Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.457
    Antall liker
    9.759
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det er irriterende hvordan gamle, gretne gubber trekker seg opp til uante høyder av yngre utgaver av det motsatte kjønn som våger å engasjere seg. Som for eksempel av Lan Marie Berg eller Greta Thunberg.

    Enda mer irriterende at jeg av og til selv er en av dem.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ja - sykkelveier.
    Jeg synes det er fint at man bruker penger på å legge til rette for syklister og gående, men det bør vel være noe realisme i planene. Jeg kjører en vei her i Trondheim som er gjort enveiskjørt der det ene feltet som tidligere ble brukt av biler er gjort om til sykkelvei. Jeg kjører der 3-4 ganger i uken - riktignok ikke i rushtrafikken. Totalt antall syklister jeg har sett der nå i sommer (nå har det tross alt vært sommerferie) kan telles på fingrene på en hånd.
    Tilsvarende et annet sted der man har fjernet mange parkeringsplasser for å gi plass til syklister. Jeg var der 3 t en dag og så ikke en eneste syklist.

    Så om jeg er irritert fordi man bruker millioner (ja kanskje milliarder) av kroner for å legge til rette for syklister, eller fordi folk ikke bruker de veiene det brukes millioner for å bygge får være opp til dere å vurdere.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.911
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Skulle gjerne hatt tak i vedkommende som laget et hakk i ene bildøra mi i sommer, trolig mens jeg stod parkert på IKEA og var inne og bollet meg med kjøttboller og handlet gardiner.
    Jeg har skaffet meg dashcam med forover- og bakovervendt kamera. Da har jeg ihvertfall en sjanse til å registrere synderens registreringsnummer

    Johan-Kr
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har skaffet meg dashcam med forover- og bakovervendt kamera. Da har jeg ihvertfall en sjanse til å registrere synderens registreringsnummer

    Johan-Kr
    Funker kanskje dårlig på sidene? Men mulig man får det med seg når vedkommende kjører ut og reiser. Kan vel uansett bli vanskelig å komme noen vei med det hvis man ikke har håndfaste bevis, og vedkommende nekter for å ha noe kjennskap.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.911
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dashcamen har temmelig kraftig vidvinkel på begge kameraene, og registrerer også rystelser i bilen, så det tagges på minuttet.

    Johan-Kr
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Kjøp Tesla da. De har i det minste kameraer over alt. Mye annet som mangler, men det er nå så.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Av og til så lurer jeg litt på disse som skriver en masse, reiser rundt og holder foredrag, deltar på seminarer etc., kun for å fortelle hvordan vi andre skal leve. Får de tid til å leve «riktig» selv eller går det for mye tid på alle andre?
    Mange av de ser nok på seg selv som helligdommer, bedrevitere og sannsigere. Litt som mange kabeldebattanter.
    Gunhild ser nok ut som hun lever etter det hun prediker, men å være "grønn" forplikter nok til mer enn det også hun klarer å leve etter.
    Tenk om Grandis hadde reist rundt i samme ærend :rolleyes::rolleyes:.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Trist å høre at hun lider ja .... huff huff. Jul på Barbados? Er jo ikke snø der en gang! Må være stusselige greier....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Litt vanskelig det der Slukomaten.
    Hun er ubetinget en meget vellykket dame sånn rent eksteriørmessig.
    Mannsgrisen i meg ville ikke hatt problemer med å gå til sengs med henne, ( ikke at jeg på noen måte anser det som en realistisk problemstilling - selv ikke i drømme! ) men å våkne med henne??!!!! Huff nei! Ikke speilegg og bacon til frokost? Nei tvi vøre!
    Selv SV har damer jeg heller ville ha våknet med for å si det slik. Men Gunhild er skarp og hun vet å markedsføre sitt firma, men det er noe
    ved henne som får meg til å tenke på amerikanske TV misjonærer i silkedress. Så innpakningen er 100% men innholdet? Not so much!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Adaptiv cruisekontroll. Som stilles inn på fast avstand til forankjørende- uten å ta hensyn til farten køen går i.

    Hadde den enda tatt hensyn til hvor lang TIDSAVSTAND det er, ville det vært noe annet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Den i min bil gjør det. Avstanden blir større når hastigheten øker.

    En annen ting som irriterer meg, og som potensielt kan være veldig farlig, er alle feilene på skiltgjenkjenningssystemene som EU når har bestemt skal brukes automatisk på nye biler. De tar ofte feil. De kjenner f.eks. ikke igjen de nye elektroniske skiltene som brukes for å kunne justere fartsgrensen automatisk. I Strindheimtunnellen i Trondheim står det et slikt skilt der det står 60 med en strek over - altså fartsgrensen er 80. Det skjønner ikke disse systemene.
    Et annet er der det står fartsgrense og et underskilt - "om 300 m". Altså blir det 50 km/t om 300 m. Bilen bremser kraftig opp da den tror det er 50 km/t fra der dette skiltet står.
    Og på E6 utenfor Kvam der det ble ny vei med 90 (eller 100) km/t bremset min bil ned til 30 fordi den trodde jeg kjørte på en lokal vei som gikk parallellt med E6 der fartsgrensen var 30. Hadde jeg hatt en bil bak meg da kunne det gått riktig ille.

    Jeg har erfaring bare fra 2 systemer, der det ene (BMW) er vesentlig bedre enn det andre (VW), men også det beste av dem tar feil innimellom.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Greit nok at avstand øker med økt fart, men dersom minsteavstand er innstilt på 150 meter hjelper det lite ved lav fart. Trafikkflyten hemmes kraftig av slikt.
     
    Sist redigert:

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.468
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Idioter i Tesla/elbil som har begynt å ligge i venstre felt på motorvei og ikke slipper noen forbi!
    Ingen skal kjøre fortere en meg i snyltebil, de ligger langt under fartsgrense.....

    Mvh
    SAL
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Idioter i Tesla/elbil som har begynt å ligge i venstre felt på motorvei og ikke slipper noen forbi!
    Ingen skal kjøre fortere en meg i snyltebil, de ligger langt under fartsgrense.....

    Mvh
    SAL
    Det gjelder for mange, ikke bare de som kjører elbil. Det er veldig mange som ikke har fått med seg at venstre felt er forbikjøringsfelt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hos meg er det en knapp på rattet der jeg stiller det. Et (kanskje 2) trykk på knappen løser problemet.
    Du burde bli kursholder for andre med adaptiv cruisekontroll, slik at de lærer å bruke det riktig.

    Kunne vært gode penger å tjene på slikt 😎
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det gjelder for mange, ikke bare de som kjører elbil. Det er veldig mange som ikke har fått med seg at venstre felt er forbikjøringsfelt.
    Er den del som ikke har fått med seg at venstrefelt ikke er fri fartsgrense heller, og tror det er greit å nesten presse vekk biler som ligger der for å kjøre forbi allerede når de kommer peisende i 150 km/t.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ja, kanskje det :)
    Men det er nok riktig at mange som designer kontrollene på biler ikke helt skjønner hva de holder på med. Det er ikke sikkert det er så enkelt som i min bil på alle bilmerker.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Når det kommer til venstrefelt så er det rimelig enkelt, dersom du "kjører forbi" i venstre feltet og blir tatt igjen så legger man seg in til høyre å slipper forbi, deretter legger man seg ut igjen og fortsetter sin forbikjøring.
    Veldig enkelt, men vanskelig å forstå for mange, spesielt rundt Oslo.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg syns det er ganske enkelt å forstå at hvis det er en bil foran deg på veien, så må du vente til den faktisk har flyttet seg med å kjøre forbi. Ikke prøve å kjøre gjennom den bakfra.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg syns det er ganske enkelt å forstå at hvis det er en bil foran deg på veien, så må du vente til den faktisk har flyttet seg med å kjøre forbi. Ikke prøve å kjøre gjennom den bakfra.
    Det avhenger av om den foran innser at den må pelle seg inn i høyre felt snarest.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hadde vært fint med biler som kunne kjøre gjennom hverandre, men inntil da må man nok bare bruke lys og lyd for å få folk til å legge seg inn når de ikke følger med bakover
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Gleder meg til noen prøver det der med en sivil politibil f.eks. Eller bare feil person.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke sånn at man bare kan grise på i venstre feltet og bølle seg fram så ikke andre får foretatt en normal trafikkavikling. Da er man rett og slett et henynsløst rasshøl. 🤷‍♀️
    Det er vel ikke det som er problemet, problemet er at enkelte legger seg i venstrefelt og nekter å legge seg til høyre.
    Det er også utallige eksempler på at de som ligger i venstrefeltet kjører saktere enn høyre feltet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke sånn at man bare kan grise på i venstre feltet og bølle seg fram så ikke andre får foretatt en normal trafikkavikling. Da er man rett og slett et henynsløst rasshøl. 🤷‍♀️
    Det vi snakker om, er de som nekter å skifte felt. De leker politi, de har ikke oversikt over trafikkbildet, de viser hensynsløs atferd ved å ikke skjønne eller godta at venstre felt er forbikjøring.

    Omtrent det samme som de som insisterer på å kjøre under fartsgrensen, men gasser på dersom du har den frekkhet å prøve og kjøre forbi de.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er vel ikke det som er problemet, problemet er at enkelte legger seg i venstrefelt og nekter å legge seg til høyre.
    Det er også utallige eksempler på at de som ligger i venstrefeltet kjører saktere enn høyre feltet.
    Jeg snakker jo ikke om å kjøre sakte i venstrefeltet, men at man ligger i normal forbikjøringshastighet og får en eller av stumpet betler helt uten folkeskikk bak seg som ikke vet å ta hensyn til andre.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Gleder meg til noen prøver det der med en sivil politibil f.eks. Eller bare feil person.
    Jeg ser hva du tenker, men sannsynligheten for å treffe på "feil person" i venstrefeltet er lav. Med mindre man er redd for gamle gubber og kjerringer
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det vi snakker om, er de som nekter å skifte felt. De leker politi, de har ikke oversikt over trafikkbildet, de viser hensynsløs atferd ved å ikke skjønne eller godta at venstre felt er forbikjøring.
    Og det jeg snakker om er de som tror at de eier veien bare fordi de har klart å legge seg ut i venstrefeltet og tråkke på gasspedalen.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg snakker jo ikke om å kjøre sakte i venstrefeltet, men at man ligger i normal forbikjøringshastighet og får en eller av stumpet betler helt uten folkeskikk bak seg som ikke vet å ta hensyn til andre.
    Da snakker vi forbi hverandre så lenge normal forbikjøringshastighet faktisk betyr at man kjører forbi
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn