J.A. Michell

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    717
    Antall liker
    2.028
    Torget vurderinger
    13
    Hei,
    Har en eldre Gyrodec MK II eller III?
    Den har en Alphason arm som trenger re-wiring. I mellomtiden tenkte jeg å finne et SME armbord da jeg har et par SME’s tilgjengelige. En 3009 s2 fixed, og en 3009 series III uten dempekar. Noen som har prøvd disse armene på Gyro? Ser for meg en High compliance pickup i begge.. hva er best tonearm lydmessig/ vektbalanse-messig? Tips mottas :)
    Om noen har et SME armbord liggende, er det bare å sende en PM.
    Her et bilde av denne gamle traveren
    :-D
     

    Vedlegg

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Dette er mine erfaringer. Jeg har hatt en Michell Technoarm på spilleren og har byttet etterhvert til en SME309 med tilhørende armboard. Jeg likte faktisk Technoarmen (Rega 250 Mod) bedre og mener at denne fungerer også bedre med spilleren, men dette kan være avhengig av pickup selfølgelig. Jeg har selv spilt med en Goldring, Audio Technica, Linn, Sumiko på både Technoarmen og SME-en.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    En justering av motorposisjon og høyde på føtter og vatring kan få hastigheten jevnere enn ellers.
    Dette er det nest beste jeg har fått til . Uten måling hadde det ikke vært mulig å finjustere dette. Billigste målemetode er med iPhone appen W&Flutter og en puck/spinle vekt å legge tlf på. For de målekåte kan ShaknSpin være gøy og nyttig
    Det pussige er at jeg får best resultat med belter på øverste spor på platetallerkenen selv om Beltet da ikke er helt vannrett. Tallerken bare nesten helt vannrett. ( vannrett mellom venstre og bakre fot, men litt ute av vater fra motor mot høyre fot)En halv omdreining på en fot er nok til å påvirke hastighetsstabiliteten . Her er det bare å prøve seg fram folkens. Lykke til , jeg slår meg nå til ro med dette resultatet
    0BE8FD5E-CBEB-455B-AC19-C7614D6A160B.png


    B80665E4-F2DE-4852-BC64-7DBAF5F2A20B.png
     
    Sist redigert:

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Melder Meg inn igjen med min fjerde spiller fra J.A Michell
    Prisma Electronic fra 1977-78
    Den har en Michell Fluid tonearm. Noen med erfaring fra spiller eller arm?
    Vis vedlegget 801793 Vis vedlegget 801794
    Den er vakker! I prinsippet samme spiller som Reference Electronic. Jeg har en Hydraulic Reference som spiller aldeles utmerket med en SME III. Da jeg kjøpte den i Newcastle i -78 ble jeg overtalt til å kjøpe en SME Series II i stedet for Michell Fluid. Og en Stanton 681 EEE. Derfor har jeg ingen erfaring med den klassiske Michell-armen. Men spilleren: Fantastisk!
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    717
    Antall liker
    2.028
    Torget vurderinger
    13
    Den ser bra ut ja :)
    I likhet med spilleren din. Må ha vært spesielt å kjøpe en Hydraulic Reference i 1978. Jeg erfarer at spilleren leverer lyd så det holder. Monterte en Ortofon MC 30 Super. La inn litt ekstra vekt i headshellet. Da satt lyden👍😃
    Har også en SME 3009 serie III liggende. Kunne muligens testet denne og, men
    synes Fluid armen lyder imponerende. Trenger i så fall SME mellomlegg/ monterings kit. Har du noen gang testet din spiller med en glassplate på toppen av vektene? Vet at Michell kom med en slik option til senere produksjoner av Prisma
     
    Sist redigert:

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Den ser bra ut ja :)
    I likhet med spilleren din. Må ha vært spesielt å kjøpe en Hydraulic Reference i 1978. Jeg erfarer at spilleren leverer lyd så det holder. Monterte en Ortofon MC 30 Super. La inn litt ekstra vekt i headshellet. Da satt lyden👍😃
    Har også en SME 3009 serie III liggende. Kunne muligens testet denne og, men
    synes Fluid armen lyder imponerende. Trenger i så fall SME mellomlegg/ monterings kit. Har du noen gang testet din spiller med en glassplate på toppen av vektene? Vet at Michell kom med en slik option til senere produksjoner av Prisma
    J.A. Michell gjorde om Transcriptor Hydraulic til et fantastisk kvalitetsprodukt! År om annet får den en dråpe olje i teflonlageret. NB! Pass på den lille kula i bånn! Beltet har jeg byttet et par ganger. Bruker hansker for å unngå kladdeflekker på beltet!
    Idéen om en glassplate på toppen tror jeg kom med de stive MC-pick-up-ene. Med en myk, myk PU i en ultralett arm er løsningen med en vinylplate som flyter på myke tallerkenpads aldeles glimrende.
    Jeg betalte kr. 1750,- for den. Pundet stod i åtte kroner den gangen. Fikk den fløyet til Sola. Og da jeg hentet den der fikk jeg beskjed om å ta den med til tollkontoret på Sandnes for fortolling. Selgeren hadde dessverre glemt å legge ved EUR 2-sertifikatet som bekreftet at spilleren var britiskprodusert. Så jeg tok spilleren til tollkontoret. Arm og PU var ikke påmontert. Så den var per defininisjon ikke en platespiller. Så dermed ble det ingen NRK-avgift. I stedet ble den fortollet som finmekanikk. Tror jeg betalte rundt sju kroner:) Mva. betalte jeg ikke.
     

    Vedlegg

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Og om mulig er Prismaen enda vakrere enn min Bronze Hydraulic Reference. Men min spiller kom med en British Design Award-label! Den fikk aldri Prismaen ;) Dessverre har ikke label-en overlevd alle disse årene med puss og stell.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    717
    Antall liker
    2.028
    Torget vurderinger
    13
    Og om mulig er Prismaen enda vakrere enn min Bronze Hydraulic Reference;)
    Kjempeflott spiller!
    Synes de begge er vakre og har særegenheter som gjør dem like unike! Bronze Hydraulic Reference er mere lik den originale og hydraulisk hastighetsjustering gjør den ekstra spesiell. Interessan betraktning det du nevnte tidligere med fjærlette armer og at vinylen viler på myke pads. Jeg tror også at det har noe for seg, da jeg opplever meget åpen og dynamisk lyd uten forvrengning. Nå har jeg riktignok MC 30, men den skal ikke ha høyere nåletrykk enn 1.5 gr. Det ligger fint innenfor ser det ut til. Snakket med Michell Engineering Ltd tidligere i dag. De kunne fortelle meg at de hadde hatt det ekstra travelt i covid19 perioden. Mange som ville ha kvalitetslyd i heimen :) Det ble også eksportert mye til USA kunne de fortelle. De kunne fortsatt levere reim, og ekstra lang spindel om jeg ville gå for glasstallerken. Hovedformålet til glasstalerken, mente de, var vis jeg ønsket å "clampe" platen fast og dermed en fordel med mere stive MC's helt klart...

    PS Takk for vedlegg med pris og info ang Prisma
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Kjempeflott spiller!
    Synes de begge er vakre og har særegenheter som gjør dem like unike! Bronze Hydraulic Reference er mere lik den originale og hydraulisk hastighetsjustering gjør den ekstra spesiell. Interessan betraktning det du nevnte tidligere med fjærlette armer og at vinylen viler på myke pads. Jeg tror også at det har noe for seg, da jeg opplever meget åpen og dynamisk lyd uten forvrengning. Nå har jeg riktignok MC 30, men den skal ikke ha høyere nåletrykk enn 1.5 gr. Det ligger fint innenfor ser det ut til. Snakket med Michell Engineering Ltd tidligere i dag. De kunne fortelle meg at de hadde hatt det ekstra travelt i covid19 perioden. Mange som ville ha kvalitetslyd i heimen :) Det ble også eksportert mye til USA kunne de fortelle. De kunne fortsatt levere reim, og ekstra lang spindel om jeg ville gå for glasstallerken. Hovedformålet til glasstalerken, mente de, var vis jeg ønsket å "clampe" platen fast og dermed en fordel med mere stive MC's helt klart...

    PS Takk for vedlegg med pris og info ang Prisma
    Ortofon MC30 er vel ikke ulik Ortofon SME 30H som jeg benytter:) Artig å se at Michell Engineering Ltd
    bekrefter min hypotese vedrørende glasstellerkenen.(y)SME 30H
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Leser man nøye kommer det fram at Michell produserte ca 10 000 platespillere fra 1982 til ca 2012, ikke mer enn ca 1 pr dag i snitt, hvordean de har klart seg økonomisk er et mysterium. Nå produserer de for fulle mugger og kan ikke møte etterspørselen, i USA koster en Gyro 4000 dollar!
    Prisen på GyroDec er egentlig billig når en på prisutviklingen. I forhold til mange av konkurrentene så har prisutviklingen på Michell sine spillere vært lav. En annen ting med GryroDec er at den har et veldig bærekraftig design og er i sin femte versjon. Ryktene sier at det jobbes med oppgraderinger!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En Michell GyroDec koster altså omtrent det samme som en Sota Sapphire VI. Det er vel ganske riktig priset, eller?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Prisen på GyroDec er egentlig billig når en på prisutviklingen. I forhold til mange av konkurrentene så har prisutviklingen på Michell sine spillere vært lav. En annen ting med GryroDec er at den har et veldig bærekraftig design og er i sin femte versjon. Ryktene sier at det jobbes med oppgraderinger!
    Prisen har doblet seg fra 1986!!! ( 1200 USD) og opp fra
    hvilke andre hifiprodusenter vært like bekjedene, for
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    04AEF09A-D2C1-4885-BF9B-0B1F544E1E7A.jpeg

    For over 50 years, Michell Engineering has repeatedly influenced the future of record player design by embracing change.

    1977: The Michell Electronic Reference
    1977: The Record Clamp Invention
    1982: The GyroDec Suspended Turntable
    1989: The Inverted Bearing Invention
    1995: The Michell Orbe Suspended Turntable
    1999: The Michell Gyro SE Suspended Turntable
    2006: The Michell Orbe SE Suspended Turntable
    2020: The Michell Cusis MC Range

    Today we are announcing that we are influencing change again.

    Over the next few years, we will introduce enhancements that will increase the performance of our current turntables while simultaneously creating a new suite of products, including isolation solutions, new tonearms and, of course, new turntables.
    These new products will begin arriving in early 2023.

    "Progress is impossible without change." - Walt Disney

    This change starts with our new brand.
    When Michell was formed by our late, beloved founder, John Michell, it was initially an engineering company, hence Michell Engineering. However, we no longer feel the word Engineering conveys our ethos, so from today onwards, the company will be known simply as Michell, and our strapline is: for the love of music.

    www.michellaudio.com
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ^^Michell vil også ha en større del av kaka.
    Ikke noe merkelig med det.
    Vil vi se det samme som hos f eks Linn, hvor en platespiller kan oppgraderes med ulike typer kit i stadig høyere prisklasser?
    Det er fint at det går an å få en bedre spiller, men jeg er spent på hva det skal koste.
    Og om de nye tingene fortsatt skal lages i UK.
    Jeg synes det er synd de kutter ut "Engineering". Det er liksom noe engelsk håndverk i det. Likevel er det viktigste at de fortsetter å lage fine tidløse platespillere. 🙂
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    ^^Michell vil også ha en større del av kaka.
    Ikke noe merkelig med det.
    Vil vi se det samme som hos f eks Linn, hvor en platespiller kan oppgraderes med ulike typer kit i stadig høyere prisklasser?
    Det er fint at det går an å få en bedre spiller, men jeg er spent på hva det skal koste.
    Og om de nye tingene fortsatt skal lages i UK.
    Jeg synes det er synd de kutter ut "Engineering". Det er liksom noe engelsk håndverk i det. Likevel er det viktigste at de fortsetter å lage fine tidløse platespillere. 🙂
    Pr. dags dato så finnes det to oppgraderinger til GyroDec, psu og tallerken/clamp/demping sett. Jeg tror/håper at de kommer med oppgradering for opphenget og så kanskje en quartz styrt motorstyring lik Orbe☺ Så må vel Orbe eiere også få en oppgradering!

    Jeg er mer spent på hvordan de nye modellene kommer til å se ut! Rykter sier at de ikke skal ha noe særlig til felles med GyroDec/Orbe😱
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Hei igjen.
    Var inne på denne siden igjen.
    Jeg har en del armplater, armfester, armboards liggende til diverse armer til GyroDec . Ikke til SME. Hvis noen er ute etter det. Ville bare nevne det.
    Mvh. Stein
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Ser at de må kjøpes via OHC , håper det ikke blir for dyrt da
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    det neste som trengs er føtter med myk demping. Spikes på platespiller er bare feil
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Bør være en overkommerlig sak å bore ett hull i motorlokket og dermed få direkte tilgang til justering av hastighet på standard PSU,

    1664616337457.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen med Orbe her?, lurer på hvor jevnt den går iforhold til en Gyro
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Kraftig prishopp på Michell
    Sidene mai i år har prisen på Gyro SE gått opp fra 25000 til 35 000 på OHC, og en Orbe SE fra 47000 til 63000. (57k i UK)
    I 2016 var prisen hhv 19 000 og 40 000 kr.

    Blir nok lite aktuelt med en Orbe heretter desverre. Får pusle med Gyroen videre
    Virker som dette er mer enn bare energi og covid inflasjon, kanskje nye eiere og ledelse?, Michell er mye mer aktive og proffe markedmessig og kommer med flere nye oppgraderinger.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Har spurt før uten å se noe svar, finnes det noen Orbe eiere i Oslo området? Vil gjerne høre deres erfaringer , spesielt i forhold til Gyro…
    Den største oppgraderingen er kanskje motor/hastighetskontrollen som bør gi mindre behov får å korrigere hastighet etter «vær og føreforhold»
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Fra Axpona HiFi Show, LEVVIS, magnetic levitation feet for all Gyro and Orbe turntable owners. Levvis floats your turntable on a cushion of air, isolating it from vibration, allowing you to hear more of the music. On sale at the end of May 2023 £460 in the UK.

    IMG_3787.jpeg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Kan umulig være noen bra løsning, så lenge motor og belte drar vil det skape svingninger , og magnetisk levitasjon vil ganske sikkert medføre mer bevegelse mellom motor og chassis. Neitakk, dette var triste nyheter, trodde vi skulle få noe bedre , gummifot istedet for spikes. Virkelig skuffende med å så feilaktig og lite gjenomtenkt løsning. Det forstår jo ikke hvordan en beltedrevet platespiller virker. Det er faktisk mye mer vibrasjoner som går til chassis viA beltet fra motor enn fra underlag .
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn