Israel dreper fortsatt på Gazastripen.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Smorte24

    Gjest
    fjellvåk skrev:
    Jeg husker ikke helt men hva var ståa der som Israel er nå før 1948? Hvem bodde der da og hvor er de nå? Hva er den egentlige grunnen til bråket der nede?
    Det startet i 1917 med Balfour erklæringen og det ble bestemt av FN blant annet av Norge, det er faktisk feigt av Norge og nordmenn nå å gå mot isralitene siden vi var medskyldige i å opprette staten Israel.

    Her er litt info:http://no.wikipedia.org/wiki/Israel#Sionisme_og_det_britiske_mandatet
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    34
    Smorte24 skrev:
    fjellvåk skrev:
    Jeg husker ikke helt men hva var ståa der som Israel er nå før 1948? Hvem bodde der da og hvor er de nå? Hva er den egentlige grunnen til bråket der nede?
    Det startet i 1917 med Balfour erklæringen og det ble bestemt av FN blant annet av Norge, det er faktisk feigt av Norge og nordmenn nå å gå mot isralitene siden vi var medskyldige i å opprette staten Israel.
    Norge støttet også frigjøringskampen i Zimbabwe, synes du vi er feige nå når vi ikke støtter Mugabe?
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Smorte24 skrev:
    fjellvåk skrev:
    Jeg husker ikke helt men hva var ståa der som Israel er nå før 1948? Hvem bodde der da og hvor er de nå? Hva er den egentlige grunnen til bråket der nede?
    Det startet i 1917 med Balfour erklæringen og det ble bestemt av FN blant annet av Norge, det er faktisk feigt av Norge og nordmenn nå å gå mot isralitene siden vi var medskyldige i å opprette staten Israel.

    Her er litt info:http://no.wikipedia.org/wiki/Israel#Sionisme_og_det_britiske_mandatet
    Om du hadde byttet ut "feigt" med et annet adjektiv som "feil" eller "lumpent" hadde jeg fortsatt sett på betraktningen som eksentrisk, men hva har dette med feighet å gjøre? Mener du at nordmenn er kritiske til israelsk oppførsel fordi vi ikke tør å la være? Mener du at Israel er underdogen i konflikten, og da er det feigt å ikke betingelsesløst støtte dem i ett og alt? Fortell, fortell.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tubesnake skrev:
    Smorte24 skrev:
    fjellvåk skrev:
    Jeg husker ikke helt men hva var ståa der som Israel er nå før 1948? Hvem bodde der da og hvor er de nå? Hva er den egentlige grunnen til bråket der nede?
    Det startet i 1917 med Balfour erklæringen og det ble bestemt av FN blant annet av Norge, det er faktisk feigt av Norge og nordmenn nå å gå mot isralitene siden vi var medskyldige i å opprette staten Israel.
    Norge støttet også frigjøringskampen i Zimbabwe, synes du vi er feige nå når vi ikke støtter Mugabe?
    Den logikken han bruker som grunnlag tilsier det, så jeg antar at han gjør det da.
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    baluba skrev:
    Tubesnake skrev:
    Smorte24 skrev:
    fjellvåk skrev:
    Jeg husker ikke helt men hva var ståa der som Israel er nå før 1948? Hvem bodde der da og hvor er de nå? Hva er den egentlige grunnen til bråket der nede?
    Det startet i 1917 med Balfour erklæringen og det ble bestemt av FN blant annet av Norge, det er faktisk feigt av Norge og nordmenn nå å gå mot isralitene siden vi var medskyldige i å opprette staten Israel.
    Norge støttet også frigjøringskampen i Zimbabwe, synes du vi er feige nå når vi ikke støtter Mugabe?
    Den logikken han bruker som grunnlag tilsier det, så jeg antar at han gjør det da.
    Ja gjør jo ikke regjeringen det da, mener jeg så Solheim smilende stående ved siden av Mugabe og lovet han penger for ikke så lenge siden, så vi støtter vel han så da burde vi vel støtte Israel også.

    Var ute med hunden og tok inn søndagsaftenposten, fint det som sto på forsiden:

    " Frykt og angst sprer seg i jødiske miljøer. Jødiske barn mobbes, voksne blir slått ned, og synagoger og graver tilgrises. Trusler og skjellsord er blitt vanlig. Over hele Europa er det registrert en økning i antall antisemittiske hendelser."

    Vi har vel folk som Gilbert og en del av dere på forumet og takke , det er jo åpenbart at dere er rasister av høyeste grad og håper på et muslimsk styresett i Norge.

    Lenge leve sosialismen som faktisk aldri har vært noe annet enn å ødelegge og forandre ting til det værre.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Smorte24 skrev:
    Vi har vel folk som Gilbert og en del av dere på forumet og takke , det er jo åpenbart at dere er rasister av høyeste grad og håper på et muslimsk styresett i Norge.
    Gal manns ralling. ;D
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    totte skrev:
    Smorte24 skrev:
    fjellvåk skrev:
    Jeg husker ikke helt men hva var ståa der som Israel er nå før 1948? Hvem bodde der da og hvor er de nå? Hva er den egentlige grunnen til bråket der nede?
    Det startet i 1917 med Balfour erklæringen og det ble bestemt av FN blant annet av Norge, det er faktisk feigt av Norge og nordmenn nå å gå mot isralitene siden vi var medskyldige i å opprette staten Israel.

    Her er litt info:http://no.wikipedia.org/wiki/Israel#Sionisme_og_det_britiske_mandatet
    Om du hadde byttet ut "feigt" med et annet adjektiv som "feil" eller "lumpent" hadde jeg fortsatt sett på betraktningen som eksentrisk, men hva har dette med feighet å gjøre? Mener du at nordmenn er kritiske til israelsk oppførsel fordi vi ikke tør å la være? Mener du at Israel er underdogen i konflikten, og da er det feigt å ikke betingelsesløst støtte dem i ett og alt? Fortell, fortell.
    Ja vi er feige fordi vi ikke tør å gjøre noen som helst protester mot muslimene men kritiserer Israel og Usa så fort vi kan fordi vi vet at dette blir det ikke noen konsekvenser av.

    Kritiserer vi muslimene så blir det drapsforsøk, brenning av flagget vårt og angrep på ambasader.
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    totte skrev:
    Smorte24 skrev:
    Vi har vel folk som Gilbert og en del av dere på forumet og takke , det er jo åpenbart at dere er rasister av høyeste grad og håper på et muslimsk styresett i Norge.
    Gal manns ralling. ;D
    Ja samme ble vel Carl I Hagen kalt på 80 tallet når han advarte oss mot innvandringen, mannen hadde rett.

    Håper dere ikke har noen unger fordi de vil ikke ha det så greit om 20-30 år.

    I Oslo er det faktisk ikke flertall av etniske nordmenn av en alder på 6 år, så det blir gøy når denne genarasjonen vokser opp.

    Så la oss gi det litt tid til så får vi se, da har nok neste genarasjonen mye å takke dere for.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og relevansen til Israels politikk er.....?

    This is faaaar beyond funny.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Smorte24 skrev:
    Ja vi er feige fordi vi ikke tør å gjøre noen som helst protester mot muslimene men kritiserer Israel og Usa så fort vi kan fordi vi vet at dette blir det ikke noen konsekvenser av.
    Men kjære, kjære Smorte, du skrev jo at det er feigt å kritisere Israel p.g.a. deltagelsen i opprettelsen. Har du glemt det alt? Prøv gjerne igjen.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Smorte24 skrev:
    totte skrev:
    Smorte24 skrev:
    fjellvåk skrev:
    Jeg husker ikke helt men hva var ståa der som Israel er nå før 1948? Hvem bodde der da og hvor er de nå? Hva er den egentlige grunnen til bråket der nede?
    Det startet i 1917 med Balfour erklæringen og det ble bestemt av FN blant annet av Norge, det er faktisk feigt av Norge og nordmenn nå å gå mot isralitene siden vi var medskyldige i å opprette staten Israel.

    Her er litt info:http://no.wikipedia.org/wiki/Israel#Sionisme_og_det_britiske_mandatet
    Om du hadde byttet ut "feigt" med et annet adjektiv som "feil" eller "lumpent" hadde jeg fortsatt sett på betraktningen som eksentrisk, men hva har dette med feighet å gjøre? Mener du at nordmenn er kritiske til israelsk oppførsel fordi vi ikke tør å la være? Mener du at Israel er underdogen i konflikten, og da er det feigt å ikke betingelsesløst støtte dem i ett og alt? Fortell, fortell.
    Ja vi er feige fordi vi ikke tør å gjøre noen som helst protester mot muslimene men kritiserer Israel og Usa så fort vi kan fordi vi vet at dette blir det ikke noen konsekvenser av.

    Kritiserer vi muslimene så blir det drapsforsøk, brenning av flagget vårt og angrep på ambasader.
    Så vi skal ikke kritisere noen? Vi kritiserer muslimer med den kostnaden det måtte medføre, og vi kritiserer Israel med den kostnaden det måtte medføre. Jeg håper endelig ikke du mener at vi skal ønske at Israel begynner å angripe norske ambassader. Det gjør det enklere å gjøre det vi må gjøre, kritisere Israel.
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    Jeg har svart på deres spøsrmål men enda har ikke dere svart på mitt spørswmål.

    Hva hadde skjedd hvis Palestina hadde vært den største militærmakten?
    Vi vet jo at Hamas tilhengere drepte Fatah tilhengere for fote i 2006.

    Svar på dette så kan vi fortsette diskusjonen.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Smorte24 skrev:
    Jeg har svart på deres spøsrmål men enda har ikke dere svart på mitt spørswmål.
    Neida du har ikke svart på det det blir spurt om, men kommer med noe nytt rør istedet. Det blir ikke det samme.


    Smorte24 skrev:
    Hva hadde skjedd hvis Palestina hadde vært den største militærmakten?
    Vi vet jo at Hamas tilhengere drepte Fatah tilhengere for fote i 2006.

    Svar på dette så kan vi fortsette diskusjonen.
    Artig hvordan du igjen og igjen vil diskutere noe annet enn det tråden handler om; samferdsel, innvandring, "gamle og syke" etc. Hva Palestina, om det hadde vært en selvstendig stat og regionens mektigste sådan, hadde gjort har du sikkert fantasert om, men jeg vet ikke hvordan en slik alternativ virklighet hadde sett ut, ei heller skjønner jeg at det har noe å si for hvordan man bør oppføre seg i den virkeligheten vi faktisk lever i. For deg virker jeg sikkert så dum at det er vanskelig å fatte når jeg ikke skjønner dette, men ikke alle er født med hodet på like riktig plass som dere skarpeste iblant oss.

    Kjærlig hilsen,
    totte
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Smorte; egentlig burde jeg ikke tøye "diskusjonene" med deg lengre, men tenk deg at noen andre europeiske land + USA og Russland, ble enige om at vi oppretter en sionistisk stat i 1/3 av Norge. De som bor på Østlandsområdet, hiver vi til Ålesund, Molde, Kr. sund og Trondheim samt videre nordover. Den sionistiske staten strekker seg fra Bergen til Lillehammer og videre sør- og østover. De som bor i Begen, Kristiansand, alle byer langs sørlandet og på østlandet, får med seg det de kan bære og flyttes. Stavanger og ei lita stripe av Jæren forblir norsk. Klart det blir forbitrelse og motstand av sånt. Når man trenger meir land, starter man en krig og annekterer det. Dette pågår et par, tre tiår, hvor den ene krigen avløser den andre. Etterhvert blir motstands-kampen så stor på Jæren og i Stavanger at man tvinges til å bygge en mur rundt heile skjiten, og kjøre streng kontroll med hva som kommer inn dit. Folket der sulter, og han mangel på alt. I forbitrelsen vokser det opp en svært radikal motstandsrøsle, a la Osvald-gruppa. De sprenger noen undergrunnsstasjoner i tidligere Oslo, noen togstasjoner og tidligere Gardemoen. Som svar på tiltale, terrorbombes Stavanger og Jæren. Sivile og barn drepes. Det brukes fosfor- og splintbomber. Det brukes napalm...Hele verden tar sterkt avstand fra det som har skjedd og fordømmer den nye jødiske staten, men ellers skjer det ingenting.

    Hvordan ville du agere på sånt?

    Palestinerne kjemper fremdeles en frigjøringskamp. Staten Israel er okkupanten, og de holder både naboland og tidligere innbyggere i det som nå er staten Israel i et jerngrep. De knuste Gazastripen i løpet av noen dager. De terrorbombet sivile i hopetall, de bombet FN's hovedkvarter, skoler, barnehager og sykehus. De brukte våpen som er fordømt av hele den vestlige verden, av FN, og som er forbudt å benytte i følge Genevekonvensjonen. Det er for det første en okkupasjonsmakt vi snakker om, og for det andre, er flere av de ledende sionistiske politikerne de facto krigsforbrytere. Det er disse du så varmt forsvarer. Det er disse soldatene som stortingsrepresentantene fra Frp vil la øve vinterkrig på norsk jord, sammen med norske soldater "fordi vi har mye å lære av de israelske soldatene". Beklageligvis er en av disse Frp'ene fra denne regionen.

    Palestinerne har flere ganger forsøkt å få i stand fredsforhandlinger, men de stiller som forutsetninger at a) volden og undertrykkelsen stopper og b) at Israel trekker seg tilbake fra Vestbredden og åpner for fri ferdsel inn og ut av Gazastripen. Svaret fra Israel har hele tida vært meir vold og meir ulovlig bosetning.

    Du spør om hva som ville skjedd dersom palestinerne hadde vært militært sterkere. Israel vil aldri tillate at det skjer, det tror jeg er svar godt nok. Mitt spørsmål til deg er: Hva ville du gjort dersom du var palestiner?

    Og med dette setter jeg strek for min deltakelse i denne tråden. Når man må slenge rundt seg med betegnelser på andre folk som landssvikere og liknende, er debatten slutt for min del.

    PS: Fortsatt god bedring! Og husk; den siste idioten er fortsatt ikke født..

    Mvh. VilhelmW
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er så enkelt, Smorte, at vi må fordømme både Israels overgrep mot den palestinske befolkningen - OG de palestinske angrepene mot Israels befolkning. Det må da være mulig å ha to tanker i hodet på en gang? Kjære vene, Gud bedre og Kristus i krybben, hvordan er det mulig å bli så enøyd som du er i denne debatten?
     

    Mr-G

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2002
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    37
    Utrolig unyansert debatt :(

    Israel har utvidet sine grenser i forsvarskrig.

    En rekke tilbud har blitt gitt til palestinerne om nye delingsplaner, selvstyre og store økonomiske erstatninger, dette har de takket nei til. Det vil si Arafat takket nei, på vegne av det palestinske folk. Isteden for å komme med et mottilbud, startet han på nytt med terror angrep mot Israel. Kanskje ønsket han en bedre avtale? Kanskje fryktet han opprør blant palestinerne, det er mange som ønsker den jødiske staten visket bort fra kartet. Dessverre er det mange palestinere som ikke vil akseptere annet enn at den jødiske staten opphører å eksistere, blant annet Hamas. Da er det vanskelig med et kompromiss.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mr-G skrev:
    Utrolig unyansert debatt :(

    Israel har utvidet sine grenser i forsvarskrig.

    En rekke tilbud har blitt gitt til palestinerne om nye delingsplaner, selvstyre og store økonomiske erstatninger, dette har de takket nei til. Det vil si Arafat takket nei, på vegne av det palestinske folk. Isteden for å komme med et mottilbud, startet han på nytt med terror angrep mot Israel. Kanskje ønsket han en bedre avtale? Kanskje fryktet han opprør blant palestinerne, det er mange som ønsker den jødiske staten visket bort fra kartet. Dessverre er det mange palestinere som ikke vil akseptere annet enn at den jødiske staten opphører å eksistere, blant annet Hamas. Da er det vanskelig med et kompromiss.
    Så boligbyggingen i Øst-Jerusalem er et element i en forsvarskrig? Interessant argument - for å si det forsiktig.
     

    Mr-G

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2002
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    37
    Hehe.

    Nei, det var bare en generell begrunnelse på hvorfor Israel idag er langt større enn i 48. Svært mange er ikke klar over omstendighetene. Kjenner ikke til noen land som har blitt tvunget til å gi tilbake landområder som er tatt i forsvarskrig, men det er sikkert eksempler på det..

    Slik jeg har forstått er den nyeste bosetning tidligere jødisk eiendom, som de har rettslig krav på.
    Skal forsøke å undersøke litt nærmere i løpet av dagen.
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Mr-G skrev:
    Israel har utvidet sine grenser i forsvarskrig.
    Har deltatt i en del slike debatter tidligere, og de ser til forveksling like ut. Skal derfor ikke delta i denne. Allikevel gjør logikken i ovenstående setning meg litt fornøyd, fordi jeg synes den illustrerer så glimrende forskjellen på angrep og forsvar. :)

    .... jeg tror jeg stikker bort og tar
    og banker'n litt i selvforsvar
    og lærer'n å la folk i fred...

    (fritt fra hukommelsen etter en tekst av Ole Paus)

    Honkey
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Siste nye fra Hamas (det er noen uker siden nå) var at de beklaget på det sterkeste at deres angrep har gått utover sivilbefolkningen i Israel, og at de har lovet å kun angripe rent militære mål i fremtiden. Vel vel, tiden får vise om det stemmer.

    Jeg forstår veldig godt den kollektive paranoiaen Israel lider under, og er derfor ikke så krass i min kritikk av politikken deres. Jeg er totalt imot deres okkupasjon av palestinsk land både prinsipielt og i praksis, men synes at debatten i alle fall semantisk er unyansert.

    Men uansett hvor unyansert debatten er så skal det ikke overskygge verdens behov for fred i det området, ei heller palestinernes behov og krav om respekt for egen suverenitet. Problemet Israel har med sine naboer forsvinner åpenbart ikke at de holder Palestina i et jerngrep. Den bufferen det snakkes om kan ikke sammenlignes med Hitlers lebensraum, men argumentasjonen kan noen ganger virke slik. Det er ikke grunnlag for å trekke slike slutninger, men det er likevel en politikk som er like uaktuell for meg å støtte.

    Dere begynner kanskje å bli lei av mine små og store anekdoter, men jeg har en her også. En av mine aller beste venner er iraner med norsk statsborgerskap. Han har bodd i Norge siden han flyktet på åttitallet, og har på mange måter en posisjon mellom barken og veden. Men han liker dårlig å omgås arabere daglig, selv om de deler hans religion. Og hans innstilling til konflikten mellom Israel og Palestina er kanskje en innstilling som vokser blant muslimer. Han er etterhvert rimelig irritert på hele saken, og rett og slett litt forbannet på at en folkegruppe på noen få hundre tusen lager så mye krøll for alle muslimer i verden. Saken er viktig som en debatt om nasjonal suverenitet, men at den skal påvirke hele den muslimske verdens forhold til vesten er han ikke særlig blid på. Han bruker selv ordet drittlei, og mener at palestina-konflikten ikke bør være en sak som muslimer bruker som grunnlag for terror mot den ikke-muslimske vesten (og Israel for denslags skyld). Han har som iraner fordommer både mot USA og Israel, men har ingen problemer med å skille folkeslag fra nasjon. Hans fordommer mot USA skyldes CIAs dårlige behandling av shahen på tampen av hans liv, bare for å ha nevnt det. Tanken om USA som satan er helt fremmed for ham. Han støttet også Natos aksjon i Afghanistan, en støtte han hevder deles av iranere flest.

    @ Mr-G: Jeg skjønner godt hva du skriver, og jeg har også hatt motforestillinger mot å stikke hånden inn i dette vepsebolet av meninger og holdninger. ::)

    Edit: Siste kommentar var til Honkey. Jeg leste litt feil istad.
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    Mr-G skrev:
    Hehe.

    Nei, det var bare en generell begrunnelse på hvorfor Israel idag er langt større enn i 48. Svært mange er ikke klar over omstendighetene. Kjenner ikke til noen land som har blitt tvunget til å gi tilbake landområder som er tatt i forsvarskrig, men det er sikkert eksempler på det..

    Slik jeg har forstått er den nyeste bosetning tidligere jødisk eiendom, som de har rettslig krav på.
    Skal forsøke å undersøke litt nærmere i løpet av dagen.
    Svært få nordmenn av dagens generasjon synes å være klar over omstendighetene rundt krigene i '56 '67 '73..
    Takket være palestinakomiteens venner i NRK osv får man sjelden en annen fremstilling av disse krigene enn at Israel tilranet seg land som en grådig militærmakt. De som var i bevisst tilstand i feks 67 og 73 vet meget bedre. Israel var merket som utslettingmål av araberstatene og kun taktisk overlegenhet (67) og hjelp fra USA (73) reddet Israel fra utslettelse. Slikt setter spor i Israelske sinn og politikk...

    Sleiven
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sleiven skrev:
    Svært få nordmenn av dagens generasjon synes å være klar over omstendighetene rundt krigene i '56 '67 '73..
    Ja, og det er takket være krigen i 45 at Tyskland er så tett bebygd av amerikanske farmer og har britiske landsbyer med pub hver gang du svinger av Autobahn mens tyskerne stort sett har reist til Polen hvor de livnærer seg i flyktningeleire. Bare for å trekke ditt resonnement til sin logiske konsekvens. Prøv å gjett hvor mye fred vi hadde hatt i Europa da.....
     
    F

    fjellvåk

    Gjest
    Sleiven skrev:
    Mr-G skrev:
    Hehe.

    Nei, det var bare en generell begrunnelse på hvorfor Israel idag er langt større enn i 48. Svært mange er ikke klar over omstendighetene. Kjenner ikke til noen land som har blitt tvunget til å gi tilbake landområder som er tatt i forsvarskrig, men det er sikkert eksempler på det..

    Slik jeg har forstått er den nyeste bosetning tidligere jødisk eiendom, som de har rettslig krav på.
    Skal forsøke å undersøke litt nærmere i løpet av dagen.


    Svært få nordmenn av dagens generasjon synes å være klar over omstendighetene rundt krigene i '56 '67 '73..
    Takket være palestinakomiteens venner i NRK osv får man sjelden en annen fremstilling av disse krigene enn at Israel tilranet seg land som en grådig militærmakt. De som var i bevisst tilstand i feks 67 og 73 vet meget bedre. Israel var merket som utslettingmål av araberstatene og kun taktisk overlegenhet (67) og hjelp fra USA (73) reddet Israel fra utslettelse. Slikt setter spor i Israelske sinn og politikk...

    Sleiven
    En rimelig forenklet norsk versjon der altså.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    En av mine aller beste venner er iraner med norsk statsborgerskap. Han har bodd i Norge siden han flyktet på åttitallet, og har på mange måter en posisjon mellom barken og veden. Men han liker dårlig å omgås arabere daglig, selv om de deler hans religion.
    Perserne, som er den dominerende folkegruppen i Iran, har skjønt forskjellen på Israel og jøder. Iran har en ganske stor (?) jødisk befolkning som til og med har egen kvote i nasjonalforsamlingen og behandler disse innbyggerne ganske fint, faktisk bedre enn araberne, visstnok. Disse jødene er riktignok ikke sionister, og det er nok et poeng. Det er mulig fremstillingen min er noe upresis, men jeg tror den er riktig i grove trekk. ::)
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    34
    Irans jødiske befolkning er nok ikke helt enige i at de er blitt behandlet "ganske fint". Derfor har også flertallet av dem pakket kofferten og reist derfra. Inntil 1950 bodde det ca 150.000 jøder i iran, i dag er antallet ca. 25.000.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Tubesnake skrev:
    Irans jødiske befolkning er nok ikke helt enige i at de er blitt behandlet "ganske fint". Derfor har også flertallet av dem pakket kofferten og reist derfra. Inntil 1950 bodde det ca 150.000 jøder i iran, i dag er antallet ca. 25.000.
    Vet du hvor de har reist?
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    34
    Flesteparten til USA, resten til Israel. Enda frem til 1979 bodde det ca. 80.000 jøder i Iran, men etter revolusjonen skjøt emigrasjonen fart. Ca. 20.000 forlot i løpet av få måneder etter at Khomeini kom til makten.
     
    E

    eldstaal

    Gjest
    Tubesnake skrev:
    Irans jødiske befolkning er nok ikke helt enige i at de er blitt behandlet "ganske fint". Derfor har også flertallet av dem pakket kofferten og reist derfra. Inntil 1950 bodde det ca 150.000 jøder i iran, i dag er antallet ca. 25.000.
    De fleste av dem reiste vel til "nye" Israel der de bosatte seg på okkupert palestinsk jord. Araberhateren og løgneren(tenker her på Austlid saka) Trygve Lie, og hans kompanjong Lund, stod for en av de største etniske rensinger etter krigen i FN regi, i det de fordrev 1 million palestinere ut av sine hjem. De fleste av dem havnet i flyktningeleire
    i Libanon der de fremdeles lever som flyktniger uten statsborgerskap.

    Resten av palestinerene er sperret inne i Gaza og Vestbredden der de har vært underlagt statsterrorismen til Israel. Vestbredden er blitt hakket opp i stadig flere nye israelske bosettinger der herrefolket tar seg til rette med våpen i hånd. I tillegg har de laget en nydelig mur som faktisk bare er 10 m høg.

    Så lenge USA og de vestlige land støtter det israelske regimet vil undertrykkingen og terroren av det palestinske folket fortsette.

    Under Gazaterroren for 1 år siden lokket israelske styrker dusinvis av barn og kvinner inn i en skole da de meddelte at det var utrygt og ferdes i de nærliggende kvartaler da det vill bli sluppet bomber der. Det som skjedde vet vi jo, skolen ble truffet av toppmoderne bomber og drepte alle de som oppholdt seg der. Er dette krig? Hva med Genevekonvensjonen, gjelder den ikke for palestinerene?

    Takk, tror det er nok for denne gang.
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    34
    eldstaal skrev:
    De fleste av dem reiste vel til "nye" Israel der de bosatte seg på okkupert palestinsk jord.
    Dersom San Fransisco, hvor ca 70.000 av dem bor, er på okkupert palestinsk jord så har du rett.
     
    E

    eldstaal

    Gjest
    Tubesnake skrev:
    eldstaal skrev:
    De fleste av dem reiste vel til "nye" Israel der de bosatte seg på okkupert palestinsk jord.
    Dersom San Fransisco, hvor ca 70.000 av dem bor, er på okkupert palestinsk jord så har du rett.
    Er enig i at ikke alle reiste til Israel, men det kan vel ikke utelukkes at en del reiste tilbake til Israel. Hadde vært artig og visst hvor du fikk tallet 70000 fra forresten.

    Du får unnskylde meg at jeg giddet å svare på den syrlige spydigheten din, neste gang får du komme med noe mer saklige greier.
    .
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Tubesnake skrev:
    eldstaal skrev:
    De fleste av dem reiste vel til "nye" Israel der de bosatte seg på okkupert palestinsk jord.
    Dersom San Fransisco, hvor ca 70.000 av dem bor, er på okkupert palestinsk jord så har du rett.
    Har jeg i det minste rett i at jødene i Iran i all hovedsak er ikke-sionistiske? Det at en del har reist til Israel tyder vel på at det ikke gjaldt (gjelder) alle.
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    34
    totte skrev:
    Har jeg i det minste rett i at jødene i Iran i all hovedsak er ikke-sionistiske? Det at en del har reist til Israel tyder vel på at det ikke gjaldt (gjelder) alle.
    Hvem vet? Det er vel alle varianter der som ellers i samfunnet. Som de fleste som hadde fått valget mellom å flytte til USA eller Israel velger nok de fleste USA.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tubesnake skrev:
    Flesteparten til USA, resten til Israel. Enda frem til 1979 bodde det ca. 80.000 jøder i Iran, men etter revolusjonen skjøt emigrasjonen fart. Ca. 20.000 forlot i løpet av få måneder etter at Khomeini kom til makten.
    I likhet med mange hundre tusen muslimske, kristne og bábíer (bahai). Det er klart at de som jøder hadde mer å frykte, men det var fra et fremtidig regime de flyktet, ikke religionen som sådan. Husk at det var få som i praksis ønsket Khomeini, og masseflukt fra landet ble resultatet.

    Men det er klart at det prosentvis i forhold til befolkningen var flest jøder som flyttet fra Iran. Jeg tror forøvrig ikke at jødisk tro er grunnlag for å pårope seg asyl for jødiske iranere/persere. Til det er de nok ikke "undertrykt nok". De lever i alle fall ikke i noen spesiell fare, i likhet med kristne og bábíer.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Tubesnake skrev:
    Hvem vet? Det er vel alle varianter der som ellers i samfunnet. Som de fleste som hadde fått valget mellom å flytte til USA eller Israel velger nok de fleste USA.
    Joda, men det er nå engang mange bedhuskristne på sørvestlandet og shiaer i Iran. Religiøse og politiske forestillinger oppstår ikke i et vakuum, og jeg trodde at "jødene i Iran var ikke-sionister". Etter å ha googlet litt nå finner jeg dog ikke noe som tyder på en voldsomt sterk antisionisme.

    [Edit: totte, skuffet nå]
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    34
    baluba skrev:
    De lever i alle fall ikke i noen spesiell fare, i likhet med kristne og bábíer.
    Jøder har for det meste aldri levd i fare i muslimske land. Det var ikke før etter opprettelsen av Israel at forholdet mellom jøder og muslimer antok slike former som vi ser enkelte steder nå.
    Før denne tid var jødeforfølgelser noe vi stort sett syslet med i det kristne Europa.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tubesnake skrev:
    baluba skrev:
    De lever i alle fall ikke i noen spesiell fare, i likhet med kristne og bábíer.
    Jøder har for det meste aldri levd i fare i muslimske land. Det var ikke før etter opprettelsen av Israel at forholdet mellom jøder og muslimer antok slike former som vi ser enkelte steder nå.
    Før denne tid var jødeforfølgelser noe vi stort sett syslet med i det kristne Europa.
    Sant det. Historisk har det vært de kristne som har sett på jødene som undermennesker som burde holdes unna skikkelige folk, stues vekk i egne bydeler og nektes fri ferdsel. Det var denne kristne mentaliteten som muliggjorde den behandlingen de fikk under krigen. De kristne sørget jo for at selve vår egen grunnlov nektet dem adgang til riket. Disse menneskene levde mye bedre i land med f.eks. muslimer. Det er jo mer eller mindre varianter av samme religion uansett.

    Etter krigen når Israel var plassert i midtøsten ble det mer konflikter som vi alle kjenner. Men selv den dag i dag jobber kristne organisasjoner hard for at jøder skal sendes ut av landet og "hjelpes hjem" slik at de blir kvitt dem her i Europa, Russland og andre steder der de helst ser at de bør renskes ut og mer eller mindre frivillig deporteres til midtøsten.

    http://www.hjhome.org/
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    ...
    Det er jo mer eller mindre varianter av samme religion uansett.
    ...
    ... og etnisitet vs arabere, i den grad det har noen relevans ...

    ...
    Etter krigen når Israel var plassert i midtøsten ble det mer konflikter som vi alle kjenner. Men selv den dag i dag jobber kristne organisasjoner hard for at jøder skal sendes ut av landet og "hjelpes hjem" slik at de blir kvitt dem her i Europa, Russland og andre steder der de helst ser at de bør renskes ut og mer eller mindre frivillig deporteres til midtøsten.
    ...
    Innpakkningen er «viktig», men det fordekte budskapet er like usmakelig.

    mvh
    KJ
     

    lomt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    På nyhetene sies det at Israel har utvidet drapsområdet sitt til Internasjonalt farvann...

    Verden har i øyeblikket enormt behov for mennesker som ennå er i stand til å si noe positivt om Israelsk politikk.
    Vil noen i det hele tatt kunne være i stand til å snu dette til Israels fordel?
    Forslag anyone?
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Før jeg kan mene så mye, trenger jeg å vite hva som skjedde, og hvordan / hvorfor. Foreløbig kan det se ut som om dette er en ren provokasjon, siden denne gruppen hadde tilbud om å få lasten fraktet over land. Hva sier egypterne, som også deltar i blokaden?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn