Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønner at du aldri har kjørt på en motorvei med høy hastighet, men la meg forsikre deg om at sjansen for å dø er minimal
    Tar du forresten tog? De kjører ofte over 200kmt og der har du ikke setebelte en gang, men regner med at det er trygt siden det går på skinner.
    Om du har glemt det, biler går aldeles IKKE på skinner, så sjansen for å dø med bil er jo åpenbar.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Det er enorme krefter i sving i en kollisjon. Hvis man kolliderer front-mot front der begge kjører 80 km/t tilsvarer det at du kjører inn i en fjellvegg i 160 km/t. Sjansen for å komme fra det med livet i behold er forsvinnende liten. Uansett om det er en moderne bil med alt mulige sikkerhetsutstyr på plass. 150 km/t er ikke forsvarlig selv om du er alene på veien.
    Nei to som møtes i 80 tilsvarer ikke en fjellvegg i 160. Det blir litt for enkelt. De to bilene som treffer hverandre vil i forbindelse med krølling av plast, stål og aluminium "ta opp" en del av energien ved krasjen. Det gjør ikke fjellveggen! Du mister da ca 50% av det energiopptaket som moderne biler er kontruert for å ta opp ved en solid smell, da det kun er en bil involvert.
    Så skal vi også ha i bakhodet at "som oftest" rekker en eller begge å bremse noe slik at ikke begge bilene har 80kmt når de treffes. Men likevel blir slike kollisjoner beskrevet som "80kmt front mot front". Uansett vil man måtte ha en solid posjon flaks for å overleve en slik smell! En 80kmt "front mot front" hvor ingen rekker å bremse vil man ha små muligheter for å kunne overleve! Hvis da ikke den ene kjører en stor lastebil/trailer og den andre personbil. Da har han som kjører lastebilen bedre sjanser hvis han bruker beltet!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Nå har jeg som antakelig en av veldig få her på HFS kjørt lovlig greit over fartsgrensen, med blålys! Og det som er det største problemet i trafikken er at folk IKKE makter å bruke speilene og er helt og totalt uvitende om hva som skjer bak dem! Har mange gripende historier i den sammenhengen.

    Det neste som "plager" medtrafikanter og som kun skyldes uvitenhet er at "vanlige" bilister ikke har peiling på at det finnes blindsoner rundt store biler, lastebiler, busser og trailere. Dette er også til megen fare og daglig irritasjon for medtrafikanter ( de som kjører de store bilene )

    Når det gjelder unge kjøretøy så har disse fartssperre, såfremt de ikke er registrert i div tdligere østblokkland- disse har gjerne sabotert dette utstyret. En "normal" lastebil/trailer kan ikke kjøre fortere enn 90kmt. Tankbiler som frakter brannfarlig vare er blokkert på 80kmt. Samt at en del eiere av store biler, frivillig har blokkert bilen på 80kmt for å spare diesel og dekkslitasje. Det blir store sumer i løpet av et år.
    Men slike store kjøretøy kan settes i fri og rulle i nedoverbakke og da virker ikke fartssperra. Dette gjøres ofte for å same fart ( energi ) i nedoverbakke som gjør at neste oppover krever mindre diesel. I løpet av et år blir dette også store summer.

    Men når du ligger der og irriterer deg over at to trailere ligger side ved side på en 1-2 vei med midtdeler og han som ligger i venstre filen med 1-2 kmt høyere hastighet enn kollegaen kan du jo neste gang se på registreringen på trekkvogna. Nesten garantert utlending. Ser du ikke nummerskiltet kan du se om den har en eller to aksler bak på trekkeren. Norske, svenske og finske har så godt som alltid boggi bak, dvs to aksler. EU standard er en aksling bak.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Diskusjonen dreide seg om det var trygt å kjøre i 150 km/t bare veien var godt nok. Derfor brukte jeg eksempel fra Tyskland der man kan kjøre så fort. Det er ikke trygt. Og å argumentere med at det ikke har skjedd dødsulykker på 4-felts veier i Norge blir jo litt underlig da - jeg var ikke klar over at drt var lov å kjøri i 150 km/t på de motorveien vi har. Det er vel ingen som er uenige i at 4-felts vei med midtdeler er tryggere enn smale 2-felts veier?

    Så hva annet har vi å irritere oss over? Jeg irriterer meg bl.a. over at man midt i en diskusjon bare endrer kontekst og dermed tar argumentasjonen som er ført helt ut av den opprinnelige konteksten og sier at den ikke er holdbar.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    La meg bare legge til at da jeg sist (2009) var på Autobahn i Tyskland het det seg at hvis man kjørte fortere enn 130kmt, selv der det var fri fart ville man bli tillagt del av skylden for en eventuell ulykke, selv om man egentlig var skyldfri! Dette begrunnet med at så høy hastighet var en sikkerhetsrsiko i seg selv! Just saying!!
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.679
    Antall liker
    1.918
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Diskusjonen dreide seg om det var trygt å kjøre i 150 km/t bare veien var godt nok. Derfor brukte jeg eksempel fra Tyskland der man kan kjøre så fort. Det er ikke trygt. Og å argumentere med at det ikke har skjedd dødsulykker på 4-felts veier i Norge blir jo litt underlig da - jeg var ikke klar over at drt var lov å kjøri i 150 km/t på de motorveien vi har. Det er vel ingen som er uenige i at 4-felts vei med midtdeler er tryggere enn smale 2-felts veier?

    Så hva annet har vi å irritere oss over? Jeg irriterer meg bl.a. over at man midt i en diskusjon bare endrer kontekst og dermed tar argumentasjonen som er ført helt ut av den opprinnelige konteksten og sier at den ikke er holdbar.
    Åja stemmer det, ingen kjører fort på motorveiene i dag så det er derfor det ikke er ulykker der.
    Irriterer meg at enkelte lever i 60 tallet enda.
    Det er lenge siden vi sluttet med regummierte diagonaldekk og trommelbremser.
    Ikke er det mye bladfjærer og stive akslinger ute å går heller.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    En ting som av og til skaper ulykker på firefelts veier er når det er kø, og mange biler står stille. Så kommer det alltid noen som ikke evner å se langt fram selv om de ligger og cruiser rolig bortover i 130 km/t, så de må bråstoppe når de plutselig ser at alle bilene foran seg står parkert. Noen ganger rekker de jo ikke å bremse. Sikkert en fordel at de ikke kommer i 150 km/t da, kanskje?
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Står jeg bakerst i en kø på vei med "høy" fart skrus alltid nødblinken på.
    Litt av det diskusjonen har dreid seg om de siste sidene, det å ha kontroll på sine omgivelser og hjelpe medtraffikanter.
    Om folk hadde slutta å leke politi samt tenkt bare på seg selv hadde trafikken skapt færre irritasjoner.

    Eksempel:
    Om man har noen som ligger å stanger bak men som sliter med å komme forbi. Reduser hastigheten å sett på høyreblinken når det er plass for den bak å komme forbi. Hastighetsreduksjonen varer bare i 10sek, og du taper 0 på det!
    Alternativt ikke speed opp til fartsgrense med en gang du kommer til ett "forbikjøringsfelt"!

    Forstår like lite de som legger seg 10cm fra støtfangeren forran på singel vei med midtdeler som de som gidder å ha biler stangende bak når de ved å hjelpe den bak bittelitt slipper å ha noe stangende der!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Enig der. Slipper alltid fram folk når jeg kan og det er mulig. Vil mye heller ha en fartsblind idiot foran meg, enn bak meg hvor jeg ikke har noe kontroll på vedkommende.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Flere hvalross-statuer i samfunnet er vel ikke det verste som kan skje. Gjerne sleng opp noen elefanter og flodhester også, så jeg kan føle meg liten og nett i forhold hver gang jeg går forbi.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Synes det bør samles inn til mindre statuer av piggsvin og grevlinger som ligger flatet ut på asfalten rundt omkring langs norske veier, også. Ingen som bryr seg om dem.

    🦡

    🦔
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    9.114
    Folk er faen meg sjuke. Viktigere å filme skadde enn å hjelpe dem.


    Det blir slått ned på også...

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Hermetisk dmestemme hos Danske Bank: "Du står fortsatt i kø, fint om du venter."

    Det har fjolset sagt nå i over 30 minutter!!!

    Og DET er irritrende!!

    En datamaskin som sa: "Ventetiden er beregnet til 5 tmer og 45 minutter!" Da hadde man jo kunnet legge på å ringe neste dag!

    Nå er jeg så opptrekt at det vil holde hardt å være høflig når det kommer et menneske på linja!
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.456
    Antall liker
    9.752
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ja, går det fortsatt an? Gjorde det før i tida, sist jeg var der virket det ugjennomtrengelig.

    Stanken av parfyme er utrolig irriterende! :D
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Når du er hjemme og venter på en pakke som skal leveres. Så får du plutselig SMS om at den ikke passet i postkassen, så den blir levert til et utleveringssted isteden. Hadde post-mennesket bare ringt på eller ringt meg hadde jeg kommet ut og tatt den i mot...
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.456
    Antall liker
    9.752
    Sted
    Interiore Simplicitate
    "På ViaPlay"

    Drit og dra.

    P10 Country - Reidar Buskenes som får Jens Stoltenbergs engelske uttale til å fremstå helproff, avløst av Geir Hovig-wannabe Harald Thune. Som strengt tatt heller burde brukt tiden sin hos logoped, den talefeilen er jo irriterende i seg selv.

    Jeg som trodde det som irriterte meg stort sett var trafikkrelaterte, så feil kan man ta! 😇
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Så vidt jeg har forstått skiltingen så er det ikke lov for el-bil uten passasjer å benytte buss/taxi-felt i rush-tiden, evt angitt i tilleggskilting med tidsangivelse.
    Utover gml Mossevei i ettermiddag så raste el-bilene forbi i dette feltet, og max 1 av 10 var fler enn en person i bilen.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.817
    Antall liker
    5.467
    Sted
    Holmestrand
    Så vidt jeg har forstått skiltingen så er det ikke lov for el-bil uten passasjer å benytte buss/taxi-felt i rush-tiden, evt angitt i tilleggskilting med tidsangivelse.
    Utover gml Mossevei i ettermiddag så raste el-bilene forbi i dette feltet, og max 1 av 10 var fler enn en person i bilen.
    I går stod polisen og premierte disse på Høvik.
    Deilig …
    Selvsagt måtte da alle løkene kjøre forbi i gangfart slik at det ble enda mere kø….
    Irriterende …..
    🤣
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nei to som møtes i 80 tilsvarer ikke en fjellvegg i 160. Det blir litt for enkelt. De to bilene som treffer hverandre vil i forbindelse med krølling av plast, stål og aluminium "ta opp" en del av energien ved krasjen. Det gjør ikke fjellveggen! Du mister da ca 50% av det energiopptaket som moderne biler er kontruert for å ta opp ved en solid smell, da det kun er en bil involvert.
    Så skal vi også ha i bakhodet at "som oftest" rekker en eller begge å bremse noe slik at ikke begge bilene har 80kmt når de treffes. Men likevel blir slike kollisjoner beskrevet som "80kmt front mot front". Uansett vil man måtte ha en solid posjon flaks for å overleve en slik smell! En 80kmt "front mot front" hvor ingen rekker å bremse vil man ha små muligheter for å kunne overleve! Hvis da ikke den ene kjører en stor lastebil/trailer og den andre personbil. Da har han som kjører lastebilen bedre sjanser hvis han bruker beltet!
    Denne festlige videoen med Mythbusters bekrefter det Spiralis sier
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Evt forskjell i egenvekt på de to som «møtes» er også en vesentlig faktor.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Når du skal ovnssteke et kyllinglår og noen grønnsaker til middag, og kyllingen lukter råtten krabbe.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.846
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Når whiskyflaska har stått så lenge innerst i drammeskapet at korka går i total oppløsning når du skal ha en liten dram... og sprer korkrester i spriten - og du får dem farsken ikke vekk med fingeren i glasset...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn