Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.288
    Antall liker
    9.135


    Kollegaen var i harnisk på morgenmøtet. «Dustekorken» som nekter å slippe taket i melkekartongen hadde forårsaket melkesøl. «Den plastdingsen er bare så hat, men det er vel noe EU-greier.»

    Hun har selvsagt rett. Det er det såkalt engangsplastdirektivet (SUP) som er roten til melkesølet og frustrasjonen. Og som skal hindre at plastkorker havner i naturen.

    Det samme direktivet som har gitt oss papirsugerør og engangsbestikk av bambus. Finnes det noen lure korktriks?

    Full kork
    Det var Coca-Cola-menigheten som først fikk kjenne de fasthengslede korkene i fingrene. Senere har Tine, Ringnes og flere andre produsenter av drikkevarer kommet etter.

    Til sommeren blir det full kork. 3. juli trer kravet om at korker og lokk skal sitte fast i drikkevareemballasje i kraft.

    Det er i det minste anbefalingen Miljødirektoratet har gitt Klima- og miljødepartementet. Kravet gjelder all drikkeemballasje opp til tre liter som er laget av – eller inneholder plast.

    I tillegg har Orkla bestemt seg for å utstyre refillkartongene til vaskemidlene sine med hengslede korker og lokk, selv om de ikke omfattes av direktivet. Det er med andre ord bare å venne seg til de fasthengslede korkene.

    Nicolay Bruusgaard er kommunikasjonssjef i Ringnes. Han mener det handler om endring av vaner.

    – Sørg for å brette korken godt til side, så går det fint å helle fra flasken.

    Tine har laget en video som viser hvordan det skal gjøres:

    «Klikk korken på plass og juster den i ønsket posisjon.»

    Har endret korken 14 ganger
    Tine hevder de tar kork på største alvor og konstant leter etter løsninger for å gjøre livet lettere for alle forbrukere, samtidig som miljøet spares.

    – Derfor har vi endret korken hele 14 ganger siden første utgave med hengsel kom i 2022. Vi kommer ikke til å avduke den store kork-landingen før vi er sikre på at vi har funnet selve «gullkorken», forklarer kommunikasjonsrådgiver i Tine, Peder Buskenes.

    Tine-kunder i alle aldre klager sin korknød, men flertallet tilhører den eldre garde, ifølge Tines mann.

    – Det var et stort kork-engasjementet i fjor høst, men vi ser en tydelig nedgang, Vår erfaring er at det hjelper når vi forklarer hvordan korken fungerer.

    – Har dere noen oppmuntrende ord til kunder som er ferd med å skru seg fast?

    – En fattig trøst i frustrasjonens øyeblikk er at du aldri lenger trenger lure på hvor korken er blitt av.

    – Hvor korken er blitt av? Det er tullete, kommer det kontant fra min melkesølende kollega.


     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.873
    Torget vurderinger
    23
    I starten irriterte jeg meg over dustekorkene men nå klarer jeg ikke å irritere meg lenger. Og det IRRITERER MEG!!! For konseptet er toskete.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    Innlegget er ment for regionen nord for Trondheimsfjorden, som sutrer! 😂🤣😂
    Som søring ville jeg kanskje ikke snakket så høyt om sutring. Syns jeg hørte flere tilfeller av å sette krisestab sørpå pga. litt snø for noen uker siden. Dramatikk til tusen, skulle man tro bildene som da rullet over tv-skjermen. :cool:
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Til de korkene som nå skal sitte fast på flaska/kartongen... Var det virkelig et problem? Tror jeg kan telle på 1 finger hvor mange flasker jeg har pantet uten kort. Samme med melkekartonger, jeg vil jo lukke de for å unngå gris og lukt.

    Løser vi et ikke-eksisterende problem her eller er det bare jeg som alltid skrudde de på igjen?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.873
    Torget vurderinger
    23
    Samme her, kastet aldri noen korker uautorisert.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Enig, men vindturbiner som spruter supergiftig hormonforstyrrende plast i naturen er ikke tema....

    Mvh.
    SAL
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.476
    Antall liker
    84.245
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Pappsugerør 🥤

    De kollapser jo før man har rukket å drikke opp! 🤬
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Jeg irriterer meg over at det er ingenting å irritere seg over 🤔
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Det er dette med politikere nå og "code of conduct", eller fullstendig, komplett mangel på det... En politiker kan tilsynelatende gjøre hva han/hun vil og det får ikke konsekvenser, Erna f.ex og mannens bravader.

    Det verste og j$#"$ irriterende er mangel på bakkekontakt og mange er jo direkte svindlere!

    Hadde jeg gjort en hundredel av dette i min jobb så hadde jeg mistet jobben på dagen....
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.836
    Antall liker
    5.488
    Sted
    Holmestrand
    På engelsk heter det waiter, alle vet hva det betyr
    Du må vente.
    På norsk heter det kelner
    Gudene veit hva det betyr
    På dansk heter det tjener,
    Alle vet at det er en som gir deg det du ønsker.
    Sett bort fra kronekursen
    Så er Danmark fortsatt et dejligt land
    Nei, waiter på engelsk kommer ikke av at du må vente.
    Waiter venter på deg.
    Kelner tror jeg kommer fra tysk, der det igjen kommer fra Kellermeister.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.873
    Torget vurderinger
    23

    Irriterende uttrykk, Scandinavian Ed.

    DANSK
    - Ja men så....
    - Vildt fedt
    - Fandeme
    - væbæ (hva behager)
    - æhh, æhh (ja, ja)

    SVENSK
    - Jajjamensann!
    - Nu kør vi!
    Verdt å merke seg; danskene er mer enn dobbelt så irriterende som svensker!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.873
    Torget vurderinger
    23
    I det lettirriterte hjørnet i dag. 🙁
    Fryktelig gnagende gnurende høylytt "hør på meg da!!!" kakling fra denne Hani Hussein....😖
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Går det an å være positivt irritert? Isåfall er jeg det nå for tiden. Etter å ha parkert et par høyttalere for flere år siden, fremme med ujevne mellomrom for å prøve med andre komponenter. Fikk de aldri til, men fikk meg ikke til å selge de. Nå spiser de alt jeg putter på, uten at jeg får vondt i ørene og blir lei. Irriterende at jeg ikke helt skjønner hvorfor, men positivt at jeg ikke gidder å se etter andre høyttalere på en stund iallefall😀
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Vedr de korkene som sitter fast, problemet er løst ved å ha en lommekniv for hånden.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.873
    Torget vurderinger
    23
    Jeg bruker stump vold - funker det og!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.456
    Jeg bare bretter korken helt tilside til det høres et lite "knekk" Da holder den seg der. Lite å irritere seg over.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Jeg velger helt bevisst å fjerne korken så den ikke irriterer meg. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.722
    Torget vurderinger
    96
    Enda en livsfarlig olding på veien. Det burde bli strengere for de eldste førerne.

     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.836
    Antall liker
    5.488
    Sted
    Holmestrand
    Enda en livsfarlig olding på veien. Det burde bli strengere for de eldste førerne.

    Enda en livsfarlig ungdom på veien, denne gangen med fatalt utfall.
    Det burde bli strengere for de yngre førerne. 🤪
     

    Vedlegg

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.722
    Torget vurderinger
    96
    Enda en livsfarlig ungdom på veien, denne gangen med fatalt utfall.
    Det burde bli strengere for de yngre førerne. 🤪
    Dessverre er du helt på villspor. Og etter å ha lest artiklene under er det mye verre enn jeg hadde forestilt meg.
    3% av den totale andelen bilførere utgjør en betydelig risiko.

    Unge vs. eldre førere. Holdninger og oppførsel er vel litt vanskeligere å kontrollere enn basale fysiske kvalifikasjoner som er nødvendig for å kjøre bil. Gamle mennesker har ofte nedsatt syn, hørsel og har dårligere oppmerksomhet. Og burde i mange tilfeller ikke ha førerkort. Helseattest ved 80? Burde vært ved 70.
    Og strengere, slik at man fikk luket bort flere farlige eldre førere. Det er ingen menneskerett å kjøre bil.

    Eldre førere er godt overrepresentert i trafikkulykker. Selvsagt snakkes det ikke mye om dette, da det blir hylekor om stigmatisering etc. Det er mye lettere å skjære de unge førerne over en kam, selv om de forårsaker mindre ulykker enn de eldre.

    " Ifølge rapporten fra Utrykningspolitiet (UP) utgjorde personer på over 75 år den største andelen av dødsfallene i trafikken i 2022, med 20 prosent. De ble etterfulgt av personer i aldersgruppen 55-64 år, med en andel på 19 prosent.Oct 2, 2023"


    .
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.955
    Antall liker
    11.362
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har du noe statistikk å vise til mtp eldre vs unge bilførere?? Når det kommer til regelrett idiotkjøring er nok de unge i massiv overvekt... dog - middeladrende menn med overdreven tro på egne ferdigheter er nok svært høyt oppe på lista..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn