Ivaols hjemmekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Måtte teste flytting av andre absorbenter siden hele veggen bak lerretet ble fylt opp. Store endringer kan føre til at andre plasseringer må testes på nytt. Etter litt flytting fikk jeg opp 60hz dalen hele 1db. Et lite skritt for meg, ett stort skritt for menneskeheten ;)
     

    Vedlegg

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Det kommer av at dypbassen ivaretas av noe av det råeste som kan fås tak i når det kommer til Subwoofere, og at gutten virkelig har stått på for å integrere dette i systemet.
     
    Sist redigert:

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Kona og eldste datter ser den 7. Harry Potter filmen, gøy når de bruker hjemmekinoen! De to yngste ser film i stua. Jeg planlegger kveldens tweaking 😄 Vil ha mer trøkk i brystet. Skal teste med litt mer økning i 60-80hz området i forhold til nåværende frekvensrespons vist i post 361.
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Det kommer av at dypbassen ivaretas av noe av det råeste som kan fås tak i når det kommer til Subwoofere, og at gutten virkelig har stått på for å integrere dette i systemet.
    Har vært med å måle på de utendørs så vet at de virker men hvordan virker det som tar over oppover, er det håp?
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Det er horn bass fra La Scala som tar over fra 100hz og oppover. Funker det, bedre enn Klipsch KPT-904-LF som de erstattet. Har kun hatt løsningen et par uker så pusser fremdeles på integrering og demping i rommet for å tilpasse annen spredning enn to liggende elementer.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Vet, meg du hentet de hos....
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Haha, selvsagt, visste det men koblet ikke...

    De spiller bra og som forventet. Måler svært bra 1m on axis og trenger ikke EQ, holder fint nivå til 100hz. Sliter mer i lytteposisjon etter rommet blander seg inn, som alltid. Tester derfor litt med endring av dempingen i førsterefleksjonsområdene på sidene for å prøve å jevne ut responsen.

    Særdeles godt kjøp!
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Økte på i 60-70hz hz området. Blir det nivået for høyt kamuflerer det frekvensene under, så la nivået litt høyere enn før men fremdeles lavere enn 50hz og lavere. Slapp opp litt i 120hz området og det hjalp også litt på smekket.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Forbereder flere subber så kjøpte tilbake en Behringer NX6000 jeg byttet fra meg i en handel. Den er det satt inn Noctua vifter i så den er klar for støyfri drift av fire 18" plassert bak lerretet. Da mangler jeg kun de fire 18" og noen meter med kabler 😄
     

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Forbereder flere subber så kjøpte tilbake en Behringer NX6000 jeg byttet fra meg i en handel. Den er det satt inn Noctua vifter i så den er klar for støyfri drift av fire 18" plassert bak lerretet. Da mangler jeg kun de fire 18" og noen meter med kabler 😄
    Hvordan har du tenkt å koble disse? Er det 8ohm`s elementer? Går du for speakon kontakter?

    Ser det har kommet to J-horn til salgs.....
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Speakon koblinger er kjøpt inn til høyttaleren og kablene. 8 ohms elementer.

    Det er de J-hornene jeg akkurat ikke rakk hehe. Nå er jeg fornøyd for langt rimeligere pris så det er bare å kaste seg på ;)

    Har fått nøyaktige kassemål av Karmann så nå blir det bygging av to JBL 4645C med 2258 elementer. Håper dette kan fylle 63hz dippen og redusere behovet for EQ.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Drodler rundt muligheten for en ny runde med ShyHorns til vinteren. Da blir det å bygge minst ti stykker :)
    Her er det mange som bør kaste seg på. De får de sterkeste anbefalinger fra meg!

    Jeg trenger å plassere subber på flere forskjellige steder og har dessverre ikke plass til to ekstra ShyHorn. De to ekstra subbene jeg lager nå har som primærmål å fylle ut 63hz dippen som er der pga plassering og rommets størrelse.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Hvordan har du tenkt å koble disse? Er det 8ohm`s elementer? Går du for speakon kontakter?

    Ser det har kommet to J-horn til salgs.....
    Endret mening, skal bruke høyttaler terminal som kan ta spade, banan eller strippet kabel og som er felt inn slik at kassen kan stå helt inntil bakvegg. Da er det også enkelt å koble videre til flere subber hvis en ønsker å utvide.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Nærmer seg lyd i JBL 4645C klonene. Setter inn demping i ettermiddag og skrur sammen. Deretter skal all dempingen bak lerretet ut og så trekke kabler før det gøye starter, eksperimentering med plassering av subbene. Veldig spent på om jeg finner en plassering med bra nivå i problemområdet 63hz. Hadde vært gull å funnet en plassering som gir en topp i det området!

    IMG_20200811_091327.jpg


    IMG_20200811_091308.jpg


    IMG_20200811_091312.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Dette måler svært bra og som jeg håpte på! Utfasingen på 63hz er ikke tilstede. Fulgte planen og testet ulike plasseringer i høyden. Som beregnet måtte de høyt opp for å unngå utfasinger så bygde hylle i natt.

    IMG_20200813_092025.jpg
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Målingen over er kun av JBL. Når jeg får kablene som mangler skal de spille sammen med ShyHornene. Spent på summeringen til hele subbpakken!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, nå er jeg også spent! Synes du fortjener å få det til etter alt det styret du har hatt :D
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Er jo veldig bra utgangspunkt dette. Bare å dra ned 46 Hz 5 db så er alt mellom 20 og 80 Hz innenfor +/- 2 db.

    Mulig du er ute etter noe ekstra et sted.

    Ta turen hit for en sjekk. Ikke sikkert du er fornøyd med tingenes tilstand her heller. Vi sitter begge i nærheten av midten av rommet, noe som krever litt volum for at det skal trykke i kroppen her hjemme. Jeg er i hvert fall fornøyd.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Jakten på rett frekvensrespons, helkroppsvibrasjoner, pustevansker og tilhørende lykke i hjemmekinoen fortsetter.

    ShyHornene spiller veldig bra og har alt, men de er som alt annet bundet til fysiske lover og kan ikke hoppe over rom/plassering utfordringer. Utfordringen er å spre flere basselementer utover frontveggen, og ShyHornene blir for store. De er solgt og neste prosjekt er i gang.

    Planen er 8stk JBL 4645C med 2258 18" elementer. Har to fra før.

    Kan noen beregne hvor 8 stykker plasseres på en vegg med bredde 445cm og høyde 245cm for å oppnå plan bølgefront? Det vil jeg sette stor pris på!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Flere basser spredd rundt er nok en god løsning. Håper det treffer dine ønsker. :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.162
    Antall liker
    22.677
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hei igjen. Det regnet såpass mye her i går kveld at ShyHorna ble liggende i skaphengeren. Nå sitter jeg hjemme å tvinner tommeltotter og venter på bærehjelp...;)
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Hei igjen. Det regnet såpass mye her i går kveld at ShyHorna ble liggende i skaphengeren. Nå sitter jeg hjemme å tvinner tommeltotter og venter på bærehjelp...;)
    Hehe, det er kjip ventetid! Klør somregel etter å få koblet opp og få lyd så fort som overhodet mulig!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Hei igjen. Det regnet såpass mye her i går kveld at ShyHorna ble liggende i skaphengeren. Nå sitter jeg hjemme å tvinner tommeltotter og venter på bærehjelp...;)
    Det er i hvert fall ikke snø, det er jo noe.

    Ellers Gratulerer jeg med par nr. 2
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Bare jeg og mitt anlegg som er selveste symbolet på "steady state" De opplevde forskjellene tilskriver jeg menneskets iboende ustabilitet.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Skal en først gjøre en oppgradering så må det være noe som utgjør en reell forskjell. Dobling er en fin tommelfingerregel 😎
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn