Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    15.341
    Sted
    Oslo
    ^Mange som gjør det samme i fotgjengerfelt, bare vasser uti uten å se seg til ene alle andre siden. Selvsagt har vi som kjører bil vikeplikt, men det virker nesten litt arrogant å ikke engang sjekke om det er klart før man går ut i veien. Syns jeg iallfall. Opplevde senest for et par uker siden å nesten bli meid ned av ei kjerring i en Tesla når jeg krysset veien et sted det ikke var fotgjengerfelt, fordi hun kom så sinnssykt fort (det er 40 sone der, og hun kjørte definitivt fortere) og jeg ikke hørte bilen før den var rett ved meg.
    Da jeg tok mc-opplæring og bremset for en syklist som kom fra en gang/sykkelvei ble jeg spurt av læreren om jeg visste at det var syklisten som hadde vikeplikt.
    Ja sa jeg, men kan jeg regne med at syklister har trafikal grunnopplæring?
    Godt svar, sa læreren.
    Kjører alltid defensivt og regner med at alt for mange medtrafikanter er idioter.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    18.081
    Sted
    Sølvbyen
    Da jeg tok mc-opplæring og bremset for en syklist som kom fra en gang/sykkelvei ble jeg spurt av læreren om jeg visste at det var syklisten som hadde vikeplikt.
    Godt svar, sa læreren.
    Kjører alltid defensivt og regner med at alt for mange medtrafikanter er idioter.
    Samme her, og prøver alltid å være ekstra oppmerksom ovenfor fotgjengere og særlig barn. Bare lurer på om det er for mye forlangt at folk skal følge med litt selv også.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Holmestrand
    ^Mange som gjør det samme i fotgjengerfelt, bare vasser uti uten å se seg til ene alle andre siden. Selvsagt har vi som kjører bil vikeplikt, men det virker nesten litt arrogant å ikke engang sjekke om det er klart før man går ut i veien. Syns jeg iallfall. Opplevde senest for et par uker siden å nesten bli meid ned av ei kjerring i en Tesla når jeg krysset veien et sted det ikke var fotgjengerfelt, fordi hun kom så sinnssykt fort (det er 40 sone der, og hun kjørte definitivt fortere) og jeg ikke hørte bilen før den var rett ved meg.
    Litt kan man jo selv bidra til å oberleve i trafikken.
    Og så er det vel god stil å plukke opp etter bikkja?
    I det minst i tettbebygde strøk?
    😂

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    18.081
    Sted
    Sølvbyen
    Litt kan man jo selv bidra til å oberleve i trafikken.
    Og så er det vel god stil å plukke opp etter bikkja?
    I det minst i tettbebygde strøk?
    😂
    Ja, ekstremt irriterende med de som ikke plukker opp etter hunden sin iallfall. Har noen sånne her i området, og når snøen smeltet luktet det hundedrit langs hele gangveien her. 💩 Noen ser bare sin egen nesetipp virker det som. Hadde en nabo også som lot hundene sine gjøre fra seg hvorsomhelst inne på fellesområdene uten å plukke opp, og da tror jeg rett og slett det er litt mørkt.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.630
    Sted
    Au recherche du temps perdu
    Godt svar, sa læreren.
    Minner om då eg skulle ta sertifikat, og øvingskøyrde med ein kollega.

Ho meinte eg burde ha bremsa litt meir då ein bil kasta seg inn i rundkøyringa rett framfor meg. Eg prøvde forsvaret «han har vikeplikt!».. «Jo, men det er jo ikkje tvingande naudsynt å køyra på han av den grunn», repliserte ho.

Sist redigert:

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    15.341
    Sted
    Oslo
    Minner om då eg skulle ta sertifikat, og øvingskøyrde med ein kollega.

Ho meinte eg burde ha bremsa litt meir då ein bil kasta seg inn i rundkøyringa rett framfor meg. Eg prøvde forsvaret «han har jo vikeplikt».. «Jo, men det er jo ikkje tvingande naudsynt å køyra på han av den grunn», repliserte ho.
    Eller som min kjørelærer påpekte, det er noe som heter vikeplikt, men ingenting som heter forkjørsrett.
    Som han utdypet, forkjørsrett er bare et annet ord for påkjørselsrett ,det eksisterer ikke i trafikken

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    16.666
    Torget vurderinger
    2
    Her hvor jeg bor har vi noe som kalles forkjørsvei, vet ikke hvor vanlig det er andre plasser.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    9.153
    Torget vurderinger
    0
    Når jeg kjører MC har jeg følgende i hodet hele tiden. "Det finnes ufattelig mange idioter i trafikken og de har alle som mål å drepe meg!"

Kjøreskolelæreren i Trondheim spurte meg følgende: "Hvorfor ser du til venstre i dette krysset?" Noe forbauset svarte jeg "For å se om det kommer en bil"
    Svaret hans var: "Helt unødvendig, de som kommer derfra har vikeplikt!" Jeg ser fortsatt også til venstre, ikke bare til høyre. Av flere grunner.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    18.288
    Sted
    Almost there
    Samme her, og prøver alltid å være ekstra oppmerksom ovenfor fotgjengere og særlig barn. Bare lurer på om det er for mye forlangt at folk skal følge med litt selv også.
    Verst og mest skremmende med barn, og man kan virkelig lure på hva slags trafikkopplæring de har fått hjemme. "Bare gå, bilene har vikeplikt"" kan man mistenke.

Om kryssingen av vei til alt overmål foregår på el-sparkesykkel og med fullt fokus på mobilen man har i den ene hånden, da er det nær fullkomment.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    18.288
    Sted
    Almost there
    Mens vi er i trafikken, vi kommer visst stadig tilbake dit, må jeg gneldre litt over en sak som alltid har irritert meg noe grenseløst. Det er at folk ikke ofrer løse gjenstander i bilen en tanke, ikke engang med barn i bilen. De fleste burde ha fått med seg nå at selv små og lette gjenstander blir livsfarlige prosjektiler i en eventuell smell eller bråstopp.

I dag la jeg merke til en eldre Volvo stasjonsvogn på parkeringsplassen der noen hadde lagt en garasjejekk løst bakerst i lasterommet, bak førersetet. Ingen gitter eller noe i mellom lasterom og kupé, helt åpent.

Ikke rare farten som skal til for at det der får tragisk utfall ved en krasj.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.352
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Mens vi er i trafikken, vi kommer visst stadig tilbake dit, må jeg gneldre litt over en sak som alltid har irritert meg noe grenseløst. Det er at folk ikke ofrer løse gjenstander i bilen en tanke, ikke engang med barn i bilen. De fleste burde ha fått med seg nå at selv små og lette gjenstander blir livsfarlige prosjektiler i en eventuell smell eller bråstopp.

I dag la jeg merke til en eldre Volvo stasjonsvogn på parkeringsplassen der noen hadde lagt en garasjejekk løst bakerst i lasterommet, bak førersetet. Ingen gitter eller noe i mellom lasterom og kupé, helt åpent.

Ikke rare farten som skal til for at det der får tragisk utfall ved en krasj.
    Nettopp. Ser litt på en svensk serie om redning på veier rundt Stockholm. Der var det en varebil med mye løst baki og som resultat ble hele setet flytte en halvmeter og vedkommende slo hodet i frontruta så den knuste tril tross for bilbelte. Det ble sykehus neste og en alvorlig hodeskade med alt det kan føre med seg...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn