Ivaols hjemmekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Hei og hå folkens!

    Har lenge ønsket å starte en egen tråd om mitt anlegg. Historisk blir dette min tredje, hadde en svært aktiv periode på avforum og litt aktiv her for noen år siden.

    Dagens utstyr finnes i signaturen. Det står i et dedikert rom i kjeller.

    Har vært interessert i lyd siden før konfirmasjonen, og bygde ut huset desember 2016 for å få større og bedre hjemmekino. Interessen har altså ikke lagt seg hehe.

    Har nettopp hatt en runde med implementering av mellombasshornene T6050 fra Kvålsvoll. Den prosessen kan leses om her:

    https://www.hifisentralen.no/forume...forsterkere-etc/91808-mellombassla-sning.html

    For tiden prøver jeg å finne ut av hvilke Atmos takhøyttalere jeg skal gå for. Trenger fire stykker.

    Har også funnet ut at jeg har god plass til noe svært som kan øke kapasiteten i dypbassen. Nå er det to Seaton Sound Submersive, en foran og en bak i rommet som tar hånd om frekvensene opp til 45hz. En Seaton har doble 15" i en lukket konstruksjon med 1000w forsterker. Jeg kan sette den bak foran, og vil da ha svært god plass til mer gøy..

    2018_0819_20533400.jpg


    2018_0819_20582800.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Litt om rommet.

    7 meter langt, 4.45m bredt og 2.45m takhøyde.

    Har hatt hjelp via mail fra lydogakustikk.no i prosessen fra rommet var tomt til slik det står i dag. Samlet sett sendte jeg over 100 målinger tatt spredd ut over rommet til. Basert på målingene ble det hjørneabsorbentene Modex Edge fra RPG. Det er en hjemmelaget i hvert hjørne i bunn for der målte det ikke så galt. Står to Modex Edge over de hjemmelagde i hvert hjørne.

    Videre er det 20cm Flexi A bak hele lerretet, og 20cm Flexi A i førsterefleksjonsområdet på sideveggene og i taket. Det er også en Modex Plate på hver sidevegg med demping.

    Bakvegg har jeg ikke landet på en endelig løsning. Har nå satt opp noen hjemmelagde 20cm Flexi A for å slippe flutterekko. Diffusorer på bakvegg er et annet spennende alternativ. En giga Sub er et gøy alternativ haha.
     

    Vedlegg

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Lydfilosofi?

    Det må trøkke og samtidig være stramt. Skal fungere til musikk og film. Foretrekker kontant lyd fremfor rumling og buldring. Øvre register bør ikke være for pågående. På frontene er det lagt filt over diskanthornet, samme filt som kler de hjemmelagde akustikkpanelene, kjøpt via lydogakustikk. Liker litt størrelse på lydbildet, trenger ikke være mm presisjon. Det må og skal være gøy å høre på musikk og se film, jeg er ute etter opplevelsen som øker livskvaliteten.

    Har respekt for at andre foretrekker annen lyd. Det som får smilet frem hos den enkelte er det som gjelder for den personen ??????
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Målinger.

    Jeg bruker målinger aktivt i søken etter bedre lyd. Har vist seg å være fullstendig uunnværlig når jeg jobbet med akustikktiltak. Målinger er også essensielt når en skal kalibrere og implementere lukkede subber i bunn med mellombass horn og portede fronter.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.971
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Flott hjemmekino, men du burde koste på deg en sort stikkontakt + dekklokk i taket ;)
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Jeg skal ha 4 høyttalere i taket, det er bestemt. De må kunne følge med på litt lydtrykk siden det øvrige anlegget har et visst overskudd. Bass systemet mitt deles på 150hz så de vil slippe alt av dypbass.

    Har ikke opplevd å bruke høyttaler fra annet merke til surround kontra front og senter som et problem tidligere før jeg fikk horn i frontrekka. Mulig det var mest psyken som ikke klarte å slå seg til ro med 10db forskjell i følsomhet :) Basert på dette og for å beholde sjelefred og sinnsro (skal ikke undervurderes i denne hobbyen) tror jeg det er lurt å gå for horn.

    Logikken til nå har ført meg til 4 takhøyttalere med horn. Neste utfordring er valg av høyttalerprinsipp. Direktestrålende eller bipol? Dolby anbefaler klart direktestrålende i oppsettsguiden som skal gi høy grad av "pinpoint" nøyaktighet. Andre anbefaler bipol for at ikke lyden skal høres ut som den kommer fra høyttaleren, kanskje noe på bekostning av nøyaktighet?
     
    Sist redigert:

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Mye gøy her fremover :)

    Bestilt 4 atmos høyttalere fra Kvålsvoll, 2 hornsubber med 24" element av TheShy og 5 stk Modffractal diffusorer fra lydogakustikk.no.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Spennende oppsett, og rå saker på innkommende!
    *Følger*
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Nå begynner det virkelig å nærme seg! Kvålsvoll lager Atmos høyttalere, Modffractal diffusorene sist sett på julaften i Tananger og kassene til hornsubbene fra TheShy har ankommet Flekkerøy. Elementene kommer I løpet av januar og forsterker til å drive de er bestilt.
     

    Vedlegg

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Fikk pusset og sparklet kassene i går. De neste dagene skal det pusses en siste gang før de males sort matt. Tar et par malingsstrøk på de hvite bakhøyttalerne og Modffractal diffusorene i samme slengen. Sistnevnte er bestilt i malingsklar MDF.

    Har fått testet Behringer NX6000 med Noctua NF-A8 FLX 80mm vifter noen uker nå på middbasshornene fra Kvålsvoll. Viftestøyen er nå lav nok, må bort til den for å legge merke til noe. Mengden av luft disse viftene blåser er litt mindre enn de originale, men forsterkeren har vært kald å ta på selv etter intense actionfilmer og musikk på høyt volum. Har derfor bestilt en NX6000 til med samme viftene til bruk på ShyHornene.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Tre av fem Modffractal diffusorer ses bak Shyhornene på bildet over. Har ikke fått så mange dagene med test før hjemmekinoen ble omgjort til maleverksted så det gjenstår videre eksperimentering med plassering før jeg konkluderer med hvilken hørbar effekt tiltaket har hos meg. Foreløpig noe mykere lyd.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Spenstig og sikkert utrolig artig oppsett!

    Er planen Kvålsvoll fronter og eller blir Klipsch beholdt?
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Spenstig og sikkert utrolig artig oppsett!

    Er planen Kvålsvoll fronter og eller blir Klipsch beholdt?
    Er usikker mtp frontene. Har de ute for salg men det er primært fordi jeg må flytte de enda lengre ut i rommet på grunn av størrelsen til frontene og Shyhornene. En mindre fronthøyttaler vil være lettere å plassere. Til film er det ingen begrensninger med Klipsch KPT-535 så ambivalent til salg.
     
    Sist redigert:

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Kvålsvoll fronter ser forøvrig svært fristende ut men jeg har ikke hørt de og de faller utenfor mitt budsjett på en lang stund. Fruen har vært mer enn snill i det siste som har latt meg kjøpe ShyHorn, forsterker, fire takhøyttalere og diffusorer... :)
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Snill frue:)

    Hvor dype er rpg-modfractal-diffusorene? Plasserer du dem bak på sidene slik GIK anbefaler? - spent på å høre dine inntrykk når alt er oppe og spiller med akustikktiltakene på plass. Lykke til!

    Kvålsvoll fronter ser forøvrig svært fristende ut men jeg har ikke hørt de og de faller utenfor mitt budsjett på en lang stund. Fruen har vært mer enn snill i det siste som har latt meg kjøpe ShyHorn, forsterker, fire takhøyttalere og diffusorer... :)
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Modffractal er 23cm dype. Jeg har plassert tre stk på veggen bak lytteposisjon og en på hver side skråstilt langs hjørneabsorbentene, vinklet litt mot lytteposisjon. Dette har fungert best til nå. Har testet de to skråstilte på sidevegg bak men etter en test synes jeg det gjorde lyden mer masete. Skal også teste med vinkling på de bak sitteposisjonen for å sende mer via sideveggene. Utfordringen med det er at den ene sideveggen har to vindu så det blir ikke likt. Kommer nok ikke til å sette en plate foran vinduene, kjekt å kunne lufte..
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Etter siste innvestering i denne kinoen er jeg jo litt spendt på hvordan det går her de nærmeste dagene. Subbene skal inn i hjørnet der andre ting har stått, og det ikke helt uten problemer har jeg skjønt.
    Skal bistå så godt jeg kan så resultatet blir tilfredsstillende.

    Tor
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Holdt på til halv tre i natt. Stort sett kalibrering. Som forventet er det en dipp i 25-35hz området, akkurat som jeg fikk med de forrige subbene i samme lokasjon.

    Inntoget av to svære kasser i rommet medførte at middbasshornene ikke lenger har ønsket effekt der de tidligere gav rett respons fra 45-150hz. Må eksperimenterere med ny plassering for de.

    ShyHornene spiller med flott nivå høyere opp i frekvens så foreløpig best på målinger delt på 100hz og ingen mellombasshorn. Håper jeg får brukt tid på dette i dag, så da begynner jeg taktisk med frokost til kona på morsdagen :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Da gikk det greit å få inn elementene? Er dippen rundt 30 Hz på mange db?

    Og ja, det er noen ganger lurt med litt innvestering på hjemmefronten:)
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Pusset og spikket litt i hullet og så gikk det akkurat med litt justering og en del kraft hehe. Lurt at du saget de neste en tanke større.

    Dippen er nesten 10db ned. Den responderer på EQ så det er mulig å gi den 3db boost, burde være nok kapasitet både for hornsubben og forsterker til å takle det. Jeg vet hva som hjelper i rommet mitt, en sub bak i rommet men det er ikke aktuelt før alt annet er testet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Pusset og spikket litt i hullet og så gikk det akkurat med litt justering og en del kraft hehe. Lurt at du saget de neste en tanke større.

    Dippen er nesten 10db ned. Den responderer på EQ så det er mulig å gi den 3db boost, burde være nok kapasitet både for hornsubben og forsterker til å takle det. Jeg vet hva som hjelper i rommet mitt, en sub bak i rommet men det er ikke aktuelt før alt annet er testet.
    Ble 3mm større hull på de neste seks. og alle hullene til boltene er boret med maskinert bore-mal.

    Kan sikkert ta opp ennå mer nenn 3 db, men du som jeg, vil løse slike problemer på andre måter:)

    Kan brukes helt kompromissløst opp til 100 Hz, er blitt sagt av folk som har mere greie på dette en meg. Sikkert vanskelig med sikre svar ennå, men opplever du den som treg. Kommet meg for øra at enkelte ikke har helt troen på at så store elementer virker optimalt i hornkonstruksjoner. Disse elementene er jo egentlig spesiallaget til det formålet.

    Dette er forresten stive PA elementer som kan forandre seg noe med oppmyking/innspilling. Vi kommer til å ta en måling hos emokid før og etter det blir byttet til nye elementer. De som står i kassene hans nå har jo jeg dunket med i nesten to år
     
    Sist redigert:

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    De spiller tight, trege er de definitivt ikke! Utfordringen hos meg, som hos de fleste, er plassering/kansellering.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Det er noe å få gjort med. Du kan godt sende meg REW filer av målinger under veis. Tråden trenger jo litt info den også, på hvordan ting løses osv...
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    2 ShyHorn fremme i hvert sitt hjørne under en hjørneabsorbent. HP filter på 13hz, 24db/oktav. Et filter på minus 6db sentrert 83hz. Deling på 100hz i receiver. Dippen i 25-40hz området er lik den jeg hadde med de forrige subbene plassert på samme sted.
     

    Vedlegg

    • 36.5 KB Visninger: 707

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Har testet det lille som er mulig å flytte men de måler best klistret i bak og sidevegg. Legger ved måling av forrige oppsett der jeg også hadde en sub bak i rommet. Det gjorde underverker for frekvensresponsen mellom 25-40hz.
     

    Vedlegg

    • 36.6 KB Visninger: 716

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Waterfall med to ShyHorn. Er en del under 30hz men ikke galt ellers.
     

    Vedlegg

    • 71.1 KB Visninger: 749

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Ja her er det litt å jobbe med. Tanken var å bruke de opp til ca 50 Hz?
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    I utgangspunktet tenkte jeg å bruke de til ca 50hz. Middbasshornene spilte lineært fra 45-150hz før de to store kassene ble plassert fremme i rommet. Det gjør de ikke lenger. Ble enda større dipp i 65hz området da jeg prøvde med middbasshornene.

    Har plass til et ShyHorn bak i rommet på høyre side så det kan testes, men da må jeg dele det lavere og klare å integrere middbasshornene igjen fremme i rommet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    He he, skal ikke være lett. Må begynne på nytt igjen.
    Rom er ikke så forutsigbart.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Når tanken har fått svirret litt så er det klart at jeg må teste med en sub bak. Det har fungert strålende før og det er plass. Takk og pris for hjul under Shyhornene! :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Jeg ville også prøvd å vippe subben rundt. Ut på gulvet, vipp den rundt oppå noen filtfliser dytt den inn i hjørne opp ned. Bare for å ha prøvd
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det mer info om Shyhorna noe sted?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn