Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.506
    Torget vurderinger
    96
    Om disse to folkene ikke burde være naboer, da må jo masse invasjonen av jøder dit i forrige århundre ha vært en fryktelig kardinal feil.
    Folk og familier som hadde bodd der i århundrer ble fordrevet for å gi plass til Guds eget folk.
    Det er vel ikke en nøytral fremstilling.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.013
    Sted
    Oslo
    Det er vel ikke en nøytral fremstilling.
    ,
    I 1878 utgjorde jøder ca 3% , 15.000 jøder av de 460.000 innbyggerne , i 1946 var 600.000 jøder, i 1948, Nakbaen, ble 750.000 palestina arabere fordrevet .
    Mange til Gaza som i årevis lenge før 7. oktober ble omtalt som verdens største utendørs fengsel
    Rundt år 2000 var det en journalist, høyremann forøvrig, som sa at på vestbredden tar det 3 dager å bli Palestina vennlig, på Gaza tar det 3 timer.
    Tror de fleste vet hvordan en trykkokeren uten ventil vil oppføre seg.
    Er det trykkokerens feil eller er det kokkens?

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.057
    Torget vurderinger
    2
    Det tikket inn et kompliment fra DC i kveld...

USA fordømmer sanksjonene mot israelske ministre

USA fordømmer sanksjonene Norge og flere andre land har innført mot de to ytterliggående israelske ministrene Itamar Ben-Gvir og Bezalel Smotrich.
    En talsperson for utenriksdepartementet i Washington kaller sanksjonene mot de to høyrenasjonalistene for «ekstremt lite hjelpsomme».

– Det vil ikke bringe oss nærmere en våpenhvile i Gaza, sier Tammy Bruce
    .
    – De burde heller fokusere på de virkelig skyldige, som er Hamas, sier hun.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.916
    Sted
    Holmestrand
    Det tikket inn et kompliment fra DC i kveld...

USA fordømmer sanksjonene mot israelske ministre

USA fordømmer sanksjonene Norge og flere andre land har innført mot de to ytterliggående israelske ministrene Itamar Ben-Gvir og Bezalel Smotrich.
    En talsperson for utenriksdepartementet i Washington kaller sanksjonene mot de to høyrenasjonalistene for «ekstremt lite hjelpsomme».

– Det vil ikke bringe oss nærmere en våpenhvile i Gaza, sier Tammy Bruce
    .
    – De burde heller fokusere på de virkelig skyldige, som er Hamas, sier hun.
    Nei, mere penger og bomber til IDF er antageligvis riktig medisin, det har jo all erfaring vist. 😳

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    702
    Dette blir bare verre å verre. Disse sionistene burde beskyttes mot seg sjølv.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.057
    Torget vurderinger
    2
    Nødhjelp med israel metoden. Det er jo slik menneskene har drevet jakt på dyr i tusener av år, lokker dyrene i fellen med mat for så og slakte dem....

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Og mange israelere ser på palestinerne som nettopp dyr, eller sub-humane skapninger. Vi hører det fra regjeringsmedlemmer, ministere og jeg har selv hørt det gang på gang fra soldater, offiserer og sivile.

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    702
    Terrorhæren IDF bekrefter nå å ha skutt mot palestinere. Som vanlig er det den samme regla om "mistenksomme personer". Tenk om alle mistenksomme sionister skulle blitt plaffe ned på denne måten. Måtte jo skutt alle som en da.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.013
    Sted
    Oslo
    Terrorhæren IDF bekrefter nå å ha skutt mot palestinere. Som vanlig er det den samme regla om "mistenksomme personer". Tenk om alle mistenksomme sionister skulle blitt plaffe ned på denne måten. Måtte jo skutt alle som en da.
    Det var sikkert kvinner og barn som var sendt ut for å hente mat til Hamas terroristene.

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    702
    US Ambassador to Israel expects no Palestinian state ‘in our lifetime’

Ambassador Mike Huckabee, a staunch Evangelical Christian and vocal supporter of Israeli settlement expansion, has said he doubts the creation of a Palestinian state remains a US foreign policy goal.

“I don’t think so,” he said when asked by Bloomberg News broadcaster if a Palestinian state is still a US goal.

“Unless there are some significant things that happen that change the culture, there’s no room for it,” he added, noting such changes probably won’t happen “in our lifetime”.

Huckabee has previously questioned the very notion of Palestinian identity, saying “really no such thing as a Palestinian”.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.255
    Jeg ser ikke at denne konfliktet lenger handler om hvem som har rett og hvem som tar feil.
    Poenget nå. er at den sterke driver terror og nesten massakre mot en svak befolkning som påføres enorme lidelser og tap og håpløshet.
    Begrunnelse for at dette skal fortsette, er meget svak.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.916
    Sted
    Holmestrand
    Jeg ser ikke at denne konfliktet lenger handler om hvem som har rett og hvem som tar feil.
    Poenget nå. er at den sterke driver terror og nesten massakre mot en svak befolkning som påføres enorme lidelser og tap og håpløshet.
    Begrunnelse for at dette skal fortsette, er meget svak.
    Hvis du ikke er israelsk sionist, eller evangelisk kristen amerikaner, så ja.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Da er i hvert fall USA medansvarlig for folkemord

Selvsagt er de det, sammen med Storbritannia og andre. Men når man ser hvor vanskelig det er å stille Israel til rette, hva er da sjansen for at USA noen gang blir holdt ansvarlig?
    Sionistene vil slakte mennesker i fred.

All grunn til å frykte at slaktet nå vil øke i intensitet.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Flotte greier, for verden har jo vært alt for fredelig i det siste.

Skjer det, så vil det neppe bli en "measured response" fra Iran, som sist gang.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Og da var de i gang. Missilangrep mot iranske atominstallasjoner i natt og IDF sier at angrepet vil fortsette i flere dager.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.254
    Sted
    Ein knaus
    Skjer det, så vil det neppe bli en "measured response" fra Iran, som sist gang.
    Spørsmålet er kva dei eigentleg kan gjera. Er det slik at dei har ein enorm kapasitet til å skada Israel direkte som dei ikkje har brukt, eller er den tilsynelatande forsiktige responsen fram til no eit uttrykk for at dei faktisk ikkje har så veldig mykje (i form av konvensjonelle luftangrep) å stilla opp med som går gjennom det israelske luftforsvaret?

Eg veit ikkje.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.493
    Spørsmålet er kva dei eigentleg kan gjera. Er det slik at dei har ein enorm kapasitet til å skada Israel direkte som dei ikkje har brukt, eller er den tilsynelatande forsiktige responsen fram til no eit uttrykk for at dei faktisk ikkje har så veldig mykje (i form av konvensjonelle luftangrep) å stilla opp med som går gjennom det israelske luftforsvaret?

Eg veit ikkje.
    Iran har et relativt stort arsenal av ballisitiske raketter så de kan nok angripe Israel ganske kraftig - om de vil. Da de angrep Israel for et år eller to siden så var det viden kommentert som et angrep for innenrikspolitiske formål, det var saktegående saker som var varslet på forhånd og Iran visste at Israel kom til å skyte ned alle sammen relativt enkelt. Om det kommer noen ballistiske raketter flyvende i flere ganger lydhastigheten så er det neppe så enkelt.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.254
    Sted
    Ein knaus
    Om det kommer noen ballistiske raketter flyvende i flere ganger lydhastigheten så er det neppe så enkelt.
    Ja, det er mogleg. Eg veit ikkje styrkeforholdet mellom iranske missil vs amerikansk/israelsk luftvern. Empirisk spørsmål, reknar eg med. Det umiddelbare droneangrepet ser så langt ikkje ut til å vera veldig stort trugsmål.

Men responsen til Iran har vore nesten oppsiktsvekkande avmålt dei siste, tja, fem-seks åra. Dei har tatt angrep på både mot Iran, Revolusjonsgarden og allierte grupper over heile MØ utan å svara meir enn nesten symbolsk. Den ganske store regionale makta Iran hadde opparbeidd seg er nesten utradert.

Det kan sjølvsagt vera politisk/strategisk: fordi dei ikkje ser nokon gevinst i å eskalera direkte mot Israel og USA. Det er jo ein logikk det er lett å følgja. Døde israelarar i Israel vil kanskje til og med gjera meir skade enn gagn, både for Iran og ikkje minst for den sivile israelske motstanden mot krigen i Gaza.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.075
    Sted
    Bergstaden
    Var det like mye uro og konflikter på 70 - 80 tallet også, eller er det bare jeg som føler at ting eskaleres mer og mer for tiden?

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.662
    Sted
    Polen
    Jeg spurte CGPT:

How many armed conflicts were there on average in the 1970s, 1980s, 1990s, 2000s, 2010s, and in the period 2020-2024? Include international and intra-state conflicts.

The number of armed conflicts worldwide, encompassing both international and intra-state conflicts, has varied over the decades. Here's an overview of the average number of armed conflicts per year during each period:

📊 Average Number of Armed Conflicts by Decade

• 1970s: Approximately 20 conflicts per year.
    • 1980s: Around 25 conflicts annually.
    • 1990s: An average of 30 conflicts per year, with a peak of 52 in 1991.
    • 2000s: Between 30 and 52 conflicts annually, with a notable decrease in the mid-decade.
    • 2010s: A steady range of 30 to 52 conflicts per year.
    • 2020–2024: An average of 52 conflicts per year, with 2023 recording a post-WWII record of 59 conflicts.

🔍 Observations

• 1970s–1980s: The number of conflicts remained relatively stable, with a slight increase in the 1980s.
    • 1990s: The end of the Cold War led to a surge in conflicts, peaking in 1991.
    • 2000s–2010s: The number of conflicts remained consistent, with fluctuations due to various regional tensions.
    • 2020–2024: The number of conflicts reached a historic high in 2023, driven by factors such as the spread of ISIS and increased involvement of non-state actors.

These figures highlight the complex and evolving nature of global conflicts over the past five decades.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.254
    Sted
    Ein knaus
    Var det like mye uro og konflikter på 70 - 80 tallet også, eller er det bare jeg som føler at ting eskaleres mer og mer for tiden?
    Godt spørsmål, og det er sikkert eit spørsmål om kva ein tel: Antal konfliktar, eller storleik/intensitet/tal døde?

@PederP posta denne i ein annan tråd

Når eg tenkjer tilbake til min eigen barndom på 1980-talet, så hugsar eg sterkt krigen Iran-Irak og den sovjetiske invasjonen av Afghanistan, i tillegg til den alltid truande stemninga av at full kjernefysisk krig var rett rundt hjørnet (det var ein grunn til at Jahn Teigens «Glasnost» vart sungen på kvar einaste barneskule i landet). Eg trur ikkje eg hadde eit klart begrep om kva som skjedde i Palestina/Israel, Etiopia/Eritrea eller Sør-Amerika, men at det var uro der, trur eg at eg hugsar.

Samtidig var etterdønningane etter andre konfliktar, som Kypros, Vietnamkrigen og Libanon, veldig tilstades.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.075
    Sted
    Bergstaden
    Jeg husker også at det var mye greier når jeg var barn på åttitallet, men hukommelse er jo en ting, og jeg var barn. Men det føles virkelig som om ting bare blir verre nå globalt.

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    702
    Det kommer selvfølgelig ingen kritikk av Israel fra Listhaug og Tybring-Gjedde. Tvert i mot. Ikke mye fordømmelse fra Søreide heller for å si det mildt. Tenk visst denne gjengen hadde sittet i regjering nå.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.916
    Sted
    Holmestrand
    Det kommer selvfølgelig ingen kritikk av Israel fra Listhaug og Tybring-Gjedde. Tvert i mot. Ikke mye fordømmelse fra Søreide heller for å si det mildt. Tenk visst denne gjengen hadde sittet i regjering nå.
    Nå må du huske det heter « men Hamas»,
    IKKE «men Israel».

Bortsett fra at vi er litt sure fordi jødene drepte Jesus, så er vel alt de ellers gjør greit siden Jesus nå en gang var jøde.
    Og jødene er guds eget folk.
    Det lærte jeg på barneskolen.
    Oppsummerer ikke det det meste?

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.722
    Sted
    Sørlandet
    Bortsett fra at vi er litt sure fordi jødene drepte Jesus, så er vel alt de ellers gjør greit siden Jesus nå en gang var jøde.
    Og jødene er guds eget folk.
    Det lærte jeg på barneskolen.
    Oppsummerer ikke det det meste?
    Hele bibelbeltet reiser seg og klapper.....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn