Ixos`s sin lyttestue.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• O.J.B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Antall liker
    2
    Hei Espen!
    Gratulerer med lekre Audio Note E.. Utrolig bra å høre at de passer inn! Gratulerer med det også, kanskje du endelig finner noe du kan leve med?

Et lite spørsmål: Er det på grunn av finishen du ikke valgte kit med hempmembran, eller er du rett og slett litt skeptisk til kit? :)
    Kanskje du fikk en bra pris på disse? Bare litt nyskjerrig her..

Lekre saker..

Mvh
    Ole Borgenvik

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei Ole , ikke skeptisk til noe fra Audionote Ole , det var en kombinasjon av at du trakk dine , og disse var/ble stilsalgs hos Audiokompaniet , at jeg valgte disse.....

Før det igjen vurderte jeg noen av de gamle sorte modellene , og ett par med vinylfinish som jeg var å titta på, priser mellom 30k og 10k har jeg titta på , men ja jeg fikk en fair prispå disse originale E

Jeg har jo ett møkkarom , så nå skal faenskapen til pers , bestiller matrialer til tirsdag med akustikkplater og rammeverk , jeg kan putte hi-fi til hundrevis av tusen inn her , uten at det spiller forrykende , etterklangen er helt jævlig rett og slett....

Men jeg liker an/e , de spiller flott på OTO som jeg nå har , men jeg er triode-nærd....jeg må nok over på 300b igjen , selvsagt fra Western electric ,. det kommer til å spille herlig -.

Jeg skal ikek bytte noe nå før rommet har fått seg en runde , an utstyret jeg nå spiller på er fra 07 og nyere....det kan stå en stund , uten å tape seg nevneverdig.

når det gjelder KIt og org . AN , liker jeg originale ting , det vil si at kan jeg kjøpe to like ting , feks ht , så velger jeg nok i de fleste tilfellene den originale , det vil ikke si at kit er ett dårligere alt Ole , bare det at jeg har ett bra kundeforhold hos importøren av org AN.......KIT dac vurderes... ;)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Brasse skrev:
    50k er et stykke fra det et par AN-E SOGON koster ;)
    ett par an/ SOGON koster 700.000 , + stativer , tviler på at det er fælt mange par i verden rett og slett......

galskap så det holder.....rett og slett , men du får med ett par meishukasser med delefiltere , med kondiser så svære som colabokser... :D

Hva som er billig å dyrt kan diskuteres , jeg vil ikke betegne høyttalere til hi-fi bruk over 20k nypris som billig....uansett.

pris var egentlig ikke ett tema når jeg kjøpte disse , jeg kjøpte de fordi de tiltalte meg ved lytt/angret på at jeg solgte de gamle/ , jeg kunne sikkert kjøpt høyttaler til 4 ggr prisen , men hvorfor ? når disse spiller så bra...

Espen

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Og inngangsprisen til et par AN/e er vel ikkje så ille, har sett de ned mot 15k på brukt'n. Har du nokon erfaringer med basis AN/E vs. de du har nå? Og nei, 50k er ikkje billig - men alikevel 'billig' sammenlikna med kva mykje anna AN-utstyr.

A

aair

Gjest
    Takk for lytten i dag, Espen. Dette låt meget bruktbart og er et godt utgangspunkt for videre tweaking. Med nye rør, Border Patrol psu og akustikktiltak så tror jeg du kommer til å bli meget fornøyd. Regner med at jeg har målemikrofon og kalibrator på plass i løpet av et par uker så vi kan gå litt mer systematisk til verks når det gjelder akustikken.

Knut

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Brasse skrev:
    Og inngangsprisen til et par AN/e er vel ikkje så ille, har sett de ned mot 15k på brukt'n. Har du nokon erfaringer med basis AN/E vs. de du har nå? Og nei, 50k er ikkje billig - men alikevel 'billig' sammenlikna med kva mykje anna AN-utstyr.
    Jeg har HE versjon , 98 db følsomhet , for å ha muligheten til små triode-amper inn i fremtiden .

jo du får E.er fra 8k og oppover. Det .ligger ett par renoverte på brukten nå for 19500,- de er fra 95 , så jeg mener de er i øvre sjiktet prismessig , jeg har værtå sett/hørt disse, men syntesprisen var såpass stiv at jeg likegodt kunne legge på en del og få noe mye nyere.

Det blir litt somå kjøpe "ny" bil på 30 år gammel ramme.....de finnes i hopetall , spesiellt blandt amcar og Engelske biler , men det er nå engang sånn at årsmodell teller mye for enkelte kjøpere , uansett hvor mye som er nytt. Så får jeg legge til at høyttalerne til 19500 låter meget meget bra !

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    aair skrev:
    Takk for lytten i dag, Espen. Dette låt meget bruktbart og er et godt utgangspunkt for videre tweaking. Med nye rør, Border Patrol psu og akustikktiltak så tror jeg du kommer til å bli meget fornøyd. Regner med at jeg har målemikrofon og kalibrator på plass i løpet av et par uker så vi kan gå litt mer systematisk til verks når det gjelder akustikken.

Knut
    Hei Knut , takk for en hyggelig sammenkomst ( som alltid) , du var kjapp med å stikke nesa nedi an sakene så jeg...he he,.

Sånn er det når man er ( du som jeg) overkant interessert i Audionote.

Jeg er ikke helt i mål enda , men med romkorrigering som begynner til uken , samt nye gromrør og ikke minst Borderpatrol PSU tilkoblet til Oto en , så kan det hende dette blir svært svært bra....

Som jeg liker å si det " man må like det som kommer ut av høyttalern" og det gjør jeg nå .

Etterklangen er det første som må til pers , sitter å tenker litt på om jeg fortsatt skal spille på "vindusrekka" eller snu 180 grader slik som før........Sånn det nå er , får jeg litt mere plass mellom høyttalerne , og det letter kobling( som jeg til stadighet gjør.) 8) og ikke minst to hjørner å regulere bass mot(ut/inn)

Kjøper inn akustikkplater og matrialer til rammer kommende uke , jeg kommer til å henge opp ei diger ramme i taket med akustikkplater eller gå for for ei prolyd pakke med akustikkplater.

Daad er er også noe som kan bli aktuellt , men jeg ønsker primært å ikke benytte gulvflater , altså henge tingpå vegger/tak fremfor frittstående saker , fordi jeg har ikke så stor gulvplass.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Aair : når jeg har hørt hva du har fått til med ditt anlegg det siste året , bøyer jeg meg i støvet, fra å gå fra brukbart bra , til utrolig bra , er det håp i hengende snøre vet du....Håper du blir med meg noen kvelder her utover , både med PSU tilkobling og måle litt....

Gromt program du fiska fram på mobilen da... ;D

Mvh Espen

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Ett litt dumt forslag/spørsmål kanskje men hva med å la ting gå seg til før du fyller rommet med alskens akustiske "må ha" produkter ?

I beste mening.

/jan

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:
    Ett litt dumt forslag/spørsmål kanskje men hva med å la ting gå seg til før du fyller rommet med alskens akustiske "må ha" produkter ?

I beste mening.

/jan
    Hei Jan , det er ikke ett dumt forslag , men tenker du deg litt om , er det faktisk på høy tid....Jeg har hatt mye hi-fi innom som sikkert kunne spillt enda bedre hvis det ikke hadde vært for etterklangen i rommet....( man hører det bare med å klappe i hendene,....

) Derfor trenger ikke ting å gå seg til , høyttalerne er ferdig innspillt , men rommet er ikke gjort noe med.

Jeg glemmer ikke møte jeg hadde her med Daader......da hadde jeg UNO og med disse rundt veggen vi spillte på , ble det ganske mye bedre rett og slett.

Derfor starter jeg nå , anlegget spiller nå som det spiller , etterklangen fucker opp for lydgjengivelse enten det er ett microanlegg som spiller eller dagens Audionote oppsett. Skal det lyttes i dette rom MÅ etterklangen tas rotta på.....

Men jeg begynner i det små , ingen vits å fylle rommet med remedier som ikke trengs...rett og slett.

Det vil også ta litt tid å lave rammer , male , trekke de med stoff og så videre.....

Espen

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    ssm skrev:
    Men jeg begynner i det små , ingen vits å fylle rommet med remedier som ikke trengs...rett og slett.

Det vil også ta litt tid å lave rammer , male , trekke de med stoff og så videre.....

Espen
    Høres ut som en god plan det der Espen.
    Når aair svinger innom med mic/måleutstyr så blir ting litt greiere vil jeg tro.

Iofs enig i at ting som kan henges på vegg/hjørner osv er å foretrekke kontra fylle rommet/gulvet med stæsj som tar mere plass enn interiøret og anlegget til sammen.

/jan

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    AAIR har jo trossalt Akustisk bakrunn jobbmessig, så jeg støtter meg på "kassereren" i OVK... ;)

Dessuten er han såpass lang at han kan støtte oppunder takrammene uten gardintrapp når takrammene skal opp , så kan jeg ta meg av boringa.. :D

Har veldig trua på litt romakustikk & ikkeminst få kobla opp Borderpatrol-psu en jeg i dag har kjøpt tilbake i mitt eie.

Utseendesmessig er ikke strømforsyninga i OTO avsvært påkostet sort , ikke at jeg har best grunnlag til å vurdere , men jeg håper på ett ytterligere løft med BP-tilkoblet.

Mvh Espen

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    BP psu vil jeg tro (ikke bare tror men er 99.9% sikker på) gir ett løft.
    Burde nesten vært påbudt på endel amper, BP altså.

Hehe ja, aair trenger neppe gardintrapp 8)
    kjekt med i "klanen" som kan og vet litt om (rom)akustikk også.

Nei det her grer seg nok til serru.

/jan

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Jepp håper det , Knut skal ikke ha BP en lengere , hvorfor kan han redegjøre for selv... ;) ;)

Da gjør jeg "krav" på gjenkjøp....denne gangen skal den brukes og ikke bare være til pynt.

Gleder emg til å få rørene JV har kjøpt for meg på e-bay til uken. , jeg regner med å få ett løft i lyden med andre el84(ekvivalenter) , jeg har også klemt til med ett par Mullard el84 og ett mullard ecc82 så det blir bare riaarørene som blir værende igjen.

Jeg har en riaa jeg er usikker på hva jeg skal gjøre med , cary PH 302 , enten selges den og Herron får bli.....liker herronen svært godt, men jeg kunne ha moro ta å prøve bedre rør i Cary kanskje.....

hyl ut om noen trenger en strøken ph 302... :D

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Før jeg går igang med demperemediene har jeg lyst til å sitere " Arne Holter" fra hifidelirium serien på NRK....som også sleit med rommet....

" Jeg MÅ rive huset"

Espen

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med nye høyttalere Espen!!
    Håper du blir fornøyd nå.
    Flott finish spør du meg. :)
    BP-psu er nok en god ting for Oto, og siden aair da åpenbart har bestil seg en ny MB? så er det vel naturlig om du tar tilbake din gamle. ;)
    Når den ikke duger for Oto lenger, så regner jeg med at du husker vår deal? ;)
    Har noe greier på beddingen her som garantert kunne trenge no mer jern.... 8)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei BHO , dealen holdt jeg sist og ,men da var vel ikke behovet der for din del....den blir i lav-watt kretsene ;D

Høyttalerne er jeg svært fornøyd med rett og slett.....rommet må somsagt nå til pers , jeg kan
    bære inn hva som helst her , og det spiller bedre andre steder....( prøvde dette hos Olav nå med de høyttalerne)

Kjøpte likegodt tilbake bp en , når Knut har kjøpt en ny en som du sier.....Når den er innkoblet i OTO vil det være fort gjort å koble Knut sin nye til , for å se om det er enda mere å hente , da kan det jo hende jeg ryker på en slik en jeg og....men det får tiden vise.

Jeg spiller hele denne sesongen ut på OTO SE , så vil jeg vurdere en ny 300b amp faktisk , vurderer sterkt en Meishu , men jeg bestiller så ventemånedene taes av sommern selvsagt....

Når det gjelder OTO level 2 er vel ikke strømforsyningsdelen det det er lagt mest gryn i der....den er nok ikke dårligere enn på det gjengse andre produkt man finner i prisklassen , men dog ikke som BP en , jeg fikk jo lettere sjokk når jeg hørte denne hos Knut....Egentlig var det en tabbe å selge , men siden det var Knut , så gjorde jeg det , den hadde aldri havna på børsen ....og jeg solgte ikke for pengenes del...

Nytt Mullard gz37 handles inn....

Takker for hyggelige ord Birger , du får ta turen når jeg får litt svung på sakene , mørketiden er jo her for å bli en stund... ;D

Mvh Espen

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Du har aldri brutt noen deal.....men vi holder den vedlike. 8)
    Ække brått sikkert det er samme fatning på pluggen på Knut sin nye......vi får se. ;)
    Du får jobbe litt med akustikken, så får jeg ta en tur etterhvert.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Jepp dealen holder vi ved like......

klart den fatningen er sikkert forskjellig , slik at jeg ikke får prøvd den... :D

vi får se....jeg har i allefall bestemmt meg for å bynne med den gamle , og kanskje oppgradere om jeg ønsker enda mere....

man kan kanskje tenkes at man blir fornøyd vøttø-----fali det-. ;D

Vi får finne tid/sted Birger.....vil gjerne høre k-hønna spille etter oppgraderingene dine og....

Mvh Espen

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.783
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    har du byttet kåk siden sist, ssm? da du hadde la scala, uno, osv?
    synd du solgte helmholtzene, de hadde sikkert gjort seg bra nå.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    cash 63 skrev:
    Att fiksa etterklangen er vel kanske noe du burde gjort/tenkt på før lenge siden Espen, Betong! :p som du er inne på, med noen moduler i riktig plasering, så er det effektiv ;D. Men sen så gjenstår og få rommet og gjengi de rette resultaterne mtp hz, kanske noe vi kan lære om her
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=38034.0

Samma drittkåken som før-.....

Etterklangen burde vært dempet forlenge siden , da hadde jeg kanskje fått andre ting til å spille bra også , på ett tidligere tidspungt...Men det har jeg altså ikke gjort.

Nå skal jeg gjøre det , to store betongflater ubehandlet i rommet skaper selvsagt utfordringer,.

Når det kommer til helmholtz demper disse kun i helt spesielle frekvenser , men jeg finner ut om de hadde hatt noe for seg når jeg får målt opp rommet , uansett vil jeg satse på noe mindre/flatere løsning....plassen er liten nok som den er..

Mvh Espen

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.241
    Torget vurderinger
    2
    Ser fine ut de nye høytalerne dine, espen.

Jeg tenkte jeg ville vente med og gratulere deg, for og se om du skal beholde de.

Men nå har du hatt de så lenge at det er på tide med gratulasjonen.

Gratulerer.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    rolfozzy skrev:

Jeg tenkte jeg ville vente med og gratulere deg, for og se om du skal beholde de.

Gratulerer.

;D ;D

/jan

D

Dilla

Gjest
    ssm skrev:
    Etterklangen burde vært dempet forlenge siden , da hadde jeg kanskje fått andre ting til å spille bra også , på ett tidligere tidspungt...Men det har jeg altså ikke gjort.

Nå skal jeg gjøre det , to store betongflater ubehandlet i rommet skaper selvsagt utfordringer,.

Når det kommer til helmholtz demper disse kun i helt spesielle frekvenser , men jeg finner ut om de hadde hatt noe for seg når jeg får målt opp rommet , uansett vil jeg satse på noe mindre/flatere løsning....plassen er liten nok som den er..

Mvh Espen
    Du får finne frem sag og hammer ssm og bygge deg absorbenter/diffusorer som også kan gjøre nytte som oppbevaringsmøbel. Som dette her, for eksempel:

Gratulerer med flotte høyttalere!

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    rolfozzy skrev:

Gratulerer.
    der var du og ja , vet ikke helt om jeg skal beholde de selvfølgelig......neida , de blir nok skal du se.

spiller fint , men det er somsagt rom for forbedringer....jeg har hørt høyttalern både på Horten & hos kompaniet , så jeg hvordan de kan......spella....

jeg har noen rævva rør i Åtton nå , gler meg til nye rett og slett...

Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    BHO skrev:
    Du har aldri brutt noen deal.....men vi holder den vedlike. 8)
    Ække brått sikkert det er samme fatning på pluggen på Knut sin nye......vi får se. ;)
    Du får jobbe litt med akustikken, så får jeg ta en tur etterhvert.
    Skal gjøre det Birger , såfår vi se hvordan det blir , først skal jeg få tak i neon nye rør , de er bestillt , men det går tregt ,har mulighet for en quad med Mullard el84 i tillegg til 6bq5 rørene?

EL84 M Russian anbefales på det sterkeste av selveste Gary DEws......så jeg bestillte to par i går av disse og.....

nå er det bare å få det på plass.

Espen

A

aair

Gjest
    Skal bli spennede å høre Russian-rørene, Espen. Gary mente du ville bli veeldig overrasket over hva disse gjorde med Oto'n.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    For ordens skyld;

6P14P er Russiske (Reflector)
    De er også mer eller mindre lik/kopi av Sovtek sine EL84M (gitaramp rør)

At de fungerer i OTO SE er gammelt nytt, been there done that ;)

/jan

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    sitat fra wiki:
    "A slightly modified version of the 6P14P is currently being manufactured in Russia for Sovtek. An extended-ratings version of the 6P14P is also available - 6P14P-EV (Cyrillic: 6?14?-??) and is known among US guitar players as "EL84M" or the "Russian military EL84". While not necessarily a true "military version" of the tube (in fact it is more comparable to the 7189), 6P14P-EV are known for their low noise and durability."

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    shaunv skrev:
    sitat fra wiki:
    "A slightly modified version of the 6P14P is currently being manufactured in Russia for Sovtek. An extended-ratings version of the 6P14P is also available - 6P14P-EV (Cyrillic: 6?14?-??) and is known among US guitar players as "EL84M" or the "Russian military EL84". While not necessarily a true "military version" of the tube (in fact it is more comparable to the 7189), 6P14P-EV are known for their low noise and durability."
    Amen.

/jan

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    kjøpte de her : www.tubestore.com

iflg sjappa er det Russian el84 m de heter , egentlig uinteressant om de spiller godt ... 8)

da har jeg foreløpig to sett el84 å prøve med....Vurderer ett sett Mullard også kanskje , smårørene , der er jeg nok ganske klar fro 60 talls rca , som er blandt mine favoritter....kanskje cleartop :D

Mullard blir det å finne i Borderpatrol psu også. :)

Espen

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    ssm skrev:
    Mullard blir det å finne i Borderpatrol psu også. :)

Espen
    ehhh.....der har du ikke mange valg. ;)
    Er vel nesten vanskeligere å få tak i Golden Dragon. 8)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.241
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    ssm skrev:
    iflg sjappa er det Russian el84 m de heter , egentlig uinteressant om de spiller godt ... 8)

Espen
    Hvorfor kjøper du da ?

/jan
    Jeg tror espen mener at det er samma faen hva røra heter bare de er bra.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hekt riktig Rolf , akkurat det mener jeg , jeg mener også at finner jeg el84 rør som virkelig spiller bra , ser jeg heller ingen problemer med snever levetid...

Lyden kommer først----

RCA dobbelt-triode valg falller trolig på rca som jeg alltid har likt når jeg har sittet å testet flere samtidig....rca har liksom alltid spillt....derfor blir det nok rca på driver-linje tror jeg.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:
    rolfozzy skrev:
    JanR skrev:
    ssm skrev:

Espen
    Hvorfor kjøper du da ?

/jan
    Jeg tror espen mener at det er samma faen hva røra heter bare de er bra.
    Og nå som jeg var så godt i siget 8)

/jan
    8) 8)Jada Jan,,,,,,

Jeg er jo ikke dreven i denne nini-pentoden vøttø------men både Leben og OTO har vært/er her , så det er ett fint rør-----noe triode er det dog ikke. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn