Ivaols hjemmekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Har brukt Spectroid app å "sjekket" hvor de forskjellige sangene har basstrykket.

    Ble forstøkt over at de dypeste tonene ligger rett rundt 30hz (normal musikk).

    Ser jo også at 60hz ligger i stortromma og gir mye av det gode trykket (noe jeg har kalt for mellombass)

    Tenker på targetcurve, hvordan er det med bratt fra 100-60 og rimelig flatt fra 60-20?
    Eller må man ha høyere på lavere frekvenser for at det skal oppfattes likt?

    Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.679
    Antall liker
    4.132
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Har brukt Spectroid app å "sjekket" hvor de forskjellige sangene har basstrykket.

    Ble forstøkt over at de dypeste tonene ligger rett rundt 30hz (normal musikk).

    Ser jo også at 60hz ligger i stortromma og gir mye av det gode trykket (noe jeg har kalt for mellombass)

    Tenker på targetcurve, hvordan er det med bratt fra 100-60 og rimelig flatt fra 60-20?
    Eller må man ha høyere på lavere frekvenser for at det skal oppfattes likt?

    Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
    Det avhenger av rommet og utstyret.
    Hvor tørr bassen er og om flankene for deling er "rene". Ingen dipp eller peaker. Jeg løfter ca 2,5 db til 70hz fra 100 hz, og 2,5-3db fra 70hz og hele veien ned. Det funker bra her, men ikke sikkert det funker hos deg. Du må bare prøve deg frem db for db, hz for hz:)
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Har lenge fundert på en bedre løsning for integrering av fronthøyttalere med aktiv deling, hjemmekino med receiver og stereo.

    Nå sendes analogt signal fra receiver, pre ut høyre og venstre front pluss sub til prosessoren (Xilica XP4080). Receiveren har altså gjort en DA konvertering. I prosessoren skjer det en AD konvertering, deretter deles signalet, EQ og delefilter pluss delay, og så skjer det en ny DA konvertering før signalet går til effektforsterkerene.

    Receiver i kjeden lager støy. DAC i receiver er dårlig implementert, se tekniske review på audiosciencereview både for AVR og dyre surround prosessorer. Ikke mye å skryte av.

    Det jeg aller helst vil ha som tidligere nevnt i tråden er prosessor fra Trinnov eller Storm Audio som kan stå for deling til aktiv drift og fullt Atmos 7.1.4 oppsett, alt i det digitale domenet. De koster fra 130.000 og oppover så det er ikke aktuelt. Har fundert på om jeg kan ordne kun stereobiten rimeligere og bedre. En Xilica XD4080 har i tillegg til 4 analoge innganger og 8 analoge utganger også digital inngang. En slik dings kan være koblet analogt til receiver som i dag, men i tillegg kan en koble for eksempel en streamer digitalt via aes/ebu. To til tre store fordeler med dette. Receiver kan slås av når en lytter til musikk (mindre sus), slipper en ekstra DA konvertering (holde seg i det digitale domenet) og en bruker bedre DA konvertere i Xilica prosessoren til musikk.

    Noen tips eller advarsler før jeg knuser sparegrisen og god snakker med kona?
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Litt action for tiden, endel ute for salg. Mål om å skreddersy anlegget tilpasset horn med høy følsomhet. Klipsch K-402 hornene til salgs, erstatteren blir ikke mindre... ATI AT3005, et monster av en 5 kanals effektforsterker er også lagt ut for salg. Det er trist men horn med følsomhet på 111db går ikke i lag med 28db gain på ATIen.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Neste skritt mot lydnirvana i hjemmekinoen. Prøver som de siste år å rute pengene og energien mot det som har størst betydning. På film kommer opp i mot 70% av lyden fra senteren, ergo senteren må prioriteres. Selger derfor kun en av de store Klipschene og beholder den andre til senter. Lerretet måtte litt lenger frem for å få plass. Bygget ramme som skal kles med svart stoff. Får en del plass bak lerretet hvor jeg tenkte å eksperimentere med demping.
     

    Vedlegg

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Klargjør hjemmekinoen for prosessor så trenger ekstern effekt til alle kanalene. Fikk en god pris på to Yamaha P7000S og to P5000S. De har fått gode skussmål på det amerikanske Klipsch forumet selv til horn med høy følsomhet. Viften setter ikke i gang før det trengs, og den er stille når det først skjer. Har ikke hørt noe fra de enda.

    Vurderer PA rack for 30 enheter for å rydde opp, men det har ikke hast.
     

    Vedlegg

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Fronten kledd inn. I etterpåklokskapens ånd skulle jeg kjøpt strykefritt stoff men det hadde uansett ikke reddet utseendet til høyttalerene så sånn blir det.

    35m sort høyttalerkabel kommer i dag. Gikk en del ekstra meter for å trekke kabler til to subber og tre ganger to-veis LCR fra front til bak i kinoen.

    Nye topphorn snart på vei men har ikke fått handlet drivere enda.
     

    Vedlegg

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Pakket ATI klar for salg og omrokkerte litt. Klin umulig å få orden på kabelsalaten bak racket så det viser jeg ikke bilder av haha. Det blir mye med 7.2.4 oppsett men definitivt verdt det!

    Mangler kun 4 kanaler for å ha ekstern effekt til alle kanalene. Receiveren driver 4 Atmos høyttalere.
     

    Vedlegg

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Nye horn ankommet. Fulgte med tre forskjellige overganger, en av de passer til Klipsch K-69-A driverne. Hornene er ikke laget for driver med 2" utgang men blir nok til at jeg tester de frem til jeg får kjøpt nye drivere som mest sannsynlig blir Radian 951PB.
     

    Vedlegg

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    De nye hornene skal være enda bedre enn Klipsch K-402, spesielt bedre spredning oppover i frekvens som skal gi mer nivå og utklinging i toppen.

    Et par salg så blir det kjøp av passende drivere.
     
    Sist redigert:

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Kjøpte prototype horn og fikk beskjed på forhånd om at støtten i bakkant må forsterkes. Litt hobbysnekring så blir det bra. Borerer gjennom noen bolter i tillegg når ungene er i seng.
     

    Vedlegg

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan man gjøre noe annet enn å like dette? :D
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke mandig før det er grovt sjenerende på alle pyser! Setter stor pris på folk som gir f... i uvesentlige hensyn ;)
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Hadde en plan om mellombasshorn for å skifte ut de dobble 15" fra Klipsch men kom for sent. Nå har jeg ingen plan. Trenger et mellombasshorn som skal fungere bra mellom 120hz til 600hz. J-horn kjenner jeg til. Andre tips? Har aldri hørt horn i mellombassen men siden jeg liker horn i resten regner jeg med at det også treffer.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.515
    Antall liker
    102.821
    Torget vurderinger
    23
    Det kommer flere tog! Men da MÅ du stå klar med fløyta! :(:)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Hadde en plan om mellombasshorn for å skifte ut de dobble 15" fra Klipsch men kom for sent. Nå har jeg ingen plan. Trenger et mellombasshorn som skal fungere bra mellom 120hz til 600hz. J-horn kjenner jeg til. Andre tips? Har aldri hørt horn i mellombassen men siden jeg liker horn i resten regner jeg med at det også treffer.
    Du er jo glad i horn, men minner likevel på at OB også kan bli bra.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Har fulgt dine råd med suksess flere ganger så OB skal jeg se nærmere på.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Angående OB. Klarer ikke se hvordan det kan plasseres. Topphornet er stort. Det er ikke plass til OB på siden av hornet. Hvis OB skal stå under topphornet kan den ikke være for høy. Vet ikke hvor mange og hvor store elementer som må til i en OB for å gjengi 120hz til 600hz og ikke være en sinke i forhold til resten...
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.888
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg bruker kun 1 stk 15" i OB pr side fra 180 til 650 hz, men så har jeg kanskje ikke like store krav til kapasiteten du trenger.

    Jeg sitter under 2 meter fra høyttalerne i et lite rom, og synes dette spiller ganske uanstrengt.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Angående OB. Klarer ikke se hvordan det kan plasseres. Topphornet er stort. Det er ikke plass til OB på siden av hornet. Hvis OB skal stå under topphornet kan den ikke være for høy. Vet ikke hvor mange og hvor store elementer som må til i en OB for å gjengi 120hz til 600hz og ikke være en sinke i forhold til resten...
    Ja, plassering kan bli en utfordring. Anbefaler ikke mindre enn 3stk. 15" på linje. Men du burde hørt slikt først - ikke sikkert det treffer preferansene.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Angående OB. Klarer ikke se hvordan det kan plasseres. Topphornet er stort. Det er ikke plass til OB på siden av hornet. Hvis OB skal stå under topphornet kan den ikke være for høy. Vet ikke hvor mange og hvor store elementer som må til i en OB for å gjengi 120hz til 600hz og ikke være en sinke i forhold til resten...
    Ja, plassering kan bli en utfordring. Anbefaler ikke mindre enn 3stk. 15" på linje. Men du burde hørt slikt først - ikke sikkert det treffer preferansene.
    3 stk 15" i høyden blir for høyt når hornet skal på toppen og det er ikke plass i bredden. Er redd OB ikke ser ut å være et alternativ.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Jeg bruker kun 1 stk 15" i OB pr side fra 180 til 650 hz, men så har jeg kanskje ikke like store krav til kapasiteten du trenger.

    Jeg sitter under 2 meter fra høyttalerne i et lite rom, og synes dette spiller ganske uanstrengt.
    Løsningen må smekke og låte bedre enn de dobble 15" jeg har nå pr side i stor kasse med tettet bassrefleksrør.

    Har eid Gradient Revolution for noen år siden. De har dobble 12" i bassen og åpent bak. Spilte opp til 200hz og der savnet jeg definitivt trykksetting av rommet. Ble alt for tamt etter min smak. Skal uansett ikke utelukke at jeg kan like OB med flere og større elementer som i tillegg skal spille høyere i frekvens. Men så var det dette med plass. Selv med dedikert lytterom hvor jeg kan gjøre hva jeg vil synes jeg plassmangel stadig setter begrensninger ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Angående OB. Klarer ikke se hvordan det kan plasseres. Topphornet er stort. Det er ikke plass til OB på siden av hornet. Hvis OB skal stå under topphornet kan den ikke være for høy. Vet ikke hvor mange og hvor store elementer som må til i en OB for å gjengi 120hz til 600hz og ikke være en sinke i forhold til resten...
    Ja, plassering kan bli en utfordring. Anbefaler ikke mindre enn 3stk. 15" på linje. Men du burde hørt slikt først - ikke sikkert det treffer preferansene.
    3 stk 15" i høyden blir for høyt når hornet skal på toppen og det er ikke plass i bredden. Er redd OB ikke ser ut å være et alternativ.
    Ser den:)
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Søppelfyllingen er tildekket. Her et bilde fra lytteposisjon.

    Fikk solgt en forsterker så nå kan jeg handle passende drivere til de nye hornene.

    Hornene er forøvrig enda bedre enn K-402. Låter totalt sett bedre men har problemer med å beskrive nøyaktig hvorfor og hvordan. Svært fornøyd og det er før mer passende driver er testet.
     

    Vedlegg

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Driver til de nye hornene blir Radian 951PB. 4" membran og 1.4" exit. Deling 500-600hz. Skal spille helt til topps i en to-veis pluss sub konfigurasjon.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Forsterker solgt, pengene på konto, pengene ute av konto 30 minutter senere. Radian 951PB og en t.amp quadro 500 DSP bestilt. Forsterkeren skal drive 4 Atmos høyttalere. Når den ankommer har jeg ekstern effekt til alle kanalene og er klar for prosessor, en vakker dag...
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Klipsch Heresy III solgt. Kjøper skal bruke den mellom et par Cornwall III. Det har jeg prøvd før og det funker. God følelse å selge når en kan regne med at det vil fungere bra hos kjøper!
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Henter et par Klipsch La Scala mellombasshorn kopier i morgen. HPS 4000 525. Bytter ut de dobble 15" i plugget bassreflekskasse, blir interessant overgang!

    Da åpner muligheten seg for en stor senter med dobble 15" og K-402 hornet på topp. Moro!

    Når det er på plass skal jeg eksperimentere med ledig rom bak lerretet ved siden av senter på hver side. Demping i første omgang.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Klokken på 04.40 på morgenen i dag, t/r Oslo for å hente et par mellombasshorn 😁

    Jeg likte bedre ShyHornene helt opp til 120hz sammenlignet med de dobble 15" i plugget Klipsch bassreflekskasse.

    Har tunet på mellombasshornene i kveld men ikke lyttet mye. Så langt høres det ut som de egner seg godt til deling på 100hz, har ikke prøvd lavere enda.

    Har også fått plassert skikkelig senter bak lerretet, men ikke tunet den enda. Der ser dere ledig plass på sidene. Tenker å teste med demping først siden jeg har en del liggende, så får jeg se hvordan det jevner ut responsen i bassen.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn