBL selv brukbar output til ca. 45 Hz og lader maks. over 200 Hz. Kombinasjonen av frontladet horn og et bakkammer med porter (i prinsipp ren bassrefleks) gjør dette mulig. Kompakt og fint til sitt bruk.

    Korrekte yttermål på j-horn er 73 bredde, 61 høyde ogca. 39 cm. dybde, målt for 2 min.siden i + 20 grader.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    FWIIW, ideen med å knabbe frontdelen på 4560 er grei nok, men med dagens simuleringsmuligheter og programmer vil jeg tro det er bedre å starte fra scratch med en driver en har bestemt seg for og deretter designe hornet fra bunn av slik flere har gjort her på HFS de siste årene. Ikke at j-horn er spesielt dårlige men det er mulig å få ting enda bedre med custom. Og så kan design og materialer skreddersys.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Fordelen med j-horn må jo da bli at det er et nøkkelferdig horn med fin finish, jeg har hele tiden syntes det var synd med kun 130 hz - derav tanken med dobbel løsning.

    For de som ikke er på hornresp. og ikke kjenner noen som er, må en vel se etter ferdige design. 4550 i linken ovenfor rekker til 100 hz - 55 dypt og vettug høyde , kanskje et alternativ ?
    Onken%20JBL-4550.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Enig Sluk, lytte med øra, ikke med øya! :)
    Basicen vil alltid være til stede!
    Det er hornfolket like dårlig på som hvilken som helt av de som er opptatt av hva som står foran en;)
    Tror ingen ble provosert av den der !
    Var ikke ment som en provokasjon. Er bare normalt at en blir litt blind, eller skal jeg si døv, når en mener en har den eneste rette løsningen. Opplever ikke hornfolket spesielt mer vidsynt enn andre.
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Enig Sluk, lytte med øra, ikke med øya! :)
    Basicen vil alltid være til stede!
    Det er hornfolket like dårlig på som hvilken som helt av de som er opptatt av hva som står foran en;)
    Tror ingen ble provosert av den der !
    Var ikke ment som en provokasjon. Er bare normalt at en blir litt blind, eller skal jeg si døv, når en mener en har det eneste rette løsningen. Opplever ikke hornfolket spesielt mer vidsyn enn andre.
    Og jeg som bare trodde det var for å dra i gang en liten godlynt disputt !
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Vedr. 4550/4560 osv. Ser for meg kollaps eller hørbar fasedreining der hvor fronthornet gir opp og portene tar over.
    Kult og kompakt PA konsept, men kanskje ikke uten grunn at det ikke har slått an i hifi
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Litt OT.... Her er mitt førstevalg skulle jeg på liv og død ha horn i området sub-100 - 500 Hz...

    25 kg. driver, 4 gram membran. M.a.o et anstendig forhold mellom kraft/vekt.


    12501.jpg


    12502.jpg


    12504.jpg
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Exemplar hornet som er en videreutvikling av A7 skulle jeg likt å få tegninger på.
    Hornet kan deles opp mot 750 og lader til 135 og spiller med 4 store porter bak ned til 40hz- fin for små stuer vil jeg tro.

    image.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Vedr. 4550/4560 osv. Ser for meg kollaps eller hørbar fasedreining der hvor fronthornet gir opp og portene tar over.
    Kult og kompakt PA konsept, men kanskje ikke uten grunn at det ikke har slått an i hifi
    Kan nok ha noe med størrelsen å gjøre også :rolleyes:

    Men selvsagt er det ikke optimalt med bakblåsten ut på denne måte, kommer 180 grader fasevendt og med delay.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Synes vel ikke det er interessant å bruke bakutstrålingen , er vel ei pa greie - nivået må jo bli for lavt uansett ?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Trosse og Johoo:
    Største problemet med disse konstruksjonene er nok at de vil nok ikke klare å levere nok bass (4560 og A7)
    Man blir avhengig av subber i tillegg.
    Derfor er det nok bedre med reine BR konstruksjoner om en skal ha kun en driver fra bunn og opp til 6-700hz.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Bakblåst funker på meg - ikke på hifi! :D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Trosse og Johoo:
    Største problemet med disse konstruksjonene er nok at de vil nok ikke klare å levere nok bass (4560 og A7)
    Man blir avhengig av subber i tillegg.
    Derfor er det nok bedre med reine BR konstruksjoner om en skal ha kun en driver fra bunn og opp til 6-700hz.
    De greien var aldri beregnet på hifi med krav til output ned til 20 Hz. - la det være helt klart. Ingen vits i en gang å prøve å tyne dette så langt ned.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Trosse og Johoo:
    Største problemet med disse konstruksjonene er nok at de vil nok ikke klare å levere nok bass (4560 og A7)
    Man blir avhengig av subber i tillegg.
    Derfor er det nok bedre med reine BR konstruksjoner om en skal ha kun en driver fra bunn og opp til 6-700hz.
    Klar over det, og har utelukket noe slik fra jeg så det første gang pga prinsippet
    Men har aldri hørt noe sånt, derfor nysgjerrig hvordan det faktisk låter
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Men når det er sagt skulle jeg levd fint med bass til 40-50hz med et digg old school element heller en moderne smultringskonstruksjoner oppgitt til 20hz hvis plass hadde vært en begrensning. Men slik er det takk og pris ikke
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Man må nok se hele systemet under ett for om en skal velge midbasshorn, og hvilket. :)
    For egen del er desverre midbasshorn valgt vekk.
    Årsaken er plass, det vil stjele så mye plass fra bass at det vil ikke bli bra.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Tull. Ta en titt på systemene til Stene og Cyberkul
    Mer kompakt enn de blir det ikke, og glir (nærmest) ubemerket inn i enhver stue
    En god 18" i bånn brukanes til litt over 100 tallet , så kan du korte litt inn på midbasshornet, og 2360 glir nærmest usynlig inn på toppen. Evt 2350 eller et radialhorn hvis du stanger i himlingen
    Evt pælme ut tv benken og erstatte den med dobbel 18" i kabinett etter eget ønske
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tja.. :) Liker heller å tenke på at jeg er ferdig om dagen.
    Men ja det fins jo løsninger!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå har jeg ikke gravd meg så mye ned i teorien for horn under 50-60 Hz, men herfra og nedover er det vel strengt tatt ikke mye som reelt sett funker som ekte horn likevel? Tar jeg feil?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Joda, bare du disponerer ca. 7 m. lengde og 3-4 m2 areal.... pr. side! :D
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tja.. :) Liker heller å tenke på at jeg er ferdig om dagen.
    Skremmende tanke...
    Ja uff :D
    Spilleliste på spotify skal jo lages! Polere CD plater! Fortsette å rasere hfs! Passe på at Sluket monterer lydplanke i vater! Se til at permorten ikke glemmer 4350 prosjektet! Nok å henge fingra i :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Du skjønner jeg monterte inn 2251 som mellomtone, samtidig simulerer den så veldig fint i T110. Må avklare hva slags driver jeg ender opp med der.
    Nå hadde vel 4350 en 12» der, og det er jo også en mulighet.
    Jeg averterte jo 2451 BE uten suksess , kanskje de hadde passet på topp - koker ned til et luksus problem det her !
    Beklager at jeg er ekstremt treg Oks !
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja nå har jeg trykt på refresh og ventet over et halvt år :D

    Ja 4350 har vel 12" JBL 2202 som midbass/mellomtone.
    Kanskje ta litt mer i tråden din? :)
     

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har gått på en smell og handlet J-horn og JBL2220...
    JBL 2220 er ca. 14 cm dypt, om man skal ha 10 liter bakkammer og gjerne vil begrense dybden. tør noen synse om hvor stor avstand fra magnet til bakplate i kammeret man må ha? og evt. dempemetodikk i kammer generelt og især på bakplate? man oppnår lett 15-20 liter bakkammer om man bruker hele "anleggsflaten" på hornet så rent volummessig klarer man seg med 10cm dybde.

    ideelt skulle jeg kjørt et kammer som var 16-17cm innvendig av plassmessige hensyn - da får man god lufting til den ventilerte spolen (i den grad det er nødvendig - dette rusler stort sett på lavt lyttenivå) og får lagt inn et par tynne lag med dempematte e.l. om det er hensiktsmessig.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    lufting/kjøling av svingspoler er et ikketema med mindre de skal brukes i PA sammenheng. Til stuebruk peaker du 20-30W og da er det HØYT. Normalt høyt nivå vil ligge på0,5 - 3W sånn ca. med mindre du har en eller annen syk kurve som gjør at du må ta ned deler av frekvensområdet mye.

    Avstand fra magnet til lokket på bakkammer er ikke spesielt kritisk, jeg hatte vel et par-tre cm. på mine.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Om kammeret har en innvendig diameter tilsvarende cut-out sirkelen til driveren og kammeret er like dypt som driveren er dyp, så har du fortsatt mer enn 10 liter nettovolum. For å dempe et så lite volum, relativt sett til driverens størrelse, er det enkleste kanskje å dekke driverens bakside med lydtransparent pose og så legge dempemateriale mellom denne og veggen i kassen. Det kan muligens ta toppen av resonanser fra de høyere frekvensene.
    Du bør iallfall ikke stappe inn så mye dempemateriale at dette kommer borti membran eller oppheng, ei heller bruke dempematerial som støver.
    Reflektert energi fra bakveggen i kassen får du uansett ikke gjort noe med og sånn sett er det en fordel om kassen er grunnest mulig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn