Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Irrgjenger

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2026
    Antall liker
    530
    Sted
    Oslo
    Ja, det er akkurat noe sånt jeg trenger. Takk. 🙂
    Den ser ganske smart ut, i hvert fall til aluminiumsfolie og papir. Skeptisk til hvor godt den oppfører seg med plastfolie, mistenker at rullen klistrer seg irriterende godt sammen.

Jeg fant dette en gang. Ninjaplast, Veldig smart løsning med en slags kniv i ei skinne, kutter så lett som bare det, og plasten henger på boksen. Veldig mye på rullen var det også. Pappen har trengt litt kjærlighet og tapeforsterkninger, men så har jeg hatt den en hel liten evighet også.

50328eee-a736-417e-8aad-5a102f6d226d.jpg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    18.251
    Sted
    Sølvbyen
    Den ser ganske smart ut, i hvert fall til aluminiumsfolie og papir. Skeptisk til hvor godt den oppfører seg med plastfolie, mistenker at rullen klistrer seg irriterende godt sammen.

Jeg fant dette en gang. Ninjaplast, Veldig smart løsning med en slags kniv i ei skinne, kutter så lett som bare det, og plasten henger på boksen. Veldig mye på rullen var det også. Pappen har trengt litt kjærlighet og tapeforsterkninger, men så har jeg hatt den en hel liten evighet også.

Vis vedlegget 1196950
    Plastfolie bruker jeg ikke like mye av som bakepapir, jeg prøver heller å bruke bokser og boller med lokk på for det meste. Men jeg fant en billig løsning på Europris av alle steder, som jeg føler fungerer bra når jeg først trenger det. Den har en sånn integrert kniv i kanten også. 🙂

Edit: Ser nå at de faktisk har samme løsningen for bakepapir også.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    15.476
    Sted
    Oslo
    Plastfolie bruker jeg ikke like mye av som bakepapir, jeg prøver heller å bruke bokser og boller med lokk på for det meste. Men jeg fant en billig løsning på Europris av alle steder, som jeg føler fungerer bra når jeg først trenger det. Den har en sånn integrert kniv i kanten også. 🙂

Edit: Ser nå at de faktisk har samme løsningen for bakepapir også.

Prøver å unngå plast så godt jeg kan, men det er faen ikke lett.
    Når så dere sist en agurk som ikke så ut som en grønn ku** med gjennomsiktig kondom tredd på?

Irrgjenger

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2026
    Antall liker
    530
    Sted
    Oslo
    Jepp. Akkurat det. Bruker for min del heller ikke papir eller alu så mye. Synes også det er greit å bruke en bordkant til å rive over. Men prøv det med plast uten å bruke dobbelt så mye som du trenger....

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    18.251
    Sted
    Sølvbyen
    Prøver å unngå plast så godt jeg kan, men det er faen ikke lett.
    Når så dere sist en agurk som ikke så ut som en grønn ku** med gjennomsiktig kondom tredd på?
    Jeg har en silikondings jeg kjøpte på IKEA som man trær over enden av agurken etter at man har kuttet av den. Gir nesten ingen problematiske assosiasjoner. 😌

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    15.476
    Sted
    Oslo
    Jeg tror @parafinoksen 2.0 og @Hønndjevelen har aksjer i det firmaet som selger bakepapir i dårlige pappdispensere som går i stykker, og ikke vil at man skal finne alternative løsninger.
    I likhet med SPU (ikke å forveksles med Ortofons glimrende produkter) holder jeg meg i underkant av 1% eierandel, og har derfor ingen etiske forpliktelser

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    18.251
    Sted
    Sølvbyen
    Kanskje kjøpe premium-papir fremfor el-kjipo varianten?

(Hva vet jeg om forskjellen?)
    Hva er premiumpapir? Usikker på om du er seriøs nå. Hittil har jeg kjøpt de som finnes på Kiwi og Meny, men jeg er veldig klar for å ta steget opp i premiumpapir-klassen.

Dette er miljømerket.

image.jpg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    18.251
    Sted
    Sølvbyen
    Eg er heilt sikker på at det er eit stor og fint kaninhol. 16 ulike typar her:

(Nei, eg bruker for tida «Vilje» også)
    Ja, det burde jeg sikkert skjønt. Selvsagt er det et high-end segment for bakepapir også. Husker ikke nå, men lurer på om de fra Vilje er både ubleket og vokset, og det føles kanskje tryggere enn noe som er silikonbelagt. Men på den annen side har jeg diverse silikonslikkepotter fra Le Creuset jeg bruker som stekespader og til å røre i gryter med, og de er varmebestandige opp til 250 ℃ om jeg husker rett.

Irrgjenger

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2026
    Antall liker
    530
    Sted
    Oslo
    Firmaer som skyver teknikk foran seg som om det var naturfenomener. På toget til jobb i dag satt jeg tilfeldigvis på betjent vogn, og ruterappen påsto at jeg ikke hadde billett. Så da kjøpte jeg nytt månedskort, og da hadde jeg plutselig to. Så gikk jeg innom kontoret på Oslo S og fikk slettet det nye og refundert pengene, trodde jeg. Så sjekket jeg saldo og det hadde ikke kommet noe penger tilbake, og jeg ringte. Det kan ta opptil ti dager, fikk jeg høre. Ikke at det er en stor krise ut over irritasjon, men lønnskontoen er slunken rett før lønning (et par store, for meg, utlegg, og lite mulighet til å rane sparekontoen før mandag). Jeg prøvde å forklare at dette ikke er greit. Ruters app har krølla det til, og de lar kunden sitte igjen med problemet. Om ikke annet ta det imot som et problem internt. Det ville ikke kundebehandler vite noe om, og dama ville rett og slett ikke en gang høre meg ut, og begynte på en lang tirade som antydet at teknikken var styrt av mystiske og upåvirkelige naturkrefter, flo og fjære og månefaser og hva det måtte være.

Mennesker skaper teknikken. Den fungerer, på godt og vondt, etter hva som er lagt inn i den. Dette handler igjen om hva Ruter og andre selskaper synes er akseptabelt. En app er ikke et etisk subjekt, og kan ikke ha eller ta ansvaret for at ting går galt. Men du verden så fristende det må ha vært å late som...

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.356
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Er nok bevist at det skal ta dager å få tilbake penger. Ikke nødvendigigvis store summer, men med mange summer blir det penger av å ha det stående hos seg.

Men ikke alle. Bestilte en sekk med asfalt rep rundt 07:00 i forgårs hos Bauhaus i nabolaget. Hente i butikk fra kl 8:00. Betalte med Klarna, eller gjorde klart for betaling med Klarna. Klokken 8:00 fikk jeg beskjed fra Bauhaus at det var hull i den siste sekken de hadde, så de kansellerte bestilling. Klarna rakk aldri å sende meg regning, som jeg kunne legge inn i banken til forfall.

Denne gangen var det stikk motsatt av irritasjon, og så lenge de har gratis frakt denne helga så kommer det ut på ett for meg om jeg får den til uka på døra med Posten (y)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    13.267
    Sted
    Holmestrand
    Klagde nettopp på en parkeringsbot og fikk medhold, og selskapet/kommunen frafalt boten.
    Jeg kunne beviste med bilde at parkeringslappen var plassert riktig og synlig nok i frontruten .

Det om irriterer meg er de neste setningen som syder av fornærmelse og anklager og trusler.

Essensen var omtrent dette
    » Selv om vi fra faller denne boten nå så kommer vi ikke til å godta din klage neste gang det skjer. .. , dessuten kan vi taue bort bilen din om vi vil.. , og det blir dyrt for deg»
    .
    Mvh Spesialrådgiver kommune X. «

Hva var feilen jeg hadde gjort ?, ett lite hjørne av lappen var skjult av vinduskanten, men all relevant info var lesbar, uten anstrengelse.
    Noen spesiell grunn til ikke å ta med navn og kommune her?
    Ville tro at svar utformet som en klar trussel på en berettiget klage grenser opp til et eget lovbrudd?
    Har du spurt sivilombudsmannen hva de tenker om saken?
    VG tar med glede tak her, tror du ikke?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    13.267
    Sted
    Holmestrand

Vis vedlegget 1196950
    Kjøpte en «megarull» med plastfilm i dispenser på den enorme butikken i Flensburg en gang i forrige årtusen… Tror den varte i nesten 20 år uten problemer. 😂

Sist redigert:

Irrgjenger

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2026
    Antall liker
    530
    Sted
    Oslo
    Mitt beste triks er egentlig å trekke av rullen, legge over bollen, og så kutte. Eller når jeg pakker terninger med frossen kraft som eksempel, dra folie ut på benken, legge på terningene, og så kutte fra rullen. :)

Irrgjenger

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2026
    Antall liker
    530
    Sted
    Oslo
    Er nok bevist at det skal ta dager å få tilbake penger. Ikke nødvendigigvis store summer, men med mange summer blir det penger av å ha det stående hos seg.

Men ikke alle. Bestilte en sekk med asfalt rep rundt 07:00 i forgårs hos Bauhaus i nabolaget. Hente i butikk fra kl 8:00. Betalte med Klarna, eller gjorde klart for betaling med Klarna. Klokken 8:00 fikk jeg beskjed fra Bauhaus at det var hull i den siste sekken de hadde, så de kansellerte bestilling. Klarna rakk aldri å sende meg regning, som jeg kunne legge inn i banken til forfall.

Denne gangen var det stikk motsatt av irritasjon, og så lenge de har gratis frakt denne helga så kommer det ut på ett for meg om jeg får den til uka på døra med Posten (y)
    Tror faktisk ikke det overføres og rentene flytter seg, men at det står som reservert på min konto. Usikker. Ellers har jeg lagt merke til at lønna kommer senere etter at vi fikk renter igjen. Da vi ikke hadde renter var lønna inne både tre og fire dager før tida, nå i siste liten..

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    2.193
    Torget vurderinger
    1
    Firmaer som skyver teknikk foran seg som om det var naturfenomener. På toget til jobb i dag satt jeg tilfeldigvis på betjent vogn, og ruterappen påsto at jeg ikke hadde billett. Så da kjøpte jeg nytt månedskort, og da hadde jeg plutselig to. Så gikk jeg innom kontoret på Oslo S og fikk slettet det nye og refundert pengene, trodde jeg. Så sjekket jeg saldo og det hadde ikke kommet noe penger tilbake, og jeg ringte. Det kan ta opptil ti dager, fikk jeg høre. Ikke at det er en stor krise ut over irritasjon, men lønnskontoen er slunken rett før lønning (et par store, for meg, utlegg, og lite mulighet til å rane sparekontoen før mandag). Jeg prøvde å forklare at dette ikke er greit. Ruters app har krølla det til, og de lar kunden sitte igjen med problemet. Om ikke annet ta det imot som et problem internt. Det ville ikke kundebehandler vite noe om, og dama ville rett og slett ikke en gang høre meg ut, og begynte på en lang tirade som antydet at teknikken var styrt av mystiske og upåvirkelige naturkrefter, flo og fjære og månefaser og hva det måtte være.

Mennesker skaper teknikken. Den fungerer, på godt og vondt, etter hva som er lagt inn i den. Dette handler igjen om hva Ruter og andre selskaper synes er akseptabelt. En app er ikke et etisk subjekt, og kan ikke ha eller ta ansvaret for at ting går galt. Men du verden så fristende det må ha vært å late som...
    Kan nok fort vera at kundehandsamaren kunne lagt ut ein kommentar her i tråden og, når nokon kjeftar på dei for noko dei ikkje har noko med å gjera:)

Irrgjenger

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2026
    Antall liker
    530
    Sted
    Oslo
    Som kundebehandler har man kanskje 'noe med' å nekte å anerkjenne at egen arbeidsgiver har skapt et problem for en kunde, og ikke har tilfredsstillende ordninger for å rette opp når det skjer? At man rett og slett kan ta imot informasjon om problemer som er skapt for en kunde og bringe det videre internt for utbedring?

Jeg gjorfe gjentatte velmenende og høflige forsøk på å nå gjennom med nyttig informasjon til hennes arbeidsgiver. Hun fikk gjentatte muligheter til å lytte og motta informasjon, som hun blankt avviste, og det var avvisningen hun til slutt fikk kjeft for.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    18.251
    Sted
    Sølvbyen
    For de som hater plastfolie så kan jeg anbefale en slik:
    koster noen hundrelapper men superenkel i bruk
    Så på den for et par dager siden når vi snakket om bakepapir i tråden her, det står at man kan bruke den til bakepapir også tror jeg. Men man må være "medlem" for å handle på Norengros? De har forøvrig butikk i Drammen, så jeg tenkte på å svinge innom en dag og se selv.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    18.251
    Sted
    Sølvbyen
    Et annet lite hjertesukk om teknologi og apper: jeg tror ikke datingapper mener å føre folk sammen, jeg tror algoritmene er finslepet for å holde folk single og på appene. Og iallfall særlig fram til man bryter sammen, resignerer, og betaler for et eller annet "premiumabonnement". Jeg skal spare de fintfølende i tråden for ytterligere detaljer, men de finnes.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.216
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Så på den for et par dager siden når vi snakket om bakepapir i tråden her, det står at man kan bruke den til bakepapir også tror jeg. Men man må være "medlem" for å handle på Norengros? De har forøvrig butikk i Drammen, så jeg tenkte på å svinge innom en dag og se selv.
    Jeg bare stakk innom og kjøpte det jeg trengte, men er jo sikkert 5 år siden så mulig de har endret praksis. Men antar at de ønsker omsetning og de har jo en butikk så burde vel fint kunne handle der.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    18.251
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg bare stakk innom og kjøpte det jeg trengte, men er jo sikkert 5 år siden så mulig de har endret praksis. Men antar at de ønsker omsetning og de har jo en butikk så burde vel fint kunne handle der.
    Kanskje man bare må være kunde for å handle på nett. Det finner jeg eventuelt ut når jeg stikker om, tenker jeg.

Skjermbilde 2026-05-09 kl. 12.09.53.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn