Firmaer som skyver teknikk foran seg som om det var naturfenomener. På toget til jobb i dag satt jeg tilfeldigvis på betjent vogn, og ruterappen påsto at jeg ikke hadde billett. Så da kjøpte jeg nytt månedskort, og da hadde jeg plutselig to. Så gikk jeg innom kontoret på Oslo S og fikk slettet det nye og refundert pengene, trodde jeg. Så sjekket jeg saldo og det hadde ikke kommet noe penger tilbake, og jeg ringte. Det kan ta opptil ti dager, fikk jeg høre. Ikke at det er en stor krise ut over irritasjon, men lønnskontoen er slunken rett før lønning (et par store, for meg, utlegg, og lite mulighet til å rane sparekontoen før mandag). Jeg prøvde å forklare at dette ikke er greit. Ruters app har krølla det til, og de lar kunden sitte igjen med problemet. Om ikke annet ta det imot som et problem internt. Det ville ikke kundebehandler vite noe om, og dama ville rett og slett ikke en gang høre meg ut, og begynte på en lang tirade som antydet at teknikken var styrt av mystiske og upåvirkelige naturkrefter, flo og fjære og månefaser og hva det måtte være.
Mennesker skaper teknikken. Den fungerer, på godt og vondt, etter hva som er lagt inn i den. Dette handler igjen om hva Ruter og andre selskaper synes er akseptabelt. En app er ikke et etisk subjekt, og kan ikke ha eller ta ansvaret for at ting går galt. Men du verden så fristende det må ha vært å late som...