Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og det jeg snakker om er de som tror at de eier veien bare fordi de har klart å legge seg ut i venstrefeltet og tråkke på gasspedalen.
    Du gikk glipp av fortsettelsen;

    - Omtrent det samme som de som insisterer på å kjøre under fartsgrensen, men gasser på dersom du har den frekkhet å prøve og kjøre forbi de. Ergo er det de som hindre trafikkflyten som er egoistene.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Føler at det kansje passer å legge ut en av favorittscenene mine fra Lost Highway her nå.

     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    En annen ting som irriterer er lastebiler i venstrefeltet
    Virker som de ikke forstår at de virvler opp masse dritt og stein som treffer bilene bak seg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.125
    Antall liker
    9.439
    Når det kommer til venstrefelt så er det rimelig enkelt, dersom du "kjører forbi" i venstre feltet og blir tatt igjen så legger man seg in til høyre å slipper forbi, deretter legger man seg ut igjen og fortsetter sin forbikjøring.
    Veldig enkelt, men vanskelig å forstå for mange, spesielt rundt Oslo.
    Ikke så lett det når du er i ferd med å kjøre forbi et 22 meters vogntog som kjører i 100 og jeg holder fartsgrensen på 110.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ikke så lett det når du er i ferd med å kjøre forbi et 22 meters vogntog som kjører i 100 og jeg holder fartsgrensen på 110.
    Da er det viktig å huske at alle speedometer viser for mye. Så 110 vil si 100- 103 i de fleste tilfeller. Ergo kan du kjøre i 120, og likevel holde deg innenfor fartsgrensen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.125
    Antall liker
    9.439
    Da er det viktig å huske at alle speedometer viser for mye. Så 110 vil si 100- 103 i de fleste tilfeller. Ergo kan du kjøre i 120, og likevel holde deg innenfor fartsgrensen.
    Jeg driver da ikke å kalkulerer eventuelle feilvisninger på speedometeret for å holde eksakt riktig hastighet. Jeg forholder meg til det speedometeret viser.
    Har du forresten tenkt over at du får endel feilvisning dersom dekkene ikke har eksakt riktig rulleomkrets? Regner med at du sjekke omkretsen ca. hver måned.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg driver da ikke å kalkulerer eventuelle feilvisninger på speedometeret for å holde eksakt riktig hastighet. Jeg forholder meg til det speedometeret viser.
    Har du forresten tenkt over at du får endel feilvisning dersom dekkene ikke har eksakt riktig rulleomkrets? Regner med at du sjekke omkretsen ca. hver måned.
    Lufttrykk sjekkes jevnlig, firehjulskontroll årlig.
    At speedometer viser inntil 10% for mye er en kjent sak. Da blir det jo også ekstra ille med de som konsekvent legger seg 5- 10 kmt under fartsgrensen- for å være sikker. Da er de i de fleste tilfeller 20 under grensa. Legg så til adaptiv cruisekontroll, innstilt kun på avstand, og du har en god del av forklaringen på irritasjon i trafikken.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.125
    Antall liker
    9.439
    ^Er du en av dem som syntes det er helt greit å ha 0.1999 i promille når du setter deg bak rattet?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Er du en av dem som syntes det er helt greit å ha 0.1999 i promille når du setter deg bak rattet?
    Nei?

    Hva har det med saken "holde fartsgrensen, slik at man ikke er til hinder for annen trafikk" å gjøre? Noe som faktisk er en svært viktig del av trafikklovgivningen. Som ofte glemmes.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Fartsgrensene er veiledende både over og under
    Dersom noen legger så akkurat på fartsgrensa iflg speedo så er det fint det, men ikke bli overrasket hvis det er noen som kjører fortere og vil forbi.

    Og ang promille så er det vel opp til enhver å avgjøre, akkurat som formen ellers, man kjører ikke hvis man er trøtt, svimmel etc
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.125
    Antall liker
    9.439
    Det var et lite sidespor, men manikke ligge eksakt på fartsgrensen. Det er en øvre grense.
    Dersom alle speedometer viser 10% for mye, hva er da problemet? Det betyr jo bare at alle kjører litt saktere enn øvre fartsgrense.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Idioter i Tesla/elbil som har begynt å ligge i venstre felt på motorvei og ikke slipper noen forbi!
    Ingen skal kjøre fortere en meg i snyltebil, de ligger langt under fartsgrense.....

    Mvh
    SAL
    Problemet er gammel og løsningen finnes:

    Veslefrikk faniyullen og olsens enke.jpg

    Såvidt jeg husker ville "Veslefrikk" eksplodere rett bak bilen som en "vennlig advarsel":
    "Fanittullen" gikk vel inn i bagasjerommet og laget kaos i handleposer og dess like. Mens min favoritt:
    "Olsens Enke" var målsøkende og gikk in i eksosanlegget og eksploderte helt framme i eksosmanifolden.
    Har ofte ønsket meg et slik oppsett!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det var et lite sidespor, men manikke ligge eksakt på fartsgrensen. Det er en øvre grense.
    Dersom alle speedometer viser 10% for mye, hva er da problemet? Det betyr jo bare at alle kjører litt saktere enn øvre fartsgrense.
    Så kommer sikkerhetsmarginen en god del legger til; 5 - 10kmt under fartsgrensen- i forhold til hva speedometer viser. Altså reelt sett 15- 20 under grensa. Ikke rart det blir irritasjon og forbikjøringer av slikt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Er den del som ikke har fått med seg at venstrefelt ikke er fri fartsgrense heller, og tror det er greit å nesten presse vekk biler som ligger der for å kjøre forbi allerede når de kommer peisende i 150 km/t.
    Det er forsåvidt riktig, men da hverken du eller vi andre vet hvorfor den bilen kjører så fort er det eneste eneste riktige å slippe den forbi.

    Det kan være noen som er på vei til legevakt eller for å møte en ambulanse. Det vet man ikke. Brudd på hastiget er en sak for politiet.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.125
    Antall liker
    9.439
    Problemet er gammel og løsningen finnes:

    Vis vedlegget 841324

    Såvidt jeg husker ville "Veslefrikk" eksplodere rett bak bilen som en "vennlig advarsel":
    "Fanittullen" gikk vel inn i bagasjerommet og laget kaos i handleposer og dess like. Mens min favoritt:
    "Olsens Enke" var målsøkende og gikk in i eksosanlegget og eksploderte helt framme i eksosmanifolden.
    Har ofte ønsket meg et slik oppsett!
    "Olsens Enke" må nok modifiseres litt. Den må gå inn i ladekontakten og rett i sikringsboksen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.125
    Antall liker
    9.439
    Det er forsåvidt riktig, men da hverken du eller vi andre vet hvorfor den bilen kjører så fort er det eneste eneste riktige å slippe den forbi.

    Det kan være noen som er på vei til legevakt eller for å møte en ambulanse. Det vet man ikke. Brudd på iet er en sak for politiet.
    Så mange er det ikke som er på vei til legevakten?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så mange er det ikke som er på vei til legevakten?
    Ponget er å sørge for flyt i trafikken, noe man er lovpålagt. Hva man derimot ikke er pålagt, er å aggere politi. Insisterer man på å ligge under den reelle fartsgrensen, får man vike for de som faktisk holder den reelle grensen. Hvilket altså betyr inntil 10% over fartsgrensen, pga speedometerets feilmåling.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel prinsippet da, passe på seg selv også passer alle andre på seg selv.
    Vi hadde fått en bedre verden hvis folk bare lærte seg det
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Strekninger med gjennomsnitsmåling er ofte et mareritt. 70 kmt tillatt, blir oftest 63- på speedometer, for "å være sikker". Reelt sett langt under 60. Mens man kunne kjørt 75- 77 på speedometer, og likevel holdt fartsgrensen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er forsåvidt riktig, men da hverken du eller vi andre vet hvorfor den bilen kjører så fort er det eneste eneste riktige å slippe den forbi.

    Det kan være noen som er på vei til legevakt eller for å møte en ambulanse. Det vet man ikke. Brudd på iet er en sak for politiet.
    Vel. Hvis det er en nødsituasjon tenker jeg at man bruker lys og horn for å signalisere at det haster. Har selv opplevd i fjor høst å ligge i minst 120 km/t på E6 nordover med barn i baksetet, og foretatt en kontrollert forbikjøring når det plutselig kommer en VW Caddy bakfra i det som må ha vært omtrent 150 km/t, for den kom fort. Og mens jeg er i ferd med å legge meg inn i høyrefeltet igjen kommer vedkommende opp på siden av meg og kjører forbi på veiskulderen. Det er lenge siden jeg har vært så jævlig innihelvete fly forbanna.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Det har vært altfor mange dødsulykker i år og da er det viktig å gjøre noe der ulykkene ikke skjer...



    Sikkert lettest å komme med kjepphestene i stede for å gjøre en innsats for å finne de egenlige årsakene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det har vært altfor mange dødsulykker i år og da er det viktig å gjøre noe der ulykkene ikke skjer...



    Sikkert lettest å komme med kjepphestene i stede for å gjøre en innsats for å finne de egenlige årsakene.
    På firefelts kommer man som oftest forbi sinkene, og da flyter trafikken.

    Midtdelere, der det kun er tofelts, er derimot satans verk.
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    9.793
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Mye som irriterer i trafikken tydeligvis, må si meg enig i mye.

    En sak jeg tilter av er folk som kjører inn på veien foran meg, og så trenger 4 km for å komme opp i normal marsjfart. Trøkker seg ut i 67 på vei hvor grensen er 90, og så går det en evighet før dusten når 90. Ofte sammenfaller det med første forbikjøringsmulighet, DA er det viktig å gasse på litt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det som irriterer er vel først og fremst hensynsløshet og en forestilling om at man er alene på veien tror jeg. Enten det kjøres fort eller sakte. Folk som ikke leser omgivelsene og innretter seg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvis du tror du bare kan presse vekk dem som ikke flytter seg fort nok for din smak med en gang du kommer, så er det nok dessverre du som er problemet.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.305
    Sted
    Bartistan
    Nuvel. Ai rest may keis.
    Om du kan flytte deg men egentlig bare ikke gidder eller har lyst, så....
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Viktig å ta det med ro og kjøre passivt folkens. Nok av de som ikke gjør det synes jeg. Hater folk som presser seg fram for å spare et halvt minutt liksom. Totalt idiotisk.

    Avskrekkende tiltak er å bruke dashcam. Finne eier av bilen, finne tlf nr og så ringe de og fortelle at idiotkjøringa er dokumentert. Folk blir litt paff av sånt!
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.847
    Antall liker
    38.588
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Viktig å ta det med ro og kjøre passivt folkens. Nok av de som ikke gjør det synes jeg. Hater folk som presser seg fram for å spare et halvt minutt liksom. Totalt idiotisk.

    Avskrekkende tiltak er å bruke dashcam. Finne eier av bilen, finne tlf nr og så ringe de og fortelle at idiotkjøringa er dokumentert. Folk blir litt paff av sånt!
    Det er enda verre å leke politi slik som du beskriver her :(

    mvh
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Å fortelle folk at jeg ikke liker oppførselen deres? Hva blir feil med det?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Eksempel på idiot i trafikken. Jeg lå i fartsgrensa på tofeltsvei, 80 km/t. En varebil kommer opp bak og legger seg helt inntil meg. Jeg tipper lett på bremsen for å signalisere at han burde holde avstand. Flere ganger. En gang prøver han også å kjøre forbi på dobbel gul sperrelinje, men avbryter pga møtende trailer. Ser da at han også har tilhenger bak Hiace’en sin. Kommer så til 4-felts vei med 110 grense. Legger meg i 110 i høyre fil. Da ligger gjøken fortsatt helt oppi ræva mi, men tydeligvis uten å ha sjangs til å kjøre forbi. 10 meter bak meg, i 110, med henger. Fin oppførsel? Trygg kjøring? Lovlig?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kjente en som var blind på det ene øyet. Klarte ikke å vurdere avstand og lå alltid tett på bilen foran - noe med panseret og bilen foran som han siktet etter :rolleyes: .

    Kjørte 50' i året uten skader, men skremte vettet av mange trolig...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Virker ofte som mange ikke skjønner helt enkle fysiske lover, og at de faktisk sitter og ratter halvannet tonn med stål rundt på veien. Også får man en illusjon av å være usårbar fordi man sitter trygt og godt og varmt i et komfortabelt sete med tak over hodet.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Holmestrand
    Er ikke sånn på Slependen og Furuset. Iallfall ikke de noenoghundre gangen jeg har vært der. :)
    Hvis du har vært på IKEA Slependen/Furuset noenoghundre ganger burde du kanskje vurdere en hobby (hvis du ikke jobber der da)?
    Musikk og hifi er morsomt…
    😂
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn