Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.186
    Når man snakker om måleenheter synes jeg det er merkelig med dekk og felger. Dekkbredden måles i mm, dekkhøyden måles i prosent av bredden og hullet i midten måles i tommer. Felger er er kanskje litt enklere med diameter og bredde i tommer, mens innpress måles i mm.
    Michelin prøvde jo å overbevise oss om at rent metrisk var bedre enn blandingen. Ikke helt vellykket....

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.823
    Sted
    Bergstaden
    Og gud forby, om noen noen gang skulle omtale langspillplater som noe annet enn 12 tommere.
    Det er fortsatt noen hellige grenser!
    ( Tiltross for at jeg er inkarnert ateist )
    Jeg vet vel at de er 12", men kaller dem egentlig bare LP'er eller plater. Eller kanskje vinyler? 🤔

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.744
    Sted
    Oslo
    Og båter selges fortsatt i fot (burde ikke egentlig 30 fot omtales som 30 føtter?)
    Og for motorer bruker fortsatt de fleste hestekrefter og ikke kilowatt

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.930
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vi hjemmeladere foretrekker fortsatt å bruke "grain", som det er 7000 av i et pund. Mye enklere enn brøkdeler av et gram.
    3,4 gr= 0,220316 g.
    Og, kruttvektene/ tabellene er stort sett i grains.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    15.043
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Fasit: Platespiller til å spille (LP)plater, ep/10" og singler/7" på. En 12" er vanligvis en maxi singel.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.062
    Sted
    Sunnmøre
    Men her i Norge så holder vi jo også på at det er mer opplysende å si at TV-en er 65 tommer ( noe de fleste har ingen ide om) i stedet for å si 165 cm.
    Trass eit veldig metrisk sinnelag tykkjer eg faktisk at det er vanskeleg å forhalda meg til konfeksjonsstorleikar i anna enn (britiske) tommar.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.744
    Sted
    Oslo
    Trass eit veldig metrisk sinnelag tykkjer eg faktisk at det er vanskeleg å forhalda meg til konfeksjonsstorleikar i anna enn (britiske) tommar.
    Og selv der klarer ikke Europa å ha ens enheter.
    Min størrelse i jakke/skjorte kan være både 42 og 52 eller L.
    Kjøpte skinnjakke fra USA og selv om jeg gjorde det jeg trodde for å få riktig størrelse, så endte min størrelse 42 opp som 42 i dame størrelse.
    (Som i Europa vel hadde vært 38 dame størrelse)
    Dattera mi fikk en jævla tøff Schott Perfecto bikerjakke

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.465
    Torget vurderinger
    0
    Spesialt artig når amerikanerne og andre raringer drar fram dette med brøk som genialt, og så skjønner de ikke at våre 10-er baserte enheter faktisk er brøker. Alle med 10-er basert nevner….
    Men det skal jo noe til å slå
    12 tommer i en fot
    3 fot i en yard
    220 yard i en furlong
    1760 yard i en mile
    … og så har vi selvsagt flere varianter av mile. Genialt!

Så hvorfor vi skal bruke tommer på TV-skjermer og slikt er et mysterium.
    Du glemte jo også de klassiske: "sjømil" og "kabel lengder"

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.465
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har nå jobba i et miljø hvor vi i hovedsak brukte metriske mål, men tommer og fraksjoner derav likevel er så utbredt at jeg egentlig ikke tenker så mye over det..
    Det er ikke så veldig lenge siden tommestokker med svenske tommer også var i salg i Norge... en eldre kollega av meg bestilte på 60 t-llet vindusglass og målte i tommer... når glasset skulle settes inn, datt det rett gjennom karmen..... :cool:
    forøvrig bruker jo vært mange av oss litt eldre fortsatt mål som to-toms--fire, to-toms-åtte... vel vitende om at faktiske måler noe mindre... På 50-tallet ble hus enda bygd av ren skurlast, dvs ikke dimensjonert.. da jeg på 90-tallet skulle hjelpe min far med ei ombygging, ble det mye flising for å kompensere for forskjellig tjukkelse..
    Basert på egen erfaring så mener jeg at en ekte "2 tom 4" ikke er dimensjonert og derfor ikke "høvlet". Av den grunn blir jo den moderne varianten et par millimeter mindre for høvlingen (dimensjoneringen ) tar jo bort bittelitt material for å få den "glatt som en barnerumpe".

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.465
    Torget vurderinger
    0
    Michelin prøvde jo å overbevise oss om at rent metrisk var bedre enn blandingen. Ikke helt vellykket....
    Hadde slike Michelin TRX 190/65 R390 89H på en SAAB 99 for en Herrens masse år siden. Vanvittig gode dekk når det kom til å henge fast i asfalten.
    Men de var ikke veldig slitesterke. Trodde faktisk de ikke var å få tak i lengere, men ser jo på nettet at de fortsatt finnes. Men de koster jo som heroin!
    nær 7000,- pr stk!

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.744
    Sted
    Oslo
    Og en US gallon er 128 US fl ounces er 3,785 liter
    Og en UK gallon er 160 Imp fl ounces er 4,546 liter.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    15.043
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Rot med metrisk system og amerikanske inches brøker var det som fikk romferja Challenger til å gå i lufta.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.186

Ikke så lett å måle kjøkkeninnredning når man bruker tommestokk.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    692
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lagt merke til at mange her inne skriver «dem» istedenfor «de».
    Mulig det er dialekt?
    Ja, det er galt pga dialekt. Men det er sikkert samme fenomenet som gjør at svært mange sier de i stedet for dem der det er korrekt. En god ting er da at NRK tekster med dem i stedet for det ukorrekte de. Trolig redselen for å bli misforstått som bygdespråk, og så blir det galt.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.465
    Torget vurderinger
    0
    Ja det bør jo skrives med minst 3, 4 hvis man er bergenser som ruller på "r"ene!

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    692
    Torget vurderinger
    1
    Rot med metrisk system og amerikanske inches brøker var det som fikk romferja Challenger til å gå i lufta.
    Romferja Challenger gikk vel opp i røyk pga O-ringene ikke var spesifisert for så lave temperaturer som ved oppskytningstidspunktet, påvist av min favorittfysiker Feynman i undersøkelseskommisjonen.

Trolig blander du sammen med the Mars Climate Orbiter, som krasjet i 1998. Se https://www.simscale.com/blog/nasa-mars-climate-orbiter-metric/

Utdrag: The Mars Climate Orbiter, built at a cost of $125 million, was a 638-kilogram robotic space probe launched by NASA on December 11, 1998, to study the Martian climate, Martian atmosphere, and surface changes. In addition, its function was to act as the communications relay in the Mars Surveyor ’98 program for the Mars Polar Lander. The navigation team at the Jet Propulsion Laboratory (JPL) used the metric system of millimeters and meters in its calculations, while Lockheed Martin Astronautics in Denver, Colorado, which designed and built the spacecraft, provided crucial acceleration data in the English system of inches, feet, and pounds. JPL engineers did not take into consideration that the units had been converted, i.e., the acceleration readings measured in English units of pound-seconds^2 for a metric measure of force called newton-seconds^2. In a sense, the spacecraft was lost in translation

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn