Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Dårlig norsk, slik som utstrakt bruk av universalpronomenet "hvem". Ellers bare de vanlige feilstavelser av RIAA og lignende.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    For en gangs skyld tror jeg også hun er inne på noe, og ikke bare ute etter å hetse nordmenn for å være norske. Det er helt utrolig hvordan folk påberoper seg definisjonsrett over hva som er riktig bruk av ord på tross av ordbøker og etymologi, simpelthen fordi "alle andre gjør det".
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Dem forran deg ve panteautomat med en diger søplesekk tomflasker og sjøl har bare noe få
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Når folk ikke kan bruke språket riktig, men det bare blir avfeid med at "språket er alltid i endring". Man behøver altså ikke lære hvordan lydene uttales eller hva ordene betyr, man kan bare lage sine egne versjoner.
    Jeg har mange ganger hatt studenter på kontoret som klager på en karakter. Når vi så går gjennom besvarelsen er det fullt av grammatikalske feil som gjør at det man skriver faktisk er galt, og når jeg påpeker det sier ha/un "det var ikke det jeg mente". Hvorpå jeg svarer "Hvorfor skrev du ikke det du mente da?"
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Om dem hadde panta oftere, så hadde oss andre slept å vente på dem, ikke værre en det
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Om dem hadde panta oftere, så hadde oss andre slept å vente på dem, ikke værre en det
    Hadde de enda vært såpass fornuftige at de hadde stoppet og la deg slippe til med dine få panteflasker. Det vil ikke ta dem mer en et minutt eller to, men de forventer selvfølgelig at du skal vente 30 minutter til de er ferdige. Det er snakk om normal oppdragelse og høflighet.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tunghørte merselgere.

    "Nei takk, jeg skal bare ha nytt batteri i telefonen", og så kommer man tilbake til nytt beskyttelsesglass, skjevt montert med luftboble under ene hjørnet for 200,-, og en diskusjon som heldigvis ender med at man får glasset gratis, men likevel må kjøpe nytt et annet sted og montere selv.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Generelt folk som svarer på et spørsmål de ikke har blitt stilt under forutsetninger de ikke har blitt gitt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Panteautomater... og hele pantesystemet som er totalt unødvendig, ressurskrevende, plassløsende, fordyrende, skittent og miljøfiendtlig.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Når folk ikke kan bruke språket riktig, men det bare blir avfeid med at "språket er alltid i endring". Man behøver altså ikke lære hvordan lydene uttales eller hva ordene betyr, man kan bare lage sine egne versjoner.
    Jeg har mange ganger hatt studenter på kontoret som klager på en karakter. Når vi så går gjennom besvarelsen er det fullt av grammatikalske feil som gjør at det man skriver faktisk er galt, og når jeg påpeker det sier ha/un "det var ikke det jeg mente". Hvorpå jeg svarer "Hvorfor skrev du ikke det du mente da?"
    ordrett.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Problemet er ikke rettskrivingen (selv om den er blitt elendig etter at man begynte å bruke tekstbehandling), men grammatikken. Nå vil ikke jeg tilbake til den tiden da man hadde 7 kasus, men at man i hvert fall kan bruke de 2 kasusene vi har (har vi fler - akkusativ, nominativ og dativ er vel stort sett flytt sammen til et, unntatt i enkelte dialekter?) riktig, og at man vet sånn noenlunde hvordan man plasserer ordene i forhold til hverandre. Kanskje man til og med kan plassere et komma omtrent rett sånn en gang i blant?

    Jeg vil ikke ha noe som f.eks. tsjekkisk der man har 7 kasus, 4 kjønn (2 varianter av hannkjønn avhengig av om man snakker om døde ting som et bord eller levende ting som en hund) og alt bøyes i forhold til tid og kasus, slik at en gate som er oppkalt etter Jan Zelivský heter Jana Zelivského fordi det er Jan Zelivskys gate og Jana og Zelivskeho er genitivsformene av de 2 navnene. I tillegg har man ca 30-40% unntak. Dette endrer seg selvfølgelig om man snakker fortid, nåtid eller fremtid.
    En persons navn endrer seg f.eks. avhengig av om man snakker med, om eller til dem, og også hvis man snakker om dem i fortid, nåtid eller framtid. Sånt kan vi greie oss uten, men noe grammatikk må man kunne for å kunne uttrykke oss ordentlig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Nei, det gjorde jeg vel ikke? Jeg sa at vi har 2. Det ene som er en sammenflyting av akkusativ, nominativ og dativ, og et til som jeg ikke nevnte navnet på, nemlig genitiv. Poenget var ikke hva de heter, men at de finnes.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er ikke rettskrivingen (selv om den er blitt elendig etter at man begynte å bruke tekstbehandling), men grammatikken. Nå vil ikke jeg tilbake til den tiden da man hadde 7 kasus, men at man i hvert fall kan bruke de 2 kasusene vi har (har vi fler - akkusativ, nominativ og dativ er vel stort sett flytt sammen til et, unntatt i enkelte dialekter?) riktig, og at man vet sånn noenlunde hvordan man plasserer ordene i forhold til hverandre. Kanskje man til og med kan plassere et komma omtrent rett sånn en gang i blant?

    Jeg vil ikke ha noe som f.eks. tsjekkisk der man har 7 kasus, 4 kjønn (2 varianter av hannkjønn avhengig av om man snakker om døde ting som et bord eller levende ting som en hund) og alt bøyes i forhold til tid og kasus, slik at en gate som er oppkalt etter Jan Zelivský heter Jana Zelivského fordi det er Jan Zelivskys gate og Jana og Zelivskeho er genitivsformene av de 2 navnene. I tillegg har man ca 30-40% unntak. Dette endrer seg selvfølgelig om man snakker fortid, nåtid eller fremtid.
    En persons navn endrer seg f.eks. avhengig av om man snakker med, om eller til dem, og også hvis man snakker om dem i fortid, nåtid eller framtid. Sånt kan vi greie oss uten, men noe grammatikk må man kunne for å kunne uttrykke oss ordentlig.
    Og så hørte jeg at i tsjekkisk er ikke rekkefølgen på ordene særlig viktig, fordi kasusbøyningene og ikke setningsplasseringen forklarte hvilken funksjon de hadde (det var en språkprofessor som sa det). Stemmer det?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Det vet jeg ikke. Jeg har ikke oppfattet det slik, men det kan være noe i det da dette med kasusbøyinger jo faktisk avklarer hva meningen er.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ska' det va¨, - så ska' det va'..... :) Jeg må ærlig innrømme at jeg irriterer meg grønn over de som skjyller skjeden, og har spist skjylling.....Jeg kan ikke med min beste vilje skjønne at dette dreier seg om annet enn at man rett og slett ikke gidder...
    Det varierer nok en god del, men i åtte år underviste jeg et elektronikkrelatert linjefag på det som som før hette VK-2, dvs siste år videregående... Det hendte jeg hadde store problemer med å holde igjen rødpenna på språket, og til tider slet jeg faktisk med å forstå hva som sto skrevet, - såpass dårlig var språkføringa...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Problemet er ikke rettskrivingen (selv om den er blitt elendig etter at man begynte å bruke tekstbehandling), men grammatikken. Nå vil ikke jeg tilbake til den tiden da man hadde 7 kasus, men at man i hvert fall kan bruke de 2 kasusene vi har (har vi fler - akkusativ, nominativ og dativ er vel stort sett flytt sammen til et, unntatt i enkelte dialekter?) riktig, og at man vet sånn noenlunde hvordan man plasserer ordene i forhold til hverandre. Kanskje man til og med kan plassere et komma omtrent rett sånn en gang i blant?

    Jeg vil ikke ha noe som f.eks. tsjekkisk der man har 7 kasus, 4 kjønn (2 varianter av hannkjønn avhengig av om man snakker om døde ting som et bord eller levende ting som en hund) og alt bøyes i forhold til tid og kasus, slik at en gate som er oppkalt etter Jan Zelivský heter Jana Zelivského fordi det er Jan Zelivskys gate og Jana og Zelivskeho er genitivsformene av de 2 navnene. I tillegg har man ca 30-40% unntak. Dette endrer seg selvfølgelig om man snakker fortid, nåtid eller fremtid.
    En persons navn endrer seg f.eks. avhengig av om man snakker med, om eller til dem, og også hvis man snakker om dem i fortid, nåtid eller framtid. Sånt kan vi greie oss uten, men noe grammatikk må man kunne for å kunne uttrykke oss ordentlig.
    Jepps, det er en grunn til at mye klassisk fremmedspråkopplæring starter med grammatikken. Det er jo det konseptuelle rammeverket for språket og uten at man forstår det hjelper det ikke så veldig mye om man har lært seg noen fraser.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    at folk har så vanskelig for å forstå at psyko-/sosiopater bare er vesen som har tatt egeninteressen - den hellige gral - helt ut.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Jeg irriterer meg veldig mye -- og ler like mye -- over at nordmenn (og -kvinner) som intervjues i radio og fjernsyn begynner sine svar med "Nei ...".
    Da min datter var 12-13 pleide vi gjette hvor mange ganger intervjuobjekter kom til å åpne med "Nei ..." i løpet av en Dax18 sending, for eksempel.*

    "Nei, det har vi tilrettelagt for."
    "Nei, det gikk lett i løypa i dag."
    "Nei, politiet har beredskapen på plass."

    Osv.

    Veldig irriterende. Har moro av å påpeke dette overfor venner, som tror jeg overdriver, inntil de følger med selv.

    Har aldri hørt det på andre språk. Hvorfor gjør nordmenn (og -kvinner) dette?

    * Rekorden er 17 ganger i løpet av en sending, fra ulike deltakere.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    ^ Politikere, næringslivsledere, organisasjonstopper, idrettsstjerner, "kulturpersonligheter" -- i Norge er det epidemi av "nei-start" når man skal svare på spørsmål. Du kan spille nei-bingo hele tiden.

    Følg med på radio og dagsrevyen. ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    at folk har så vanskelig for å forstå at psyko-/sosiopater bare er vesen som har tatt egeninteressen - den hellige gral - helt ut.
    Det er vel litt forskjell på de som bare har lest Atlas Shrugged og deretter omfavnet egoisme som en slags livsstil, og de som har en psykiatrisk diagnose som gjør det til kompulsive atferdsmønstre? Eller mener du at sosiopater og narsissister egentlig er helt vanlige, ok folk som bare er misforstått og får ufortjent mye tyn? :)
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Jeg irriterer meg veldig mye -- og ler like mye -- over at nordmenn (og -kvinner) som intervjues i radio og fjernsyn begynner sine svar med "Nei ...".
    Da min datter var 12-13 pleide vi gjette hvor mange ganger intervjuobjekter kom til å åpne med "Nei ..." i løpet av en Dax18 sending, for eksempel.*

    "Nei, det har vi tilrettelagt for."
    "Nei, det gikk lett i løypa i dag."
    "Nei, politiet har beredskapen på plass."

    Osv.

    Veldig irriterende. Har moro av å påpeke dette overfor venner, som tror jeg overdriver, inntil de følger med selv.

    Har aldri hørt det på andre språk. Hvorfor gjør nordmenn (og -kvinner) dette?

    * Rekorden er 17 ganger i løpet av en sending, fra ulike deltakere.
    https://vgd.no/samfunn/spraak/tema/1682205/tittel/neeei
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Jeg irriterer meg veldig mye -- og ler like mye -- over at nordmenn (og -kvinner) som intervjues i radio og fjernsyn begynner sine svar med "Nei ...".
    Da min datter var 12-13 pleide vi gjette hvor mange ganger intervjuobjekter kom til å åpne med "Nei ..." i løpet av en Dax18 sending, for eksempel.*

    "Nei, det har vi tilrettelagt for."
    "Nei, det gikk lett i løypa i dag."
    "Nei, politiet har beredskapen på plass."

    Osv.

    Veldig irriterende. Har moro av å påpeke dette overfor venner, som tror jeg overdriver, inntil de følger med selv.

    Har aldri hørt det på andre språk. Hvorfor gjør nordmenn (og -kvinner) dette?

    * Rekorden er 17 ganger i løpet av en sending, fra ulike deltakere.
    https://vgd.no/samfunn/spraak/tema/1682205/tittel/neeei
    Men hvorfor er det blitt så vanlig i Norge? Kjøreturen til min datters skole sammenfalt med morgennyhetene og vi kunne lytte til intervju etter intervju der nesten hvert eneste svar begynte med Nei, og som oftest fulgt av et positivt utsagn. Vi begynte å telle. (Dette var fra 2000-2004).

    Jeg har diskutert noen teorier med venner i årene etter. Siden dette skjer fra næringslivstopp og regjeringsmedlem og ned, er det veldig interessant.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Jeg har diskutert noen teorier med venner i årene etter. Siden dette skjer fra næringslivstopp og regjeringsmedlem og ned, er det veldig interessant.
    Ja, det er kjempeinteressant. Mener å huske at dette har vært oppe i Språkrøret/Språkteigen på NRK P2 og muligens i Eides språksjov en gang?
    Det har kanskje noe med den beskjedne norske mentaliteten å gjøre? I hvert fall den beskjedenheten vi hadde :) Lua i hånda.

    I USA er det jo mye "eeehhhmmm...." , er det ikke det? Eller "well..........."
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det er motsatt av beskjedenhet.

    det er den servile nordmanns fortvilte forsøk på å vise at han er et jeg – som et lite protesterende barn – før han faller inn i usynligheten igjen.

    ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Når du har en eller annen løs tanke du presenterer for google search og så må du identifisere trafikklys og sykler for den stupide AIen før du får lov.

    Kan jo selvsagt også være VPNen du bruker men irriterende okke som.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En fin programvareoppdatering som fjerner litt av min irritasjon, (well done Steve)

    Fluff Busting ( FB ) Purity
    10 March at 23:35 ·
    F.B. Purity v29.3.1 is out now. It fixes the hide "Sponsored Posts" option, the "Sort Notifications Chronologically" option and the "Hide Animated Gifs" options.

    Please note that although the hide Sponsored Posts option is fixed, there may be occasions when an ad at the top of the feed will show for a second or two before it gets hidden. I need to look into it some more in order to fix it properly, but if that is a major problem for you, you can use the "nuclear" option which is the hide "Posts from Pages you haven't Liked" option, as that will hide all Sponsored Posts, but as a side effect it also hides any posts from Pages which you have "Followed" but not "Liked",

    If you are using the Chrome or Firefox extension version of FBP, it should automatically update itself to the newest version. If you are using Opera or Edge you will need to wait for those organisations to approve the extension updates before your browser will auto-update with the new version.

    If you would like to support the F.B. Purity project and ensure its continuation, please donate what you can (The donate link is on the FBP options screen)

    Many thanks to those who do contribute to FBP, your donations are greatly appreciated!

    Please tell all your friends about F.B. Purity too, as I'm sure they will appreciate it. One way you can help spread the word about FBP, is to go to http://fb.com/fluffbustingpurity and click the "Invite Your Friends To Like this Page" link that appears in the left column, then invite all your friends.

    For those who don't know, F.B. Purity is a safe, free and top rated browser add-on, for Chrome, Firefox, Safari,Opera and Brave that lets you filter out the parts of Facebook you don't want to see, and also adds extra functionality, such as hiding all the ads, alerting you if friends un-friend you, giving you the options to change the site's colours, fonts and background image, gives you the option stay on the Most Recent Newsfeed plus lots more.

    F.B. Purity has been reviewed and highly recommended in many places including the Washington Post, CNET, PCWorld, MacWorld, GetConnected etc and has over 464,000 users worldwide.

    If you have any questions about F..B Purity please read the FAQ page on FBPURITY .COM

    If you have any problems with F..B Purity, please follow the steps in the Troubleshooting Guide on the FAQ page on FBPURITY .COM

    Cheers,

    Steve

    ---

    Jeg bruker the nuclerar option og jeg er ikke helt sikker på om jeg vil skru den av selv om det kommer en fix. Skal prøve men det er betryggende å vite at man har denne muligheten.

    Dette gav antagelig ikke mening til mange lesere, men det handler om hvordan man kan få Facebook til å vise deg ting du er interessert i og ikke alt annet ræl.

    Hvis noen vil kan jeg forklare hvordan dette funker men da får de lage en tråd og spørre. I datahjørenet og ikke på OT.
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn