Israel

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
590
Allt for mye å lese. Du kan ikke oppsumere det vikigeste? Litt sånn "Israel for dummies"?

På forhånd takk. :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Jaerbu skrev:
Allt for mye å lese. Du kan ikke oppsumere det vikigeste? Litt sånn "Israel for dummies"?

På forhånd takk. :)
Nope, du må nok lese den selv.

Men velger du lørdagsfilmen fra http://www.angryalien.com/ så får du nok litt tid til overs i dag også til kompliserte bokstaver. :)

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
590
Ok, etter en kjapp lørdagsfilm fikk jeg faktisk tid til å lese HELE artikkelen. (Er på jobb så...)
Tjah, intet nytt under solen kan man enkelt konkludere med. Etter tusen år med korstog har vi da idet minste lært oss å ta i bruk lokale krefter til å utkjempe "den evige strid". Like greit spør dere meg, da hverken jeg eller noen jeg kjenner ville ha vært med på noe så lite matnyttigt.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jaerbu skrev:
Ok, etter en kjapp lørdagsfilm fikk jeg faktisk tid til å lese HELE artikkelen. (Er på jobb så...)
Det er ikke alle forunt å se film på jobben. Med full lønn. ;D

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
590
oddgeir skrev:
Jaerbu skrev:
Det er ikke alle forunt å se film på jobben. Med full lønn. ;D
Man velger da sin jobb med omhu! 8) (Offshorelab.)

V

villov

Gjest
..og når jeg spør bekjente i Tel Aviv om frykt for landet så svarer de at de er mest redde for trafikken.
Ellers en glimrende artikkel som jeg håper folk får med seg.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Israel er et velfungerende demokrati etter europeisk mønster. Her finnes alle de friheter som mangler i de arabiske nabolandene.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
BBking skrev:
Israel er et velfungerende demokrati etter europeisk mønster. Her finnes alle de friheter som mangler i de arabiske nabolandene.
BBking da, du vet da godt at man må stille høyere krav til demokratier enn til arabiske naboland.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Artikkelen var lett platt føleri. Den amerikanske militærbasen Israel er en de facto terrorstat (i følge genevekonvensjonen, folkeretten etc) som driver ut Palestinere ved nybygging på okkuperte områder og tvinger de inn i kantoner etter det Sør-Afrikanske bantustanprinsippet hvor Israel kontrollerer all infrastruktur (vann, strøm...).

En artikkel med litt virkelig substans hadde gjort seg mye bedre. Deph, begynner du å dra på åra? Denne pro-israelske sentimentaliteten er ofte et tegn på nettopp dette, stadiet før en nileser bibelen og angrer sin ungdommelige uvørenhet i frykt for skjærsilden ;).

Mvh

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
BBking skrev:
Dessuten har de så mye godt frukt ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det er mye skriverier om Israels mur mot Gaza om dagen. Om at Israel straffer et helt folk kollektivt.

Det skrives ikke om betongmuren mellom Gaza og Egypt. Den var også stengt, helt til palestinerne sprengte et hull i den her om dagen. Egypterne får ikke kassam-raketter i hodet hver dag, men har likevel valgt å bygge denne muren.

Er egyptisk betong bedre enn israelsk?

J

Jurassic

Gjest
Nå er såvidt jeg vet Israel og Egypt to ulike land så da er det mer naturlig å ha en grense mellom landene enn å ha en mur inne i sitt eget land.
Forøvrig ser jeg ønsket om å bygge en mur som en klar grense mellom 2 land som aldri har vært venner og det er ikke så fryktelig lenge siden deler av Egypt var okkupert av Israel.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Huff, disse intolerante isralittene som ikke bare kan akseptere at palestinerne sender noen skarve småraketter på dem. Skjønner de ikke at det er god trening på hva som venter dem når iranerne endelig får skikk på atomstridshodene sine?

G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Det er mye skriverier om Israels mur mot Gaza om dagen. Om at Israel straffer et helt folk kollektivt.

Det skrives ikke om betongmuren mellom Gaza og Egypt. Den var også stengt, helt til palestinerne sprengte et hull i den her om dagen. Egypterne får ikke kassam-raketter i hodet hver dag, men har likevel valgt å bygge denne muren.

Er egyptisk betong bedre enn israelsk?
Grensesperringene mellom Gaza og Egypt er en avtale mellom Israel og Egypt med sterkt påtrykk og lokking fra USA. Egypt har ikke noen interesse i seg selv av å lukke grensen. Og i praksis er den jo heller ikke lukket. Det er en kjent smulglerrute og hele grensen er gjennomboret av tunneller og underjordiske kanaler. Så de eneste som i praksis blir nektet fri bevegelse er sivilbefolkningen. Det hele er et dillemma for Egypt. Så lenge grensen holdes sperret for å hindre smulgling av våpen, mennesker og småvarer kan det forsvares på hjemmebane. Men denne gangen var det forfrosne og utsultede horder med sivilister som ville skaffe seg mat, brensel og forsyninger. Da blir det mye vanskeligere å forsvare at de skal holdes ute med tanks, maskingeværer og piggtråd. De kommer nok til å stenge grensen igjen om ikke så lang tid, men føst etter at befolkningen har hatt anledning til å hamstre mat, drivstoff, brensel og medisiner. Så kan Israel få fortsette beleiringen siden.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
BT skrev:
Huff, disse intolerante isralittene som ikke bare kan akseptere at palestinerne sender noen skarve småraketter på dem. Skjønner de ikke at det er god trening på hva som venter dem når iranerne endelig får skikk på atomstridshodene sine?
Klart det. Så det er ein ting å gjere, stenge Palestina-ghettoane og nekte innbyggjarane mat. Det tenkjer vi skal sivilisere dei!
Enkle løysingar er ofte dei.....beste?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Audiophile-Arve skrev:
BT skrev:
Klart det. Så det er ein ting å gjere, stenge Palestina-ghettoane og nekte innbyggjarane mat. Det tenkjer vi skal sivilisere dei!
Hva ville du gjort for å få bukt med at sivilbefolkningen i landet ditt til stadighet ble beskutt med raketter fra nabolandet??
De er sikkert åpen for forslag.

Vi som har forbudt nyttårsraketter bør kanskje ikke skrike så høyt her...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Komponenten skrev:
Audiophile-Arve skrev:
BT skrev:
Hva ville du gjort for å få bukt med at sivilbefolkningen i landet ditt til stadighet ble beskutt med raketter fra nabolandet??
De er sikkert åpen for forslag.

Vi som har forbudt nyttårsraketter bør kanskje ikke skrike så høyt her...
Får håpe ingen nekter oss mat, medisiner og strøm dersom noen skulle finne på å sende opp en og annen rakett med styrepinne neste nyttårsaften...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Audiophile-Arve skrev:
BT skrev:
De har vel prøvd litt mindre enkle løsninger på dette problemet tidligere.
Det falt ikke i god jord blant israelhaterne det heller.

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
0
Hvis Sverige hadde byggd en mur rundt Norge, stengt av vanntilførselen og nektet oss mat, så hadde jeg laddet rifla og gjort motstand. Svar godt nok komponenten? Eller er det helt greit at en stat sulter ihjel at helt folk som kollektiv avstraffelse?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gaahl skrev:
Hvis Sverige hadde byggd en mur rundt Norge, stengt av vanntilførselen og nektet oss mat, så hadde jeg laddet rifla og gjort motstand. Svar godt nok komponenten? Eller er det helt greit at en stat sulter ihjel at helt folk som kollektiv avstraffelse?

Vil man ha eget land og styre seg selv så får man jo ta konsekvensene av det. Hvor står det skrevet at Israel er forpliktet til å forsyne de med det de trenger, med en haug raketter i hodet som takk? Hvorfor er ikke Egypt i like stor grad forpliktet til å sørge for at de får det de trenger? De får heller ikke raketter i hodet som takk, så kanskje den forbindelsen hadde vært en smule mer naturlig?
Det blir litt som å flytte på egen hybel og forvente at mamma fortsatt skal vaske klær og lage middag, samtidig som man raserer huset hver gang man er innom, tror mamma blir litt lei til slutt da… kanskje hun skifter lås på døren og lar være å lukke opp..

Hadde naboen min drevet butikk, og jeg stadig drev og skjøt nyttårsraketter i hodet på ungene hans, er jeg rimelig sikker på at han hadde nektet meg adgang til butikken, foruten at han mest sannsynlig hadde tatt turen bort og skambanket meg … Om jeg fortsatte med rakettskytingen da, ville jeg for det første bevist en gang for alle hvilken komplett idiot jeg var, og resten av familien min ville lidd på grunn av min idioti, men det er da ikke naboens skyld…

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
0
Det blir litt som å flytte på egen hybel og forvente at mamma fortsatt skal vaske klær og lage middag, samtidig som man raserer huset hver gang man er innom, tror mamma blir litt lei til slutt da… kanskje hun skifter lås på døren og lar være å lukke opp..
En mer naturlig sammenligning ville i denne sammenheng være om hybeleier murte igjen døråpningen og vinduene dine, for så å kutte av vann og strøm.

Hadde naboen min drevet butikk, og jeg stadig drev og skjøt nyttårsraketter i hodet på ungene hans, er jeg rimelig sikker på at han hadde nektet meg adgang til butikken, foruten at han mest sannsynlig hadde tatt turen bort og skambanket meg … Om jeg fortsatte med rakettskytingen da, ville jeg for det første bevist en gang for alle hvilken komplett idiot jeg var, og resten av familien min ville lidd på grunn av min idioti, men det er da ikke naboens skyld…
En mer naturlig sammenligning i denne sammenheng ville være om naboen din hadde drevet butikk i Oslo, du skøt raketter over hodet på han og han svarte med å nekte hele Oslo tilgang til butikken sin.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gaahl skrev:
Det er vel på sin plass å vurdere hva som utløser hva.
Israelsernes mur er et direkte resultat av hamas' manglende vilje til å stoppe den kontinuerlige bombingen av Israelske byområder.
Det er ikke omvendt, slik du synes å tro.

I det øyeblikk hamas slutter med terroren, og setter seg til forhandlingdsbordet, åpnes grensene igjen.
Husk at israel har måttet leve med palestinsk terror i flere 10-år før muren ble bygget.

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
0
Det er vel på sin plass å vurdere hva som utløser hva.
Israelsernes mur er et direkte resultat av hamas' manglende vilje til å stoppe den kontinuerlige bombingen av Israelske byområder.
Det er ikke omvendt, slik du synes å tro.

Det er altså greit å straffe sivilbefolkningen på grunnlag av hva militante grupperinger foretar seg og ikke foretar seg? Skal si det er noen fine personligheter som vanker her på hifisentralen, menneskeverde og omtanke for medmennesker står virkelig i førersete... ??? Genevekonvensjonen er ikke verd papiret den er skrevet på, eller hva?

Det er ikke i tvil om at det er skyldige på begge sider, og jeg ønsker ikke å legge skylden på noen av partene, men jeg synes det er soleklart feil av Israel og ty til kollektiv avstraffelse av sivilbefolkningen ved å stenge av vann, strøm/medisiner og mure befolkningen inne.

kns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Innkjøp av mat og medisiner ?

Storhamstring på mineralvann, (merkelig prioritering).
Enten har disse palestinerne hatt en noe feilslått kostholds undervisning,
over hva som er nærings rik mat og drikke. Eller kan det være slik, at deres
behov for mat og medisiner, kanskje er en smule overdrevet ?

Vedlegg

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
kns skrev:

Svært imponerende hvordan du kan komme til slike konklusjoner ved hjelp av noen bilder. Du har selvsagt egenhendig undersøkt og fått bekreftet at personene på bildet faktisk bare kjøpte det vi ser? At dette er bilder fra deres første og eneste handletur og ikke fra den åttende, ellevte eller nittende turen over grensen? Likeledes tar jeg det for gitt at du har kontaktet butikkene i den egyptiske delen av Rafah for å vite hva som var tilgjengelig på den tid bildet ble tatt? Selvsagt har du det, for i motsatt fall tjener jo ikke posten din noen annen hensikt enn å annonsere hvilken part du tar i konflikten og at du er en person som synes harde fakta er unødvendig for å trekke bastante konklusjoner.

S

Slubbert

Gjest
Gaahl skrev:
Hvis Sverige hadde byggd en mur rundt Norge, stengt av vanntilførselen og nektet oss mat, så hadde jeg laddet rifla og gjort motstand.
Ville du også gjemt dine våpen og bombekastere på skoler og sykehus? Ville du maksimert lidelsene til andre uskyldige nordmenn for å vinne sympati for din sak i verdensopinionen? Ville du underslått og stjålet alle nødhjelpspengene og brukt dem på våpen og sprengstoff istedet for mat og medisiner? Ville du brukt dine naboers barn som levende skjold? Ville du rettet din motstandskamp mot sivilister og gått etter myke svenske mål som busser og restauranter? Ville du drevet en TV-kanal som sender rase- og religionspropaganda? Ville du festet bombebelter på 14-åringer og sendt dem ut på byen for å drepe så mange som mulig? Bare spør for å finne ut hvor du står.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Det er helt absurd å se norsk presse kaste seg over ting hver gang Israel blir fed up av alle Kassam rakettene som daglig flyr over hodet på de.
Tirsdag sendte palestina-arabere ca 50 raketter fra Gaza inn i Israel ,i forsøk på å ta livet av flest mulig mennesker,og om det er dagsgjennomsnittet av raketter sponset av norsk regjering vet jeg ikke,men man leser sjeldent en tøddel om rakettene og lidelsene til jødene fra venstrevridd norsk presse.Desse rakettene har haglet omtrent daglig siden Israel gjorde et vennlig nikk med å gi fra seg Gaza.
Med engang Israel må foreta seg noe siden det internasjonale samfunn ser ut til å drite loddrett i de,da er skrikhalsene på plass.

Jeg lurer på om det snart er på tide at Israel tar skikkelig tak...... ? !
Jeg tror ikke de kan/skal gi fra seg Jerusalem til en eventuell Palestinsk stat.Viss det blir en Palestinsk stat så kommer ikke rakettene til å slutte å hagle over de nye grensene,og det internasjonale samfunnet kommer til å gi drallen i at rakettene blir sendt etter ca 1 måned.FNs eventuellt utplasserte fredsarme kommer etter kort tid til å bry seg omtrent like mye som de gjorde i sør Libanon.For da har palestina-araberene som vil ha Israel av kartet i midtøsten fått kjørt igang en ny propaganda kampanje i ånden til mullah Arafat.Gjenta og gjenta og gjenta løgner til folk lett tror på det,godt hjulpet av jødehat-presse verden over.

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
0
Bare spør for å finne ut hvor du står.
Må jeg stå på den ene eller andre siden? Jeg vil at folk på begge parter skal ha det bra, noe som tydeligvis er en helt fremmed tanke for enkelte her inne, siden jeg tydeligvis må være med dere eller mot dere. Og slik situasjonen er nå lider nok den palestinske sivilbefolkningen mye mer enn den Israelske, det er tross alt de som ikke har strøm til sykehusene, mat eller vann. Men dere driter tydeligvis en lang faen i at mennesker lider.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.768
Torget vurderinger
1
kns skrev:

Alt er i utgangspunktet næring. Har man reist litt rundt om her i verden, vil man fort oppdage at hva som er mat og betraktes som normalt kosthold kan være ulikt det vi er vant til her hjemme.

Arabere (og israelere) er forresten glad i sukker, har jeg funnet ut. Franskemenn serverer sjokolade til nesten alt. I USA (de amerikanere jeg har møtt) bruker potetgull som mat og tilbehør til mat.

Mvh. Bjørn

Mvh. Bjørn

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gaahl skrev:
Bare spør for å finne ut hvor du står.
Men dere driter tydeligvis en lang faen i at mennesker lider.
Hvis vi ser litt lenger enn personangrepene dine, og stiller det retoriske spørsmålet: Hva ville du gjort for å få stoppet den daglige bombingen av israelske byer, og hvorfor tror du det ville ha effekt?

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
0
Vis meg et eneste personangrep jeg har kommet med.. Er det så rart at jeg kommer med utspill om at dere driter i menneskers lidelse når dere uttaler at det er helt greit med kollektiv avstraffelse i form av stengte grenser, stengt vann\mat tilførsel? Skal jeg komme med et personagrep så skulle det kommet mot denne Rune S som har utgitt seg for å være sterkt religiøs i tidligere tråder. En person som i følge boken sin skal sette menneskeverd og nestekjærlighet i høysetet. Snakk om dobbeltmoral...

Jeg sitter desverre ikke på løsningen på Midtøsten problemet. En ting er jeg derimot overbevist om (og det virker som den vanlige Isralitt også begynner å skjønne dette). Når man kuer et helt folk, så skaper man bare grobunn for mer hat.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Den eneste måten å få stoppet bombingen, og konflikten, er å sørge for at Hamas og andre ytterliggående grupper mister den støtten de har i den vanlige befolkningen. Siden kollektiv avstraffelse av sivilbefolkningen ikke har oppnådd dette i løpet av de siste 50 årene er det vanskelig å se hvorfor enkelte her inne har klokketro på at det skal virke nå. Terror avler hat og mer terror, på begge sider av konflikten. Israel har så lenge staten har eksistert systematisk brukt terror og kollektiv avstraffelse mot palestinerne. De samme metoder ble brukt i Libanon, med samme fravær av resultater.

Det eneste som kan løse konflikten er å gi den vanlige palestiner håp om og tro på at han og hun kan få et normalt liv. Så lenge folk ikke har hverken tro eller håp, vil Hamas rekrutteringspotensiale aldri tørke ut.

Topp Bunn