Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Poenget mitt er at folk smatter og er gourmeter når de forteller at de kun bruker loin fra laks, eller annen fisk. De som bare kjøper et fiskestykke er bare plebeiere og pøbler som mangler finesse. Erasmus Montanus, eller Rasmus Berg.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Er det det samme med de som spiser en bestemt stykningsdel fra gris, okse og lam også?


    Det er jo selvsagt bare gourmeter som spiser en svinekotelett og ikke bare et stykke gris.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Har du et godt norsk ord for den samme stykningsdelen?
    Joda, er så lett, atte:

    Det Norske Akademis ordbok / Ordbok / loin
    loin
    loin substantiv
    BØYNINGen; loinen, loins
    UTTALE[låin]Uttale-veiledning
    ETYMOLOGI: via engelsk loin, fra gammelfransk loigne, til latin lumbus 'lend, hofte'; jf. lumbal
    BETYDNING OG BRUK MATLAGNING: ryggstykke på fisk | jf. kam og sammensetninger som lakseloin, torskeloin
    Torskehofte. Hvor vanskelig kan det være?

    :D:D:D
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Har du et godt norsk ord for den samme stykningsdelen?
    Joda, er så lett, atte:

    Det Norske Akademis ordbok / Ordbok / loin
    loin
    loin substantiv
    BØYNINGen; loinen, loins
    UTTALE[låin]Uttale-veiledning
    ETYMOLOGI: via engelsk loin, fra gammelfransk loigne, til latin lumbus 'lend, hofte'; jf. lumbal
    BETYDNING OG BRUK MATLAGNING: ryggstykke på fisk | jf. kam og sammensetninger som lakseloin, torskeloin
    Torskehofte. Hvor vanskelig kan det være?

    :D:D:D
    Åpenbart veldig, ikke nødvendigvis overførbart fra menneskeanatomien
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg trodde lende betød lår, så torskeloin skulle da bli lårstykke av torsk ;) eller torskelår ;);)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Er det det samme med de som spiser en bestemt stykningsdel fra gris, okse og lam også?


    Det er jo selvsagt bare gourmeter som spiser en svinekotelett og ikke bare et stykke gris.
    Det finnes jo laksekoteletter også:

    1645.jpg

    Selv kaller jeg det lakseskive.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ok, så hvis man spiser noe annet enn det så er man gourmet og fin på det?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Det hadde vært morsommere om de kalte det Porterhouse av laks - indrefileten på ene siden, ytrefileten på den andre og benet i midten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Norsk ku:

    norsk_ku.JPG

    Fransk ku:
    fransk_ku.JPG

    Det er ikke så merkelig at norsk etter hvert importerer en del utenlandske ord for å beskrive stykningsdeler.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    ^Bortsett fra at det er de engelske/amerikanske ordene vi best liker å adoptere.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Ok, så hvis man spiser noe annet enn det så er man gourmet og fin på det?
    Jeg spiser det samme, jeg bare kaller det noe annet. Jeg er ikke flau over å spørre om tre laksestykker og ikke si lakseloins. Vanskelig?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ryggfilet og bukfillet blir bra norsk. Vi er vel generelt ikke så flink på stykningsdeler så det begrenser seg stort sett til hale, kotelett, filet eller kansjke "uggestykket" om man bor her i nærheten.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    C

    cruiser

    Gjest
    Må være stusselig å være så bakstreversk, man går glipp av mye.
     

    FelisAttica

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2017
    Innlegg
    140
    Antall liker
    37
    Her er noen:

    Folk som går sakte foran deg når du selv har det travelt.

    Tenåringsgjenger som absolutt skal gå ved siden av hverandre og bruker hele fortauet

    Uoppdragne og bråkete barn, med foreldre som lar dem gjøre akkurat som de vil.

    Folk som hele tiden holder på med mobiltelefonen mens de besøker andre eller har besøk selv.

    Folk som absolutt må bruke mobilen samtidig som de ser en film, gjennom hele filmen... «Det går fint for jeg hører jo hva de sier»

    Ansatte på kafeer og restauranter som har dårlig innsikt i hva maten inneholder (bl.a allergener) og heller ikke er særlig interessert i å hjelpe kunden med å finne ut av det eller legge til rette for alternativer.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er litt upresist, ettersom man også har belly loin osv.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    I gamle dager, da jeg fiska med bestefar (sjarkfisker gjennom et helt liv), så kalte vi det filet. Kan ikke komme på at vi noen gang delte den på langs, men da hadde vi kanskje kalt halvpartene ryggfilet og bukfilet, eller noe sånt.

    Kom forresten på at min far en gang ble bedt av sin far (min andre bestefar) om en halv banan, og delte den på langs. Hvis jeg nevner det, så begynner han vel å flire av historien enda en gang. Ble ikke godt mottatt, det der.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå vokste jeg opp på 60-tallet med det som da var et velfungerende fjordfiske, og har bodd hele mitt yrkesaktive liv et et av Norges største fiskevær, - men jeg har absolutt aldri hørt om "loins" på en fisk,- derimot har vi filet, råskjering, flekkfisk osv.... "Loins" er nok oppfunnet av et markedsføringsbyrå.... høres jo jævla mye finere ut med litt engelsk.....
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Nå vokste jeg opp på 60-tallet med det som da var et velfungerende fjordfiske, og har bodd hele mitt yrkesaktive liv et et av Norges største fiskevær, - men jeg har absolutt aldri hørt om "loins" på en fisk,- derimot har vi filet, råskjering, flekkfisk osv.... "Loins" er nok oppfunnet av et markedsføringsbyrå.... høres jo jævla mye finere ut med litt engelsk.....
    Enig, og wikipedia er også enig (for det det er verdt):
    https://en.wikipedia.org/wiki/Loin

    Ikke tilfeldig at det var en enkel sjel fra Møre som i 2008 fremhevet fiskestykke som noe svært delikat (og dyrt):
    https://www.naob.no/ordbok/loin
    "landets største torskefisker, Kjell Inge Røkke, mener at ferske loins bør prises på linje med parmaskinke (Dagens Næringsliv 30.01.2008/18 )"
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At et beinfritt ryggstykke av mange regnes som det beste stykket på fisken er ikke noe nytt, men her nordpå var det ikke uvanlig at ungjentene hadde sommer - eller sesongjobb "på filet'en", - noe også kona mi hadde. Mine bestemødre hadde nok blitt skremt over hva hun kutter vekk, nå vi har "fiskeslag" hjemme på kjøkkenet, dvs pakking og frysing av fisk som vi gjerne tar i litt større porsjoner...
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Nå vokste jeg opp på 60-tallet med det som da var et velfungerende fjordfiske, og har bodd hele mitt yrkesaktive liv et et av Norges største fiskevær, - men jeg har absolutt aldri hørt om "loins" på en fisk,- derimot har vi filet, råskjering, flekkfisk osv.... "Loins" er nok oppfunnet av et markedsføringsbyrå.... høres jo jævla mye finere ut med litt engelsk.....
    Enig, og wikipedia er også enig (for det det er verdt):
    https://en.wikipedia.org/wiki/Loin

    Ikke tilfeldig at det var en enkel sjel fra Møre som i 2008 fremhevet fiskestykke som noe svært delikat (og dyrt):
    https://www.naob.no/ordbok/loin
    "landets største torskefisker, Kjell Inge Røkke, mener at ferske loins bør prises på linje med parmaskinke (Dagens Næringsliv 30.01.2008/18 )"
    Spesielt interessant at loin i flertall ikke er loiner, men loins.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Men en ting med fisken som gjør begrepsbruken litt pussig, og mest egnet til markedsføring.

    Fiskens stykningsdeler gir ikke så mye variasjon, liksom. Det er en ryggrad, ribbein rundt buken og to sider kjøtt, eventuelt delt på langs (kanskje mest av alt lettere å steke jevnt på den måten). Det er samme kjøttet i en kotelett, når man setter kniven på tvers av fisken.

    Hva mer er det, liksom? Lever, rogn og tunge, men så stopper det seg litt. Lykke til med å selge hodet på østlandet.

    Om man setter navn på stykningsdelene på ei ku, så betyr det noe. Smak, tekstur, mørhet, tilberedningstid og så videre. Du skjærer ikke kjøttet av en skank og steker den til medium rare i panna, for å si det sånn.

    PS. Ringte fatter i går kveld og mimra litt over historien om bananloin. Morsom fortsatt. :D
     
    Sist redigert av en moderator:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Hvis jeg ikke huske feil så var det Salma som introduserte begrepet loin på et stykke fisk. Ved å gange prisen med 3.14 så bet folk på og trodde at de fikk noe veldig eksklusivt. Det skal koste å være kar.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.722
    Antall liker
    4.413
    Sted
    Nøtterøy
    Senterparti folk som snakker om "å ta bort" når de egentlig mener å ta livet av eller drepe. :p
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Forkjølelse med feber og svette/kuldetokter som drøyer ut og ikke gir seg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Både Google og Facebook har funnet en vei rundt Sponsored-blocking.
     

    ernie70

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    409
    Antall liker
    32
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hvor lenge varer ett straks? Ifølge TV2 ca 7 minutter.
    Hvor lenge er hurtig ifølge EL bilene? ca 45 minutter
    Herregud
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn