Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.312
    Sted
    Holmestrand
    Dessverre er det ikke bare regjering og IDF som anser hele befolkningen som mål; jeg har sett et par meningsmålinger som antyder at ~80% av Israels befolkning er enige i at "det finnes ingen uskyldige i Gaza". På den annen side lar stadig flere reservister være å etterfølge innkalling til tjeneste og flere og flere som tjenestegjør snakker ut mot det de ser og opplever, men dette blir sjelden eller aldri rapportert i pressen og er dessuten kun for musepiss i havet å regne.

Det hadde vært interessant å se en lignende meningsmåling blant norske jøder. Mon tro om resultatet hadde vært markant annerledes...?
    Har litt inntrykk av at MIFF/norske jøder er litt som amerikanere av norsk avstamning, ganske så langt ute til en side ….?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.042
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    For min del har jeg intet inntrykk av norske jøder i det hele tatt. Jeg kjenner ingen personlig og jeg har ingen anelse om hvor representative for helheten de få talspersonene vi nå og da ser er. Med Israel For Folkemord virker langt enklere å vurdere.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.802
    Sted
    Bergen
    Det blir nok utfordrende for israeljødene og deres støttespillere å skjule historiens gang og ettermæle
    de stiller i en egen liga der de virkelige gale og sinnsyke opererer

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.348
    Torget vurderinger
    1
    Denne scenen fra Schindlers liste gir noen veldig uhyggelige assosiasjoner til matkø i Gaza

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.312
    Sted
    Holmestrand
    For min del har jeg intet inntrykk av norske jøder i det hele tatt. Jeg kjenner ingen personlig og jeg har ingen anelse om hvor representative for helheten de få talspersonene vi nå og da ser er. Med Israel For Folkemord virker langt enklere å vurdere.
    Jeg er i samme situasjon,
    så min oppfatning er basert på det jeg får fra media, og når vi hører noe der så er det jo gjerne MIFF som kommer med sitt, ellers lite å høre fra den kanten, hvilket jeg anser som aksept for at dette kan skje i deres navn.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.042
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det blir nok utfordrende for israeljødene og deres støttespillere å skjule historiens gang og ettermæle

Det blir helt umulig. Hvert eneste sivile dødsfall, og hvordan det skjedde, blir registrert og spart for ettertiden. At det som skjer på ett eller annet tidspunkt vil få et heftig etterspill er uunngåelig.

Spørsmålet er bare hvilken effekt dette etterspillet vil få - og det avhenger nesten utelukkende av det politiske klimaet i USA. Vel er opinionen der godt på vei til å snu i retning Palestina, men når har amerikanske politikere noengang brydd seg om hva velgerne mener? Spesielt når millionene flyter i strie strømmer fra pro-israelske lobbygrupper.

Heldigvis foreldres aldri folkemord og andre alvorlige menneskerettighetsbrudd.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.042
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    hvilket jeg anser som aksept for at dette kan skje i deres navn.

Mulig du har rett, men er ganske sikker på at for mange jøder er det å tale Israels regjering og IDF midt i mot omtrent like komfortabelt som å tre ut av Jehovas Vitner.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.312
    Sted
    Holmestrand
    Jeg er i samme situasjon,
    så min oppfatning er basert på det jeg får fra media, og når vi hører noe der så er det jo gjerne MIFF som kommer med sitt, ellers lite å høre fra den kanten, hvilket jeg anser som aksept for at dette kan skje i deres navn.
    Dette er ganske talende, spør du meg.
    IMG_0582.jpeg

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.042
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ja, og derved aksept av uhyrligheter.
    Nåvel, deg om det. Det er lett å være bombastisk og tøff i trynet når det har null konsekvenser, en del verre når det kan medføre brudd med familie, venner og gudene vet hva. Det er noe med å ha gått noen mil i andres fotspor før en setter seg til doms.

Ikke for det, det er påtagelig få norske jøder som løfter stemmen mot slaktet, inkludert de få som stiller på TV. At det betyr at alle som holder kjeft ikke bryr seg om slaktet som pågår har jeg mer enn vanskelig for å tro. Da må det vel nødvendigvis også være slik at alle nordmenn som ikke åpner kjeften og støtter Israel.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.312
    Sted
    Holmestrand
    Nåvel, deg om det. Det er lett å være bombastisk og tøff i trynet når det har null konsekvenser, en del verre når det kan medføre brudd med familie, venner og gudene vet hva. Det er noe med å ha gått noen mil i andres fotspor før en setter seg til doms.

Ikke for det, det er påtagelig få norske jøder som løfter stemmen mot slaktet, inkludert de få som stiller på TV. At det betyr at alle som holder kjeft ikke bryr seg om slaktet som pågår har jeg mer enn vanskelig for å tro. Da må det vel nødvendigvis også være slik at alle nordmenn som ikke åpner kjeften og støtter Israel.
    Har ingen illusjon om at det er enkelt på noe sett og hvis.
    På samme måte som jeg føler sinne og avmakt for det palestinerne gjennomgår, så føler jeg sinne og avmakt over det jødene ble utsatt for under andre verdenskrig, i Sovjet-unionen og andre steder og tider jødene har blitt undertrykt på grusomt vis.
    Men for meg så er det totalt uforståelig at den staten som er bygd opp rundt jødene og jødenes tragiske skjebne nå har blitt et sentralt instrument i undertrykkelse og ødeleggelse av et annet folk.
    I denne situasjonen så synes jeg kanskje det hadde vært rimelig at f eks «Det mosaiske samfunn» som vanligvis er ganske raske med kommentarene nå ikke svarer på direkte spørsmål.
    Men at det ikke er lett skjønner jeg.
    Problemet her er at ved å stikke hodet i sanden så oppnås ikke annet enn å skape grobunn for jødehat, et helt reelt problem.

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    792
    Mer enn 100 meldes drept i angrep mot Gaza det siste døgnet

Mer enn 100 mennesker er drept i israelske angrep på Gazastripen det siste døgnet, ifølge palestinske helsemyndigheter. Mange av dem skal ha ventet på mat.

104 ble drept og 399 såret, ifølge helsedepartementet på Gazastripen.

Minst 30 ble drept mens de ventet på å få utdelt nødhjelp, ifølge sykehus som tok imot drepte og behandlet sårede.

I tillegg døde ytterligere sju, blant dem et barn, av sultrelaterte årsaker, ifølge helsedepartementet.

(NTB)

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.042
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Problemet her er at ved å stikke hodet i sanden så oppnås ikke annet enn å skape grobunn for jødehat, et helt reelt problem.

Så absolutt. Å la være å gi respons til spørsmål som blir stilt er det nest dummeste de kan gjøre, nest etter å gå ut å repetere at "Israel må har rett til å forsvare seg" og denslags direkte og indirekte forsvar for folkemordet.

Ellers er historien full av eksempler på folk og folkeslag som kun har lært de negative leksene av ting de har opplevd, fra Sumer og frem til i dag. Det viser vel bare at mens vi har tatt vitenskap og teknologi med storm har vi sosiologisk stått nærmest fullstendig på stedet hvil.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.312
    Sted
    Holmestrand
    Så absolutt. Å la være å gi respons til spørsmål som blir stilt er det nest dummeste de kan gjøre, nest etter å gå ut å repetere at "Israel må har rett til å forsvare seg" og denslags direkte og indirekte forsvar for folkemordet.

Ellers er historien full av eksempler på folk og folkeslag som kun har lært de negative leksene av ting de har opplevd, fra Sumer og frem til i dag. Det viser vel bare at mens vi har tatt vitenskap og teknologi med storm har vi sosiologisk stått nærmest fullstendig på stedet hvil.
    Ja, og det gjør meg fryktelig trist.
    Jeg er oppvokst med idealer, mennesker med verdier,
    noe som ser ut til å ha gått av moten.
    Men det er vel det som skjer når ryggraden forvitrer hos folk flest, og bøller blir de som setter premissene for hvordan samfunnet skal være,
    for det er ikke lengre noen igjen som kan ta fighten.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.509
    Rawan Osmans kraft tale fra UNHRC talestolen:

Tøff dame❣

Men å hevde at "Israel er ikke problemet", er i beste fall en voldsom forenkling, det må sies.
    Jeg har ingen problemer med å tilslutte meg alle hennes poenger omkring de arabiske / muslimske land omkring Israel, men det rettferdiggjør uansett ikke ISraels grenseløse statsterror mot et helt folk!

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.802
    Sted
    Bergen
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn